Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tohtorikoulutettava tekee?

Vierailija
03.07.2015 |

Minkälaista työ siis on ja onko se erilaista riippuen siitä, mistä rahoitus tulee?

Kiitos!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tutkimustyötä.

Vierailija
2/16 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkoittaa että opiskelet tohtorintutkintoon kuuluvia opintoja ja teet väitöskirjatutkimustasi.

Jos yliopisto on palkannut sinut, sulle kuuluu myös laitoksellasi annettavia tehtäviä kuten avustavaa opetusta yms.

Jos saat apurahaa yksityiseltä säätiöltä tai kustannat itse opintosi, olet vapaa tutkija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko jatko-opiskelut ovat opintopisteinä? Ymmärrän, että sitä omaa tutkimustyötä ei voi opintopisteissä mitata mutta kait siinä jotain opintojakin on.

Vierailija
4/16 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 16:38"]

Paljonko jatko-opiskelut ovat opintopisteinä? Ymmärrän, että sitä omaa tutkimustyötä ei voi opintopisteissä mitata mutta kait siinä jotain opintojakin on.

[/quote]

Siis 60 op pitää suorittaa opintoja, sitten tehdään se väitöskirja. En itse asiassa löydä tietoa paljonko opintopisteitä tuo on yhteensä, väikkäristä opintopisteitä ei ole merkitty.

Vierailija
5/16 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintopisteet on pienin murhe väitöskirjaa tehdessä. Jos niistä murehtii, niin on valinnut aivan väärät suunnitelmat.

Vierailija
6/16 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:00"]

Opintopisteet on pienin murhe väitöskirjaa tehdessä. Jos niistä murehtii, niin on valinnut aivan väärät suunnitelmat.

[/quote]

Mun ohjaaja murehtii niistä. Hänen mielestään en saa tehdä yhtään enempää kuin on pakko ja nekin omalla ajalla.

Vierailija
7/16 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo yliopiston virkanimikkeet on aika suuntaa-antavia. Ei ne lopulta kerro paljoakaan tehtävistä. Esim. minä olin yliopistolla töissä maisteriksi valmistumiseni jälkeen 5 vuotta. Tehtävänimikkeet vaihtelivat: assistentti, tutkimusapulainen, tohtorikoulutettava, mutta aina tein sitä samaa työtä. Eli olin käytännössä proffan apulainen niin opetus- kuin tutkimustehtävissä ja siinä sivussa tein tohtorintutkintoa. 

Vierailija
8/16 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neppailee kiveksiä.

Vierailija
9/16 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:41"]

Neppailee kiveksiä.

[/quote]

Mun olis ehkä sitäkin pitänyt... Syy miksi meinaan lopetin ne hommat oli että esimieheni, proffa, ihastui minuun ja kävi yhä tunkeilevammaksi. Ensin vaan sain kukkia hyvin hoidetusta kurssista tai konferenssiesityksestä, sitten alkoi tulla konserttilippuja, sitten kun menin työpalaveriin hänen huoneeseensa siellä paloi kynttilät, ja lopulta tyyppi alkoi itkeä miten yksinäisenä pelaa strip pokeria koneellaan iltaisin ja kaipaisi naista. Ja kysyi minua seuraksi. Ahdistavaa... 

t. 8

Vierailija
10/16 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 16:38"]

Siis 60 op pitää suorittaa opintoja, sitten tehdään se väitöskirja. En itse asiassa löydä tietoa paljonko opintopisteitä tuo on yhteensä, väikkäristä opintopisteitä ei ole merkitty.

Väitöskirja on 180 op.

Vanhassa opintorakenteessa opintoja oli 60 op eli tutkinnon kokonaislaajuus oli 240 op. Nykyisessä tutkintorakenteessa opintoja on 20-60 op eli tutkinnon kokonaislaajuus on 200-240 op alasta riippuen. Käytännössä osa käy myös vaatimuksia enemmän opintopisteitä, esim. minulla tohtorintutkinnon kokonaislaajuus yli 300 op.

Vierailija
11/16 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:00"]

Mun ohjaaja murehtii niistä. Hänen mielestään en saa tehdä yhtään enempää kuin on pakko ja nekin omalla ajalla.

Minkäkin ohajaajana murehdin välillä väitöskirjantekijöiden ylimääräisistä kurssiopinnoista. Kun joillain tuntuu kertyvän kurssia kurssin perään, mutta väitöskirja itsessään ei valmistu ollenkaan. Kursseista on tullut joku sijaistoiminto, jolla ihminen kai itselleen vakuuttaa, että homma etenee, vaikka ei oikeasti etenekään. Mut se rahoitus tosiaan loppuu neljän vuoden päästä, jolleijoku vahingossa anna viidettä vuotta - ainakin meidän alalla. Sit itketään että miksei kukaan sanonut...

Vierailija
12/16 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millon viimeksi Suomesta on tullut jotain uutta minkä tahansa tutkimuksen alalla? Keskinkertaisuudet näppäilevät jotain papereita jotka eivät auta mihinkään mitään tai kiinnosta ketään. Sitten alkaa ulina kun tätä sirkusta yritetään vähän leikata. Myöntäkää pois, että Suomessa tohtorinura on niille jotka eivät pärjää tai pääse ylipäätään oikeisiin töihin. Sitten näiden pitäisi muka tehdä innovaatioita. Huutista!

Vierailija
13/16 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:41"]

Neppailee kiveksiä.

Mun olis ehkä sitäkin pitänyt... Syy miksi meinaan lopetin ne hommat oli että esimieheni, proffa, ihastui minuun ja kävi yhä tunkeilevammaksi. Ensin vaan sain kukkia hyvin hoidetusta kurssista tai konferenssiesityksestä, sitten alkoi tulla konserttilippuja, sitten kun menin työpalaveriin hänen huoneeseensa siellä paloi kynttilät, ja lopulta tyyppi alkoi itkeä miten yksinäisenä pelaa strip pokeria koneellaan iltaisin ja kaipaisi naista. Ja kysyi minua seuraksi. Ahdistavaa...

t. 8

Karsea tilanne. You can't win. Tuollaisessa tilanteessa joutuu se opiskelija aina kärsimään, koska iso osa henkilökunnasta menee kuitenkin sen nilviäisen puolelle eikä usko hänestä mitään pahaa. Pahimmassa tapauksessa sitten kasataan tahallaan esteitä tielle, vaikka väitösprosessi on muutenkin vaativa ja raskas.

Itselleni kävi vähän saman suuntaisesti: eräs proffa, ei omani, varasti tutkimusideani ja jopa kopioi artikkelini rakenteen lähes sellaisenaan. En uskaltanut tehdä mitään.

Mutta sun olisi kannattanut tehdä valitus, kun kuitenkin päädyit lopettamaan. Nyt se sika kiusaa jotain muuta opiskelijaa.

Vierailija
14/16 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa "kivesten neppaileminen"? Tarkoittaako se sitä, että ei ole oikein mitään tekemistä?

Vierailija
15/16 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millon viimeksi Suomesta on tullut jotain uutta minkä tahansa tutkimuksen alalla? Keskinkertaisuudet näppäilevät jotain papereita jotka eivät auta mihinkään mitään tai kiinnosta ketään. Sitten alkaa ulina kun tätä sirkusta yritetään vähän leikata. Myöntäkää pois, että Suomessa tohtorinura on niille jotka eivät pärjää tai pääse ylipäätään oikeisiin töihin. Sitten näiden pitäisi muka tehdä innovaatioita. Huutista!

Ennen kuin piekset olkiukkoasi enempää: tunnetko henkilökohtaisesti jonkun tohtorin työtä? Miksi tohtorien palkka on keskimäärin suurempi ja työttömyys pienempi kuin pelkän ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneilla?

Vierailija
16/16 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa "kivesten neppaileminen"? Tarkoittaako se sitä, että ei ole oikein mitään tekemistä?

Eeiii, kun se on ihan normaali käytäntö. Kivesten neppailua vähintään 8 op.