Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amiksesta yliopistoon?

Vierailija
03.07.2015 |

Tunnetko ketään/oletko itse päässyt ammattikoulupohjalta yliopistoon? Itse en aikoinani jaksanut käydä lukiota kun lukion matikka ei meinannut sujua millään, muut aineet sujui hyvin. Pomppasin sitten amiksen puolelle kun tuli jo epäusko noiden matikan kurssien suorittamisen suhteen. Nyt olen valmistunut ja mietin vaan että onkohan ammattikoulun papereilla kuinka vaikeaa päästä yliopistoon sisälle? Pääsykokeisiinhan siis voin osallistua mutta minun pitää tietääkseni päästä pelkillä pääsykokeen pisteillä sisään...

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 22:32"]Tunnetko ketään/oletko itse päässyt ammattikoulupohjalta yliopistoon? Itse en aikoinani jaksanut käydä lukiota kun lukion matikka ei meinannut sujua millään, muut aineet sujui hyvin. Pomppasin sitten amiksen puolelle kun tuli jo epäusko noiden matikan kurssien suorittamisen suhteen. Nyt olen valmistunut ja mietin vaan että onkohan ammattikoulun papereilla kuinka vaikeaa päästä yliopistoon sisälle? Pääsykokeisiinhan siis voin osallistua mutta minun pitää tietääkseni päästä pelkillä pääsykokeen pisteillä sisään...
[/quote]Pääsykokeet perustuu lukion oppimäärään joten siitä voit päätellä.... Pääsykoetehtävät rakentuu sen varaan että lukiossa opitut asiat ovat hallussa.

Vierailija
2/14 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 22:32"]Tunnetko ketään/oletko itse päässyt ammattikoulupohjalta yliopistoon? Itse en aikoinani jaksanut käydä lukiota kun lukion matikka ei meinannut sujua millään, muut aineet sujui hyvin. Pomppasin sitten amiksen puolelle kun tuli jo epäusko noiden matikan kurssien suorittamisen suhteen. Nyt olen valmistunut ja mietin vaan että onkohan ammattikoulun papereilla kuinka vaikeaa päästä yliopistoon sisälle? Pääsykokeisiinhan siis voin osallistua mutta minun pitää tietääkseni päästä pelkillä pääsykokeen pisteillä sisään...
[/quote]Pääsykokeet perustuu lukion oppimäärään joten siitä voit päätellä.... Pääsykoetehtävät rakentuu sen varaan että lukiossa opitut asiat ovat hallussa.
[/quote]
Mikäänhän ei estä opiskelemasta itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse pääsin. Neljänä vuotena hain, mutta vain kahtena tosissaan, koska muina vuosina oli niin isoja vastoinkäymisiä elämässä. Paljon töitä se haku vaati kyllä, koska lukion papereista ei saa arvosanoja, mutta ihan mahdollista se on! :)

Vierailija
4/14 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa keskittää energia johonkin realistisempiin haaveisiin, ei ole yliopisto amislaiselle hyvä paikka. Ihmiset on ihan eri aaltopituudella, et viihtyisi, ja opinnoissa on vaikeusaste jota et osaa kuvitellakkaan. Sanon tämän nyt suoraan, vaikka olen äärimmäisen empaattinen ihminen.

Vierailija
5/14 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 22:35"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 22:32"]Tunnetko ketään/oletko itse päässyt ammattikoulupohjalta yliopistoon? Itse en aikoinani jaksanut käydä lukiota kun lukion matikka ei meinannut sujua millään, muut aineet sujui hyvin. Pomppasin sitten amiksen puolelle kun tuli jo epäusko noiden matikan kurssien suorittamisen suhteen. Nyt olen valmistunut ja mietin vaan että onkohan ammattikoulun papereilla kuinka vaikeaa päästä yliopistoon sisälle? Pääsykokeisiinhan siis voin osallistua mutta minun pitää tietääkseni päästä pelkillä pääsykokeen pisteillä sisään... [/quote]Pääsykokeet perustuu lukion oppimäärään joten siitä voit päätellä.... Pääsykoetehtävät rakentuu sen varaan että lukiossa opitut asiat ovat hallussa.

[/quote]

Mä ainakin aikoinana hain sellaiselle alalle mitä lukiossa ei opetettu ja kysymykset oli kyllä pääsykoekirjoista. Sain yhtä pistettä vaille täydet, mutta sille alalle vaikutti myös todistuspisteet, jotka itselläni olivat surkeat. Eikös ne kysymykset tule pääsykoekirjoista, eli jos osaa ne, mitä väliä sillä lukion oppimäärällä? Eri asia jotkut kielet tai  matemaattiset alat. Mutta kielitaitokaan ei vaadi lukiota, mieheni on siitä hyvä esimerkki. Hänellä olisi kyllä ollut osaamista kaikkiin aineisiin, mutta ei ole vain viitsinyt mennä, vaikka peruskoulun päästötodistuksessa pari kymppiä ja loput ysejä. Olen nähnyt sen. Monesti olen kysynyt miksei ole mennyt ja aina sama vastus, miksi olisin mennyt. 

Vierailija
6/14 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään mahdottomuus päästä sisään eikä mahdottomuus menestyä. Jos kiinnostaa kokeilla, niin kokeile ihmeessä!

Vierailija
7/14 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yksi opiskelukaveri. Ei voinut hakea amiksen todistuksella vaan tuli avoimen väylää pitkin. Muutaman sivuaineen peruskurssin sai suoritettua ja pari helppoa aineopintoa, sitten jäi kesken. Ala on toisaalta sellainen, ettei suuri osa lukiosta tulleistakaan valmistu, sillä opinnot ovat todella vaikeat. Yleensä pääsykoe on yliopiston vaikein koe, meillä se on helpoin...

Vierailija
8/14 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen amiksena hakenut, päässyt ja valmistunut. Amis tai lukio.....ei mitään väliä. Yksilöstä se on kiinni miten pärjää. Eivät ne lukiopohjalla tulleet ihan mitään terävimpiä kyniä olleet.

Vierailija
9/14 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu, ettei amispohjalta pärjää, voi myös opiskella pohjaksi lukiokursseja aikuislukiossa. Kolmevuotisen ammatillisen perustutkinnon suorittanut voi myös halutessaan osallistua ylioppilaskirjoituksiin ilman lukio-opintoja, jos tuntuu siltä että pitäisi olla ylioppilas opiskellakseen yliopistossa.

Vierailija
10/14 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen pääsi kyllä ihan ensi yrittämällä amiksesta yliopistoon. Ja minä lukion käyneenä voin sanoa että suurin osa noista lukiolaisista pitää sitä vain päivähoitopaikkanaan eli en tosiaankaan näkisi lukio-opintojen puuttumisen olevan mikään este päästä yliopistoon toiseltakin pohjalta. Kyllä kaikki pohjautuu omaan motivaatioon ja kykyyn oppia.

Vierailija
11/14 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi päästä. Itse koin, että surkean peruskoulu menestyksen (sekä äitiyden) vuoksi ei kannata lukioon mennä, joten hakeuduin amikseen. Valmistuttuani päätin, että kokeilen kuitenkin päästä yliopistoon, ala kun ei tuntunut omalta. Pääsin ja nyt luen aineenopettajaksi :)
Aina kannattaa yrittää, sisään pääsy ei ole lainkaan mahdotonta.
Pahoittelen typoja, tabletit on helvetistä.

Vierailija
12/14 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin ekalla yrittämällä, ja hyvin olen pärjännyt. :) Nyt syyslukukaudella jo valmistunkin.

Ehdottomasti kannattaa hakea jos vain kiinnostaa. Ammattikoulu ei ehkä valmista akateemisiin opintoihin, mutta hyvällä asenteella ja innolla kyllä pärjää. Opintojen aikana oppii kirjoittamaan pitkiä esseitä ja tieteellistä tekstiä. Sen lisäksihän voi tarvittaessa alasta riippuen käydä esimerkiksi jotain kursseja iltalukiossa. Itse kävin ensimmäisen vuoden aikana iltalukiossa viisi ruotsin kurssia, ja niiden avulla selvitin virkamiesruotsin - kurssin jota odotin hieman kauhulla. Muuten olen kyllä pärjännyt hienosti ja opintomenestys ei poikkea luokkatovereista. Olen myös saanut opintojen aikana monta uutta ystävää.

Ammattikoulu opetti ainakin minulle myös kärsivällisyyttä, joustavuutta ja yhteistyötaitoja, ja niistä on ollut suurta hyötyä opintojen aikana. Sen lisäksi siellä oppi runsaasti sosiaalisia taitoja ja sai hyvää kokemusta työelämästä, ja niitä asioita myös monet työnantajat arvostavat. Mielestäni 15 vuoden iässä tehdyt koulutusvalinnat eivät voi määrittää koko tulevaisuutta, joten kannattaa tavoitella rohkeasti omia unelmia taustasta huolimatta.

Vierailija
13/14 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toteutin polun juuri toisinpäin. Ongelmia oli odottamattoman paljon.

Vierailija
14/14 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevia sukupolvia varten

Suomessa vallitsi itsenäisyyden saavuttamisen jälkeen ja jo ennen sosiaaliluokkien välinen jännitystila. Tämä tila vallitsi hyvin pitkään ja vaihtelevasti. Selvät sosiaaliluokat olivat hajonneet jo II maailmansodan jälkeen 10-20 kuluessa. Silti poliittisten jännitteiden takia kuvitellut "taistelulinjat" säilyivät, mutta muuttuivat ajan kuluessa. Poliittisen ja taloudellisen tilanteen parannuttua merkittävästi, "älyllinen jakautuma" tulkittiin jakauman alapuolella poliittiseksi ja sosiaaliseksi ongelmaksi, ja seurasi niin sanottu "talouden käsiinjakojakso". Tasapuolinen talouden tulosten jako näivetti Suomen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän