Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri Hesarissa: Kannattaa syödä pillerilaatat putkeen

Vierailija
04.07.2015 |

Pillerilaattoja kannattaa lääkärin mukaan syödä useampi putkeen.

"Kuukautiset joka kuukausi eivät ole naiselle luonnon tarkoittama tila. Naisen keho on tehty raskauksia eikä säännöllisiä kuukautisia varten, ja se tiedostetaan myös lääkäreiden keskuudessa.

Väestöliiton nuorisolääkäri Miila Halonen kertoo, että munasarjojen voi olla parempi antaa olla lepotilassa ja vuotojen harvassa.

"Nykylinja on se, että jo hormonaalisen ehkäisyn käytön alkuneuvonnassa kerrotaan, että vuotoja on mahdollista harventaa", Halonen sanoo.

Hänen mukaansa munarakkulan puhkeaminen ja koko kuukautisten prosessi aiheuttaa munasarjoissa pientä tuhoa joka kerta. Myös hormonaalisen ehkäisyn taukoviikolla munasarjoissa tapahtuu pientä virkoamista, mikä on turhaa kehon rasittamista.

"Se on rasitustila. Siksi ajatellaan, että lepo olisi hyväksi."

Hormonaalista ehkäisyä jo valmiiksi käyttäville Halonen ilman muuta suosittelisi kuukautisten harventamista, koska väliviikon aikana tuleva vuoto on täysin keinotekoinen.

"Vuoto on rakennettu hormoneilla. Jos hormonaalista ehkäisyä käyttää, munasolu ei irtoa, joten kuukausittainen vuoto on keinotekoinen ja turha."

Kätilöopiston ylilääkäri  Oskari Heikinheimo muistuttaa, että evoluution kannalta kuukausittain tulevat kuukautiset ovat viimeisen sadan vuoden aikainen poikkeama. Niitä ei siis voi pitää täysin luonnonmukaisina."

Juttu on tämän päivän nettihesarissa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden verran söin kaks laattaa putkeen ja sen vuoden jälkeen vuosin yli kuukauden kerralla. Sen jälkeen olen syönyt vain yhden laatan kerrallaan, eikä vastaavia ongelmia ole enää ollut.

Vierailija
2/12 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ongelmitta 3-4 laattaa peräkkäin.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luonto on tarkoittanut naisen vuotamaan joka kuukausi jos hedelmöittymistä ei tapahdu en näe miten se olisi kehon kannalta epäterveellistä kun niin vain tapahtuu...?

Tasainen kuukautiskiertohan on merkki esim. kehon terveellisestä rasvaprosentista.

Vierailija
4/12 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 21:45"]

Jos luonto on tarkoittanut naisen vuotamaan joka kuukausi jos hedelmöittymistä ei tapahdu en näe miten se olisi kehon kannalta epäterveellistä kun niin vain tapahtuu...?

Tasainen kuukautiskiertohan on merkki esim. kehon terveellisestä rasvaprosentista.

[/quote]

Siis huom, viittaan nyt enemmän naisiin, jotka eivät syö e-pillereitä lainkaan. Noiden logiikallahan meillä olisi eniten ongelmia kun kuukautisia ei edes voi yrittää säädellä.

Vierailija
5/12 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hih :-) mun kuukautiskierto oli tasainen silloin kun olin anorektikko ja se on tasainen nyt kun olen 100 kg. Kaikenlainen rasvaprosentti on siis terveellistä :-)

Vierailija
6/12 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 21:48"]

hih :-) mun kuukautiskierto oli tasainen silloin kun olin anorektikko ja se on tasainen nyt kun olen 100 kg. Kaikenlainen rasvaprosentti on siis terveellistä :-)

[/quote]

Usein kuukautiset loppuvat kun keholle raskaus olisi vaarallinen. Samaten joskus todella stressaavissa elämäntilanteissa.

Sun typerä oletus kehosi poikkeavuudesta ei tee sääntöä epätodeksi vaikka käyttäisit 10 nenähymiötä.

Vierailija
7/12 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nyt vaan luonnollisimmalta tuntuu että ei käytä hormonaalista ehkäisyä lainkaan.

Vierailija
8/12 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonto on tarkoittanut naisen tulemaan raskaaksi, ei sitä, että kuukautiset tulee joka kuukausi vuodesta toiseen.

Vierailija
9/12 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin eli VL-piireissä tiedostetaan että on normaalia olla melko usein raskaana.

Vierailija
10/12 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 21:48"]hih :-) mun kuukautiskierto oli tasainen silloin kun olin anorektikko ja se on tasainen nyt kun olen 100 kg. Kaikenlainen rasvaprosentti on siis terveellistä :-)
[/quote]

Minulla itse asiassa sama. Bmi oli pahimmillaan 13,6. Kuukautisten ei todellakaan olisi pitänyt järjen mukaan tulla, mutta koskaan eivät edes myöhästyneet. Voi, miksi lihoinkaan...kun menkat tulee niin tila on aivan normaali. :(

Vierailija
11/12 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 21:53"]

Luonto on tarkoittanut naisen tulemaan raskaaksi, ei sitä, että kuukautiset tulee joka kuukausi vuodesta toiseen.

[/quote]

On niitä naisia ollut ennenkin, jotka eivät voi syystä tai toisesta saada lapsia. Tai eivät halunneet seksiä eikä heitä raiskattukaan. Ei luonto ole tarkoittanut ihmisiä myöskään elämään yli kolmekymppisiksi yms. 

Varmaan sitten kropalle on myös parempi olla 14 kertaa raskaana kuin antaa kuukautisten tulla?

Vierailija
12/12 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi muistaa, että e-pillerit vaikuttavat muuhunkin hormonitoimintaan kuin sukupuolitoimintaan liittyvään...