Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lahjansaaja kieltäytyä lahjasta?

Vierailija
05.07.2015 |

Olen saamassa perinnön, josta on tulossa pelkkää harmia. Haja-asutusalueella oleva vanha talo, tontti, vähän peltoa, vähän metsää. Maksettavaksi on tulossa kiinteistöveroa ja metsää joutuu hoitamaan tai maksamaan jollekin sen hoidosta.

Olen kaupungissa vuokralla asuva köyhä, eikä minulla ole varaa tuollaisiin maksuihin. Tietysti nuo voi yrittää myydä, mutta jollei mene kaupaksi, niin jos lahjoittaa vaikka kunnalle? Voiko kunta kieltäytyä lahjasta?

Perinnöstä luopuminen tarkoittaisi ongelman siirtämistä lapsilleni, joten se ei tulee kyseeseen.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä unohda perintöveroa.

Vierailija
2/8 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 15:55"]

Älä unohda perintöveroa.

[/quote]

Ei ole niin arvokas, että menisi perintöveroa. Se on jo selvitetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä nykyistä omistajaa tekemään testamentti vaikka kissatalolle. Lakiosan saa vain silloin, jos sitä vaatii eli et vaadi. Ei ongelmia.

Vierailija
4/8 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 15:55"]

Älä unohda perintöveroa.

[/quote]

Ei ole niin arvokas, että menisi perintöveroa. Se on jo selvitetty.
[/quote]

Siis minkä arvoinen perintö on tulossa?

Vierailija
5/8 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon perusteella luulin, että kyse on jostain synttärilahjasta, mutta kyse olikin perinnöstä. Kyllä voi, mutta en tiedä tarkkaan, miten. Minun isä on luopunut osuudestaan lapsuudenkotiinsa, kyseessä on vanha omakotitalo järven rannalla, jakamaton perintötila siis. Yksi sisaruksista oli käynyt lakimiehen puheilla ja isä sai jonkun lomakkeen allekirjoitettavaksi.

Vierailija
6/8 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 15:56"]

Pyydä nykyistä omistajaa tekemään testamentti vaikka kissatalolle. Lakiosan saa vain silloin, jos sitä vaatii eli et vaadi. Ei ongelmia.

[/quote]

Nykyinen omistaja on äitini kuolinpesä ja isäni kuolinpesä, jonka osakkaita minä ja sisareni olemme.

Vierailija
7/8 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 15:57"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 15:55"] Älä unohda perintöveroa. [/quote] Ei ole niin arvokas, että menisi perintöveroa. Se on jo selvitetty. [/quote] Siis minkä arvoinen perintö on tulossa?

[/quote]

Arvoa en vielä tarkalleen tiedä, mutta joka tapauksessa se jää alle perintöveron alarajan (20000€).

Vierailija
8/8 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä se taas tulee ilmi, miten tärkeää on varautua omaan ja läheisten kuolemaan ennalta. Testamenteilla olisi vältytty koko pulmalta, mutta eihän iitä voi jälkikäteen tehdä. Oletko ap muuten varma, että lapsesi JA sisaresi lapset pitävät taloa ja tilaa ongelmana? Ikuisesti?

Perintöverot on maaseudulla ollut tapana maksaa myymällä metsää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi