Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten niin monilla suomalaisilla on mökki?

Vierailija
18.02.2022 |

Kaikkien kavereideni ja sukulaisteni perheillä on mökit tai jos heillä ei ole omaa mökkiä, niin vähintään isovanhemmilla on mökki, jota käyttävät ja usein vielä kummankin vanhemman isovanhemmanpuolelta.

Olen ihmetellyt tätä jo lapsesta asti, nyt olen 20-vuotias. Yllättävän usein olen kuullut ihmettelyä siitä, miksi mun perheelläni ei ole omaa tai suvun mökkiä, vaikka vanhempani eivät ole köyhiä, mutta eivät toki rikkaitakaan.
Mikä niissä mökeissä ihmisiä niin kiinnostaa ja miksi suomalaisialla on niin paljon mökkejä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä mökeistä. Vihaan niitä. Suomi on jäässä yli puolet vuodessa. EI sinne mökille viitsi talvella mennaä. Kesällä olis'sitten kaikki huoltohommat, polttopuut, siivousjutut, maalausjutut ja kaikki. Ei jaksa.

Sitten kun on kesä ja kesäloma haluan oikeasti levätä, enkä lähteä jonnekin mökille raatamaan hyttysten seassa. 

... Itse asiassa olen perinyt mökin sisarusteni kanssa ja kyseessä on perintöriitamökki. Kaiken muun lisäksi.

Vihaan mökkejä. 

Vierailija
2/19 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

60- ja 70-luvuilla oli suurta maansisäisen muuton aikaa. Muutettiin maalta kaupunkiin ja muualta Suomesta Etelä-Suomeen. Monille se mökki oli kytkös kotipaikkakuntaan ja sinne mentiin aina kun päästiin. Se on aika monen sukumökin taustatarina. Aika harva on hankkinut mökin paikasta, jonne ei oo sidoksia. Jotkut toki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin?

Vierailija
4/19 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siten niin.

Vierailija
5/19 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla on mökki, koska mökillä on kivaa.

Itselläni on mökki ei-todellakaan-lapsuudenpaikkakunnalla, ja kävisin siellä nytkin mielelläni, mutta sinne ei pääse näin lumisena talvena muuten kuin silleen että lumiaura menee edellä. Ja mäissä säissä se saa tulla myös viikonlopun jålkeen ajamaan edelle, että sieltä pääsee pois.

Vierailija
6/19 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on perintömökki järven rannalla. Sielu lepää kallioilla aurinkoa ottaessa ja olutta siemaillessa.

Mökki ja piha varsin helppohoitoinen ei ole mikään työmaa.

Vierailija
7/19 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvulla on mökki. Oon wtf te asutte metsässä miksi teillä on mökki? Mutta kai se on vaan kiva muutta toiseen metsään hetkeksi.

Vierailija
8/19 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkailla on

Vierailija
9/19 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvulla on mökki. Oon wtf te asutte metsässä miksi teillä on mökki? Mutta kai se on vaan kiva muutta toiseen metsään hetkeksi.

Yleensä maalla asuvien talo ei oo vesistön rannalla, mökki on. Sinne mennään saunomaan, lepäämään, harrastamaan (esim. kalastus) ja etuna pidetään sitä, että se on lähellä kotia eli sinne meno ei oo iso operaatio, vaan siellä voi piipahtaa ihan vaan illalla esim. saunassa ja uimassa.

Vierailija
10/19 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon mäkin ihmetelly kun vaikuttaa et mökki on tosi monilla, monilla peritty ja joillain itse rakennettu. Olispa mullakin.

Vierailija
11/19 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin mökki, koska pääsee hälinästä rauhaan. Kun työt tehty ja eläkepaperit sisällä, niin muutetaan rauhaan. Nollauspaikka. Ja me asutaa helsingissä missä kaikki on raakaa eikä uskalla iltasin enää liikkua, niin hyvä paikka. Täällä ei ole jafa jengejä ja mopopoikia.

Vierailija
12/19 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan vauras kansa ja meillä on varaa auttaa muita maita.

Vierailija
13/19 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varakkailla on

No eivät kyllä läheskään kaikki tuntemani mökilliset ole rikkaita.

Vierailija
14/19 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ostettiin mökki, koska pääsee hälinästä rauhaan. Kun työt tehty ja eläkepaperit sisällä, niin muutetaan rauhaan. Nollauspaikka. Ja me asutaa helsingissä missä kaikki on raakaa eikä uskalla iltasin enää liikkua, niin hyvä paikka. Täällä ei ole jafa jengejä ja mopopoikia.

No nykyään mökki onkin lähinnä kakkoskoti, toisin kuin ennen vanhaan jolloin siellä ei ollut välttämättä edes sähköjä.

Vierailija
15/19 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä maalla asuvien talo ei oo vesistön rannalla, mökki on. Sinne mennään saunomaan, lepäämään, harrastamaan (esim. kalastus) ja etuna pidetään sitä, että se on lähellä kotia eli sinne meno ei oo iso operaatio, vaan siellä voi piipahtaa ihan vaan illalla esim. saunassa ja uimassa.

Miksi ei voisi tehdä taloa sinne vesistön rannalle?

Vierailija
16/19 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varakkailla on

No eivät kyllä läheskään kaikki tuntemani mökilliset ole rikkaita.

Näin on. Ei se kesämökin hankkiminen edellytä mitään hirmutuloja, esimerkiksi opettajan palkka riittää siihen. Monet ovat sittemmin perineet vanhempiensa aikoinaan rantatontille rakentaman kesähuvilan. Ainakin Itä-Suomessa riittää runsaasti vesistöjä niitä kesämökkejä ja rantasaunoja varten. Kuopiolainen, joensuulainen tai mikkeliläinen voi hyvin omistaa kesämökin ja kaupunkiasunnon oman kuntansa alueelta.

Vierailija
17/19 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voisi tehdä taloa sinne vesistön rannalle?

Niissä voi ola kaavamääräykset sellaiset, ettei saa rakentaa pysyvää kotia. Plus ei se tunnu samalla tavalla vapaa - ajalta, jos on vakiasunnolla. Siirtymä on tärkeä, samalla kun arvostetaan sitä, että se on lyhyt.

Vierailija
18/19 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai kesämäkkki (kakkosasunto) pitää olla ja mielellään talviasuttava. Sinne on ihana mennä rauhaan järven rannalle takkatulenääreen vaikka etätöihin, kesällä poimia marjat ja sienet lähimaastosta. Kalastella, uida ja saunoa, mitä vaan lempeässä luonnossa.

Vierailija
19/19 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesistöjen äärelle sai aikoinaan joskus 50-80 luvulla rakentaa hyvinkin edullisesti mökin. Enää se ei ole niin. Esimerkiksi isäni tavisduunarina osti joskus 70-luvulla saaristosta tontin pilkkahintaan ja rakensi sinne vaatimattoman pikkumökin. Kun vanhemmillani tuli ero 80-luvun lopulla, hän myi sen paikan ja sai siitä todella huonon hinnan. Nykyään sinne ei saa enää rakentaa uusia mökkejä, joten ne vanhat tontit ovat ihan miljoonahinnoissa.

Kyllä isääni ketutti kun näki, että se hänen entinen paikka myytiin miljoonahinnalla. Olisi kannattanut pitää se.