Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikkeen ruokaan tungetaan nykyään sokereita tai sitten jotain muuta makeutusainetta?

Vierailija
18.02.2022 |

En ymmärrä, miksi esimerkiksi leikkeleisiin ja pekoniin tunkevat jotkut valmistajat sokereita. Tai lihan ja broilerin marinadiin. Jugurttien ja rahkojen marjaversiotkin on täynnä makeutusta. Julkkiskokit neuvovat laittamaan sokeria jauhelihakastikkeeseenkin. Kaiken huippu on apteekkivalmisteet. Maitohappobakteerivalmisteissa on useimmiten äitelän imelä maku, maustamatonta ja makeuttamatonta saa kysyä. Samoin nämä kaikki "ravintolisä"litkut, joita leikkausta ennen käsketään juomaan 4 pulloa, tai suolentyhjennyslitkut, joita pitää juoda 4 litraa ennen toimenpidettä. Miksi???

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samasta syystä kuin koiranruokiin laitetaan sokeria. Eli rahasta. Ihmisten sairaudetkin ovat bisnestä. Onneksi aina voi ostaa perusraaka-aineita ja tehdä ruoat itse.

Vaikea jotenkin uskoa, että elintarviketeollisuus laittaisi sokeria, jotta ihmiset ja eläimet sairastuisi enemmän ja lääketeollisuus hyötyisi siitä. Vai voiko olla mahdollista?

Enemmän uskon siihen, että teollisuus ymmärtää, kuinka koukuttavaa huumetta sokeri on. Sillä saadaan myytyä kaikkea lisää kun saadaan ihmiset ja eläimet riippuvaisiksi ensin.

Vierailija
22/59 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on onneksi sokerittomia jogurtteja mm. Juustoportilla, Arlalla ja Valiolla.

Mitä nämä on?

Mitä tarkoitat?

Maustamattomia jogurtteja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketsupissakin on sokeria. Sitten on niitä lisäaineita jotka saa ruoan maistumaan hyvälle.

Vierailija
24/59 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mulle. Ostan tuotteita joista pidän enkä tutki ainesosaluetteloa. Hoikka ja terve olen.

Vierailija
25/59 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele tekee ruokasi itse,myös viilit ja jugurtit voi tehdä itse:mehutkin.leipää unohtamatta.

Vierailija
26/59 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakottaa ostamaan pitkälle prosessoitua kuraa? Valmista ruokasi puhtaista raaka-aineista.

Vierailija
27/59 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottaa,  kun  leipä  tai karjalanpiirakatkin  maistuu  sokeriselle.   En   ymmärrä  ja   jätän  nykyään  ostamatta  karjalanpiirakat.  Leipää  syön,  mutta yritän välttää  makeita  leipiä  mahdollisiman tarkoin.

Vierailija
28/59 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä jauhelihakastikkeesta voin sanoa, että jos on tomaattipohjainen kastike ja joku hapan tomaattimurska, niin se sokeri poistaa sitä tomaatin omaa happamuutta. Itse lopetin sokerin lisäämisen tomaattikastikkeisiin/-keittoihin, kun vaihdoin Muttiin, joka on luonnostaan makeampaa ja siitä puuttuu se pahvitölkkiin säilötyn halvan tomaattimurskan pistävä happamuus. Ja tämä ei ole mainos, vaan huomio, jonka tein itse. Ketsupissa sama syy, jonka lisäksi taittaa etikan makua. Se on tasapainotuksen vuoksi.

Joissakin lihoissa sokeri antaa myös hyvää makua, esim. pulled porkissa on aika lailla enemmän sokeria kuin suolaa. Leikkeleistä en niin tiedä, miksi niissä on sokeria, mutta yleensä suola ja sokeri tasapainottaa toisiaan, joten jos on kovin suolaista, niin lisää vähän sokeria ja maku on parempi, esim. maustekurkut (joissa niissäkin on muuten todella paljon sokeria) ja sämpylätkin maistuu paremmalta kun lisää joko hunajaa tai sokeria vaikka 1 rkl taikinaan (+ toimii hiivan ruokana). Tummissa leivissä, esim. saaristolaisleivät ja maalaislimput, on muutenkin järjetön määrä sokeria (siirappia). Jos ei olisi, niin eivät maistuisi samalle.

Että ei kaikki syyt sokerin lisäämiseen ole raha, paitsi ehkä kevytjogurteissa joissa sokerilla peitetään maun puutetta, koska on muuten vetistä litkua, jota ei syö koirakaan.

Sitä sokeria nyt sattuu olemaan vähän kaikessa, voi aina valita syövänsä niitä asioita, missä on vähemmän tai ei ollenkaan, tehdä itse (esim. kotitekoisessa majoneesissa on paljon vähemmän sokeria kuin kaupan majoneeseissa ja helppo tehdä) tai sitten lakkaa stressaamasta ja antaa mennä. Se, jos siinä pekonissa on vähän maun vuoksi sokeria, ei ole yhtä paha kuin jos söisi sen 15g/100g sokerijogurtin. Suhteellisuudentajua voi käyttää.

Vierailija
29/59 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäänyt monet lääkkeet syömättä, kun niissä on makeutusainetta. Menee nimittäin vatsa aivan vesikuralle. Aikalailla kaikki nestemäiset lääkkeet on tehty näin käyttökelvottomiksi. En usko että olen ainoa joka on noille yliherkkä.

Toinen nykyajan kirous on Stevia; sitä tungetaan joka paikkaan, eikä tule mieleen lukea esim koko "normaalin" (siis ei sokerittomat) limun, jogurtin, mehun jne jne tuoteselostetta. Mutta sitten sen huomaa mausta ja helvetti steviaahan oli tähänkin pitänyt tunkea. Kuin bensaa söisi.

Vierailija
30/59 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaamurot lapsille on  kamalin keksintö mitä  olla voi. Oksettaa  kun ajatteleekin.

Vierailija
31/59 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi itku kun on eineksiin lisätty sokeria. On niin surullista syödä eineksiä nyt.

Voi itku ku aloituksessa ei puhuttu eineksistä. On niin surullista, että jotkut ihmiset on tyhmiä.

Puhuttiinhan. Eines on ruokaa siinä missä muutkin syötävät, neiti Näpsäkkä.

Vierailija
32/59 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi itku kun on eineksiin lisätty sokeria. On niin surullista syödä eineksiä nyt.

Voi itku ku aloituksessa ei puhuttu eineksistä. On niin surullista, että jotkut ihmiset on tyhmiä.

Puhuttiinhan. Eines on ruokaa siinä missä muutkin syötävät, neiti Näpsäkkä.

Eines ei ole mitä tahansa ruokaa, vaan vain valmista sellaista ilman valmistusta. Leikkele, jogurtti ja rahka on ainoat einekset, mitä aloituksessa mainitaan.

Vierailija
33/59 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki nämä "terveelliset" lihankorvike ruoat sisältää maltodekstriiniä ja/tai sokeria. Tutkittu, että kuormittaa haimaa todella pahasti ja on siis sokereihin kuuluva tämäkin. Tätä näkee päiväkotien ruokalistalla päivittäin.

Vierailija
34/59 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mulle. Ostan tuotteita joista pidän enkä tutki ainesosaluetteloa. Hoikka ja terve olen.

Niin, toistaiseksi ........

Vierailija
35/59 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sokeri addiktoi. Ihmiset jatkavat ostamista. 

Vierailija
36/59 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on onneksi sokerittomia jogurtteja mm. Juustoportilla, Arlalla ja Valiolla.

Älä valehtele, sokerittomia jogurtteja ei ole.

Vierailija
37/59 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele, sokerittomia jogurtteja ei ole.

Joo, on se kumma kun nykyään moni ei edes ymmärrä että mitä eroa on sokerittomalla ja sokeroimattomalla. Onko kansa oikeasti tyhmentynyt niin, ettei yleissivistys ja ymmärrys vaan riitä?

Vierailija
38/59 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt taas uusi päähänpinttymä, sokeri. Pitäähän sitä jotain olla, millä itsensä ylentää ja tekee tärkeäksi. Kun ihminen syö tasapuolisesti ja tasapainoisesti kaikkea, myös sokeria sisältäviä elintarvikkeita, pysyy terveenä ilman mitään ehdottomuuksia.

Vierailija
39/59 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin kauppoihin mehutiivisteitä ilman sokeria tai makeutusaineita. Kyllä niillä keinotekoisilla makeutuksilla on vaikka mitä ihanalta kuulostavia trooppisia hedelmämehusekoituksia, mutta ei niitä juo erkkikään. 

Olikohan Lidlissä makeuttamattomia mehutiivisteitä, karpalo ja viinimarja jne.

Vierailija
40/59 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vähän alkeellinen tekee ruokaa?

Etkö ole kuullut esim. Sweet and sourista?

Koska makeus pitää olla yksi elementti ruuissa. Esim. possunvilee rub vaatti sokeria, paprikajauhetta, chilijauhetta, sipulijauhetta, valkosipulijauhetta, mustapippri, suolaa, cayannea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi