Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alaikäisen lapsen kesätyöpalkka ja toimeentulotuki. Mikä on totuus?

Vierailija
08.06.2015 |

Vähentääkö lapsen palkka suoraan vanhemman toimeentulotukea? Tämä tuntuu hullulta, koska vanhempihan on elatusvelvollinen. 

Voidaanko alaikäinen velvoittaa maksamaan perheen kuluja omasta pussistaan?

Ei nyt mutua tai moraalisaarnoja, vaan TIETOA. Kiitos!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähentää, kaikki tulot vähentää olipa tienaaja sitten lapsi tai aikuinen. Tämä on fakta tietoa ja omakohtaista kokemusta.

Vierailija
2/15 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alaikäisen kesätyötulot katsotaan vähäisiksi ansiotuloiksi, eikä niitä huomioida tulona perheen toimeentulotukilaskelmassa." Näin sanoo ras.fi. En tiedä onko tämä laissa säädetty vai kunnasta riippuvaa. Mikset vain soita omaan sosiaalitoimistoosi ja kysy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:03"]

Vähentää, kaikki tulot vähentää olipa tienaaja sitten lapsi tai aikuinen. Tämä on fakta tietoa ja omakohtaista kokemusta.

[/quote]

Tämähän on järkyttävää! Eihän yhdenkään yritteliään nuoren kannatta sitten mennä töihin, jos asuu toimeentulotukea saavassa perheessä?

Ei kai kukaan 16-vuotias lähde siitä, että painaa niska limassa saadakseen kodin vuokran maksettua tai makaronilaatikkoa pöytään. 

Eli parempi makoilla tietsikan ääressä ja ootella sossutukia vanhempien tilille. 

ap

Vierailija
4/15 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:08"]

"Alaikäisen kesätyötulot katsotaan vähäisiksi ansiotuloiksi, eikä niitä huomioida tulona perheen toimeentulotukilaskelmassa." Näin sanoo ras.fi. En tiedä onko tämä laissa säädetty vai kunnasta riippuvaa. Mikset vain soita omaan sosiaalitoimistoosi ja kysy?

[/quote]

Siksi, etten paljastuisi! 15-vuotias nuori nimittäin saa n. 800 euroa kesäkuun palkkaa. On todella reipas tapaus ja lähtisi matkoille rahoillaan. 

Ja nyt jos haluatte minua kovasti moittia, niin kerron tilanteen. Olen vammautunut liikenneonnettomuudessa alle 40-vuotiaana omaa syyttäni. Eläke on pieni ja siksi saan jonkin verran toimeentulotukea. Kirjoittelen kyllä lehtiin, mutta media-alalla vallitsee nyt kova kilpailu (kuten melkein alalla kuin alalla toki)

Tämän vuoksi tuntuu kauhealta, kun lapsi kovalla työllä on saanut rahat, että ne menisivät välttämättömiin menoihin. Muutenkin tilanteen takia on surkea olo välillä. 

Vierailija
5/15 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:15"]

[/quote]

Siksi, etten paljastuisi! 15-vuotias nuori nimittäin saa n. 800 euroa kesäkuun palkkaa. On todella reipas tapaus ja lähtisi matkoille rahoillaan. 

Ja nyt jos haluatte minua kovasti moittia, niin kerron tilanteen. Olen vammautunut liikenneonnettomuudessa alle 40-vuotiaana omaa syyttäni. Eläke on pieni ja siksi saan jonkin verran toimeentulotukea. Kirjoittelen kyllä lehtiin, mutta media-alalla vallitsee nyt kova kilpailu (kuten melkein alalla kuin alalla toki)

Tämän vuoksi tuntuu kauhealta, kun lapsi kovalla työllä on saanut rahat, että ne menisivät välttämättömiin menoihin. Muutenkin tilanteen takia on surkea olo välillä. 

[/quote]Jos on vammautunut liikenneonnettomuudessa ilman omaa syytään, niin kyllä vakuutuksesta pitäisi tulla aikas iso summa loppuiäksi. Siksi Suomessa(kin) on liikennevakuutus. Et taida nyt kertoa ihan kaikkea.

Vierailija
6/15 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin että ei vaikuta eikä vaikuttanutkaan.

Kyllä sossu ymmärtää että nuoren kuuluu saada rahat kesätyöstään.

Vierailija
7/15 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei tarkoitukseni ollut moittia, avun tarve ei ole häpeä ja olet oikeutettu apua saamaan.
Toivoisin kuitenkin, että näitä hyödynnettäisiin niiden omilla, vallitsevilla ehdoilla, eikä "kikkailtaisi".
Aina kun olen itse tukia hakenut, olen pyrkinyt olemaan mahdollisimman avoin. Parempi "paljastua" ajoissa eikä myöhemmin petossyytteen kanssa.
T.3

Vierailija
8/15 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa han lukee että on omaa syytään loukkaantunut. Ei sillon vakuutukset kata mitään, jos on oma vika.

Vierailija
9/15 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks se mee niin et saa pitää rahat mutta sä et saa sen teinin perusosaa.

Vierailija
10/15 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:23"]

Tuossa han lukee että on omaa syytään loukkaantunut. Ei sillon vakuutukset kata mitään, jos on oma vika.

[/quote]

Anteeksi huono ilmaisu.. siis ilman omaa syyttäni ja korvaukset olivat mitättömät Tekijäpuoli täysin varaton. Sain siis vain Valtiokonttorista minimin. Ulosotossa hänellä on sitten loput, mutta niitä en tule näkemään. 

Mutta tapahtumasta on sen verran aikaa, että en ole katkera. Ymmärrän, että elämässä nyt voi käydä näinkin. Olen kuitenkin etuoikeutetussa asemassa täällä Suomessa. Todellakin!

ap

Vierailija
11/15 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:23"]

[/quote]TÄTÄ VARTEN ON LIIKENNEVAKUUTUS! EI SE OLE VASTAPUOLEN VAROISTA KIINNI! Tiedän kun oma läheinen on samassa tilanteessa ollut ja vammautui työkyvyttömäksi ilman omaa syytään ja vastapuoli oli persaukinen myös. Tämä tapahtui kun läheinen oli 32-vuotias ja kyllä hänelle valtiokonttori laski potentiaalisen loppuelämän tulon ja eläke määräytyy sen mukaan. On yli 3000 euroa kuukaudessa.

Anteeksi huono ilmaisu.. siis ilman omaa syyttäni ja korvaukset olivat mitättömät Tekijäpuoli täysin varaton. Sain siis vain Valtiokonttorista minimin. Ulosotossa hänellä on sitten loput, mutta niitä en tule näkemään. 

Mutta tapahtumasta on sen verran aikaa, että en ole katkera. Ymmärrän, että elämässä nyt voi käydä näinkin. Olen kuitenkin etuoikeutetussa asemassa täällä Suomessa. Todellakin!

ap

[/quote]

Vierailija
12/15 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä oli aikalailla sama meininki muutamia vuosia sitten, kun olin 16v ja pääsin ensimmäistä kertaa kesätöihin. Perheemme eli toimeentulotuella, ja se lakkautettiin kesätöiden johdosta. Äitini selitti tilanteen ja ymmärsin. Annoin suurimman osan palkastani äidilleni, sain onneksi pitää vähän itse. Nykyään olen 30v ja hyvässä työssä, ei tarvitse vanhempienikaan enää toimeentulolla elää :) Kyllä lapsesi ajan kanssa ymmärtää tilanteenne ap! Älä soimaa itseäsi.

Vierailija
13/15 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:23"]Tuossa han lukee että on omaa syytään loukkaantunut. Ei sillon vakuutukset kata mitään, jos on oma vika.
[/quote]
Ajoin ulos tieltä, ihan oma vika oli. Kyllä pakollinen liikennevakuutus korvasi ihan kaiken, paitsi romuttuneen auton. Kävin yksityisellä lääkärissä, sairaalahoito julkisella puolella. Ja täydellä palkalla sairaslomailin. En tiedä tosin, miten eläkkeen kanssa olisi mennyt.

Vierailija
14/15 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:20"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:15"]

[/quote]

[/quote]Jos on vammautunut liikenneonnettomuudessa ilman omaa syytään, niin kyllä vakuutuksesta pitäisi tulla aikas iso summa loppuiäksi. Siksi Suomessa(kin) on liikennevakuutus. Et taida nyt kertoa ihan kaikkea.

[/quote]

Siinä taas joku joka ei ole ikinä joutunut hakemaan vähänkään suurempaa korvausta vakuutusyhtiöltä :)

Vierailija
15/15 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäisen tuloja ei pitäisi ottaa huomioon, mutta täysi-ikäisen otetaan. Mielestäni on väärin jos juuri täysi-ikäistyneen teinin odotetaan elättävän perhe kesätyöllään ja koska vanhempien oletetaan pitävän huolta vielä alle 20 v opiskelijasta.