7v yliopistossa ja väärä ala?
Olen pian valmistumassa 7v yliopisto-opiskelun jälkeen. Valmistun ihmisläheiseen työhön, työpaikasta ei ole tietoa (alalla melko vaihtelevat työmarkkinat).
Koko opiskeluajan olen ollut melko laiska opiskelemaan, mutta kuitenkin aina olen päässyt tentit läpi yms. Nyt vuoden sisällä on kuitenkin tullut mieleen, olenkohan ollenkaan oikealla alalla!
Onko muille käynyt samaa? Olen alkanut miettiä ihan alusta alkaen, esimerkiksi onko "ihmisläheinen työ" sittenkään minun juttuni yms. Tuntuu masentavalta ajatus valmistumisesta.
Kokemuksia ja tsemppauksia otan ilolla vastaan!
Kommentit (5)
Kaikki tuollaisia varmaan ajattelee, mutta me useimmat jyräämme sellaiset sisäiset höpinät hiljaiseksi ja päätämme että kun tähän on nyt näin paljon aikaa laitettu niin tällä mennään, eikä vatuloida. Akateemisissa koulutuksissa on sekin hyvä puoli että yleensä sillä samalla tutkinnolla voi saada jonkin verran keskenään erilaisia hommia, joten jos esim. liika ihmisläheisyys ahdistaa niin voi löytyä sellainenkin jossa ei ihan niin ihmisläheinen tarvitse olla.
Itse koin jo opiskelemaan mennessä ettei ole mun ala (it-ala) mutta kun ei mikään muukaan ala tuntunut omalta niin sisulla opiskelin tutkinnon ja menin töihin. Kyllä se hyvä liksa ja mukava työ sitten vei valitukset mennessään.
Itsellä menee 6 vuoteen. Ala ei tunnu enää yhtä sopivalta mitä aiemmin, mutta yritän suhtautua lempeästi valintaani kohtaan, sillä mistä minä 20-vuotiaana olisin voinut varmuudella tietää mikä kiinnostaa vielä _vuosien_ kuluttua. Omana onnenani on sentään se, että voin työllistyä monenlaisiin hommiin valintani mukaan. Uskon, että olisin nykyistä ahdistuneempi jos valintani olisi osunut lyhyempään, mutta kapea-alaisempaan työhön (esim. kokki). Enkä toisaalta ole siltikään keksinyt mikä ala mua tätäkään enempää kiinnostaisi...
*lyhyempään koulutukseen ja kapea-alaisempaan työhön siis.
up