En päässyt mihinkään opiskelemaan--> vanhemmat kiusaavat
En päässyt nyt lukion jälkeen yhteekään haluamaani paikkaan opiskelemaan ja se on jo itsessään todella masentava juttu minulle. Asiaa ei kuitenkaan auta vanhempani jotka jatkuvasti ilmaisevat pettymyksensä ja luulevat että olen tahallani jäänyt kotiin "laiskottelemaan". Jatkuvaa tivausta siitä että mitä teen välivuotena ja että minun on alettava maksaa omat laskuni ja niin pois päin. Okei ymmärrän että eivät he halua mua tänne tyhjän panttina roikkumaan mutta toi jatkuva kiusaaminen on masentavaa. "Kun kaikki muutkin on päässet ja nyt opiskeluni kestävät vielä kauemmin". Tiedän että he ovat pettyneitä, niin olen minäkin. Mulla on siis tällä hetkellä kesätyö jota varmaankin jatkan talven ajan ja ensi vuoden puolella alan harjoittelemaan pääsykokeisiin. En vaan tiedä mitä tekisin, tuntuu jo ennestään pahalle ilman vanhempien syyttelyä.
Kommentit (27)
Käsittääkseni olet täysi-ikäinen, joten opettelisit elämään jo omin ehdoin. Yhtälailla rahaprobleemia opiskelijoilla ja sinulla sentään mahdollisuus mennä töihin. Joten älä pliis valita.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:52"]Minuakin kummastuttaa, mitä ihmettä työssäkäyvä täysi-ikäinen vanhempien nurkissa tekee? Jos valitset asua siellä, kestät nurinat. Ei siinä muuta.
[/quote]
Et vissiin tunne montaa lukiolaista? Aika moni asuu vielä 18 ikävuoden jälkeen kotona useamman vuoden.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 06:10"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:52"]Minuakin kummastuttaa, mitä ihmettä työssäkäyvä täysi-ikäinen vanhempien nurkissa tekee? Jos valitset asua siellä, kestät nurinat. Ei siinä muuta.
[/quote]
Et vissiin tunne montaa lukiolaista? Aika moni asuu vielä 18 ikävuoden jälkeen kotona useamman vuoden.
[/quote]
Kaikkihan kotonaan asuvat. Vai asutko sinä naapurissa?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:55"]
Tosi hienoa, että sinulla on sentään aika varma työpaikka kesän jälkeen. Monella muulla asiat eivät ole lainkaan näin hyvin. Vanhempiesi ikäisenä en voi yhtään ymmärtää, miten he purkavat pettymystään sinuun, koska heidän tulisi nyt nimenomaan tukea ja tsempata sinua.
[/quote]
mä tääs en näe, että vanhemmat purkavat pettymystään. Ehkä he vain yrittävät sanoa, että ei pitäisi jäädä tulee makaamaan, vaan. HETI luoda varasuunnitelma. Jos ap ilmaisee tarkoituksiaan vanhemmilleen edes puoleksi noin apaattisesti kuin tässä aloituksessa, en ihmettele ollenkaan, että vanhemmat ovat huolissaan ja koittavat painotetaa, että tärkeätä on tehdä JOTAIN nytkin. Että joku suunnitelma on luotava, eikä jäätävä vain haahuilemaan, masentumaan ja niin edelleen. Ja että useimmat täydennyshaut, kansanopistolinjojen haut jne jne on nyt, eli tähän pitäisi reagoida heti, ottaa nyt selvää ja punnita vaihtoehdot, eikä vasta sitten syksyllä kun on monen vaihtoehdon suhteen jo myöhäistä.
Mulla on nyt 18-vuotias lapsi, ja ymmärrän tätä oikein hyvin. Mun lapsella itsellään on vielä toinen aste kesken, mutta jotkut sen kavereista on astuneet juuri tuohon kuoppaan... Siinä kun ei ole kysymys vain yhdestä välivuodesta - joka sinänsä ei haittaa mitään, kuka muu kuin talpusoppineet väittää, että koko ajan pitäisi olla kiire - vaan siiä, että suunnitelmatta lamaantuu ja lamaantuessaan oikeasti syrjäytyy.
Oijjoij, ovatpas vanhemmat valinneet ikävän tavan suhtautua tilanteeseesi. Rukkaset jatko-opiskelupaikasta tuntuvat todella pahalta, mutta olet kuitenkin paremmassa tilanteessa kuin he jotka pahaa aavistamatta ovat vastaanottaneet huonosti työllistävän opiskelupaikan. On paljon mukavampaa muistella välivuoden työkokemuksia sitten jatko-opiskelupaikan kahvilassa kun ei tarvitse pelätä että joutuu vastaaviin hommiin opintojen jälkeen.
Mitä poismuuttoon tulee, kannattaa esittää vanhemmille uskottava suunnitelma jolla osoitat että et syrjäydy ja laiskistu heidän lannistavasta asenteesta huolimatta. Kotoa muutto on monille kohtalokasta juuri siksi, että kesätöiden loputtua joutuu mahdollisesti työttömyyspäivärahalle, eikä te-toimisto välttämättä anna sinun keskittyä keväällä pääsykokeisiin vaan voit joutua kursseille tms.
Yritä tehdä paljon niitä töitä, hankkia hygienia- ja anniskelupassi työkkärin piikkiin ja hanki sellaista työkokemusta jota on mahdollista hyödyntää joko tulevalla alalla, tai ainakin niin että on joku työ aina opintojen ohella. Maksa vanhemmille vaikka vähän vuokraa, halvemmaksi se tulee joka tapauksessa kuin vuokra-asuminen. Avaa asp-tili (jos se on noin nuorena mahdollista) ja säästä myös toiselle tilille rahaa että on sitten jotain millä sisustaa uutta kotia.
Monet vanhemmathan ovat ihan sydän syrjällään vaikka lapsi lähtisi kotoa 24-vuotiaana maisterina. Siihen nähden harmillinen suhtautuminen sinun vanhemmillasi. Mutta jotkut ovat sellaisia, se voi olla tapa kannustaa (ironista kyllä) tai sitten heillä on oikeasti huoli omasta taloudellisesta pärjäämisestä mikä purkautuu lannistamisena.
Puhukaa. Istutat vanhempasi alas ja kerrot haluavasi keskustella tulevaisuudestasi. Aloitat kertomalla kuinka heidän tähän astinen kommentointinsa on ollut sinusta lannistavaa ja toivot sen loppuvan. Sitten kerrot suunnitelman seuraavalle vuodelle.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 06:51"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 06:10"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:52"]Minuakin kummastuttaa, mitä ihmettä työssäkäyvä täysi-ikäinen vanhempien nurkissa tekee? Jos valitset asua siellä, kestät nurinat. Ei siinä muuta.
[/quote]
[/quote]
Kaikkihan kotonaan asuvat. Vai asutko sinä naapurissa?
[/quote]
Ootpas hauska....