Miksi ihmiset eivät enää käytä saunassa?
Olen asunut ikäni kerrostaloasunnoissa, ja kun minä olin lapsi 80-luvulla, niin kaikilla oli kerrostaloyhtiön saunaan saunavuoro perjantaina tai/ja lauantaina, ja siellä saunassa sitten todellakin käytiin. Vielä 90-luvulla lähes jokainen tuntemani naapuri kävi saunassa, ja sen näki myös saunavuorolistalta, joka oli buukattu aivan täyteen. Nykyään vain harva tuntuu käyvän saunassa, ja saunavuorolistalta näkyy että läheskään kaikkia saunavuoroja ei olla varattu, ja vain kuudella taloyhtiön asukkaalla on saunavuoro, joka on vain kuudesosa taloyhtiön asukkaista... pidetäänkö saunomista nykyään jotenkin "vanhana juttuna", vai eikö juuri kukaan enää viitsi käydä yleisissä saunoissa hygieniasyistä? Lisään vielä, että missään taloyhtiön asunnossa ei ole omaa saunaa, joten jos saunassa haluaa käydä, niin pitää käydä taloyhtiön omassa saunassa.
Kommentit (74)
En uskalla. Mitä jos pukuhuoneesta kuuluu HÖÖ!
Lapsena joo käytiin vakiovuorossa jokaviikko ja mikähän päivä se nyt oli,ei kaikille riittänyt pe tai la vuoroa. Täällä selviteltiin asiaa ja tarjolla oli jokatoinen viikko tyyliin arkena klo 21 joten ei otettu. Vuorot siis ovat käytössä ja harva se ilta joku tuolla liikkuu saunatakissa omasta tai naapuritalosta. Lenkkisaunoissakin on ollut kävijöitä ihan hyvin. Voisin ottaa Vuoron jos pääsisi jokaviikko ja järkevään aikaan.
En käy pidä yleisessä käytössä olevista saunoissa. Uimahalliinkin lähden puhtaana ja suoraan altaaseen pikaisen suihkun alla kastelun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Saunassa käydessä puhdistuu paremmin ,kun hikoilee kunnolla .
se on hikoilun vuoksi terveyden ylläpitäjä.
Mä hikoilen herkästi mutten saunassa lainkaan.
Kuntosalilla moni käy saunassa monta kertaa viikossa.
Asun itse kerrostalossa ja mökillä on sitten oma sauna. Kerrostalon yhteisessä saunassa en käy koskaan, ei ole ollenkaan sama asia kuin oma ja taloyhtiömme sauna on lisäksi aika ankea ja pieni. Mökillä sitten tulee saunottua, ja mukavasti pääsee terassille tuulettumaan. Jos olisi oma sauna kotona niin varmaan talvisin kylmällä säällä kävisin.
Tykkään tosi paljon saunoa, rentouttaa ja tekee hyvää iholle. Saunavuoroja meillä oli ennen, mut oma sauna on paljon kivempi, etenkin nyt kun on kerrostalon huoneistosaunaksi avara ja hyvin tuulettuva. Se kellon katselu mullakin vie iloa, omassa saa olla just milloin ja miten pitkään mieli tekee.
Mitä neitejä jotkut ovat että pelkäävät pöpöjä? On olemassa peflettejä jotka laitetaan pepun alle. Itse nautin saunomisesta ja käyn aina siellä jos on mahdollisuus. Meillä on hyvä sähkösauna. Kun siellä käy on olo syväpuhdistettu ja euforinen... ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Mitä neitejä jotkut ovat että pelkäävät pöpöjä? On olemassa peflettejä jotka laitetaan pepun alle. Itse nautin saunomisesta ja käyn aina siellä jos on mahdollisuus. Meillä on hyvä sähkösauna. Kun siellä käy on olo syväpuhdistettu ja euforinen... ihanaa!
Olen täysin samaa mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunassa käydessä puhdistuu paremmin ,kun hikoilee kunnolla .
se on hikoilun vuoksi terveyden ylläpitäjä.
Mä hikoilen herkästi mutten saunassa lainkaan.
Kuulostaa siltä että sauna on liian kuumana jos et hikoile?
Meillä ei nykyisessä talossa ole saunavuoroa, sillä mies ei tykkää kaikkien käytössä olevasta saunasta ja itsekään en suoraan sanottuna jaksa vaivautua esim. nyt talvisin pukemaan kerroksittain vaatteita. Ulkokautta pitäisi toiseen rappuun kävellä.
Anopin luona käydään toisinaan saunomassa, hänellä kun on oma sauna asunnossaan. Kesäisin sitten maalla perinteisessä puusaunassa.
Niin no, miksi siellä saunassa pitäisi käydä tai pitää saunomisesta, en ymmärrä? Meillä on ollut vuokrarivarissa oma sauna 15 vuotta, ollaan käytetty ehkä kaksi kertaa, kun ei vaan olla mitään saunojia. Eli täysin hukkatilaa, menisi sekin ennemmin varastona tms.
Saunominen on epämukavaa, hikistä hommaa. Aina yhtä outoa, kun oletetaan kaikkien suomalaisten himoavan lauteille.
Kaikki eivät pidä saunomisesta. AP, ei kannata tehdä ongelmaa siitä, että joku muu ei pidä saunomisesta. Ei voi sitä kuitenkaan muuttaa.
Mä asun 70-luvun kerrostalossa ja inhottaa ajatuskin kellaritiloissa olevasta, vanhasta saunasta. Yök!