Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko/saako autoa ajaa, jos on ADHD/ADD

Vierailija
05.07.2015 |

? Voiko se olla esteenä ajokortin saamiselle?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun Ruotsissa, ja täällä ADHD ei saa ajokorttia. 

Vierailija
2/22 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole este. Saa ajaa, mitta se on  sitten pirun nopeaa ja tempoilevaa ajamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole kuullut, että tuo olisi este.

Vierailija
4/22 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ainakaan oo kukaan kieltäny. Ja ajan itse asiassa tosi hyvin, ajaminen on riittävän multitaskingia niin pystyn olemaan poukkoilematta.

Vierailija
5/22 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos radiossa soi ACDC, niin silloin ei saa ajaa.

Vierailija
6/22 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erään ADHD tyypin ja kyllä se mennä huristelee autolla. Lääkitys on kunnossa. Eli ei ilmeisesti haittaa.

Vierailija
7/22 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillähän on tavallista ihmistä nopeammat reaktiokyvyt ja toimivat parhaimmillaan kun on paljon stimulaatioita. Miksi he olisivat huonoja kuskeja?

Vierailija
8/22 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on adhd ja minulla on ollut ajokortti 14vuotta ja moottoripyöräkortti 8vuotta. Minulla on koko ajalta yksi sakko ylinopeudesta (vuodelta 2007) ja kerran olen ollut kolarissa (v.2010), en ollut syyllinen osapuoli. Varmaan riippuu onko adhd:si millainen? Minulla on tyttöjen adhd eli olen haaveilija, välillä hajamielinen, tekemistä pitää olla, jätän kaikki vastenmieliset tekemiset viimeiseksi, olen iloinen ja välillä aika puhelias.

Vierailija
9/22 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole este. Tunnen monia joilla on ADHD ja heillä on kortti. Itselläni ei ole todettu sitä virallisesti, mutta löytyy silti ja se tekee musta hyvän kuskin. Keskimääräistä parempi reaktioaika ja ajaminen on kaikenlisäksi superhauskaa! Monilta olen kuullut, että parempaa naispuolista kuskia eivät tiedä. -N23

Vierailija
10/22 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:50"]Ei ole este. Tunnen monia joilla on ADHD ja heillä on kortti. Itselläni ei ole todettu sitä virallisesti, mutta löytyy silti ja se tekee musta hyvän kuskin. Keskimääräistä parempi reaktioaika ja ajaminen on kaikenlisäksi superhauskaa! Monilta olen kuullut, että parempaa naispuolista kuskia eivät tiedä. -N23
[/quote]

Lisään vielä. Minua ei ole koskaan pysäytetty enkä siis ole mistään sakkojakaan saanut.

Vierailija
11/22 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:49"]Itse asun Ruotsissa, ja täällä ADHD ei saa ajokorttia. 
[/quote]

Höpön, höpön

Vierailija
12/22 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri ainakin saa ajaa

Vierailija
13/22 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kortti, mutta saan pitää sen ainoastaan hätätapauksia varten. Ajamiseni on jotain aivan kamalaa eikä muuttunut sen paremmaksi vaikka n. vuoden verran (ennen diagnoosia) ajoin päivittäin. Vakavia onnettomuuksia ei ole tapahtunut, läheltäpiti tilanteita senkin edestä. Uutta korttia minulle tuskin enää myönnetään sittenkun tämä vanhentuu. En kyllä haluakaan, en suostu enää ajamaan autoa ellei ole ihan pakko.

Ajaessani minun on mahdotonta pitää nopeutta tasaisena, vauhti hidastuu tai nopeutuu huomaamattani jatkuvasti. En myöskään pitkällä suoralla kykene pitämään autoa oikealla kaistalla, vaan pikkuhiljaa keskittymisen herpaantuessa auto alkaa luisumaan vastaantulijoiden kaistalle tai pientareella, havahdun siihen vasta kun tulee toinen auto vastaan/auto tärisee kyntäessään piennarta. En voi kuunnella musiikkia autossa ollessani ollenkaan, eikä mahdollisesti kyydissäni olija saa puhua sanaakaan, muutoin ollaan ojassa. En joko huomaa liikennevaloja lainkaan (eli ajelen punaisia päin) tai pysähdyn enkä huomaa vihreää valoa ennenkuin takana oleva tööttää. En huomaa kolmioita, en suojateitä enkä suojatietä ylittäviä ennenkuin pitää jo tehdä kunnon äkkijarrutus. Meno on tällaista vaikka kuinka yritän skarpata, olen virkeä ja pysähtelisin silloin tällöin bussipysäkin kohdalle hetkeksi. Lääkitystä ei vielä ole, siitä vielä punnitaan hyötyjä ja haittoja. Mutta joo, tosiaan minua ei saa enää ratin taakse ellei jonkun henki ole siitä kiinni.

T: Yksi ADHD

Vierailija
14/22 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 10:23"]

Minulla on kortti, mutta saan pitää sen ainoastaan hätätapauksia varten. Ajamiseni on jotain aivan kamalaa eikä muuttunut sen paremmaksi vaikka n. vuoden verran (ennen diagnoosia) ajoin päivittäin. Vakavia onnettomuuksia ei ole tapahtunut, läheltäpiti tilanteita senkin edestä. Uutta korttia minulle tuskin enää myönnetään sittenkun tämä vanhentuu. En kyllä haluakaan, en suostu enää ajamaan autoa ellei ole ihan pakko.

Ajaessani minun on mahdotonta pitää nopeutta tasaisena, vauhti hidastuu tai nopeutuu huomaamattani jatkuvasti. En myöskään pitkällä suoralla kykene pitämään autoa oikealla kaistalla, vaan pikkuhiljaa keskittymisen herpaantuessa auto alkaa luisumaan vastaantulijoiden kaistalle tai pientareella, havahdun siihen vasta kun tulee toinen auto vastaan/auto tärisee kyntäessään piennarta. En voi kuunnella musiikkia autossa ollessani ollenkaan, eikä mahdollisesti kyydissäni olija saa puhua sanaakaan, muutoin ollaan ojassa. En joko huomaa liikennevaloja lainkaan (eli ajelen punaisia päin) tai pysähdyn enkä huomaa vihreää valoa ennenkuin takana oleva tööttää. En huomaa kolmioita, en suojateitä enkä suojatietä ylittäviä ennenkuin pitää jo tehdä kunnon äkkijarrutus. Meno on tällaista vaikka kuinka yritän skarpata, olen virkeä ja pysähtelisin silloin tällöin bussipysäkin kohdalle hetkeksi. Lääkitystä ei vielä ole, siitä vielä punnitaan hyötyjä ja haittoja. Mutta joo, tosiaan minua ei saa enää ratin taakse ellei jonkun henki ole siitä kiinni.

T: Yksi ADHD

[/quote]

Eli vastaus otsikon kysymykseen: minun tapauksessani saa ajaa, mutten voi.

Vierailija
15/22 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kortti, mutta saan pitää sen ainoastaan hätätapauksia varten.

Mitähän tämä tarkoittaa? Olen luullut, että henkilöllä joko on tai ei ole ajo-oikeutta.

Vierailija
16/22 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

autoilu on haastavaa jonkin sortin adhdhllä, ei ehdi "informaatiotulvassa" toimimaan normaalisti, stressaa, tekee vääriä valintoja.

Vierailija
17/22 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:50"]Ei ole este. Tunnen monia joilla on ADHD ja heillä on kortti. Itselläni ei ole todettu sitä virallisesti, mutta löytyy silti ja se tekee musta hyvän kuskin. Keskimääräistä parempi reaktioaika ja ajaminen on kaikenlisäksi superhauskaa! Monilta olen kuullut, että parempaa naispuolista kuskia eivät tiedä. -N23 [/quote] Lisään vielä. Minua ei ole koskaan pysäytetty enkä siis ole mistään sakkojakaan saanut.

Et taida ajaa useita satoja kilometrejä ja useiden vuosien ajokokemusta, koska ratsiaan ajaa jokainen paljon ajava jossain vaiheessa. Sakkoja siitäkään ei napsahda syyttä.

Adhd:nä minulla on ajokortti, ei sakkoja reilun 20 vuoden ajalta maantieltä eikä kolareita. Onnekseni ei myöskään syyttömänä osapuolena, harmillisiahan ne ovat aina ja usein jopa traumaattisia ammattiliikenteessä oleville, kun vastaan pamahtaa joku itsemurhakandidaatti.

Vierailija
18/22 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, painan vuorotellen jarrua ja kaasua. Välillä sitten molempia yhtäaikaa.

Vierailija
19/22 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, ettei diagnosoimaton adhd estäisi ajamista mutta diagnoosin ja lääkkeiden kanssa ei olisi asiaa rattiin

Vierailija
20/22 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siinä joku vaatimus, että lääkkeet on otettu, jos niitä käyttää?