Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka helposti annatte itsenne lopettaa jonkun uuden harrastuksen

Vierailija
18.02.2022 |

Itselleni on jotenkin kauhean vaikeaa lopettaa jotain, jos olen sen kerran aloittanut. Olen kai niin tunnollinen, että koen itseni tosi surkeaksi luovuttajaksi, jos lopetan kesken.

En tarkoita harrastuksia joita teen vain itse (lenkkeily, uimahallissa käynti...) vaan esim jos ilmottaudun johonkin kansalaisopiston kurssille tms. joihin pitää mennä tiettynä päivänä tiettyyn kellonaikaan, ja siellä on muita ihmisiä, se oma ryhmä.

Nytkin käyn kuuliaisesti eräällä kurssilla, joka aiheeltaan kyllä kiinnostaa, mutta inhoan tunteja, opettajan opetusmetodit tuntuvat ärsyttäviltä. (Haluaisin lähinnä olla vaan ns kuuntelijaoppilaana, kun opettaja taas haluaa osallistaa meidät kaikki.
En tiedä johtuuko tästä, mutta 20:sta viime syksynä aloittaneesta meitä on enää alle puolet paikalla.)

No se meni vähän ohi aiheen.

Pointtina kysyä siis että kuinka helposti annatte itsenne lopettaa jotain, jos harrastukseen meno alkaa jostain syystä tökkiä (vaikka aihe olisikin ok). Itse huomaan siis monen muunkin harrastuksen kohdalla käyneen näin, että innostun jostain, ja kun aloitan enkä sitten tykkääkään jostain syystä käydä, käyn silti ns väkisin kauden loppuun. Kun kerran aloitin.

Toki olen oppinut tästä sen, etten enää kovin helpolla aloita mitään uutta, kun tiedän, että jossain vaiheessa saan vaan stressiä säännöllisistä harrastusmenoista. 😅

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
2/9 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sitä ajattelee, että menee rahat hukkaan jos jättää menemättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jää pari treenikertaa väliin, mistä vaan syystä, niin se melkein loppuu siihen, vaikka olisi treenannut jo vuosia. Todella helposti. Tulee käytyä vain, jos siitä tulee rutiini, joka pysyy päällä eikä ole taukoja.

Vierailija
4/9 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaisin tuon kurssin ap.

Vierailija
5/9 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sitä ajattelee, että menee rahat hukkaan jos jättää menemättä.

Rahat on menetetty jo. Jos menee eikä nauti eikä opi mitään, menettää myös aikaa ja energiaa.

Vierailija
6/9 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. En tykkää ollenkaan sellaisesta, että on joku ryhmä jossa pitää olla paikalla tiettyyn aikaan. Olen tätä kokeillut monta kertaa, mutta uusi harrastus kestää maksimissaan yhden lukukauden, esim. syksyn ajan. En vain jaksa, vaikka aiheet olisivat mielenkiintoisia.

Vierailija
7/9 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En helpolla lopeta maksavia harrastuksia, mutta enpä enää niihin kovin usein ilmoittaudu (edes ennen koronaa). Suurin syyni on se, etten viitsi iltaisin pimeällä lähteä minnekään ja odotella bussia tienposkessa säässä kuin säässä.  

Helsingin työväenopistoissa on jo vuosikaudet lisätty lyhyitä kursseja osittain juuri siksi, että ihmiset ovat kärsimättömiä ja/tai eivät muuten vaan halua sitoutua edes vuodeksi. 

Vierailija
8/9 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut lukemattomia harrastuksia enkä ole koskaan ajatellut, että niitä pitäisi jatkaa, jos eivät miellytä enää. Hyvänen aika, niiden on tarkoitus virkistää ja tuoda hyvää mieltä! Kolme harrastusta on säilynyt läpi elämän (olen jo 60 v). Muut ovat tuoneet elämänkokemusta ja itsetuntemusta 😊😏. Suorittaminen ei kannata, siitä ei saa mitaleita eikä muutakaan hyvää elämään.

Vierailija
9/9 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lopeta helposti kesken, jos olen maksanut jostain. Toisaalta taas haluan, että harrastus antaa enemmän kuin ottaa. Mikäli yrittämisestä huolimatta en kykene omaksumaan asioita, en pidä opettajasta tai harrastus muuten aiheuttaa turhaa stressiä, lopetan sen. Saatan kyllä hammasta purren käydä jonkun alkeiskurssin loppuun, mutta en osallistu enää jatkoryhmiin.

Olen tosin tehnyt enimmäkseen vuorotyötä, joten harrastuksetkin ovat olleet enimmäkseen töiden kanssa soviteltavia (esim. ryhmäliikunta ja opinnot avoimessa yliopistossa, jossa on vaihtoehtoisia suoritustapoja eikä tarvitse osallistua luennoille niin paljon).