Miksi ruuan hinnasta koohkataan, vaikka se on halvempaa kuin 2008 laman aikaan?
Ruoka on tälläkin hetkellä kotitalouksien käytettävissä oleviin tuloihin nähden halvempaa kuin vuoden 2008 laman aikaan. Silti nyt pidetään hirmuista haloota siitä, miten ruoka on mahdottoman kallista ja ei muka ole varaa enää syödä. Mistä tämä vouhotus nyt tulee?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa paljonko karjatilallisella jää maitolitrasta rahaa käteen. 34 vuotta sitten litra maitoa maksoi noin 4-5 markkaa ja tänä päivänä jotakuinkin samanverran.
Minä muistan vielä lapsuudestani ajan kun litra maitoa maksoi 2 kertaa enemmän kuin lita bensaa, nykyään litra bensaa maksaa melkein 4 kertaa enemmän kuin litra maitoa.
Juuri näin. Kyllä ne kalliit asiat ovat jotain aivan muuta kuin ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa paljonko karjatilallisella jää maitolitrasta rahaa käteen. 34 vuotta sitten litra maitoa maksoi noin 4-5 markkaa ja tänä päivänä jotakuinkin samanverran.
Tämä kertoo ainakin sen, että ruoka ei voi olla kallista, sillä keskipalkka ja keskieläke on tuona aikana noussut n. 1000 eurosta 3000 euroon. Joten varmaan on varaa ostaa maitoa, vaikka se muutamalla sentillä kallistuisikin.
Ja itse asiassa tilastokeskuksen mukaan v. 1980 kotitalouksien menoista ruokaan meni 21%. Nyt ruokaan menee vain 12%. Joten eiköhän ruokaan ole varaa, vaikka se vähän kallistuisikin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kertoo myös sitä kieltä, että maidontuottaja ei ole saanut minkäänlaisia indeksikorotuksia palkkaansa 34 vuoteen.
Minä muistan vielä lapsuudestani ajan kun litra maitoa maksoi 2 kertaa enemmän kuin lita bensaa, nykyään litra bensaa maksaa melkein 4 kertaa enemmän kuin litra maitoa.