SPSS-asiaa! Tietääkö joku?
Hei, nyt ei minulla välähdä mitenkään..minun pitäisi luoda SPSS-ohjelmalla muuttuja "suhtpai"=paino/pituus. Sitten pitää laskea suhtpai-muuttujan keskihajonta ja keskiarvo.Aineisto on juu ja tuo SPSS-ohjelman käyttö sinällään on ihan ok juttu. Mutta kun en ymmärrä ollenkaan tuota juttua nyt! Eli pituus ja paino täytyy jotenkin yhdistää tässä??
Kommentit (4)
Tämähän ei ollut SPSS-kysymys, vaan tilastotiedekysymys, mutta:
Keskihajonnan lasket niin, että lasket suhtpai:n keskiarvon yläpuolella olevien suhtpai:den keskiarvon, ja teet saman keskiarvon alapuolella olevien kanssa. Näiden väli on keskihajonta.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 16:10"]Tämähän ei ollut SPSS-kysymys, vaan tilastotiedekysymys, mutta:
Keskihajonnan lasket niin, että lasket suhtpai:n keskiarvon yläpuolella olevien suhtpai:den keskiarvon, ja teet saman keskiarvon alapuolella olevien kanssa. Näiden väli on keskihajonta.
[/quote]
Keskihajonnan laskeminen käsin on kyllä vähän monimutkaisempaa. Käytännössä se menee jotenkin näin: neliöjuuri ((havaittu arvo1-keskiarvo)^2 + (ha2-ka)^2 + (ha3-ka)^2.... + (haN-ka)^2) / n, missä n = havaintojen lukumäärä. Jos kyseessä
on otoksen keskihajonta (niinkuin yleensä) jakaja on n-1. Keskihajonta on siis yksi luku eikä lukuväli.
Ja koska noita havaintoarvoje on yleensä kymmeniä harjotustehtävissä (oikeassa tutkimuksessa satoja tai tuhansia) niin kyllä ne tietokone (SPSS) laskee, eikä käsin kukaan hullukaan. Siis ihan relevanttia sanoa spss kysymykseksi eikä tilastokysymykseksi.
...ja jos nyt ei mennä hirveän sisälle edes tilastotieteeseen tässä niin: luot muuttujan jossa paino on jaettuna pituudella (compute variable) ja tsekkaat tän uuden muuttujan tunnusluvut sitten descriptive statisticsin kautta. Jos ei siis oo tarkoitus mitään laskea käsin.
http://www.helsinki.fi/~komulain/Tilastokirjat/04.%20Valtari-Spss-opas.pdf s. 12 eteenpäin on jotain. http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/muunnokset/muunnokset.html tässä varmaam vähän lyhyemmät ohjeet. Auttaako nää yhtään? En oo vuoteen käyttänyt, niin en viitsi nyt alkaa itse miettiä tuota, ku siihen menisi liikaa aikaa.