Joudutko salailemaan varallisuuttasi työkavereilta/sukulaisilta
Joudutteko peittelemään varallisuuttasi esim. työkaverille? Ette tuo ilmi, että teillä on useampi sijoitusasunto. Käytte useita kertoja vuodessa pidemmillä lomilla, ettekä mainitse siitä kelleekkään. Selitätte että käytte mökillä joka on muka vanhempien, vaikka se onkin teidän. Ajatte vanhalla autolla vaikka olisi varaa ostaa uusikin? Olisi varaa ostaa se 300m3 neliöinen kivitalo kaupungin arvostetuimmalta alueelta, mutta asutte siinä 150m3 puutalossa?
Kommentit (53)
Tai siis en liiku oikeastaan edes hyvin toimeentulevissa piireissä. Kaikki kituuttaa tai on aivan peruselintaso enempi vähempi.
10 jne
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:14"]Se myös tuntuu aiheuttavan katkeruutta jos ei ole lainaa omistusasunnosta. Satuimme työkaverin kanssa parkkipaikalle samaan aikaan ja hän ihmetteli, että täytyy mieheni tienata hyvin ,kun on varaa ajaa noin uudella autolla kaukaa ja asua omakotitalossa. Hätäpäissäni selitin ettei meillä ole enää asuntolainaa. Siitäkö se riemu repesi. Sen jälkeen alettiin kytätä mitä vaatteita minulla on, millaisia koruja, millainen puhelin jne jne
Ap
[/quote]
Tätä en kyllä tajua...siis tottakai olisin iloinen jos minullakin olisi yhtä paljon rahaa kuin sinulla, mutta en tajua miten se olisi minulta pois jos joku on taloudellisesti paremmassa asemassa.
Itse ostan esim. kodinkoneet sieltä kalliimmasta päästä ja saatan maksaa laadukkaasta laukusta tai retkeilyvarusteesta useamman satasen, ehkä siksi jotkut luulevat että elän leveästi ja silti on omaisuutta. Vaan kun minäpä en vaihdakaan sitä laukkua ja telkkua alvariinsa....ostan tarpeeseen ja sillä ajatuksella, että uutta ei tarvitse ostaa mielellään ikinä. En ollut ehkä älynnyt, että niitä minun tavaroitakin voi joku vaivautua kyttäämään.
T. Se säästäväinen yksinhuoltaja
[/quote]
Se on se ihmisen kateellisuus. Jos teemme samaa työtä niin ei sillä työkaverilla voi olla asiat paremmin kuin itsellä. Ja en sitä itekkään olisi huomannut jos asiasta ei olisi huomauteltu sanallisesti.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:14"]
Se myös tuntuu aiheuttavan katkeruutta jos ei ole lainaa omistusasunnosta. Satuimme työkaverin kanssa parkkipaikalle samaan aikaan ja hän ihmetteli, että täytyy mieheni tienata hyvin ,kun on varaa ajaa noin uudella autolla kaukaa ja asua omakotitalossa. Hätäpäissäni selitin ettei meillä ole enää asuntolainaa. Siitäkö se riemu repesi. Sen jälkeen alettiin kytätä mitä vaatteita minulla on, millaisia koruja, millainen puhelin jne jne Ap
[/quote]
Taidat työskennellä naisvaltaisella alalla?
Ei sinun tarvitse selitellä rikkauttasi tai köyhyyttäsi yhtään kenellekään, eihän?
En ole itse mitenkään erityisen varakas, mutta harrastan osakesijoittamista ja tapaan muita sijoittajia silloin tällöin vapaamuotoisesti. Monelle sijoittajalle nämä tapaamiset ovat tärkeä henkireikä, koska työpaikan kahvipöydässä kaikki valittavat rahapulaa ja siinä pitää voihkia mukana, ettei joudu silmätikuksi.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:14"]
Se myös tuntuu aiheuttavan katkeruutta jos ei ole lainaa omistusasunnosta. Satuimme työkaverin kanssa parkkipaikalle samaan aikaan ja hän ihmetteli, että täytyy mieheni tienata hyvin ,kun on varaa ajaa noin uudella autolla kaukaa ja asua omakotitalossa. Hätäpäissäni selitin ettei meillä ole enää asuntolainaa. Siitäkö se riemu repesi. Sen jälkeen alettiin kytätä mitä vaatteita minulla on, millaisia koruja, millainen puhelin jne jne Ap
[/quote]
Taidat työskennellä naisvaltaisella alalla?
Ei sinun tarvitse selitellä rikkauttasi tai köyhyyttäsi yhtään kenellekään, eihän?
[/quote]
Kyllä työskentelen naisvaltaisella alalla. Ja eikä tarvitse selittää varallisuutta kenellekkään, on se vaan kohteliasta vastata jos kysytää.
Ap
Juu, joudun. Ystäväpiirissä pari verovirkailijaa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:14"] Se myös tuntuu aiheuttavan katkeruutta jos ei ole lainaa omistusasunnosta. Satuimme työkaverin kanssa parkkipaikalle samaan aikaan ja hän ihmetteli, että täytyy mieheni tienata hyvin ,kun on varaa ajaa noin uudella autolla kaukaa ja asua omakotitalossa. Hätäpäissäni selitin ettei meillä ole enää asuntolainaa. Siitäkö se riemu repesi. Sen jälkeen alettiin kytätä mitä vaatteita minulla on, millaisia koruja, millainen puhelin jne jne Ap [/quote] Taidat työskennellä naisvaltaisella alalla? Ei sinun tarvitse selitellä rikkauttasi tai köyhyyttäsi yhtään kenellekään, eihän? [/quote] Kyllä työskentelen naisvaltaisella alalla. Ja eikä tarvitse selittää varallisuutta kenellekkään, on se vaan kohteliasta vastata jos kysytää. Ap
[/quote]
Kysyjä ei välttämättä ole kohtelias, eikö niin?
Itse en tulojani ja omaisuuksia ala muille kertomaan tai valehtelemaan. Tollo niistä edes kysyy.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:52"]
Minä en omista sijoitusasuntoja, mutta olen perinyt kummitädiltä metsäomaisuutta ja nykyaikana harvinaisen hyvin tuottavan rahastosijoituksen. Kumpaakaan ei kannata muuttaa vielä rahaksi joten asumme vielä pienessä omakotitalossa. Metsää pääsee kaatamaan viiden vuoden kuluttua, rahastot menee varmaan lihoiksi ensivuoden puolelle.
Jo tuo meidän nykyinen remonttia kaipaava 125 neliön kämppä herättää kateutta niin en todellakaan ole toimiston akkalaumalle kertonut mitään.
[/quote]
Sinällään surullista, että puhut metsästä noin vähättelevään sävyyn. Metsää kuuluu hoitaa ja sen "kaataminen" ei ole täysimääräistä hoitamista. Perkaamiset, istutukset, keväisin tuulenkaatojen sekä tykkylumien aiheuttamat vahingot poistetaan jne jne.
En ole varakas, mutta huomaan ihmisten ihmettelevän mm. asuntoani. Olen kuitannut asian sillä, että se on lainarahalla ostettu. Totta, niin onkin, mutta minulla on käteisenä koko asuntovelkaa vastaava summa eri tileillä. Joskus nuorempana asuin vuokralla ja maksoin vuokran korkotuloilla...
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:14"] Se myös tuntuu aiheuttavan katkeruutta jos ei ole lainaa omistusasunnosta. Satuimme työkaverin kanssa parkkipaikalle samaan aikaan ja hän ihmetteli, että täytyy mieheni tienata hyvin ,kun on varaa ajaa noin uudella autolla kaukaa ja asua omakotitalossa. Hätäpäissäni selitin ettei meillä ole enää asuntolainaa. Siitäkö se riemu repesi. Sen jälkeen alettiin kytätä mitä vaatteita minulla on, millaisia koruja, millainen puhelin jne jne Ap [/quote] Taidat työskennellä naisvaltaisella alalla? Ei sinun tarvitse selitellä rikkauttasi tai köyhyyttäsi yhtään kenellekään, eihän? [/quote] Kyllä työskentelen naisvaltaisella alalla. Ja eikä tarvitse selittää varallisuutta kenellekkään, on se vaan kohteliasta vastata jos kysytää. Ap
[/quote]
Kysyjä ei välttämättä ole kohtelias, eikö niin?
Itse en tulojani ja omaisuuksia ala muille kertomaan tai valehtelemaan. Tollo niistä edes kysyy.
[/quote]
Tämäkin on totta. Toisaalta jos ei mitään valota niin ihmiset alkavat keksiä päässään tarinoita ja minusta on mukavampaa kuitenkin, jos ihmiset tietävät suunnilleen asioiden oikean laidan. Jos siitä sitten paheksutaan, niin voin itsekin suhtautua paheksujiin reilummin samalla mitalla, kun tiedän, että he tietävät totuuden, mutta ovat siitäkin valmiita mua polkemaan. Arvailujen varassa eläville olisi vaikea antaa samalla mitalla takaisin. Aina ei tietty tarvitse välittää siitä, mitä puhutaan, silloin voi toki jättää vastailematta.
10
Pari vuotta sitten perin sata tonnia ja olen sitä aivan hiljaa. Miksikö? Ei huvita kuunnella sitä kateellisten narinaa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 10:12"]
Kuka mittaa asuntoa kuutiometreissä?
[/quote]
Onko todella näin vaikeaa hahmottaa, että ihmisille sattuu typoja tai ajatusvirheitä, jos typo toistuu?
Isäni on aikoinaan perinyt osan isosta asunnosta Helsingin keskustassa, ottanut lainaa ja ostanut muiden sukulaisten osuudet itselleen ja siitä lähtien pitänyt asuntoa vuokralla. Asunnon arvo nousee koko ajan, ja tämänhetkinen hinta-arvio on n. 2,4 miljoonaa.
Koska vanhempani asuvat toisella paikkakunnalla ja minä Helsingissä, menin kerran isäni puolesta selvittämään pari juttua asunnolle. Tätä ennen olin näkemässä ystävääni, joka aina tilaisuuden tullen valittaa huonosta taloustilanteestaan. No, ystäväni lyöttäytyi seuraani, ja asunnon nähtyään pitää minua "kunnon porvarina" ja "kermaperseenä". Hän ajattelee, että kaikki itse tienaamat rahani ovat peräisin isältäni, ja jopa kysyy, voisiko hän muuttaa vuokralle isäni asuntoon perheensä kanssa, "kaverialennuksella" tietenkin. Kysyin kuinka paljon hän olisi valmis maksamaan asunnosta, ja vastaus oli "about 1500". Asuntoa vuokrataan 4500e/kk.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 12:58"]
Isäni on aikoinaan perinyt osan isosta asunnosta Helsingin keskustassa, ottanut lainaa ja ostanut muiden sukulaisten osuudet itselleen ja siitä lähtien pitänyt asuntoa vuokralla. Asunnon arvo nousee koko ajan, ja tämänhetkinen hinta-arvio on n. 2,4 miljoonaa. Koska vanhempani asuvat toisella paikkakunnalla ja minä Helsingissä, menin kerran isäni puolesta selvittämään pari juttua asunnolle. Tätä ennen olin näkemässä ystävääni, joka aina tilaisuuden tullen valittaa huonosta taloustilanteestaan. No, ystäväni lyöttäytyi seuraani, ja asunnon nähtyään pitää minua "kunnon porvarina" ja "kermaperseenä". Hän ajattelee, että kaikki itse tienaamat rahani ovat peräisin isältäni, ja jopa kysyy, voisiko hän muuttaa vuokralle isäni asuntoon perheensä kanssa, "kaverialennuksella" tietenkin. Kysyin kuinka paljon hän olisi valmis maksamaan asunnosta, ja vastaus oli "about 1500". Asuntoa vuokrataan 4500e/kk.
[/quote]
Nyt puhuttii omasta omaisuudesta, ei siitä mitä vanhempasi omistaa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 10:10"]
Myös kaikilla sukulaisillani (tai useimmilla) on sama tilanne, ettei varallisuuksista oikein ole voinut koskaan kertoa töissä eikä ystävien kesken. Esim. tärini joka on perinyt myös paljon oli aatteeltaan kommunisti. Hän on jakanut ja antanut paljon taloudellista hyvää muualle mutta ei silti voi kertoa omaisuudestaan koska aina olisi niitä, joiden mielestä on väärin, että täti sitten omistaa yhtään mitään.
10
[/quote]Onhan se kommunistille väärin
[/quote]
Hän nyt kannatti aatetta kuitenkin omaisuudesta huolimatta. Miten se on sinulta pois? Hän halusi auttaa vähävaraisia ja jakoikin omaisuuttaan, ei riistänyt, kuten ne, jotka vasta haalivat omaisuuttaan, saattavat tehdä tai sulkevat silmänsä siltä, että sitä tapahtuu.
[/quote]Kai se omaisuus tuotti myös jotain korkoja, eli kyllä vaan riisti
Hankala salata, kun nimi on paikallisen veroluettelon kärkipäässä joka vuosi. Aika usein joku nuorempi kollega sanoo, että miksi käyt töissä, kun ei ole pakko. Vastaan, että viedäkseni työpaikan joltain nuoremmalta ja vähemmänkoulutetulta. En ymmärrä, miksi varakas ei saisi tehdä töitä.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 10:10"]
Myös kaikilla sukulaisillani (tai useimmilla) on sama tilanne, ettei varallisuuksista oikein ole voinut koskaan kertoa töissä eikä ystävien kesken. Esim. tärini joka on perinyt myös paljon oli aatteeltaan kommunisti. Hän on jakanut ja antanut paljon taloudellista hyvää muualle mutta ei silti voi kertoa omaisuudestaan koska aina olisi niitä, joiden mielestä on väärin, että täti sitten omistaa yhtään mitään.
10
[/quote]Onhan se kommunistille väärin
[/quote]
Hän nyt kannatti aatetta kuitenkin omaisuudesta huolimatta. Miten se on sinulta pois? Hän halusi auttaa vähävaraisia ja jakoikin omaisuuttaan, ei riistänyt, kuten ne, jotka vasta haalivat omaisuuttaan, saattavat tehdä tai sulkevat silmänsä siltä, että sitä tapahtuu.
[/quote]Kai se omaisuus tuotti myös jotain korkoja, eli kyllä vaan riisti
[/quote]
Totta kai, mutta ei hän mitään siinä riistänyt. Kyseiset yhtiöt ovat luoneet paljon hyvinvointia Suomeen.
En ole kertonut työkavereille, että en maksa asumisestani kaupungin keskustassa mitään, vaan asuntoni on isäni omistama. Myöskin autoni on vanhemmiltani saatu, ostivat itselleen uudemman kakkosauton. Muuten ei ole mitään salattavaa.
Salailla? En salaile, mutta en myöskään kerro, että omistamme sijoitusasuntoja.
Miksi ihmeessä tehdä numeroa, seuraavaan tyyliin..
"Olisi varaa ostaa se 300m3 neliöinen kivitalo kaupungin arvostetuimmalta alueelta, mutta asutte siinä 150m3 puutalossa?"
Haluaisit kertoa, mutta et voi? :D
Onko rahat tulleet sinun vai miehesi kautta?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:14"]
[/quote]
Mä aion tulevaisuudessa sanoa, että oon perinyt, sitten jos/kun varallisuutemme jonnekin näkyy ja joku keksii laskea 1+1 yhteen (minä pienipalkkainen, mies työtön) ja ihmetellä miten mulla nyt mitään on. En sitten jaksa enää murehtia, josko se on kuulijan mielestä niin kamalaa. Niin on isänikin aikoinaan perinyt ja hänen isänsä. Jos se on jonkun mielestä nyt häneltä sitten pois niin se on voi voi. Koskaan en tule voimaan kertoa (raha)asioistani muille, vaikka miten iloisia uutisia ne olisivatkin, mutta aion kysyttäessä täräyttää asian päin naamaa kuten se on, enkä aio hävetä. Sitten häpeäisin, jos asioillani leveilisin oikein kateellisia reaktioita odottaen. Kun en itse liiku varakkaissa piireissä, niin tää vaan on sit näin.
10