Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kynsivallin tulehdus parantua itsestään?

Vierailija
04.07.2015 |

Pari päivää oli sormenkynnen sivu arka ja nyt on ihan turvonneen kireä ja punainen kynsivalli, märkää varmaan sisällä. Toisaalta, ei koske niin paljon. Paraneeko ehkä itsestään? Ja jos pitää mennä lääkäriin niin nauravatko päivystyksessä jos menen sormeni kanssa sinne, olisiko parempi odottaa maanantaihin?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut muutaman kerran ja aina se mätä on pitänyt sieltä puristaa ennen kuin paranee.

Vierailija
22/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin viime syksynä syömään kahden viikon ab-kuurin kynsivallintulehdukseen, joka oli jo levinnyt imusolmukkeisiin. Eli kannattaa käydä näyttämässä hoitajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut lapsuudessani.

Lapsena tulehdus levisi sormista varpaisiin tai toisinpäin eli sekä sormien että varpaiden kynnenreunukset tulehtuivat ja olivat olivat kivuliaita. Kynsien sivusta tuli mätää ja vähitellen viikkojen aikana tulehdus parani.

Jostain syystä minua ei viety tuon takia lääkäriin, vaikka nyt vielä pitkään myöhemmin äitinikin muistaa kynsivallin tulehduksen.

Sinuna menisin lääkäriin. Itselläni tuo kivulias tulehdus oli ehkä 80-luvun alussa ja nyt nelikymppisenäkin ollessani muistan tuon kesän.

Vierailija
24/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:11"]Päivystykseen kynsivallin tulehduksen takia??!!
[/quote]

Mä ainakin jouduin leikkaukseen tuon kynsivallin tulehduksen takia.
[/quote]
Päivystyksessä hoidetaan akuutit ja henkeä uhkaavat tapaukset. Sellaiset, jotka ei voi odottaa seuraavaan päivään tai viikonlopun yli. Tyhmät ihmiset ei tätä käsitä vieläkään.

Vierailija
25/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut joskus aiemminkin näin heinäkuussa ja ab-kuurin olen joutunut syömään. Nyt vain elättelin toivoa ettei tarvitsisi. Ap

Vierailija
26/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:11"]Päivystykseen kynsivallin tulehduksen takia??!! [/quote] Mä ainakin jouduin leikkaukseen tuon kynsivallin tulehduksen takia. [/quote] Päivystyksessä hoidetaan akuutit ja henkeä uhkaavat tapaukset. Sellaiset, jotka ei voi odottaa seuraavaan päivään tai viikonlopun yli. Tyhmät ihmiset ei tätä käsitä vieläkään.

[/quote]

Kuulehan, minä en mennyt päivystykseen viikonloppuna. Toisekseen, aion ottaa yhteyttä terveyskeskuksen päivystävään sairaanhoitajaan, joka ei todellakaan hoida henkeä uhkaavia tapauksia. Akuutti tämä on sikäli, että tulehdus on pahentunut nyt muutamassa päivässä koko ajan. Kyseessä siis ei ole krooninen vaiva. Joten lopeta se suunsoitto. Ap

Vierailija
27/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 jatkaa, että voi varmasti "parantua itsestäänkin", mutta en tuollaista haluaisi enää kärsiä, sillä aikaa kului kuitenkin useampia viikkoja. Siitä tiedän, että etusormen kynsi vaurioitui ja kesti aikaa ennen kuin se kasvoi ennalleen.

Vierailija
28/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paranee itsestään. Liota sormea tai varvasta, missä se tulehdus on, lämpimässä vedessä ja puristele mätää ulos. Pese ja kuivaa. Liota taas muutaman tunnin kuluttua.

Vierailija
29/29 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi parantua ukkovarvas kynsineen. Hellävarainen hoito tuntui auttavan: varpaan suihkuttaminen septidinillä ja vedellä pari kertaa päivässä ja sitten bebanthen-voiteen levittäminen topsypuikolla. Ei näämmä kannattanut yrittää kasvattaa kynttä pitkäksi, jotta sen saisi leikattua suoraksi ja kynnen kasvu ihoon loppuisi. Ei tainnut tehdä hyvää merivedessä ja hiekalla kävelykään, joiden jälkeen kipu alkoi.