Joudutko salailemaan varallisuuttasi työkavereilta/sukulaisilta
Joudutteko peittelemään varallisuuttasi esim. työkaverille? Ette tuo ilmi, että teillä on useampi sijoitusasunto. Käytte useita kertoja vuodessa pidemmillä lomilla, ettekä mainitse siitä kelleekkään. Selitätte että käytte mökillä joka on muka vanhempien, vaikka se onkin teidän. Ajatte vanhalla autolla vaikka olisi varaa ostaa uusikin? Olisi varaa ostaa se 300m3 neliöinen kivitalo kaupungin arvostetuimmalta alueelta, mutta asutte siinä 150m3 puutalossa?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 10:06"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 10:02"] [quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:51"]Sanoin just miehelle, joka katseli mulle uutta autoa, että en mä voi ostaa, koska pitää näyttää perseaukiselta, jotta voin pyytää palkankorotusta... Ja muutenkin, työkaverit voivottaa aina rahapulaa ja mä nyökyttelen mukana ja saan sääliä, koska mies on työttömänä. [/quote] Palkankorotus saadaan ansioilla eikä almuina. Persaukisuus antaa kuvan, ettei asiat ole ihan hanskassa. [/quote] Persaukisiahan tuossa olivat kirjoittajan työkaverit. Sä et nyt taas tajunnut, mitä hän tarkoitti että pitää näyttää persaukiselta = eli ei voi näyttää VARAKKAALTA. Tuskinpa kirjoittaja siis näyttää persaukiselta ja ajelee vm 1995 kotterolla, huoh. [/quote] Kukahan nyt ei tajunnut?
[/quote]
Niin, mitä? Miten sitten kirjoittaja mielestäsi antaa kuvan, että asiat eivät ole hanskassa, kun ei suostu näyttämään varakkaalta? Luultavasti autonsa on ihan normi, miksi kenenkään pitäisi siitä ajatella, että nyt ei ole asiat hanskassa?
No minulla nyt ei ihan mitään sijoitusasuntoja ole, mutta vähän vastaava tilanne kuitenkin. Olen pienehköpalkkaisessa työssä ja useamman lapsen yksinhuoltaja. Kitkuttamalla olen ihan palkoistani säästänyt meille pesämunaa ja osan sijoittanut. Nämä pienetkin säästöt/sijoitukset tuntuvat aiheuttavan hirvittävää katkeruutta monissa. Ihan kuin ne olisivat taivaasta tipahtaneet minulle. Vaikka siis eletään ihan kädestä suuhun, en käy koskaan kampaajalla eikä käydä ulkomailla, syödään halpaa perusruokaa, ei tilata lehtiä eikä lapsilla ole maksullisia harrastuksia jne. Kateellisimpia tuntuvat olevan ne, joilla on perheen nettotulot tuplasti paremmat kuin meillä mutta eivät saa mitään säästöön koska on "pakko" olla kaksi upouutta autoa ja niihin täyskaskot, "pakko" käydä kampaajalla, "pakko" ostaa lapsille 200 euron haalareita jne.
En ollut aiemmin älynnyt, että pienituloinen tai yksinhuoltaja ei saa säästää, ja tuli aika yllätyksenä joidenkin reaktiot. Nykyään en puhu lainkaan näistä, nyökyttelen vaan mukana kun töissä voivotellaan että taas meni samantien tili laskuihin...
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:59"]
Mä en tajua miksi työkavereille ylipäätään pitäisi kertoa omasta varallisuudesta mtn. En minä juttele omista asioistani työpaikalla. Eivät ne siellä tiedä edes siviilisäätyäni.
[/quote]
Rehellisyyden nimissä nämä asiat olisi hyvä käydä työkaverien kanssa läpi. Ei koira sen luun päällä voi vaan maata.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:51"]Sanoin just miehelle, joka katseli mulle uutta autoa, että en mä voi ostaa, koska pitää näyttää perseaukiselta, jotta voin pyytää palkankorotusta... Ja muutenkin, työkaverit voivottaa aina rahapulaa ja mä nyökyttelen mukana ja saan sääliä, koska mies on työttömänä.
[/quote]
Palkankorotus saadaan ansioilla eikä almuina. Persaukisuus antaa kuvan, ettei asiat ole ihan hanskassa.
[/quote]
Joo joo, sehän tässä se haaste onkin. Koska todellakin koen ansaitsevani palkankorotuksen, mutta toisaalta mä en tarttis enempää rahaa... Mut miten muuten mä saan fiiliksen, että panostani arvostetaan, kuin pyytämällä ja saamalla lisää rahaa? Ja nykyäänkin ajelen muutaman vuoden vanhalla autolla, selvästi työpaikan parkkipaikan uudempaa osiota.
Se myös tuntuu aiheuttavan katkeruutta jos ei ole lainaa omistusasunnosta. Satuimme työkaverin kanssa parkkipaikalle samaan aikaan ja hän ihmetteli, että täytyy mieheni tienata hyvin ,kun on varaa ajaa noin uudella autolla kaukaa ja asua omakotitalossa. Hätäpäissäni selitin ettei meillä ole enää asuntolainaa. Siitäkö se riemu repesi. Sen jälkeen alettiin kytätä mitä vaatteita minulla on, millaisia koruja, millainen puhelin jne jne
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:14"]Se myös tuntuu aiheuttavan katkeruutta jos ei ole lainaa omistusasunnosta. Satuimme työkaverin kanssa parkkipaikalle samaan aikaan ja hän ihmetteli, että täytyy mieheni tienata hyvin ,kun on varaa ajaa noin uudella autolla kaukaa ja asua omakotitalossa. Hätäpäissäni selitin ettei meillä ole enää asuntolainaa. Siitäkö se riemu repesi. Sen jälkeen alettiin kytätä mitä vaatteita minulla on, millaisia koruja, millainen puhelin jne jne
Ap
[/quote]
Muuttakaa pois sieltä tuppukylästä niin helpottaa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:14"]Se myös tuntuu aiheuttavan katkeruutta jos ei ole lainaa omistusasunnosta. Satuimme työkaverin kanssa parkkipaikalle samaan aikaan ja hän ihmetteli, että täytyy mieheni tienata hyvin ,kun on varaa ajaa noin uudella autolla kaukaa ja asua omakotitalossa. Hätäpäissäni selitin ettei meillä ole enää asuntolainaa. Siitäkö se riemu repesi. Sen jälkeen alettiin kytätä mitä vaatteita minulla on, millaisia koruja, millainen puhelin jne jne
Ap
[/quote]
Muuttakaa pois sieltä tuppukylästä niin helpottaa.
[/quote]
Kyllä asumme tuppukylässä. Kunnassa on asukkaita 6000 ja kylässämme 150. Ei täällä mitään ongelmia ole mies kävi 40 km päässä töissä ja minä pääkaupunkiseudulla :) Se siitä tuppukylä asenteesta.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:14"]Se myös tuntuu aiheuttavan katkeruutta jos ei ole lainaa omistusasunnosta. Satuimme työkaverin kanssa parkkipaikalle samaan aikaan ja hän ihmetteli, että täytyy mieheni tienata hyvin ,kun on varaa ajaa noin uudella autolla kaukaa ja asua omakotitalossa. Hätäpäissäni selitin ettei meillä ole enää asuntolainaa. Siitäkö se riemu repesi. Sen jälkeen alettiin kytätä mitä vaatteita minulla on, millaisia koruja, millainen puhelin jne jne
Ap
[/quote]
Tätä en kyllä tajua...siis tottakai olisin iloinen jos minullakin olisi yhtä paljon rahaa kuin sinulla, mutta en tajua miten se olisi minulta pois jos joku on taloudellisesti paremmassa asemassa.
Itse ostan esim. kodinkoneet sieltä kalliimmasta päästä ja saatan maksaa laadukkaasta laukusta tai retkeilyvarusteesta useamman satasen, ehkä siksi jotkut luulevat että elän leveästi ja silti on omaisuutta. Vaan kun minäpä en vaihdakaan sitä laukkua ja telkkua alvariinsa....ostan tarpeeseen ja sillä ajatuksella, että uutta ei tarvitse ostaa mielellään ikinä. En ollut ehkä älynnyt, että niitä minun tavaroitakin voi joku vaivautua kyttäämään.
T. Se säästäväinen yksinhuoltaja
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:59"]
Mä en tajua miksi työkavereille ylipäätään pitäisi kertoa omasta varallisuudesta mtn. En minä juttele omista asioistani työpaikalla. Eivät ne siellä tiedä edes siviilisäätyäni.
[/quote]
Rehellisyyden nimissä nämä asiat olisi hyvä käydä työkaverien kanssa läpi. Ei koira sen luun päällä voi vaan maata.
[/quote]
Jos ja kun asia ei koskaan tule puheeksi kun on sellaisella työpaikalla (miesvaltainen) jossa ei harrasteta small talkia niin en näe mitään syytä kertoa omia asioitani työpaikalla. Koira voi maata luun päällä niin pitkään kun haluaa. Omaisuusasiat eivät kuulu työpaikalle/ulkopuolisille. Ei se ole muilta pois jos minulla on varallisuutta. #9.
Minua kiinnostaa tietää, minkälaista ihmistä pidetään varakkaana? Kuinka paljon omistusta ja rahaa ja saako velkaa olla yhtään? Omasta mielestäni työtulot eivät määrittele varakkuutta koska voi olla paljon menojakin ja säästöön ei jää välttämättä mitään. Varakas on oman mittapuuni mukaan jos on oma velaton suht arvokas asunto (arvo 150000-->), sen lisäksi sijoitusasunto, säästöjä tai muuta omaisuutta väh, 100000 euon edestä, ei lainkaan velkaa ja pari autoa.
pieni työpaikka, kaikki keski-ikäisiä ja kaikki tienaa suunnilleen saman. Ihan keskustellaan okt- ja mökkirempoista, autonvaihdosta tms työn lomassa. Täysin persaukinen ei meillä ole kukaan.
miehen työpaikalla sitten naljaillaan kun mies pyytää 3-4 kk palkatonta vapaata remonttihlmmia varten, että hyvä sun on kun akka maksaa.... Mun mies kyllä pärjää sillä pienellä paikallaan paremmin kun työkaverinsa sitä varten ettei vaihda jatkuvasti autoa, lentele thaimaahan huoriin, osta jatkuvasti uutta elektroniikkaa yms eikä siksi että minä maksaisin.
Joudun. Asumme vanhempiemme ostamassa, velattomassa asunnossa. En tietenkään kertoisi kellekään, mutta varallisuutemme tulee ilmi heti, kun joku kysyy missä kaupunginosassa asumme. Voisin tietenkin valehdella. Muista sijoituksista en ole kertonut kellekään.
Tahtoisin ostaa Chanelin laukun, mutta en kehtaisi käyttää sitä töissä ja se olisi liian kallis ostos pelkästään vapaa-ajan käyttöön. Tyhmä ostos kai toki muutenkin.
Ei ole kuin velkaa Ja perintöäkään ei ole mistään tulossa.
T.duunari