Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

11-vuotias haluaa K16 pelin. Ostaisitko?

Vierailija
02.07.2015 |

Siinäpä se otsikossa tuli se kysymys, miten on?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikarajat.fi sieltä voi tarkistaa mistä syistä ikäraja on annettu

Vierailija
2/45 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-18 on ehdoton ikäraja ja sitä tulisi noudattaa aina.

Riippuu paljon, mikä peli on kysymyksessä. Nykyään väkivaltaisimpiin peleihin lyödään automaattisesti K-18-leima. Siitä huolimatta K-16-peleissäkin on usein melko kovaa väkivaltaa. Päätös siitä, voiko 11-vuotias lapsi kyseistä peliä pelata riippuu monesta asiasta, kuten pelin iästä ja lapsen psyykkisestä kehitystasosta. Suosittelen vanhempaa ensin itse kokeilemaan pelin demoversiota. Jos peli ei ole kaikkein järkyttävimmästä päästä, niin silloin pelin demoa voi kokeilla lapsen kanssa yhdessä. Jos hän pelkää, niin silloin peliä ei kannata vielä hankkia.

On valitettavaa, että nykypäivänä pelien grafiikka on kehittynyt niin hurjaa vauhtia, että se ei jätä enää paljon tilaa lapsen mielikuvitukselle. Tänä päivänä siis K-16-pelien pelaaminen on huomattavasti helpompi kieltää nuoremmilta, koska graafinen taso on jo lähes fotorealistinen. Omassa nuoruudessani pelattiin 11-vuotiaina Doomia ja Quakea eivätkä ne pelottaneet tai lisänneet väkivaltaista käyttäytymistä omalla kohdalla lainkaan. Grafiikka oli tuolloin vielä niin kesyä ja nykypäivään verrattuna viatonta. Tästä huolimatta ei pidä yleistää liikaa. On ennenkin ollut lapsia, joiden psyykkinen kehitystaso ei ole kyennyt ottamaan vastaan hieman kesymmällä grafiikalla varustettuja pelejä.

Suosittelen siis tutustumaan peliin ja keskustelemaan siitä lapsen kanssa ennen ostopäätöstä. Koskaan ei pidä ostaa K-18-peliä alaikäisen pelattavaksi, mutta muiden ikärajojen kohdalla on mahdollista joustaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vaan. Minä pelasin jo tuon ikäisenä K18 pelejä eikä minusta mitenkään häiriintynyttä ole tullut.

Vierailija
4/45 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin. Meillä on saaneet pelata kaikkia pelejä aina. 

Vierailija
5/45 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi.

Vierailija
6/45 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. En osta edes 14 v

Vierailija
7/45 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä tässä. Tiedän että luokkakaverillaan on näitä ja jopa K18 pelejä... eli saattaa siellä pelata enkä voi sitä estää.

Vierailija
8/45 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:06"]

En ostaisi.

[/quote]

En minäkään. Mä olen sillä lailla niuho ja naiivi, että kuvittelen niillä ikärajoilla olevan syynsä.

Vierailija
9/45 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustuisin peliin netissä, ja päästäisiin sen mukaan miista syystä ikäraja laitettu.

Toki kuuntelin myös lapsen perustelut miksi hänen pitäisi saada juuri tuo peli.

Todennäköisesti ei sais. Mutta ihan ehdoton en ole ikärajojen kanssa.

Vierailija
10/45 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en

ikärajat ei ole turhaan

Vierailija
11/45 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:07"]

Ap vielä tässä. Tiedän että luokkakaverillaan on näitä ja jopa K18 pelejä... eli saattaa siellä pelata enkä voi sitä estää.

[/quote]

Mutta kotonasi voit estää, ja pitääkin.

Vierailija
12/45 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi.

Vierailija
13/45 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:07"]Ap vielä tässä. Tiedän että luokkakaverillaan on näitä ja jopa K18 pelejä... eli saattaa siellä pelata enkä voi sitä estää.
[/quote]

Tämäkö olisi syy ostaa? Ei

Vierailija
14/45 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu pelistä, ja siitä miksi on saanut ko ikärajan. Mutta yleensä 11v on liian nuori noihin.

Vierailija
15/45 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään. Ikäraja on ikäraja, ja siihen on syynsä. Mulle olisi ehdoton ei, mutta mä oonkin akateeminen kermaperse, joka ei tajua oikeasta elämästä mitään.

Vierailija
16/45 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ostaisi. Paitsi jos peli ei olisi väkivaltainen tai sisältäisi seksiä vaan esim. urheilupeli ja ikäsuositus johtuisi pelin vaikeustasosta ja kuitenkin tietäisin lapseni motoriikan riittävän...

Vierailija
17/45 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit. Jos tiedät että pelaa niin et anna lupaa mennä sinne.

Vierailija
18/45 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en ole ostanut. On sitä vuoden jo kinunnut. Se on joku sotapeli. call of duty jotain... ap

Vierailija
19/45 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:07"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:06"]

En ostaisi.

[/quote]

En minäkään. Mä olen sillä lailla niuho ja naiivi, että kuvittelen niillä ikärajoilla olevan syynsä.

[/quote]

Oletko itse kokeillut niitä pelejä? Minä olen itsekin aktiivipelaaja, ja en kyllä kerta kaikkiaan näe mitä syytä sille olisi mikseikö nuoremmatkin lapset voisi pelata. No joo, voi niissä joskus näkyä paljasta pintaa animaatiohahmosta, tai niitä animaatiohahmoja voidaan ampua, silpoa miekalla tms. Mutta kyllä lapset aivan erinomaisesti ymmärtävät että kyse ei ole oikeasta elämästä eikä oikeista ihmisistä. Myös monessa piirretyssä lastenohjelmassa on väkivaltaa, esim. sankarit saattaa jäädä jonkun alle ja mennä ihan littanaksi, mutta kohta taas nousta ja jatkaa menoaan. Ei sitä kukaan pidä kovin haitallisena lapsille, mutta jos jossain pelissä sitten animaatiohahmo ampuu tai ammutaan niin se on jotenkin tosi hui kauheaa.

Toisaalta jos omilla lapsillani olisi taipumusta esim. ylivilkkauteen tai väkivaltaiseen käytökseen, niin sitten voisi olla että pelaamista rajoittaisin. Muttta kun nuo on rauhallisia nörtinalkuja, niin enpä näe mitään syytä rajoittamiseen. Itsekin olen pelannut kaikenlaista jo lapsena, muistan kun olin joku 10-vuotias kun opin Leisure Suit Larry-pelistä, että täytyy "use condom" ennen kuin "fuck hooker" tai saa taudin ja kuolee :D 

t. 2

Vierailija
20/45 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi sotapeliä lapselle. Tiedän että jotkut vanhemmuudessaan hairahtaneet ovat ostaneet jopa jotain GTA-pelejä ekaluokkalaisille... ehkä siksi, etteivät tiedä mitä niissä tehdään? (Tapetaan, murhataan, varastetaan, ryypätään, raiskataan... kaikki ihan sillä omalla hahmolla jota liikutellaan)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä