Paljonko teillä jää palkasta säästöön?
Itse olen suht. pienituloinen, eli palkka noin 4000 euroa/kk ja säästöön jää vähän yli 1000 euroa/kk. Laitan sen yleensä osakesijoituksiin. Tuntuu kyllä todella pieneltä tuo summa...jotenkin näppituntumalla muilla on pakko jäädä paljon enemmän säästöön kun on hienoa autoa ja uutta asuntoa. Itselläni on vain kerrostalokaksio ja vanha käytetty pikkuauto.
Kommentit (31)
Pienituloinen? mun nettopalkka on vajaa 900 euroa, mä olen pienituloinen. Säästöön ei jää mtn.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:40"]
Asutko helsingissä?
[/quote]
Asun Tampereella.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:39"]Itse olen suht. pienituloinen, eli palkka noin 4000 euroa/kk ja säästöön jää vähän yli 1000 euroa/kk. Laitan sen yleensä osakesijoituksiin. Tuntuu kyllä todella pieneltä tuo summa...jotenkin näppituntumalla muilla on pakko jäädä paljon enemmän säästöön kun on hienoa autoa ja uutta asuntoa. Itselläni on vain kerrostalokaksio ja vanha käytetty pikkuauto.
[/quot
Pienituloinen??
Käytännössä kaikki. Miehen palkka riittää hyvin perheen pyörittämiseen.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:42"]
Pienituloinen? mun nettopalkka on vajaa 900 euroa, mä olen pienituloinen. Säästöön ei jää mtn.
[/quote]
Olen DI ja kyllä olen pienituloinen, koska DI:n keskipalkka on yli 5000 euroa/kk !!!
Kannattaa vetää itsensä naruun. Eihän tuollainen köyhyys ole elämisen arvoista elämää.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:45"]
Kannattaa vetää itsensä naruun. Eihän tuollainen köyhyys ole elämisen arvoista elämää.
[/quote]
Ihmetyttää vain se, että millä ihmeellä muut ostavat niitä omakotitaloja ja hienoja autoja?
Hanki parempipalkkainen työ niin saat sitä materiaa osakesäästämisen lisäksi. Tai jätä pari merkkilaukkua ostamatta.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:39"]
Itse olen suht. pienituloinen, eli palkka noin 4000 euroa/kk ja säästöön jää vähän yli 1000 euroa/kk. Laitan sen yleensä osakesijoituksiin. Tuntuu kyllä todella pieneltä tuo summa...jotenkin näppituntumalla muilla on pakko jäädä paljon enemmän säästöön kun on hienoa autoa ja uutta asuntoa. Itselläni on vain kerrostalokaksio ja vanha käytetty pikkuauto.
[/quote]
Sellainen pieni korjaus tähän, että minähän sain asuntolainan juuri maksettua eli säästöön jääkin hieman enemmän nyt, eli jotain 1800 euroa/kk, koska minulla oli lainan kuukausilyhennys 800 euroa.
Toi 5000 on kaikkien diplomi-insinöörien keskipalkka, johon siis sisältyy nämä vanhat herrat ja rouvat, jotka tienaavat yleisesti aika suuria summia. Oletkos verrannut palkkaasi muihin joilla yhtä paljon työkokemusta?
No ne ostaa niitä omakotitaloja ja autoja sillä rahalla minkä sinä laitat säästöön. Säästössä voi olla joku tuetty kiinteä puskurirahasto, mutta muuten kai se on järkevämpi käyttää ne rahat elämiseen eikä roopeankkailuun. Millon meinasit että siellä säästössä on tarpeeksi? On sitten varmasti kuolinvuoteella mukava muistella että asuin pienessä loukossa mutta jäipähän sentään milli tilille muille perinnöksi...
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:07"]
No ne ostaa niitä omakotitaloja ja autoja sillä rahalla minkä sinä laitat säästöön. Säästössä voi olla joku tuetty kiinteä puskurirahasto, mutta muuten kai se on järkevämpi käyttää ne rahat elämiseen eikä roopeankkailuun. Millon meinasit että siellä säästössä on tarpeeksi? On sitten varmasti kuolinvuoteella mukava muistella että asuin pienessä loukossa mutta jäipähän sentään milli tilille muille perinnöksi...
[/quote]
Ja mitäs sitten jos jäät tyttömäksi? Talo myyntiin? Totta kai pitää koko ajan jäädä säästöön!
Me säästetään joka kuukausi 10% nettopalkasta.
Jos ap tuo sun säästämäsi summa tuntuu pieneltä, niin muistapa, että keskiverto suomalainen säästää noin 1% kuukausituloistaan.
12000e vuodessa säästöön. Kyllä parissa vuodessa jo ihan kivan auton saa jos sellaisen haluaa. Säästä nyt ensin vaikka 5 vuotta ennen kuin valitat.
Provo kyllä olet koska tuskin oikeasti olet noin tyhmä.
Asutko helsingissä?