Miksi haet töitä vaikket töihin halua?
Toisessa ketjussa keskusteltiin ilmiöstä jossa työnhakijat ilmoittavat haastattelussa etteivät töitä tahdo. Jos tällaista tapahtuu niin onhan sille oltava syy. Siis: miksi olla työtön työnhakija jos ei tahdo töihin?
Kommentit (10)
Kuka nyt oikeasti haluaa johonkin tiskariksi/siivoojaaksi tms? Eikait sen nyt oikeasti pitäisi olla mikään ihme että vuonna 2015 osa ihmisistä uskaltaa/viitsii sanoa suoraan, että ei kiinnosta ottakaa joku joka tarvitsee rahaa enemmän. En nimittäin usko, että näitä kieltäytymisiä tulee muissa kun ihan näissä alimman tason hommissa. Silti on pakko hakea jos osoitus työnhakuun tulee.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:51"]
Kuka nyt oikeasti haluaa johonkin tiskariksi/siivoojaaksi tms? Eikait sen nyt oikeasti pitäisi olla mikään ihme että vuonna 2015 osa ihmisistä uskaltaa/viitsii sanoa suoraan, että ei kiinnosta ottakaa joku joka tarvitsee rahaa enemmän. En nimittäin usko, että näitä kieltäytymisiä tulee muissa kun ihan näissä alimman tason hommissa. Silti on pakko hakea jos osoitus työnhakuun tulee.
[/quote]Kyllä osaa olla ihmisten arvot erilaisia. Itse ottaisin vastaan paljon mieluummin "alimman tason homman" kuin olisin toisten riippakivenä yhteiskunnan elättinä. Nolompaa se nyt on olla työtön sosiaalipummi kuin kuin siivoja, herran tähden!
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:56"]
Miksi ap jauhaa paskaa ...?
[/quote]Perustele kysymyksesi. Mielestäni en "jauha paskaa". ap
Varmaan siksi, koska toimeentulo on ihmisen jostain saatava. Jos ihmistä ei kiinnosta tehdä mitään, niin ei näytä silloin yhteiskuntaakaan kiinnostavan maksaa rahaa laiskottelusta.
Huoumauttaisin, että OIKEASTI työttömät eivät koskaan sano suoraan haastattelussa, että eivät halua töihin vaan esittävät asian jotenkin toisin.
Sitten muutama syy:
- työpaikka on tunnetusti seutukunnan hankalin eikä saa karenssia, jos kieltäytyy. Niitä todella on ja itsekin olen yhdessä sellaisessa ollut.
- Työssäkäyntikustannukset ovat niin suuret, että palkasta jäljellä jäävä osuus on pienempi kuin työttömyyskorvaus.
- On jotain järkevämpää tekemistä, esim. lastenhoito työttömänä.
Koska työttömänä saa enemmän rahaa kuin paskapalkkaisessa työssä. Valitettavaa, mutta totta!
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:55"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:51"]
[/quote]Kyllä osaa olla ihmisten arvot erilaisia. Itse ottaisin vastaan paljon mieluummin "alimman tason homman" kuin olisin toisten riippakivenä yhteiskunnan elättinä. Nolompaa se nyt on olla työtön sosiaalipummi kuin kuin siivoja, herran tähden!
[/quote]
Aika hyvin on iskostunut luterilaiseen työmoraaliin kokoomuksen periaatteet. Mun mielestä taas on aika noloa taistella muiden kanssa, että pääseenkö tiskaamaan tai siivoamaan minimipalkalla kun saman rahan saisi tekemättä mitään. Ei ihme, että osa luovuttaa tämän kisan heti alussa ja sanoo suoraan, että minua ei tarvitse tässä valinnassa noteerata. Ei pienet ihmiset ole tätä systeemiä tälläiseksi tehnyt, älkää heitä teilatko.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:56"]
Miksi ap jauhaa paskaa ...?
[/quote]Perustele kysymyksesi. Mielestäni en "jauha paskaa". ap
[/quote]
Ok. Sorry. Olin liian hätäinen, en lukenut aloitustasi kunnolla - mutta se on mielestäni täysin selvää, ettei kukaan korkeastikoulutettu halua olla työttömänä, vaan haluaa tehdä koulutusta vastaavaa työtä. Nähdä kaikki se vaiva opiskelun eteen, elää ja kituuttaa köyhänä jotta voisi päätyä köyhäksi työttömäksi. Eihän tälläisessa ajattelutavassa ole mitään järkeä. Kuka moista kehtaa edes esittää ja tätä kautta syyllistää työtöntä? Sairasta touhua, ihan oikeasti.
Ärsyttää tämä syyllistäminen ...
Työmarkkinatukea saa helpommin kuin toimeentulotukea.