Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä lasten kanssa yksin omakotitalossa asuville naisille

Vierailija
03.07.2015 |

Ero tuli ja nyt pitäisi päättää tulevaisuudesta. Jäädäkö lasten kanssa rakkaaseen taloon vai muuttaa rivi-/kerrostaloon. Raha mietityttää, mutta vielä enemmän mietityttää aika. Miten ehdin kaiken yksin? Eli kokemuksia kaipailen.

Jos maksat vielä asuntolainaa, miten rahasi riittävät? Nettotulosi?

Jos käyt kokopäivätöissä, miten aikasi riittää sekä lapsille, että talon ja pihan hoitoon sekä muihin hoidettaviin asioihin?

Saatko apua jostain? Mihin asioihin kaipaat apua?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 2800 nettotulot. Ostin yksin omakotitalon. Siivooja käy, tarpeen mukaan harvoin tilaan kotitalkkarin. Rahat tiukilla, vielä enemmän aika kun töissä käy. Ei ole helppoa mutta saman ratkaisun tekisin uudestaan.

Vierailija
2/26 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä, jos saisin vastauksia.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nainen yksin lasten kanssa omakotitalossa on niin "harvinainen luonnonvara", että et saa varmaan montaa vastausta...

Vierailija
4/26 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut lasten kanssa omakotitalossa, mutta en ollut silloin töissä, eli rahapuolesta en osaa sanoa. Töitä riittää talossa ja pihassa pihassa, mutta täydellistä ei tarvitse olla :)

Vierailija
5/26 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa asutaan, minä + 2 lasta. Tällähetkellä olen osittaisella hoitovapaalla (30 tuntia/vko) joten ylimääräistä rahaa ei ole.

Talo on uudehko joten remontointi tarvetta ei toistaiseksi ole. Lämmitysmuoto maalämpö, josta ei ylimääräistä työtä ole.

Pihassa marjapensaita, yksi iso perennapenkki ja nurmikko, joten suurin jatkuva työ on nurmikon leikkaus. Piha on ympäröity aidalla, joten esim marjojen keräys onnistuu lasten kanssa ulkoillessa.

Talvella pihan auraus on ostettu urakoijata, joten lumitöitä ei rappujen lakaisua enempää ole

Vierailija
6/26 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 23:58"]Tuo nainen yksin lasten kanssa omakotitalossa on niin "harvinainen luonnonvara", että et saa varmaan montaa vastausta...
[/quote]

Miksi? Ei ole rahaa, ei ole aikaa, joku muu syy?

Vierailija
7/26 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

asun yhden lapsen kanssa. puulämmitys on rankkaa.

Vierailija
8/26 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä virallisesti eronnut mutta jään isoon puulämmitteiseen taloon viiden muksun kanssa. Lisäksi on iso piha jossa lumityöt talvella. On omenapuita ja paljon marjapensaita. Nämä kaikki ollaan nyt jo lasten kanssa hoidettu hyvin joten hoituu eron jälkeenkin. Ainoastaan auton huollossa tarvin apua mutta perusjutut osaan. Lainanlyhennystä hieman pienensin koska olen kohta äitiyslomalla enkä halua liian tiukille.

Vierailija
9/26 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 23:51"]

Ero tuli ja nyt pitäisi päättää tulevaisuudesta. Jäädäkö lasten kanssa rakkaaseen taloon vai muuttaa rivi-/kerrostaloon. Raha mietityttää, mutta vielä enemmän mietityttää aika. Miten ehdin kaiken yksin? Eli kokemuksia kaipailen.

Jos maksat vielä asuntolainaa, miten rahasi riittävät? Nettotulosi?

Jos käyt kokopäivätöissä, miten aikasi riittää sekä lapsille, että talon ja pihan hoitoon sekä muihin hoidettaviin asioihin?

Saatko apua jostain? Mihin asioihin kaipaat apua?

[/quote]

Rahani riittävät ihan ok. Nettotulot 3500 euroa kuussa.

Meillä ei ole onneksi mikään paljoa hoitoa vaativa talo tai piha. Pihakin on pääosin metsänpohjaa, nurmikko on aika pieni. Ei minulla mitään vaikeuksia ole ehtimisen kanssa, enkä edes koe että aika vaikka puutarhahommissa on pois lapsilta. Lapset on usein mukanakin niissä hommissa.

En saa apua mistään enkä sitä kaipaa. 

Vierailija
10/26 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä taas isoja nettotuloja.

3, eikös juuri tuossa tilanteessa luulisi tulleen lasketuksi menot tarkkaan?

Vierailija
11/26 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tällaisissa tapauksissa suurin vaikeus on siinä, että talo on pariskunnann ainoa isompi omaisuus ja jäävä joutuisii ostamaan puolikkaan puolisoltaan. Yleensä talot on tehty kahden ihmisen tulojen mukaan. sinulla tuloja on kuitenkin ihan reippaasti yksinäänkin, etkä joutune lisälainaa ottamaan, jotta saisit talon kokonaann omistukseesi, niin mikä ettei onnistuisi. Asennettakin tuntuu riittävän. eikä ratkaisu ole tietenkään lopullinen. Kun tilanteet muuttuu, niin sitten taas uudet päätökset.

Lapsille tuttu ja turvallinen ympäristö on tietenkin paras ratkaisu. 1628

Vierailija
12/26 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 8 vuotta omakotitalossa lasten kanssa. Piha on helppohoitoinen, nurmikon leikkaan minä tai nyt isommat lapset. Lumityöt on välillä talvella raskaita, mutta otan kuntoilun kannalta. Kunnostustöitä olen pieniä tehnyt, isompiin palkannut ammattilaisen. Mulla on kiireinenntyö, nettotulot n 4000e. Joku kotitalkkarin tapainen olisi kiva, jos löytyisi luotettava. Nyt kesällä piha on ihana, en usko että viihtyisin kerros- tai rivitalossa.

Vierailija
13/26 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti pärjäät. Jos tarvitset apua, pyydät sitä naapureilta, ystäviltä, sukulaisilta, lasten isältä (kyseessähän on hänen lastensa koti). Ja lapset mukaan kotihommiin pienestä pitäen, oppivat siinä pikkuhiljaa talon töitä. 

Vierailija
14/26 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut 5v kahden lapsen kanssa. Lämmitys on sähkö/leivinuuni, se vie jonkun verran aikaa (paitsi kesällä), saunassa puukiuas. Kotitöitä on paljon, pihakin on aika iso (ruohonleikkuu 3h), joten istutusten määrä on minimissä.
Ylimääräistä aikaa ei ole, harrastuksissakaan en käy.
En vaihtaisi tätä kerrostaloon, koska tarvitsen lebensraumia. Myös lainanlyhennykset voi sopeuttaa omaan tilanteeseen. Eniten ärsyttää päätösten teko yksin (pienet korjaukset, hankinnat, huollot) ja monen asian muistaminen ainoana aikuisena. Autoon liittyvät asiat olen ulkoistanut huoltamolle, muuten en saa apua mistään.

Vierailija
15/26 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 vuotta lasten kanssa omakotitalossa. Tulot (sisältää kaikki) n. 2000 €/kk. Lyhennys on suht pieni, koska talo on pieni ja vanha. Remontteja tehdään pikkuhiljaa, onneksi suvusta ja ystäväpiiristä löytyy osaajia ja halukkaita auttajia. Piha on hieman kamala (edellisten asukkaiden jäljeltä), tehdään pikkuhiljaa paremmaksi. Ruohonleikkuuseen menee n. 1,5 h/kerta, lumitöihin 0,5 h/kerta. Puulämmitys on ainut ärsyttävä kovilla pakkasilla. Pihatyöt ja pikkurempat on terapiaa. Jos asuttais kerrostalossa, kököttäisin varmaan sisällä koko ajan.

Vierailija
16/26 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun omakotitalossa kahden lapsen kanssa. Erosta on 2,5 vuotta ja hyvin on pärjätty. Tulot on huomattavasti pienemmät kuin ap:n. Rahaa ei jää sukanvarteen, mutta pärjäämme. Talo on suht uusi, joten isompaa remppaa ei ole tarvittu. En koe, että talon hoito veisi aikaa lapsilta. Oma isä on suuri pelastus <3 Hän käy leikkaamassa nurmikon ja usein on myös lumityöt tehty.

Vierailija
17/26 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että pärjäisin ihan hyvin, koska nytkin teen kaikki pihatyöt ja yleisesti okt-asumiseen liittyvät jutut. Meidän talossa ei hirveästi hommaa ole kun on sähkölämmitys ja talo suht uusi. Ajan nurmikon kerran viikossa. Lumitöitä on ollut vähän vähälumisina talvina. Rännit putsaan keväällä ja syksyllä. Taloudellisesti myös pärjäisin, vaikka jäisin yksin maksajaksi (nettotulot 3500). Lapset ovat jo kouluikäisiä. Ihan pienten kanssa olisi rankempaa ihan ilman omakotitaloakin.

Vierailija
18/26 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en todellakaan pärjäisi. Olen totaalisen surkea kaikessa talonhoitoon liittyvässä, vaikka koko ikäni opiskeluaikaa lukuunottamatta olen asunut omakotitalossa. Nurmikon ja lumen kanssa pärjään, mutta kaikki muu ylläpito on kyllä mulle ihan hepreaa. Eli eron tullen meiltä kyllä lähtisi talo myyntiin, koska miehelläni ei olisi sitä varaa yksin pitää. Tässäpä oikeastaan yksi karu syy siihen, että pysyn tässä avioliitossa ja lapset saavat asua tilavassa kodissa. Ilman lapsia tai taloa olisin lähtenyt jo ajat sitten.

Vierailija
19/26 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:20"]Kai tällaisissa tapauksissa suurin vaikeus on siinä, että talo on pariskunnann ainoa isompi omaisuus ja jäävä joutuisii ostamaan puolikkaan puolisoltaan. Yleensä talot on tehty kahden ihmisen tulojen mukaan. sinulla tuloja on kuitenkin ihan reippaasti yksinäänkin, etkä joutune lisälainaa ottamaan, jotta saisit talon kokonaann omistukseesi, niin mikä ettei onnistuisi. Asennettakin tuntuu riittävän. eikä ratkaisu ole tietenkään lopullinen. Kun tilanteet muuttuu, niin sitten taas uudet päätökset.

Lapsille tuttu ja turvallinen ympäristö on tietenkin paras ratkaisu. 1628

[/quote]
Joudun ottamaan 100 000 lainaa ostaakseni miehen ulos. Sellaisia rahoja minulla ei ole sukan varressa. Vaikka tulot on nyt ok, olen ollut useamman vuoden vanhempainvapaalla, jolloin säästöön ei jäänyt. Ärsyttää alkaa uudelleen asuntovelalliseksi, asuntolaina oli jo ihan lopuillaan. Mutta elämä on.

Ap

Vierailija
20/26 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jäisi talomme jos ero tulisi. Kaikesta olisi vastattava itse, kunnostustöitä omakotitalossa ennen pitkää olisi jokatapauksessa. Rahaa omakotitaloon saa uppoamaan ihan kivasti, jos nyt ei halua että asunto rapistuu ympäriltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan