HR-alalla työskentelevät, vinkkejä kaivataan
Miten pääsisi parhaiten kiinni HR-alalle, kun toiveena olisi työskennellä henkilöstön kehittämiseen, työhyvinvointiin ja rekrytointiin liittyvien asioiden parissa? Mitä aineita kannattaisi yliopistossa opiskella? Onko alalle hirveä tunku ja vaikea päästä? Muutenkin kaipailisin kokemuksia alalla työskenteleviltä, esim. mikä on oma koulutustaustanne, miten päädyitte alalle, millainen on palkkasi jne.
Kommentit (26)
Opiskele mielummin joku oikea ammatti. Nämä organisaation parasiitit tullaan kitkemään lähitulevaisuudessa pois.
Kasvatustiede, kauppatiede tai haaga-helian suuntautuminen henkilöstöjohtaminen
HR-tehtäviin on kyllä kovasti tunkua. Olen työskennellyt rekrytointialalla ja aina kun meillä oli auki paikka, jonka tittelissä tai tehtävänkuvauksessa mainittiin nuo taianomaiset kaksi kirjainta, hakemuksia tuli yli äyräiden. Omassa tuttavapiirissä on myös useita HR-tehtävissä haaveilevia, tuntuu kuuluvan erityisesti "tiettyyn ikään" tuo työssä jaksamisen pohtiminen ja silloin henkilöstön kehittäminen ja työhyvinvointi tuntuvat kovasti omilta jutuilta.
Luen luokanopettajaksi, mutta yhä enemmän on alkanut tuntua, että HR-ala kiinnostaa enemmän (samanlaiset kiinnostuksenkohteet kuin AP:lla). En vain tiedä, miten sinne siirtyisin, ja mikä olisi sujuvin ja nopein tapa päästä alalle tästä tilanteesta. Ensimmäinen sivuainevalinta on tekemättä ja voisin valita sen niin, että siitä olisi jotain hyötyä HR-alalla. Olen ajatellut lukea ainakin kandiksi omaa alaa, jotta aikaisemmista opinnoista saa jonkun paperin käteen, ja sitten tehdä uudet valinnat mitä teen.
Kasvatustieteen opintoja minulla on jonkin verran, mutta luokanopettajan paperit on eri kuin yleisen kasvatustieteen opinnot, josta varmaan HR-alalla olisi enemmän jotain hyötyäkin.
Ja sit karista se ruusuinen kuva HR töistä: yt-neuvottelut, kulujen kurissa pitäminen, työsuhdeasiat, TES, potkujen antaminen jne... Kuuluu töihin myös.