Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillakin sairaanhoitajilla on tiukka valkoinen t-paita töissä?

Vierailija
05.07.2015 |

Lapsen kanssa ollaan oltu paljon sairaalassa viimeisen vuoden aikana ja olen kiinnittänyt huomiota siihen, että sairaanhoitajilla on sellaisia vihreitä ja valkoisia löysiä kangaspaitoja, jotka mielestäni sopivat hyvin sairaalassa työskentelevän ammattiasuksi. Sitten muutamilla sairaanhoitajilla on näkynyt sellaisia hyvin tiukkoja t-paitoja, joista kuultaa läpi. Miksi toiset pukeutuvat sairaalassa asiallisesti ja toiset sopimattomasti? Onko sieltä asialliset vaatteet loppuneet vai ovatko nämä sellaisia, jotka haluavat töissäkin korostaa "upeita" muotojaan??

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:22"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:12"]

...että hoitajan mielessä on töihin tullessa ollut lähinnä se, miltä itse näyttää, eikä pikku potilaiden hyvä hoito.

Näin piti lukea 2. viimeisessä lauseessa.

13

[/quote]

Miten nämä asiat ovat toisensa poissulkevia? Kyllähän monet lääkäritkin käyttävät noita t-paitoja ja lähes kaikki ensihoidon työntekijät. Kyllä ongelma on sinun päässäsi. Pitäisikö tehdä valitus siitä, että lanssin ensihoitajat olivat liian kuumia?

[/quote]

Hei haloo nyt. Ei miehillä ole tissejä, eli ihan eri asia, jos miehellä on tiukka valkoinen t-paita, kuin että se on sairaanhoitajattarella.

[/quote]

Lääkäri on naisten ammatti, jo vuosia, vuosia on kaikkiin lääkiksiin otettu enemmän naisia kuin miehiä.

Vierailija
22/47 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:47"]

Vanha? Ei kai ny 35 mikään vanha ole.

[/quote]

Ei ainakaan jos on kiinteät jaffatissit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:45"]Sama meidän työterveyshoitajalla. 

Vähän vanhempi nainen jo, jotain 35 ehkä ja täydellisen pyöreät appelsiinin kokoiset tissit siinä paistattelee valkoisen pinkeän paidan alla. Ollaan veikkailtu, että olisi silikonit, mutta kukaan ei ole vielä tohtinut kokeilla :D
[/quote]

Vanhempi nainen = 35-vuotias?

Taidat olla vielä teinari.

Vierailija
24/47 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viikko sitten päivystyksessä ja aika monelta hoitajalta paistoi alushousut työhousujen läpi. Monesti housut oli perseestä aika kireät ja muuten löysät, eikö työpaikalla ole tarjota oikeita kokoja?

Vierailija
25/47 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:45"]

Sama meidän työterveyshoitajalla. 

Vähän vanhempi nainen jo, jotain 35 ehkä ja täydellisen pyöreät appelsiinin kokoiset tissit siinä paistattelee valkoisen pinkeän paidan alla. Ollaan veikkailtu, että olisi silikonit, mutta kukaan ei ole vielä tohtinut kokeilla :D

[/quote]

vähän vanhempi 35v :D :D 

Vierailija
26/47 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:12"]...että hoitajan mielessä on töihin tullessa ollut lähinnä se, miltä itse näyttää, eikä pikku potilaiden hyvä hoito.

Näin piti lukea 2. viimeisessä lauseessa.

13
[/quote]

Mitä ihmettä, enpä ole ajatellutkaan että potilaat (tai vanhemmat) voivat ajatella noin. Meikkaan ja laitan hiukset töihin neutraalisti ja siististi, koska uskon että suurin osa potilaista pitää nimenomaan sitä kohteliaampana kuin että ilmaantuisin paikalle rasvaisilla hapsottavilla hiuksilla samannäköisenä kuin aamulla nousen sängystä, pitäisikö hampaatkin vielä jättää pesemättä? Anteeksi, mutta uskon että suurin osa potilaista keskittyy siihen omaan sairastamiseensa eikä epäolennaisuuksiin.

Vierailija
27/47 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan Marsissa, kun täällä ei ole muita kuin katean vihreitä naisia

Vierailija
28/47 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseään haluavat esitellä, korostaa ja tulla huomioiduksi.

Vierailija
29/47 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:09"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:49"] Koska jokainen saa pukeutua kuin haluaa. Kyllä meilläkin urheilua harrastavat, maratooneja juoksevat pukeutuvat esim. t-paitoihin ja kapreihin. Sallittakoon se heille.  [/quote]   Ai, kuten poliisit? Palomiehet? Papit? Kaikissa ammateissa ei voi pukeutua kuten haluaa, vaan virka-asuun. Hoitajat ja lääkärit kuuluvat tähän ryhmään. Eri asia on, jos virka-asun yhtenä vaihtoehtona on tällainen tiukka paita, mielestäni ei kuitenkaan kuuluisi olla. On naurettavaa, jos hoitajat haluavat töissään korostaa jotenkin ulkoasuaan. Sairaalassa! Luulisi jotenkin, että niin tärkeiden asoiden kuin terveyden, elämän ja kuoleman ollessa kyseessä pinnalliset asiat jätettäisiin ihan tarkoituksella huomiotta. Minuakin on vituttanut olla todella sairaan lapsen kanssa sairaalassa jos hoitajalla on meikit naamassa, hiukset viimeisen päälle laitettuna ja pinkeät vaatteet päällä. Tuntuu jotenkin rienaavalta, en osaa selittää miksi, mutta näin on. Kun itse täysin kulahtaneena ja huolesta sairaana pikkuisen puolesta on täysin pinnallisista asioista ulkona, ei siihen kaipaa muistutusta siitä, että hoitajan mielessä on töihin tullessa ollut lähinnä se, miltä itse näyttää. (Ei siinä, että ne sulkisivat pois toisensa, mutta kunnioittavammalta tuntuu vähän vaatimattomampi tyyli sairaalaympäristössä.) [/quote] Voin kertoa näin sairaanhoitajan näkökulmasta pari juttua. Ensinnäkään en ikinä mene täydessä tällingissä töihin, mutta siistissä arkimeikissä kyllä. Se on sairaiden hoitaminen on meille jokapäiväistä työtä, emme siis mieti juuri sinun sairasta lastasi (saati sinun ulkonäköäsi) vapaa-ajalla tai töihin lähtiessä. Kuitenkin annamme aina parasta mahdollista hoitoa jokaiselle tarvitsijalle, vaikka olisimmekin meikanneet ennen töihin tuloa. Hoidon laadulla ei ole mitään tekemistä ulkonäköni kanssa, mutta en myöskään halua näyttää aina räjähtäneeltä vain siksi että potilaani ymmärettävästi välillä näyttävät. Työvaatteiden toki tulee olla asialliset, mutta meillä ainakin on juuri tuollaiset paljastavat kaula-aukot muuten hyvinkin löysissä vaatteissa ja tähän emme itse voi vaikuttaa (eikä aluspaitoja saa käyttää). Hiusasiaan en ota kantaa, koska työskentelen leikkaussalissa myssy päässä.

[/quote]

Tuota olen miettinyt, että jos kirurgilla tai avustavalla hoitajalla on ripsiväriä niin eikö ole riskinä, että jotain rapisee sieltä leikkaushaavaan. 

Vierailija
30/47 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:36"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:09"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:49"] Koska jokainen saa pukeutua kuin haluaa. Kyllä meilläkin urheilua harrastavat, maratooneja juoksevat pukeutuvat esim. t-paitoihin ja kapreihin. Sallittakoon se heille.  [/quote]   Ai, kuten poliisit? Palomiehet? Papit? Kaikissa ammateissa ei voi pukeutua kuten haluaa, vaan virka-asuun. Hoitajat ja lääkärit kuuluvat tähän ryhmään. Eri asia on, jos virka-asun yhtenä vaihtoehtona on tällainen tiukka paita, mielestäni ei kuitenkaan kuuluisi olla. On naurettavaa, jos hoitajat haluavat töissään korostaa jotenkin ulkoasuaan. Sairaalassa! Luulisi jotenkin, että niin tärkeiden asoiden kuin terveyden, elämän ja kuoleman ollessa kyseessä pinnalliset asiat jätettäisiin ihan tarkoituksella huomiotta. Minuakin on vituttanut olla todella sairaan lapsen kanssa sairaalassa jos hoitajalla on meikit naamassa, hiukset viimeisen päälle laitettuna ja pinkeät vaatteet päällä. Tuntuu jotenkin rienaavalta, en osaa selittää miksi, mutta näin on. Kun itse täysin kulahtaneena ja huolesta sairaana pikkuisen puolesta on täysin pinnallisista asioista ulkona, ei siihen kaipaa muistutusta siitä, että hoitajan mielessä on töihin tullessa ollut lähinnä se, miltä itse näyttää. (Ei siinä, että ne sulkisivat pois toisensa, mutta kunnioittavammalta tuntuu vähän vaatimattomampi tyyli sairaalaympäristössä.) [/quote] Voin kertoa näin sairaanhoitajan näkökulmasta pari juttua. Ensinnäkään en ikinä mene täydessä tällingissä töihin, mutta siistissä arkimeikissä kyllä. Se on sairaiden hoitaminen on meille jokapäiväistä työtä, emme siis mieti juuri sinun sairasta lastasi (saati sinun ulkonäköäsi) vapaa-ajalla tai töihin lähtiessä. Kuitenkin annamme aina parasta mahdollista hoitoa jokaiselle tarvitsijalle, vaikka olisimmekin meikanneet ennen töihin tuloa. Hoidon laadulla ei ole mitään tekemistä ulkonäköni kanssa, mutta en myöskään halua näyttää aina räjähtäneeltä vain siksi että potilaani ymmärettävästi välillä näyttävät. Työvaatteiden toki tulee olla asialliset, mutta meillä ainakin on juuri tuollaiset paljastavat kaula-aukot muuten hyvinkin löysissä vaatteissa ja tähän emme itse voi vaikuttaa (eikä aluspaitoja saa käyttää). Hiusasiaan en ota kantaa, koska työskentelen leikkaussalissa myssy päässä.

[/quote]

Tuota olen miettinyt, että jos kirurgilla tai avustavalla hoitajalla on ripsiväriä niin eikö ole riskinä, että jotain rapisee sieltä leikkaushaavaan. 

[/quote]

onhan siellä suojalasit käytössä

Vierailija
31/47 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:12"]

Olin viikko sitten päivystyksessä ja aika monelta hoitajalta paistoi alushousut työhousujen läpi. Monesti housut oli perseestä aika kireät ja muuten löysät, eikö työpaikalla ole tarjota oikeita kokoja?

[/quote]

Hoitajien työvaatteita suunnittelee joku, jonka itse epäilen olevan tiiviisti yhteistyössä itse sielunvihollisen kanssa. Ensinnäkin ne housut: jos niitä pitää normaalisti, haarasauma painuu sanonko minne. Niitä on siis pakko lököttää puolitangossa jos ei halua esitellä kamelinvarvasta ja kärsiä koko työvuoron ajan. Tästä syystä niiden on oltava peffan kohdalta aika napakat koska muutenhan ne putoaa (kiristysnauhat ei pidä koskaan). Se taas, miksi S-koon housuihin on suunniteltu kolme metriä pitkät ja metrin leveät lahkeet johtuu ihan siitä, että niiden pitää olla jokaiselle riittävän pitkät eivätkä ne saa yhtään rajoittaa liikeratoja (näkisittepä missä asennoissa joutuu työskentelemään).

Paidoista kerrottiinkin jo aika kattavasti tuossa alkuun. Vaihtoehtoina on läpinäkyvä, helvetin hiostava teltta jonka kaula-aukosta näkee sisään, tai sitten tuo läpinäkyvä t-paita jossa nyt kuitenkin on säädyllinen kaula-aukko eikä taskunreunoista juutu jatkuvasti ovenkahvaan kiinni.

Ja sitten on semmoinenkin juttu, että yleisimmät koot loppuu aina kesken ennen pyykkitilauksen tuloa. Ihan aina. Jos niitä on tilattu tarpeeksi, tulee sattumalta juuri sen kokoisia sijaisia ykskaks aivan mielettömät määrät ja se on siinä.

Vierailija
32/47 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei suojalasit ole käsittääksen käytössä kaikissa leikkauksissa. Niissä kyllä, joissa leikataan luuhun ja on vaarana että haavasta lentää luunsirua. 

Vierailija
33/47 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei suojalasit ole käsittääksen käytössä kaikissa leikkauksissa. Niissä kyllä, joissa leikataan luuhun ja on vaarana että haavasta lentää luunsirua. 
[/quote]

Telkkarissa ehkä, mutta ihan oikeassa elämässä kaikki vähänkään järkevät leikkaushoitajat käyttävät suojalaseja, koska ne suojaavat paitsi potilasta, myös omia silmiä. Mutta joo, kyllähän jokaisesta ammattikunnasta löytyy niitä ei-niin-järkeviä. Empiiristen havaintojen perusteella tässä asiassa itse asiassa lääkäreistä useammin.

Vierailija
34/47 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työharjoittelussa pidin niitä laatikkopaitoja kaksi viikkoa syksyllä ja sekin oli ihan hemmetin kuuma. Alla oli pakko pitää aluspaitaa(jottei vilku kaula-aukosta ja napinläveistä) joka hiosti vielä lisää. Olisin ihan mielelläni pitänyt t-paitaa jos olisi ollut mahdollisuus mutta oli pakko pitää niitä työpaitoja. Omat housut sain sentään pitää, kiitos kokojen vähyyden, joten vältyin klassisilta pikkarirajoilta jotka niissä valkoisissa housuissa tulee.

Vierailija
35/47 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:45"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:37"] [quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:36"] [quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:47"] [quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:09"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:49"] Koska jokainen saa pukeutua kuin haluaa. Kyllä meilläkin urheilua harrastavat, maratooneja juoksevat pukeutuvat esim. t-paitoihin ja kapreihin. Sallittakoon se heille.  [/quote]   Ai, kuten poliisit? Palomiehet? Papit? Kaikissa ammateissa ei voi pukeutua kuten haluaa, vaan virka-asuun. Hoitajat ja lääkärit kuuluvat tähän ryhmään. Eri asia on, jos virka-asun yhtenä vaihtoehtona on tällainen tiukka paita, mielestäni ei kuitenkaan kuuluisi olla. On naurettavaa, jos hoitajat haluavat töissään korostaa jotenkin ulkoasuaan. Sairaalassa! Luulisi jotenkin, että niin tärkeiden asoiden kuin terveyden, elämän ja kuoleman ollessa kyseessä pinnalliset asiat jätettäisiin ihan tarkoituksella huomiotta. Minuakin on vituttanut olla todella sairaan lapsen kanssa sairaalassa jos hoitajalla on meikit naamassa, hiukset viimeisen päälle laitettuna ja pinkeät vaatteet päällä. Tuntuu jotenkin rienaavalta, en osaa selittää miksi, mutta näin on. Kun itse täysin kulahtaneena ja huolesta sairaana pikkuisen puolesta on täysin pinnallisista asioista ulkona, ei siihen kaipaa muistutusta siitä, että hoitajan mielessä on töihin tullessa ollut lähinnä se, miltä itse näyttää. (Ei siinä, että ne sulkisivat pois toisensa, mutta kunnioittavammalta tuntuu vähän vaatimattomampi tyyli sairaalaympäristössä.) [/quote] Voin kertoa näin sairaanhoitajan näkökulmasta pari juttua. Ensinnäkään en ikinä mene täydessä tällingissä töihin, mutta siistissä arkimeikissä kyllä. Se on sairaiden hoitaminen on meille jokapäiväistä työtä, emme siis mieti juuri sinun sairasta lastasi (saati sinun ulkonäköäsi) vapaa-ajalla tai töihin lähtiessä. Kuitenkin annamme aina parasta mahdollista hoitoa jokaiselle tarvitsijalle, vaikka olisimmekin meikanneet ennen töihin tuloa. Hoidon laadulla ei ole mitään tekemistä ulkonäköni kanssa, mutta en myöskään halua näyttää aina räjähtäneeltä vain siksi että potilaani ymmärettävästi välillä näyttävät. Työvaatteiden toki tulee olla asialliset, mutta meillä ainakin on juuri tuollaiset paljastavat kaula-aukot muuten hyvinkin löysissä vaatteissa ja tähän emme itse voi vaikuttaa (eikä aluspaitoja saa käyttää). Hiusasiaan en ota kantaa, koska työskentelen leikkaussalissa myssy päässä. [/quote] Tuota olen miettinyt, että jos kirurgilla tai avustavalla hoitajalla on ripsiväriä niin eikö ole riskinä, että jotain rapisee sieltä leikkaushaavaan.  [/quote] onhan siellä suojalasit käytössä [/quote] Ei suojalasit ole käsittääksen käytössä kaikissa leikkauksissa. Niissä kyllä, joissa leikataan luuhun ja on vaarana että haavasta lentää luunsirua.  [/quote] Telkkarissa ehkä, mutta ihan oikeassa elämässä kaikki vähänkään järkevät leikkaushoitajat käyttävät suojalaseja, koska ne suojaavat paitsi potilasta, myös omia silmiä. Mutta joo, kyllähän jokaisesta ammattikunnasta löytyy niitä ei-niin-järkeviä. Empiiristen havaintojen perusteella tässä asiassa itse asiassa lääkäreistä useammin.

[/quote]

Pakkoa niille ei kuitenkaan ole. Minulta leikattiin ranne paikallispuudutuksessa päiväkirurgisesti, ei siinä kukaan laseja käyttänyt vaikka olivat kumartuneina haavan päälle. Tosin kellään ei ollut ripsaria.

Vierailija
36/47 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ha-loo! Kun mun lapsi oli sairaalassa, hoitajien ulkonäkö ei kyllä ollut päällimmäisenä mielessä. Aivan sama mulle onko meikkiä vai ei ja millanen työpaita, kunhan hoito on hyvää. Jos pitää miehen ajatuksia miettiä, ongelma ei kyllä oo hoitajien ulkoasussa vaan parisuhteessa...

Vierailija
37/47 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Suojalasit on käytössä kaikissa leikkauksissa, joissa on vaarana lentää jotakin (verta/huuhtelunestettä tms) tekijöiden kasvoille. Ripsiväriä ei ole kielletty, mutta yleisesti pyritään välttämään rapisevia meikkejä. Suihkussa käymistä juuri ennen vuoron alkua on myös pyydetty välttämään, koska sen jälkeen ihoa "varisee" enemmän kun muuten. Kun näiden lisäksi pyrimme työskentelemään perussiisteinä ei niin siistissä sisätyössä myssyt päässä hiostaen, en kyllä jaksa miettiä onko kevyt meikki vai täysi meikittömyys jonkun potilaan omaisen mielestä siveellisempi vaihtoehto.

Vierailija
38/47 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on hyvää parodiaa :)

Vierailija
39/47 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:48"]

Muakin naurattaa tuo "vähän vanhempi nainen". Hei, kysymys on 35-vuotiaasta!

[/quote]

No, jos itse on nippa nappa 20v, niin kyllä 35v on aika vanha.

Vierailija
40/47 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nykyiset hoitajien vaatteet ovat huomattavasti paremmat kuin ne ennen vanhaan käytetyt mekot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme