Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kellään kokemusta J-pussista tai väliaikaisesta avanteesta?

Vierailija
01.07.2015 |

Lääkäri yrittää painostaa minua J-pussileikkaukseen. Suostuin menemään kirurgin juttusille. Kellään kokemusta kyseistä leikkauksesta? Mitä kaikkea kirurgilta kannattaisi oikein kysyä?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kokeiltiin kaikki markkinoilla olevat lääkkeet (myös se biologinen suonensisäisesti annettava) ennen kuin suostuin leikattavaksi. En onneksi enää muista niiden kaikkien nimiäkään... Mutta ainakin tuli varmuus, että leikkaus oli ainoa mahdollisuus. Ja samalla helpotus. Ehdin sairastaa 6 vuotta. Mä en oo sairastellut leikkauksen jälkeen normaalia enempää. Vatsatauti tosiaan on aika horroria, mut onhan se ikävää koliitinkin kanssa! Ennemminkin koen olevani terveempi ja virkeämpi kuin ennen leikkausta. Mulla ei ole ollut ruoka-ainerajoitteita. Oon ehkä esimerkki siitä, miten kaikki voi mennä myös hyvin, vaikka taustalla oli pitkä ja hankala sairaus. T.25

Vierailija
22/52 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:06"]

En suosittele. Paksusuolella on suuri vaikutus mm. vastustuskykyyn.

[/quote]

-Ai jaa, kerro toki lisää! Minut tuo tulehtunut sulenrotjake kyllä meinasi tappaa kuutisen vuotta sitten. Ja heti kun sain avanteen ja pääsin paksusuolestani eroon niin alkoi minulla elämässäni terve aikakausi. Valehtelematta en ole sairastanut yhtä ainuttakaan flunssaa enkä vatsatautiakaan sen jälkeen. Että siinä sinulle vastustuskykyä.

Ja mitä tulee j-pussileikkaukseen, niin itse en ammattini takia edes harkinnut moista. Muutamalla tuttavallani on j-pussi ja joutuvat juoksemaan vessassa yölläkin useita kertoja. Samoin kun hätä tulee niin vessaan on päästävä parissa minuutissa. Minä kun olen ammatissa jossa ollaan ihmisten edessä ja käytännössä et vaan voi lähteä kesken työsi yhtään mihinkään niin eipä kauvaa tarvinnut miettiä että pysyvä avanne vai paskalla juoksuttava pussi. Samoin molemmat tuttavani ovat vuosien varrella kärsineet lukuisia pussiitteja eli j-pussin tulehduksia ja käytännössä vetävät lääkkeitä löysän mahansa takia kaiken aikaa kahmalo kaupalla. Myös sosiaaliset ympyrät ovat kummallakin kaventuneet j-pussin takia huomattavasti, mihinkään ei voi lähteä kun vessaan pitää päästä juuri silloin kun hätä iskee. Eli itse suosittelen omien kokemusteni perusteella avannetta. Sen kanssa minulla ei ole ollut mitään ongelmia alun häsellyksien jälkeen. Voin mennä miten lystään, syödä mitä lystään, nukkua yöni hyvin, eikä tarvitse vetää lääkkeitäkään.

Ja kun tuolla aikaisemmin yksi kirjoittaja sivusi parisuhdetta ja kai hiukan seksieläämääkin avanteen kanssa niin olen pahoillani hänen puolestaan. Muista kirjoittaja nro 5 että ongelma ei ollut sinussa ja avanteessasi vaan ukkosi korvien välissä. Usko pois että ,aailmassa on paljon ihmisiä joita ei mikään avanne sänkypuuhissa bappaa sitten pätkääkään. Suoraan sanoen minulle ei ole tämän kuuden vuoden aikana tullut vastaan ainuttakaan pidempi aikaisempaa kumppania tai yhdenyönkumppania, joille avanna olisi ollut ongelma. Tottakai naiset paitani riisuessani kysyy että mikäs tuo on mutta kun heille kertoo että se on minun ''pelastusrenkaani'' ja tarinan sen takana niin kuka selväjärkinen nyt siitä voi ongelmaa tehdä? Ja jos siitä ongelman joku lyyli olisi tehnyt niin siinä vaiheessa voin sanoa suoraan että neiti täydellisyys voi sitten hipsiä ovelle päin ja jatkaa omaa pienensievoista elämäänsä ilman minua :D

Mutta juu, siinäpä kai kaikki mitä minulla mieleen tästä aiheesta nyt juolahti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. leikkauksen jälkeen täytyy juoda 3-4 litraa enemmän vettä ja nauttia suolaakin enemmän.

Vierailija
24/52 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli jonkin aikaa tuo väliaikainen avanne (suolistosyöpä). Sai sen kyllä tosiaan pois kun parani.

Vierailija
25/52 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso finilco yhdistyksen palsta. Täältä et apua saa :(

Vierailija
26/52 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta pussileikkauksesta en tiedä mitään, mutta avanne minulla oli puolivuotta, kun paksusuoli puhkesi. Se tuli melkoisena shokkina ja teholla, kun heräsin tuntui, että maailma ihan oikeasti tippuu niskaan. Mutta pari päivää nuoleskelua ja märehtimistä, niin kummasti sitä opetteli sen hoitamaan ja sen sidoksen vaihtamaan. Olihan siinä opettelu. Ja olisi siihen saanut tulpankin seksin ajaksi, mutta meillä niitä ei todellakaan tarvittu, kun exä ei minua sen koommin halunnut edes koskea. Olin pilalla. 

Ehkä tuo puolison asenne oli minulle kaikista raskainta. Suolen toiminnan oppi äkkiä ja sen äänetkin kesti, mutta tuo hylkiminen oli kyllä niin voimakasta, ettei siitä enää yli päästy. Suhde loppui kyllä avanteeseen. 

Mutta olen elossa ja korjausleikkauksen jälkeen jäi muistoksi vain ruma arpi, mutta sen kanssa elää. Eikä nykyinen miesystävä ole sitä kommentoinut, eikä se ole hänen halujaan vienyt..

Jos elämänlaatuasi voidaan avanteella auttaa, ei siihen maailma todellakaan lopu..ja elämän sen kanssa oppii kyllä ihan päivissä. Yhden kerran sain sotkun aikaseksi sen puolen vuoden aikana, kun se minulla oli.. ja jonkun kerran sidos suli avanteeseen kiinni, mutta niihinkin on konstit. Muita ongelmia ei ollut..

Vierailija
27/52 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin j-pussileikkaus ärhäkän koliitin takia 6 vuotta sitten. Pelotti tottakai, mutta mun kohdalla kaikki meni hyvin. Se on ihana tunne kun vihdoin tulehdus on poissa ja voi elää normaalia elämää! Finnilcolla on tukihenkilötoimintaa. Suosittelen soittamaan sinne! He löytävät sulle ihmisen, joka osaa kuunnella ja vastata kysymyksiisi. Itse olen synnyttänyt alateitse kaksi lasta ja pystynyt urheilemaan ja matkustelemaan ihan normaalisti. Neste- ja suolatasapaino on normaalia herkempi heilumaan kyllä. Mulla oli vaan tosiasia se, että lääkehoito ei tehonnut millään, vaikka mitä kokeiltiin. Tsemppiä sulle!

Vierailija
28/52 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sua ap eniten jännittää tai pelottaa mahdollisessa leikkauksessa?

Vierailija
29/52 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:41"]

Hoitajana noita tyhjentänyt ja vaihtanut. Opit homman aika helposti. Joku vertaisryhmä oli, siellä tietoa seksiin ja muuhun.

[/quote]

Mitä olen kuullut avanteen hoidosta se vaikutti erittäin hankalalta. Olen erittäin huono tuollaisten suhteen. Onneksi avanne olisi vain väliaikainen.
[/quote]
Avanteen hoito on hyvin helppoa. Siitä ei kannata olla huolissaan. Jopa vanhukset oppivat sen, miksi ei nuoremmatkin. :)

Vierailija
30/52 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:47"]

Mulle on tehty kyseinen "toimenpide". Kolme eri leikkausta tehtiin ja avanteen kanssa elin 9 kk. Jpussilaisena olen ollut nyt 6 vuotta. Suht normaalia elämää pystyn elämään. Vessassa toki juoksuttaa vähän enemmän, mut siihenkin on jo tottunut. Mun mies on suhtautunut asiaan ihanasti, aina tsempannut ja lohduttanut, ei missään nimessä hyljännyt, inhonnut tms..mä suosittelisin menemään, alkuvaikeuksien kautta voittoon

[/quote]

Voisitteko kuvitella, että joku nainen katselisi pussin kanssa elävää miestä sekuntiakaan? Ei... xD

Vierailija
31/52 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:17"]

Mulle on tehty kyseinen "toimenpide". Kolme eri leikkausta tehtiin ja avanteen kanssa elin 9 kk. Jpussilaisena olen ollut nyt 6 vuotta. Suht normaalia elämää pystyn elämään. Vessassa toki juoksuttaa vähän enemmän, mut siihenkin on jo tottunut. Mun mies on suhtautunut asiaan ihanasti, aina tsempannut ja lohduttanut, ei missään nimessä hyljännyt, inhonnut tms..mä suosittelisin menemään, alkuvaikeuksien kautta voittoon

[/quote]

Voisitteko kuvitella, että joku nainen katselisi pussin kanssa elävää miestä sekuntiakaan? Ei... xD

[/quote]

Minä olen kuule katsellut. Ei se sen kummempi ole.

Vierailija
32/52 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Taidat olla vanhempaa vuosikertaa. Ei nämä nykynaiset hyväksy alle 15-senttistä penistä tai 183-senttistä vartaloakaan. Ja ovat vielä ylpeitä siitä.

Vierailija
33/52 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Taidat olla vanhempaa vuosikertaa. Ei nämä nykynaiset hyväksy alle 15-senttistä penistä tai 183-senttistä vartaloakaan. Ja ovat vielä ylpeitä siitä.

[/quote]

No jos 29-vuotias katsotaan vanhemmaksi vuosikerraksi niin sitten olen ;) Ei mulla ole mitään ihmeellisiä vaatimuksia, se pään sisältö on tärkein.

Vierailija
34/52 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://vanha.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl

Oisko tuolla keskusteluissa apuja?

Vierailija
35/52 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:59"]

No mun tilanne oli jo niin huono, et oli tehtävä kiireellisenä paksusuolen poisto ja eka väliaikainen avanne ( ns yksi piippuinen). Puoli vuotta väliä, et sain itseni vähän parempaan kuntoon ja tehtiin toinen leikkaus, eli rakennettiin j-pussi ja tehtiin toinen väliaikainen avanne( 2 piippuinen). Pari kk taas toipumista ja viimeisellä leikkuukerralla suljettiin avanne. En osaa oikein neuvoa antaa mitä voit kysyä kirurgilta..Mutta mulla ainakin elämä parantu noin 110% niin kauan coliityi oli riesana ollut..toki leikkaukset oli isoja ja toipuminen vei oman aikansa, mutta menisin milloin tahansa uudelleen jos tilanne niin vaatisi

[/quote]

Saako kysyä, millainen lääkitys sinulla oli ennen leikkausta? Minulla ei esimerkiksi ole kortisonia tällä hetkellä. Onko lj-pussista mitään vaivoja? Tehtiinkö leikkaus tähystysleikkauksena vai miten? Tuliko iso arpi? Pitikö ottaa kauan rauhallisesti leikkauksen jälkeen? Koska sai alkaa harrastaa liikuntaa? Onko j-pussilla ollut iso vaikutus ruokavalioosi? Kauanko leikkauksesta toipuminen kaiken kaikkiaan kesti?

Vierailija
37/52 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:12"]

Minulle tehtiin j-pussileikkaus ärhäkän koliitin takia 6 vuotta sitten. Pelotti tottakai, mutta mun kohdalla kaikki meni hyvin. Se on ihana tunne kun vihdoin tulehdus on poissa ja voi elää normaalia elämää! Finnilcolla on tukihenkilötoimintaa. Suosittelen soittamaan sinne! He löytävät sulle ihmisen, joka osaa kuunnella ja vastata kysymyksiisi. Itse olen synnyttänyt alateitse kaksi lasta ja pystynyt urheilemaan ja matkustelemaan ihan normaalisti. Neste- ja suolatasapaino on normaalia herkempi heilumaan kyllä. Mulla oli vaan tosiasia se, että lääkehoito ei tehonnut millään, vaikka mitä kokeiltiin. Tsemppiä sulle!

[/quote]

Hei, kiitos tuosta tukihenkilövinkistä. Täytyy olla yhteydessä. Saanko kysyä, mitä kaikkia lääkkeitä sinulla kokeiltiin? Sairastitko kauan? Onko ollut ongelmia muiden ravintoaineiden imeytymisen kanssa?

Vierailija
38/52 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:12"]

Mikä sua ap eniten jännittää tai pelottaa mahdollisessa leikkauksessa?

[/quote]

Lähes kaikki. Pelkään kovasti sairaaloita, leikkauksia, piikkejä, kipuja jne. Lisäksi minulla on ollut veritulppa ja pelkään, että leikkauksen jälkeinen liikkumattomuus altistaa minut jälleen sille.  Pelkään leikkauksen negatiivista vaikutusta elämääni, esim. ruokavalioon. Olen tyytyväinen kaikesta huolimatta elämääni. Leikkauksen jälkeen tilanne on tuntematon ja se pelottaa kovasti. 

Vierailija
39/52 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:06"]

En suosittele. Paksusuolella on suuri vaikutus mm. vastustuskykyyn.

[/quote]

Saako kuulla tästä lisätietoa? Lääkärien mukaan paksusuoli on käytännössä tarpeeton.

Vierailija
40/52 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:41"] Hoitajana noita tyhjentänyt ja vaihtanut. Opit homman aika helposti. Joku vertaisryhmä oli, siellä tietoa seksiin ja muuhun. [/quote] Mitä olen kuullut avanteen hoidosta se vaikutti erittäin hankalalta. Olen erittäin huono tuollaisten suhteen. Onneksi avanne olisi vain väliaikainen. [/quote] Avanteen hoito on hyvin helppoa. Siitä ei kannata olla huolissaan. Jopa vanhukset oppivat sen, miksi ei nuoremmatkin. :)

[/quote]

Olen vain erittäin huono kaikkien itsetehtävien hoitotoimenpiteiden suhteen. Lisäksi minulla on muistiongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan