Millainen koulutus olisi paras sosiaalityössä?
Kommentit (13)
Poliisi-psykiatri-opettaja-sosiaalityöntekijä
Sosiaalityöntekijän koulutus on kyllä on ihan oma yliopistokoulutus.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko se paras mahdollinen itse tehtävää varten?
Psykologi, psykoterapeutti, heistä on pulaa. Samoin sosiaalityöntekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On koska sosiaalityö perustuu lakiin ja sen tulkintaan. Yliopistokoulutuksella lain tulkitsemiseen saa paremman pohjan kuin sosionomin koulutuksella.
Perinnerakentaja tai ainakin hirsirakentaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse käynyt vain muutaman sosiaalityön kurssin avoimessa, mutta ainakin niiden perusteella jäi vahva tunne että kyllä on.
Yhdellä kurssilla käsiteltiin sosiaalihuollon historiaa (todella mielenkiintoista, muuten!) joka pohjusti hyvin sitä että mitä sosiaalityö on, miksi sitä tehdään ja miten suhtautuminen siihen on muuttunut eri aikakausina. Se myös alleviivasi sosiaalityön yhteiskunnallista merkitystä eikä jäänyt epäselväksi miksi sen on ehdottomasti oltava yhteiskunnan järjestämä ja lakien ohjaama palvelu sen sijaan että se nojaisi yksilöiden tai järjestöjen hyväntekeväisyyteen.
Toisella kurssilla paneuduttiin ihmisarvoon ja etiikkaan ja siihen, miten ja ennenkaikkea miksi sosiaaliapua ei pidä joutua erikseen "ansaitsemaan" vaan sen tulee olla jokaisen oikeus. Vertailtiin eri maiden järjestelmiä ja millaisia yhteiskunnallisia seurauksia on sillä, että sosiaaliapu pettää yksilön joka ei toimi jonkun ylemmän tahon määrittelemällä tavalla "oikein". Käytiin lävitse miten tärkeää on Suomessa tukea yksilön oikeuksia ja autonomiaa omaan elämäänsä. Esimerkkitapaukset laittoivat kunnolla pohtimaan ja näkemään sen miten sosiaalityössä mikään ei ole mustavalkoista ja kuinka sosiaalityön yksi tärkeimmistä rooleista on auttaa ihmisiä joutumasta byrokratian rattaiden alle. Sosiaalityöntekijän valta on rajallista mutta vastuu kohtuuton siihen nähden.
Työ on vaikeaa ja vaatii todella laajaa ymmärrystä yhteiskunnan toiminnasta ja laeista jotka määrittelevät toiminnalle raamit. Nämä jokuset käymäni kurssit ovat tietenkin vain pintaraapaisu tutkinnon sisällöstä, mutta sain niistä paljon perspektiiviä.
Vierailija kirjoitti:
Terapeutti, joka ymmärtää psykologisesti ja tunteissa ihmisiä. Ja tiedostaa että ei mene sosiaalityöntekijäksi välttämättä, siellä on tarkat säännöt ja se ei tuo rahaa tarvitsevalle asiakkaalle riittävästi, ainoastaan työntekijä saa palkan. Ja se jatkaa ehkä joidenkin puutostilaa tai ongelmia, kun ei saa apua sieltäkään. Ja asiakasta ei saisi tylyttää tai kiristää
ei teille elämöntapatyöttömille riitä mikään eikä kenenkään rahat. Ja onhan se hirveää että työntekijä saa palkan, kyllä sun varmaan pitäis saada sekin raha vai mitä
Mitä ap hakee tällä kysymyksellä? Eiköhän sosiaalityöntekijän koulutus ole paras sosiaalityöhön, samoin kuin poliisin koulutus poliisin työhön tai lentäjän koulutus lentäjän työhön. Vai meinaatko, että olisi jotenkin toisin?
Terapeutti, joka ymmärtää psykologisesti ja tunteissa ihmisiä. Ja tiedostaa että ei mene sosiaalityöntekijäksi välttämättä, siellä on tarkat säännöt ja se ei tuo rahaa tarvitsevalle asiakkaalle riittävästi, ainoastaan työntekijä saa palkan. Ja se jatkaa ehkä joidenkin puutostilaa tai ongelmia, kun ei saa apua sieltäkään. Ja asiakasta ei saisi tylyttää tai kiristää.