Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gradun kirjoittaminen tökkii pahasti

Vierailija
18.02.2022 |

Lisäaika ja lisäajan lisäaika alkaa olla kohta käytetty. Se pitäisi vain nyt saada valmiiksi.

Ohjaaja on vaihtunut 2 kertaa ja tuntuu että aina saa aloittaa melkein alusta, kun he haluavat viedä työtä päinvastaiseen suuntaan kuin edeltäjänsä.

Haluan vain tehdä tuon nyt valmiiksi. Arvosanalla ei väliä. Antakaa nyt joku neuvo, miten ihmeessä saan sen valmiiksi?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittamalla kirjoittaa. Mistä kohtaa tahansa.

Vierailija
2/35 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita, älä ihmettele äläkä keksi tekosyitä, vaan kirjoita.

Ja sulje vauva ja ala kirjoittamaan. Gradu ei ole mikään valtavan suuri työ, hieman pidempi essee vain, jos olet gradun tekovaiheessa niin olet varmaan jo esseitä kirjoittanut, nyt vain kirjoitat vähän pidemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradu on vain yksi harjoitustyö tieteellisestä kirjoittamisesta. Ei enempää eikä vähempää.

Vierailija
4/35 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama tilanne. Ei vaan etene ja jos ei kevääseen mennessä valmistu, niin täytyy hakea lisäaikaa. Eli en valitettavasti osaa neuvoa valmiiksi saattamiseen, mutta halusin vaan antaa vertaistukea ja toivottaa tsemppejä!

Vierailija
6/35 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut sitä jo edellisten ohjauksessa +40 sivua. Uuden ohjaajana mielestä se on liian kommentaarimainen ja pitäisi kirjoittaa enemmän tieteenalan mukaista shaibaa.

Mutta jos yritän nyt kirjoittaa sitä uuden ohjaajan edellyttämää vaikka erilliseen tiedostoon ajatuksena että se on vain essee ja sitten leikkaan liimaan ne palat ja ne vanhat osat jotenkin yhteen?

Ap

Vierailija
8/35 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo joskus aiemmin vastannut täällä näin:

Kirjoita itsellesi paperille:

Nyt kirjoitan maailman huonoimman gradun.

Se laskee kynnyksen tarpeeksi matalalle, jotta pääset alkuun. Olen itse käyttänyt tätä 

menetelmää, ja lopputulos ei suinkaan ole ollut maailman huonoin.

Tärkeintä on päästä edes jostakin alkuun ja luoda itseen se usko,  että pääsee loppuun. 

Vierailija
9/35 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjoittanut sitä jo edellisten ohjauksessa +40 sivua. Uuden ohjaajana mielestä se on liian kommentaarimainen ja pitäisi kirjoittaa enemmän tieteenalan mukaista shaibaa.

Mutta jos yritän nyt kirjoittaa sitä uuden ohjaajan edellyttämää vaikka erilliseen tiedostoon ajatuksena että se on vain essee ja sitten leikkaan liimaan ne palat ja ne vanhat osat jotenkin yhteen?

Ap

Juuri näin. Sinulla on jo hyvä määrä tekstiä. Käytät sitä runkona ja nyt vaan lisäät siihen nykyisen ohjaajaksi haluamaa tulokulma.

Vierailija
10/35 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota sitä pelkkänä kärsimyksenä. Jos ei tule tulosta esim kolmessa päivässä niin lupaa itsellesi viikko niin että joka toinen päivä teet ja joka toinen saat laiskotella ja tehdä kaikkea muuta. Rentous tuo laatua.

Vierailija
11/35 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis minkälainen gradu kyseessä? Teitkö tutkimuksen vai onko kirjallisuuskatsaus, vai mikä?

Minun neuvoni

1. Pyydä lisäaikaa, perustele ohjaajan vaihdoksella

2. Tee aikataulusuunnitelma: kuukausi, viikko, päivä, ja noudata sitä

3. Tee käsitekartta, johon laita sen, mitä gradu käsittelee ja miten asiat liittyy toisiinsa

4. Tee käsitekartan pohjalta runko word tiedostona

5. Ala kirjoittamaan. Aluksi kaikki, mitä saat ja liikaakin. Tekstin voi muokata myöhemmin. Oletuksena siis, että materiaali kasassa, tiedon haut yms. Jos olet tehnyt tutkimuksen, niin kirjoita ensin tutkimustulokset puhtaaksi, sen jäljeen on teoria helpompi kirjoittaa.

Vierailija
12/35 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ohjaajalle, että sinulle itsellesi riittää, että pääset läpi, ja pidä siitä kiinni.

Vierailija
13/35 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällysluettelo, ja siitä alat tuottaa lukuihin tekstikappaleita. Viisi-kymmenen lausetta tekstikappaleeseen. Yhteen lukuun 5 - 10 tekstikappaletta. Joka tekstikappaleessa käydään yksi siihen lukuun kuuluva asia. Kun yksi tekstikappale on "valmis", siirryt seuraavaan. Lopuksi editointi ja korjaukset. Pidä rima matalalla, esim. 1 tai 2 tekstikappaletta päivässä.

Vierailija
14/35 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos gradusi ei ollut edellisen ohjaajan mielestä "liian kommentaarimainen" niin saattaa olla, että joudut tässä arvovaltakiistan kapulaksi. Monesti näet käy näin, että ohjaajan vaihtuessa vaihtuu tyylikin ja pitäisi melkein aloittaa nollasta koko p*skan kirjoittaminen. 

Tietysti voit lisätä tekstiin oman tieteenalasi mukaista jargonia ja teoriaa ja pohdintaa. Tuskin siitä haittaakaan on. Tsemppiä kirjoitusprosessiin ja onnea matkaan, rutista se työ nyt valmiiksi niin pääset elämässä eteenpäin..! 

T:oman gradunsa kanssa aikanaan tuskaillut YTM

Vierailija
15/35 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa ap, täällä on melkein sama tilanne. Käytännössä gradustani puuttuu lähinnä loppupäätelmät (+ analyysiin voisin ehkä kirjoittaa vähän lisää jos jaksan ja ehdin). Ohjaaja kuitenkin vaihtui ihan loppumetreillä eikä hän ole vielä lukenut tutkielmaani. Lähetän hänelle tekstin kommentoitavaksi ensi viikolla, vähän huolestuttaa miten käy. Opinto-oikeuteni on loppumassa joten todellakin haluaisin saada gradun nyt valmiiksi. Mutta en enää millään ehdi tehdä suuria muutoksia graduun jos ohjaaja sellaisia vaatii.

Vierailija
16/35 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Olen tosiaan saanut jo kaksi kertaa lisäaikaa, en usko että enempää saan ja en halua edes enempää. Haluan vain tämän asian nyt oikeasti viedä loppuun.

Uusi ohjaajana on ”perinteinen” ja edellinen oli paljon poikkitieteellisempi. Varmasti olen jonkun sortin ongelmatapaus tai joku, kun työni on myös vähän poikkitieteellinen, aiheesta on hieman vaikea tehdä jyrkästi aivan perinteisen tapaista työtä. Mutta haluan tämän vain pois alta.

Vierailija
17/35 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista. Olen tosiaan saanut jo kaksi kertaa lisäaikaa, en usko että enempää saan ja en halua edes enempää. Haluan vain tämän asian nyt oikeasti viedä loppuun.

Uusi ohjaajana on ”perinteinen” ja edellinen oli paljon poikkitieteellisempi. Varmasti olen jonkun sortin ongelmatapaus tai joku, kun työni on myös vähän poikkitieteellinen, aiheesta on hieman vaikea tehdä jyrkästi aivan perinteisen tapaista työtä. Mutta haluan tämän vain pois alta.

Tämä siis ap

Vierailija
18/35 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet sisällysluettelon (saat sen automaattisesti) ja jäsentelet. Katsot miten teksti laitetaan sääntöjen mukaan. 

Hiot kieliasua ja viittaat ohjaajaan (mainitset lähteissä). Pääasia että koko SKEIDA näyttää hyvältä. Oman opinahjoni gradut on oikeasti ihan sysipaskoja, mutta huolellisesti väännettyjä. 

Kun näet paperilla tyyliin - ohjaaja vaikuttaa nuivalta joten pyri hillittyyn asiatyyliin

Johdanto

Terminologia ja keskeiset käsitteet

Tutkimusmateriaalin esittely

Niin vot. Kovin moni ei oikeasti lue kuin johdannon ja lopetuksen. Näin saat jo 3/5.. Lopuksi voit kirjoittaa epilogin. Muista että vitutukseen ei voi kuolla ja luovuus on yliarvostettua.

Vierailija
19/35 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sinulle vinkki: Haluatko olla kuten minä? Tein gradua 20 vuotta ja lopputulos oli silti huono. 

Tee sinä vähemmän, vaikka lopputulos olisi huono. 

Vierailija
20/35 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et saisi lisäaikaa? Yliopisto haluaa, että valmistut, koska ne saa rahaa valmistuneista opiskelijoista, eivät keskeyttäneistä. Pyydä tapaaminen ihjaajan kanssa kasvokkain, ja kysy lisäaikaa. Perustele hyvin. Lisäksi pyydät samalle kerralle ohjausajan. Laita paperille kysymykset, mitä haluat kysyä- selkeät .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan