Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö liikkuvilla lapsilla muka tule kuuma paksuissa toppapuvuissa plussakelillä?

Vierailija
19.02.2022 |

Tämä ei ole kenenkään arvostelua vaan lapsettomana aidosti kyselen. Jos itse menen kävelemään plussakelillä, niin ihan tollanen ohut takki ja housut riittää, toppavaatteissa tulisi jo kävelyvauhdilla liian kuuma. Mutta kun katson kaverin lapsen pukemista, niin paksua toppapukua käyttää ja vielä kurahousut sen päällä, ja kuitenkin on iso lapsi, joka liikkuu koko ajan, eikä pieni, joka jossain pulkassa vaan istuu.

Paleleeko lapset siis lähtökohtaisesti enemmän kuin aikuiset?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon miettinyt samaa. Serkku pukee lapsille toppatakit vielä toukokuun lopussa, vaikka itse kulkee tyyliin t-paidassa

Vierailija
2/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättää pois välikerroksia, niin ei tule hiki. Vaikka velat paheksuukin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nuo lasten laadukkaat toppahaalarit (kurahousut ei tietty) hengittää aika hyvin, mutta tosiaan välikerros jää pois kyllä plussakeleillä.

Vierailija
4/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle lapselle ainakin tulee. Mutta ennen kuin osasi tämän kertoa ja itse arvioida millaiset vaatteet laittaa, puin häntä ihan liikaa. Olen itse hirveä kova palelemaan. Lapsi ei. On vaikea arvioida toisen puolesta. Ja ajattelen, että kuuma olo ei ole niin paha kuin palelu.

Vierailija
5/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä välikausihaalari saattaa lapsettoman silmiin näyttää samalta kuin toppahaalari! Ehkä sellainen oli kyseessä eikä varsinainen toppahaalari?

Vierailija
6/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil on normaalilämpöinen 8v ja silloin kun tarvii kurahousuja (aika vähän enää edes tarvii) ei niitä toppavaatteiden päälle pueta, sulaisi raukka sellaisen paketin sisällä.

Vierailija
7/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalle lapselle ainakin tulee. Mutta ennen kuin osasi tämän kertoa ja itse arvioida millaiset vaatteet laittaa, puin häntä ihan liikaa. Olen itse hirveä kova palelemaan. Lapsi ei. On vaikea arvioida toisen puolesta. Ja ajattelen, että kuuma olo ei ole niin paha kuin palelu.

Meidän lapsilla oli pienenä sama. Hankalinta oli päivähoidossa kun eivät meinanneet millään uskoa että eivät tarvitse villavaatteita haalarin alle kovallakaan pakkasella. Laittoivat silti jotain varavaatteita ja sitten lapsiraukat olivat ihan hiestä märkiä.

Vierailija
8/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että aika isonakin, ~ 10 vuotiaana, piti esim. laittaa pipo ja sormikkaat jopa viileänä kesäpäivänä, vaikka itseä ei yhtään paleltanut! Mitä lie ylihuolehtivaisuutta.

Vierailija
9/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko etelän talvissa edes toppahaalareita? Eikö vk-haalari ja tarpeen mukaan välikerrokset ole ihan riittävä?

Vierailija
10/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio, liikunta ja lepo.

Vierailija
11/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Itse en ainakaan voi sietää yhtään ylikuumentumista. Aina koulussa kun oli ollut jotain hiihtoa (en siedä hiihtoa) otin aina takin heti pois liikan loputtua, kun ei sitä perkeleen kuumuutta kestä.

Joten se läkähtyykö lapsi vai ei riippuu siitä onko vanhempi itse hysteerinen kylmästä

Vierailija
12/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua alkutalvesta paleltaa, mutta keväällä voi mennä vaikka takki auki nollakelissä.

Vierailija
13/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkuja koulusta. Ne on ihan jäässä kun katselevat itsensä vesilätäkössä välitunnilla.

Vierailija
14/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko etelän talvissa edes toppahaalareita? Eikö vk-haalari ja tarpeen mukaan välikerrokset ole ihan riittävä?

Kuljetko itsekin kesätakissa ympäri vuoden? 

Tottakai lapset tarvitsevat talvella toppapuvut. Lapset leikkivät lumessa, istuvat maassa jne. Maa on jäässä, joten istuessa takapuolen alla on pakkasta. Kyllä se lumikin on aika kylmää. Aivan järkyttävä ajatuskin, että pitäisi jäätyä jossain kesätakissa, sen paksuisia ne välikausihaalarit on, yksi kangas ja joku aivan ohut vuori. 

Onhan se sitä paitsi huomattavasti helpompaa lapsen pukea päiväkodissa yksi haalari vaatteiden päälle, kuin vetää monta kerrosta jotain villavaatetta kiireessä. Lisäksi päiväkodissa tuskin ehditään vahtia pukemista yhtään, niin paleltuuhan sitä, jos laittaa kymmenen asteen pakkaseen sen tuulipuvun pelkästään ilman niitä villakerroksia.

Vierailija
15/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä tekee ulkona. Kyllä meillä "iso" tokkaluokkainen ulkoilee pihassa niin, että välillä on rauhallisemminkin, eikä koko ajan hypi ja pompi. Ja kun tällä hetkellä on kylmää vetistä jääloskaa piha täynnä, kyllä se tuntuu kylmältä, vaikka ilma olisi selvästi plussan puolella. Ei mielestäni ollut yhtään liikaa, vaikka tänään oli päällä ne toppavaatteet, ja kurahousut ja talvikumpparit. Jos menisi vaikkapa hiihtämään, silloin tietysti vähän kevyempää vaatetusta päälle.

Vierailija
16/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maa on kylmä ja monet lapset leikkii istualtaankin

Vierailija
17/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on todella vaikea arvioida. Onneksi isommat lapset osaavat jo kertoa.

Sitten sellainen asia, että lapsella lämmönsäätelykyky ei ole ihan samanlainen kuin aikuisella. Toisin sanoen, kun aikuinen hikoilee, niin lapsella voi olla ihan sopivan lämmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi