Bensa on Suomessa maailman kuudenneksi kalleinta. Vihreä hallitus tekee kovasti töitä jotta päästään ykkössijalle
ja kun parin kuukauden päästä tulee pakollinen työhakemus/viikko niin työntekijät voivat ajaa fillareilla pari sataa kilometriä suuntaansa.
www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/a1856073-0ee6-4478-9695-9cca11294745
Kommentit (52)
Onneksi me ajetaan sähköautoilla ja säästetään.
Se on sellainen homma, että kun polttoaine kallistuu, niin aivan kaikki muukin kallistuu. Ei ruokia ja tavaroita kauppoihin polkupyörällä tuoda.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni bensa ei kyllä ole kallista siihen nähden mitä se saastuttaa. Itse ajan 35km suunta töihin ja olisin valmis maksamaan 3-4€/l mielelläni.
Peseekö se kallis hinta omatuntosi vai mikä järki tässä ajatuksessa?
No huh, en ole ostanut polttoainetta sitten 2014 kun ostin Teslan.
Vierailija kirjoitti:
Sähkökin on kallistunut.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää mikä on nykyään suomalaisen autoilijan ostovoima muihin EU maihin suhteutettuna.
Tähän laskelmaan pitäisi ottaa se mediaanituloinen 2200e nettona tienaava, se keskivertoauto eli 13 vuotias Corolla ja keskimäärin 15tkm vuodessa ajomäärä. Laskelmassa pitää huomioida Corollan verot ostohinnassa uutena (koska uusien hinta vaikuttaa myös käytettyjen hintaan), ajoneuvo/käyttövoimavero ja kaikki polttoaineessa olevat verot 15tkm ajomäärällä. Lopuksi tämän suhteuttaa 2200 nettotuloihin.
Olisin erittäin yllättynyt ellei suomalainen autoilija olisi EUn koviten verotettuja nettotuloihin nähden kun laskee näillä keskiarvoilla.
Tähän vielä kylkeen vertailua siitä kun niistä autoista kerätään Suomessakin se reilu 8miljardia ja alle 1 palaa takaisin (ja siitäkin 50% julkiseen) liikenteeseen, että miten tämä suhde menee esim Norjassa tai jossain Espanjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni bensa ei kyllä ole kallista siihen nähden mitä se saastuttaa. Itse ajan 35km suunta töihin ja olisin valmis maksamaan 3-4€/l mielelläni.
Pesee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkökin on kallistunut.
Ei ainakaan meillä ole.
Vierailija kirjoitti:
Suomi voisi näyttää esimerkkiä ja nousta listan kärkeen. 5€/l niin turhat ajelut vähenee ja väki siirtyy julkisiin.
Näytä mulle missä on mun lähin ratikka pysäkki?
T:pohjalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesee.
2000-luvun anekauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa huomioida autoilun kokonaisverotus aina kun puhuu tästä. Niissä 5 maassa missä bensa kalleinta, tuskin läheskään yhtä suuret auto ja ajoneuvoverot, tai näitä veroja ei ole ollenkaan.
Suomi ihan varmasti rankin autoilun kokonaisverottaja. Siiksi ääni persuille, ainoa puolue joka vastustaa autoilun veronkorotuksia, viime hallituksessakin oli vain Siniset.
Ei kaikesta Sipilän hallituksen perceilyistä voi syyttää Sinisiä 😂
Kyllä ennen kesäkuuta 2017 Persut onnistui sekoilemaan Sipilän kanssa 😉
Mä olen sitä mieltä, että polttoaine on vieläkin liian halpaa kun sitä on varaa ajella ja poltella Helsingissä ja muualla (esim. Tampere) torvienprotestiajoissa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesee.
Kun kolikko kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa...
Yhtä hölmöjä ihmiset vuosisadasta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi voisi näyttää esimerkkiä ja nousta listan kärkeen. 5€/l niin turhat ajelut vähenee ja väki siirtyy julkisiin.
Näytä mulle missä on mun lähin ratikka pysäkki?
T:pohjalainen
Olisi lähellä edes bussipysäkki! Sinnekin monen kilometrin matka.
T, Toinen pohjalainen
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa huomioida autoilun kokonaisverotus aina kun puhuu tästä. Niissä 5 maassa missä bensa kalleinta, tuskin läheskään yhtä suuret auto ja ajoneuvoverot, tai näitä veroja ei ole ollenkaan.
Suomi ihan varmasti rankin autoilun kokonaisverottaja. Siiksi ääni persuille, ainoa puolue joka vastustaa autoilun veronkorotuksia, viime hallituksessakin oli vain Siniset.
Älä persu selitä. Viime hallituksessa olivat persut mukana korottamassa polttoaineveroja.
Missä on äänestäjän kuluttajansuoja ? Pitäisikö olla aina " mutka " taskussa , niin kansan ääni ehkä kuuluisi paremmin , jos kurittajat eivät joskus ole panssariautossa . Monilla ei ole mitään menetettävää enää , varsinkaan vanhoilla .
Vierailija kirjoitti:
Raakaöljyn hinta ei liity mitenkään suomen hallitukseen.
Mutta se sekoitusvelvoite hyvin suuresti koskee sekä hallituksen toissavuotinen veronkorotus.
Bensan ja dieselin hinta muodostuu siis raakaöljyn hinnasta + sekoitevelvoitteesta + polttoaineverosta + yrityksen kuluista joista lasketaan vielä päälle arvonlisävero . Kolmeen hintaan vaikuttavasta komponentista viidestä hallituksella on mahdollisuus vaikuttaa ja kahteen komponenttiin ovat tehneet korotuksia, joten on aivan valheellista väittää että hallitus olisi täysin viaton polttoaineen hintaa. Nopea ja tehokas keino vaikuttaa olisi ollut esimerkiksi laskea väliaikaisesti polttoaineiden arvonlisäveroa, joka ei olisi vaikuttanut polttoaineverojen tuottoon mitenkään, mutta kenelläkään ministerille ei käynyt tuollainen edes mielessäkään. Mieluummin tekivät sellaisen ratkaisun jolla saavat itse hyvätuloisina tehdä verovähennyksiä omien autojensa työmatkakäytöstä, mutta suuri osa autoilevasta kansasta saa maksaa itsensä kipeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä persu selitä. Viime hallituksessa olivat persut mukana korottamassa polttoaineveroja.
Nyt eletään vuotta 2022 , persut ei ole olleet hallituksessa kolmeen vuoteen. Ymmärrätkö?
Tiesithän että SDP on ainoa nykyinen suomalainen eduskuntapuolue jonka puoluekokouksessa on käynyt puhumassa itse Josif Stalin? Onko idolisi?
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo 80km työssäkäynti alue on realistinen sille ajatukselle että ei saa käyttää omaa autoa, mut julkistakaan ei ole? Fillarillako se 80km suuntaansa?
Käsittääkseni auton käyttöä ei vielä ole kriminalisoitu. Korjaa toki jos näin on, sillä kuljen 5x viikko töihin autolla. Olisi kiva tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt eletään vuotta 2022 , persut ei ole olleet hallituksessa kolmeen vuoteen. Ymmärrätkö?
Tiesithän että SDP on ainoa nykyinen suomalainen eduskuntapuolue jonka puoluekokouksessa on käynyt puhumassa itse Josif Stalin? Onko idolisi?
Viime hallitus nosti polttoaineveroa kolme kertaa, nykyhallitus kerran. Aika vähissä ovat älylliset argumenttisi näköjään.
Paitsi että täällä Itä-Suomessa bussivuoroja on karsittu koronan ja kalliin bensan takia kovalla kädellä. On päiviä, jolloin bussit eivät aja edes isojen kaupunkien väliä.