Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jalka kasvoi raskauden myötä...

Vierailija
02.07.2015 |

Onko jollakulla jalka pienentynyt raskautta edeltävään kokoon painon laskun myötä? Nimim. ikuisesti 41?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:41"]Ei se painon lasku auta mitään. Jalka kasvaa raskauden aikana koska jalkapöytä laskeutuu, joten se on pysyvä ilmiö.  Onneksi nykyään saa kauniitakin kenkiä suurikokoisina, nuorten naisten jalat ovat kokoa, kahta suuremmat kuin äitiensä, minkä sisäänostajat tietävät hyvin. [/quote] Miksi nuorilla naisilla olisi isommat jalat? Ovat ylipainoisia tms? Äidilläni 39, minulla oli 37 ennen raskautta ja nyt 39.

[/quote]

Ihmisten keskimääräinen koko on kasvanut muutenkin, totta kai jalka kasvaa samassa suhteessa. 

Vierailija
22/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

42 on ällöttävän iso koko naisella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin kasvoi, eikä ole palautunut. Mulla on ollut kovia jalkapohjan kipuja niin kauan kuin muistan, mutta nyt "isojalkana" niitä on enää harvoin, joten en valita.

Vierailija
24/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:41"]Ei se painon lasku auta mitään. Jalka kasvaa raskauden aikana koska jalkapöytä laskeutuu, joten se on pysyvä ilmiö.  Onneksi nykyään saa kauniitakin kenkiä suurikokoisina, nuorten naisten jalat ovat kokoa, kahta suuremmat kuin äitiensä, minkä sisäänostajat tietävät hyvin. [/quote] Miksi nuorilla naisilla olisi isommat jalat? Ovat ylipainoisia tms? Äidilläni 39, minulla oli 37 ennen raskautta ja nyt 39.

[/quote]

UUTISET
KOTIMAA
Kotimaa 3.8.2009 klo 7:00 | päivitetty 28.5.2012 klo 0:54
Suomalaisten kengännumero suurenee
Suomalaisten keskimääräinen kengänkoko on viime vuosina muuttunut suuremmaksi sitä mukaa, kun jalkojen koko on kasvanut. Kenkäkaupoista kysellään jatkuvasti jopa paria kokoa aiempaa suurempia kenkiä. Kauppojen mukaan teollisuus on kohtuullisen hyvin lähtenyt vastaamaan tarpeeseen.

Kuva: YLE

Suomalaisten jalkoja ei ole liiemmin koskaan typistelty, ja se näkyy. Kenkäkaupoista kysellään jatkuvasti isompia kengänkokoja. Yli kaksikymmentä vuotta kenkiä myynyt K-kengän myymälävastaava Tarja Kokkonen Helsingin Kampista kertoo, että suurempia kenkiä on kyselty jo kymmenen viime vuoden ajan.

- Joudumme painottamaan lajitelmissa isompia kokoja. Naiset toivovat jopa 43:n kokoisia kenkiä ja miehille pitää varata jopa 47:n koon kenkiä, Kokkonen kertoo.

Jalkojen kasvua ei ole Suomessa erityisesti tutkittu, mutta Helsingin yliopiston väestötieteen yliopistonlehtori Karri Silventoinen sanoo, että on hyvin luonnollista, että jalat ovat kasvaneet yhtäaikaa väestön keskipituuden kanssa. Ihmiset ovat tänä päivänä kookkaampia kuin ennen.

Silventoisen mukaan keskeinen syy on yksinkertaisesti elintason kasvu.

- Ravitsemus on parantunut huomattavasti parinkinkymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen. Ja toinen syy, mikä on voinut vaikuttaa, on yleinen hygieniatason paraneminen. Lapset eivät enää sairastele entiseen tapaan, Silventoinen listaa.

Ulkomailla ymmärretty suuret suomalaiskoot

Tulevaisuudessa tyttäret voivat kuitenkin nykyistä suuremmalla todennäköisyydellä periä äidin vanhat tanssikengät, sillä Silventoinen ei usko, että ihmisen jalka nykyisestään enää kasvaa. Perittäviä suurten kokojen tanssiaiskenkiä onkin jo ilmestynyt kauppoihin.

Vierailija
25/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus: Raskaus kasvattaa naisen jalkaa
TIEDE 4.3.2013 14:05

Jani Kaaro

38

Synnytyksen jälkeen monella naisella voi olla asiaa kenkäkauppaan. Tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan naisen jalka voi nimittäin kasvaa jopa sentin raskauden aikana.

Iowan yliopiston tutkimuksen löydökset olivat, että raskauden aikana naisen jalkapöydän korkeus laskee, mutta jalan pituus kantapäästä varpaisiin mitattuna voi lisääntyä 2–10 millimetriä.

Inspiraatio tutkimuksiin tuli äitien raskauskokemuksista.

"Niin monet naiset kertoivat, että heidän kengännumeronsa oli kasvanut raskauden jälkeen, että päätimme ottaa asiasta selvää", sanoo tutkimusta johtanut ortopedian professori Neil Segal.

Aiemmassa tutkimuksessa, joka perustui naisten itse raportoimaan tietoon, 110haastatellusta naisesta kengännumeron koko aikuisiällä oli muuttunut 30–60 prosentilla äideistä. Sen sijaan naisista, jotka eivät olleet synnyttäneet, kengännumeron koon muuttumisesta raportoi vain 13 prosenttia. Se viittasi siihen, että raskaus vaikuttaa jalan kokoon.

Tuoreessa tutkimuksessa oli mukana 49 naista, joiden jalan koko mitattiin raskauden aikana ja viisi kuukautta synnytyksen jälkeen. Heistä 60–70 prosentilla jalka kasvoi jonkin verran raskauden aikana. Yksitoista naista ilmoitti, että myös heidän kengännumeronsa oli muuttunut. Vaikutus oli suurin ensiraskaudessa. Jatkoraskaudet eivät näyttäneet lisäävän jalan kokoa.

Segalin mukaan jalankoon kasvu voi johtua raskauden aiheuttamasta fyysisestä rasituksesta. Toinen selitys voi olla raskaushormoneissa, jotka löystyttävät nivelsiteitä, ja mahdollistavat siten anatomiset muutokset jalassa.

Tutkimus julkaistaan American Journal of Physical Medicine and Rehabilitation -sarjan maaliskuun numerossa.

Vierailija
26/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ennen raskautta 39-40. Raskausaikana kasvoi 41 ja synnäriltä kotiutuessa piti olla 41 kenkä. Raskauskilot lähti ja jalkakin kutistui ennalleen ja oikeastaan nyt (4vuotta myöhemmin) on jopa pienempi (38-39). En hoksannut heti uusia taas kenkiä ja just tänään sanoi fysioterapeutti että jalka on virheasennossa kun kenkä ei tue tarpeeksi. Tajusin sitten että mullahan on ihan liian isot kengät. :D Äitini väitti ettei jalka enää palaudu raskauden jälkeen mut kyllä mulla vaan palautui. :)

Vierailija
27/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

38 koosta 39 kokoon, eipä ole palautunut. Vauva on nyt 9kk.

Vierailija
28/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:41"]41 nyt ei ole vielä paha. Itselläni on 42 ja joudun ostamaan miesten osastolta kun naisten kengät loppuvat aina 41:een. Siksi siirryin käyttämään pääasiassa korkkareita, ne kun voivat olla numeron pienempiä.

Ohis
[/quote]

Marketista et löydä juurikaan 42 tai 43 naisille. Kenkäkaupoista löytyy kyllä useammista merkeistä. 42 on jo erikoiskoko, samoin muuten 35.

Vierailija
29/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kengän koko kasvoi 37-38 koosta kokoon 39. Lihoin aika paljon raskauden aikana myös. Kiloja jäi noin 12. Laihdutin sitten pari vuotta myöhemmin ja siinä yhteydessä jalan koko pieneni kokoon 38. 37 ei kyl enää menisi.

Vierailija
30/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:21"]38 koosta 39 kokoon, eipä ole palautunut. Vauva on nyt 9kk.
[/quote]

Odottele 1-2 vuitta niin eiköhän palaudu. :) t. 27

Vierailija
31/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:25"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:41"]41 nyt ei ole vielä paha. Itselläni on 42 ja joudun ostamaan miesten osastolta kun naisten kengät loppuvat aina 41:een. Siksi siirryin käyttämään pääasiassa korkkareita, ne kun voivat olla numeron pienempiä. Ohis [/quote] Marketista et löydä juurikaan 42 tai 43 naisille. Kenkäkaupoista löytyy kyllä useammista merkeistä. 42 on jo erikoiskoko, samoin muuten 35.

[/quote]

Mua kehotettiin jo koolla 41 menemään miesten osastolle. Kenkäkaupassa.

Vierailija
32/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:35"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:41"]41 nyt ei ole vielä paha. Itselläni on 42 ja joudun ostamaan miesten osastolta kun naisten kengät loppuvat aina 41:een. Siksi siirryin käyttämään pääasiassa korkkareita, ne kun voivat olla numeron pienempiä. Ohis [/quote] Marketista et löydä juurikaan 42 tai 43 naisille. Kenkäkaupoista löytyy kyllä useammista merkeistä. 42 on jo erikoiskoko, samoin muuten 35.

[/quote]

[/quote]

No höpöhöpö, kyllä löytyy 42 kokoa naisille kenkäkaupoista. Yleensä ko. kokoa tilataan kylläkin vain yksi pari per malli, joten usein olen itse aina myöhässä kenkäostoksilla ja koot loppu :(

Vierailija
33/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:49"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:35"]

[/quote]

[/quote]

No höpöhöpö, kyllä löytyy 42 kokoa naisille kenkäkaupoista. Yleensä ko. kokoa tilataan kylläkin vain yksi pari per malli, joten usein olen itse aina myöhässä kenkäostoksilla ja koot loppu :(

[/quote]

No ei minulla olekaan mielestäni suuri jalka, vaikka koko on 41. Siitä huolimatta sanottiin, että vapaa-ajan jalkineissa pitää mennä hakemaan koot 41---> miesten osastolta. Että mene toki höpöttelemään kenkäkauppiaalle, äläkä minulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi