Kela harkitsee ilmiantolomaketta
Olisiko sinulla tarvetta tälle lomakkeelle ja kenet ilmiantaisit? Asumistukihuijarit pitäisi käräyttää.
Kela harkitsee ilmiantolomaketta, jolla tukien mahdollisia väärinkäytöksiä voisi paljastaa, kertoo Savon Sanomat. Ilmiannon voisi tehdä nimettömänä verkkosivujen lomakkeella samoin kuin verohallinnossa.
Kela on aina saanut vinkkejä sosiaaliturvan väärinkäytöksistä kirjeitse ja puhelimitse.
- Myös uusi kanava kiinnostaisi. Tutkimme asian huolella, linjasi Kelan hallinto-osaston esimies Anitta Holappa Savon Sanomille.
Viime vuonna Kela selvitti yli 2 200 tukien epäiltyä väärinkäytöstä. Niistä poliisitutkintaan eteni noin 1 500. Etuuspetokset toivat sakkoja sadoille suomalaisille, ja niistä tuomittiin myös ehdollista vankeutta.
Verohallinnon puolella verovilppilomake on noussut hyvin suosituksi. Siihen tulee keskimäärin noin 200 vihjettä viikossa.
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 08:40"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 08:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 08:28"]Kaikenlainen ilmiantaminen on aina hyvästä ja piristää yleistä ilmapiiriä. Enemmän pitäisi ihmisten kytätä toisiaan ja ilmoittaa havainnoistaan eteenpäin. Joku instanssi voisi ruveta vielä vastaanottamaan ilmiantoja epämiellyttävistä ja tyhmistä ihmisistä. Tämän joukon voisi sitten merkitä vaikka hihamerkeillä, niin muut osaisivat pysyä loitolla. Mukavaa päivää, kätyritoverit! [/quote] Ei mua ainakaan haittaa, jos joku haluaa tutkia olenko jotenkin väärin perustein hakenut kelasta lapsilisää ja vanhempainpäivärahaa, ehkä siksi, kun en ole mitään vilppiä tehnyt. Jos olisin tehnyt jotain väärin, voisi minullakin olla sama asenne kuin sinulla.
[/quote]
Kyllä se siinä vaiheessa haittaa kun ihan selvän asian käsittelyyn menee sata viikkoa ja pitää toimittaa miljoona liitettä, ihan vain siksi että tarkastetaan kaikkenlaisia asioita ettei vaan tule mitään väärinkäytöstä.
Minusta tukien pitäisi olla pienellä vaivalla nopeasti saatavasissa, silloin kun niitä tarvii ja kontrolli tehtäisiin sitten kun ehtivät, jos havaitaan väärinkäytös, niin sen jälkeen ylimääräinen peritään pois ja kyseinen henkilö joutuu tarkempaan syyniin asioidensa hoidossa. Tässä kontrollimallissa kansalaisten vihjeet tulisivat hyvin hyödynnettyä.
[/quote]
No eikös se kontrolli juurikin noin toimi?? Eihän se homma niin toimi että "syyttömät" kärsii, eiköhän se mene juuri noin kuin tähänkin saakka, eli väärin perustein haetut tuet peritään takaisin, jos ja kun on saatu tutkittua. Luulen kyllä kuitenkin, että tämä homma kaatuu omaan mahdottomuuteensa, kuka tutkii ja miten?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 08:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 08:31"]
Sossuntätinä voin sanoa, että aika moni ilmoittelee niistä ihan lähisukulaisistaan jo nytkin. Laittaa kirjettä tai sähköpostia (vaikka sitä varten tehdystä osoitteesta), ja kyllä sen jälkeen syynätään asiat tarkemmin. Eikä kerrota, mistä tietomme saadaan.
[/quote]
Monesti tuntuu että naapurit, tuttuvat ja sukulaiset on paremmpi perillä tuen saajan raha-asioista kuin tuen saaja itse.
Muistakaa ihmeset että valehtelu ei ole rikos. Tuen saaja voi vetää teitä vähän höplästä kun kehuskelee miten hyvin on tukia saanut.
[/quote]
No eiköhän se sitten ole valehtelijan oma ongelma jos antaa muiden ymmärtää että huijaa tukia ja muut tekevät "huijarista" ilmoituksen.
Oletetaan, että näin saadaan takaisin verovaroja vaikkapa miljardi euroa. Mihin yhteiseen hyvään se miljardi sitten laitetaan? Vai menikö se kenties jo tämän uuden tehostetun valtionhallinnon pyöritykseen ja poliitikoille, jotka rakennuttavat sanotaanko nyt vaikkapa Guggenheim-museon uuden lastensairaalan sijaan?
Tekisin samontein,miehen sisko nostaa Kelasta Yh,tuet asumistukineen niin että maksaa itse jopa hurjat 109vuokraa siihen vielä sossusta rahaa ja työmarkkinatuet päälle.Voitte arvata ettei tuota 30vee muijaa pahemmin työt kiinnosta.Niin ja siis hänen aviomiehensä kanssa asuu samankaton alla mut mies on tuo kuuluisa poste restante.Ai niin ja tuleehan nuo elaritkin sitten vielä =D
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 08:56"]
Oletetaan, että näin saadaan takaisin verovaroja vaikkapa miljardi euroa. Mihin yhteiseen hyvään se miljardi sitten laitetaan? Vai menikö se kenties jo tämän uuden tehostetun valtionhallinnon pyöritykseen ja poliitikoille, jotka rakennuttavat sanotaanko nyt vaikkapa Guggenheim-museon uuden lastensairaalan sijaan?
[/quote]
Ei, kun se menee seuraavan vararikkoon ajautuneen EU-maan velkojen kuittaamisiin. Eikä riitäkään. Loput käytetään turvapaikanhakijoille. Vieraat ensin.
Meno rupeaa olemaan kuin Neuvostoliitossa aikanaan.
Mitäpä jos otetaan vaan yhteys Putiniin ja liitetään itsemme samantien venäjään. Neuvostoliitto uuteen nousuun. Sitten riittää kyttääjille enemmänkin hommia.
Venäjää en tähän sotkisi, ei ne ainakaan rakentele museoita kansan tahdosta huolimatta pääkaupungin parhaalle rantapaikalle, mutta se Neuvostoliitto-homma ei oikein toiminut.
Olisi tarvetta!
Olen joskus tehnyt kirjeitse ilmiannon Kelalle, mutta se ei tietääkseni johtanut mihinkään.
Tällä hetkellä ärsyttää yksi kaveri, jotka saavat toimeentulotukea kelalta ja kaikki mahdolliset asumistuet yms. tuet kelalta. Silti on varaa matkustaa etelässä kerran vuoteen. Nyt pyysivät sossusta lasten etelän matkojen osuuksiin korvausta... HUOH!
Naisella ei ole mitään estettä mennä töihin... on ihan perusterve ihminen. Tosin ei ole kiinnostanut käydä edes aloittamaansa amista koskaan loppuun, eli koulutusta ei ole =( Mies on joku trukkikuski tms. varastomies.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 08:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 08:28"]Kaikenlainen ilmiantaminen on aina hyvästä ja piristää yleistä ilmapiiriä. Enemmän pitäisi ihmisten kytätä toisiaan ja ilmoittaa havainnoistaan eteenpäin. Joku instanssi voisi ruveta vielä vastaanottamaan ilmiantoja epämiellyttävistä ja tyhmistä ihmisistä. Tämän joukon voisi sitten merkitä vaikka hihamerkeillä, niin muut osaisivat pysyä loitolla. Mukavaa päivää, kätyritoverit! [/quote] Ei mua ainakaan haittaa, jos joku haluaa tutkia olenko jotenkin väärin perustein hakenut kelasta lapsilisää ja vanhempainpäivärahaa, ehkä siksi, kun en ole mitään vilppiä tehnyt. Jos olisin tehnyt jotain väärin, voisi minullakin olla sama asenne kuin sinulla.
[/quote]
Minä voisin alkaa jakaa postini naapureille että voisivat kytätä elämäni ja rahaliikennettäni paremmin. Myös puhelimen, verkkopankkitunnukset ja sähköpostit kannattaa jättää auki ja helposti saataville ettei joku vain luulisi että puljaat jotain kiellettyä. Itse en laita edes vessanovea kiinni kun käyn asialla.
Minä kiinnitän ulko-oveen kaikki tulotietoni, saa siitä sitten lukea, ettei herää kenelläkään mitään epäilyksiä.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:07"]
Minä kiinnitän ulko-oveen kaikki tulotietoni, saa siitä sitten lukea, ettei herää kenelläkään mitään epäilyksiä.
[/quote]
Sinulla on ovi? Aika epäilyttävää, varmasti on jotain salattavaa jos täytyy ovea pitää.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 07:59"]Hyvä homma, toivotaan, että menee läpi.
[/quote]
Olen samaa mieltä. Tiedän sellaisia pariskuntia jotka asuvat yhdessä ja vain toinen on kirjoilla asunnossa. Siis pienempipalkkaisen tulot otetaan huomioon asumistuessa. Usein 'hyyryläinen'on ulkomaalainen mies. Kyllä käräytettäviä piisaa.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 07:59"]Hyvä homma, toivotaan, että menee läpi. [/quote] Olen samaa mieltä. Tiedän sellaisia pariskuntia jotka asuvat yhdessä ja vain toinen on kirjoilla asunnossa. Siis pienempipalkkaisen tulot otetaan huomioon asumistuessa. Usein 'hyyryläinen'on ulkomaalainen mies. Kyllä käräytettäviä piisaa.
[/quote]
Mikä estää käräyttämästä näitä huijareita nyt? Näin nokkelasti olet osannut tänne AV:lle kirjoittaa, niin ehkä onnistuisi jopa sähköpostin tai ihan vanhanaikaisen kirjeen kirjoittaminen KELAan?
No eihän kukaan pakota miestä ja naista asumaan saman katon alla. Itsekin joskus nuorena asuin lähemmäs kymmenen vuotta omassa osoitteessani ja mies omassaan ja vietimme aikaa yhdessä aina toisen luona. Olimme pätkätöiden takia aina välillä sossuloisiakin, yleensä eri aikaan vielä. Pitääkö sitä heti muuttaa yhteen seurustelun alussa ettei ole naapurien mukaan tukihuijari? No onneksi ei kuitenkaan viranomaiset ole samaa mieltä. Eli tehkää vain niitä ilmoituksianne :D
Olemme itsekin näköjään Kreikan tiellä, vilppiä saa tehdä, mutta kukaan ei saa käräyttää.
Ollaan vaan niin kaksinaamaisia, muka rehellisiä, mutta ei loppupeleissä kuitenkaan, kun omalle kohdalle sattuu.
Helvetin hyvä! Tiedän monta jotka jättävät asioita kertomatta tai väärentävät esim palkkalaskelmia. Kerskuvat sitten laittomilla rahoillaan ja pistävät elämän risaiseksi. Tämä pistää vihaksi, koska elän itse pelkällä korotetulla työmarkkinatuella eikä mieleeni tulisi IKINÄ huijata Kelaa, työkkäriä tai sosiaalitoimistoa.
jos vaikka nyt säästettäs ne rahat ensisijaisesti politikkojen eläkkeistä ja rajoitetaan mamukustannuksia...
Kertokaas nyt jokin vinkki miten voi helposti huijata kun se kerran on mahdollista?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 08:41"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 08:31"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 08:06"] Kyllä olisi tarvetta!! Ja vielä enemmän olisi tarve saada sama lomake sossuihi, sieltä sitä rahaa tunnutaan kuppaavan vielä enemmän!! Ikävintä asiassa on se, että kyseessä oma lähisukulainen, mutta minkäs teet, olen yrittänyt tätä hunsvotti jätkää auttaa, vaan eipä häntä oman elämänhallinta saati vastuunkanto kiinnosta. Jos ei hyvällä, niin väkisin. Voisin tehdä ilmiannot kyllä täysin omalla nimelläni. [/quote] Miten hän kuppaa? Jos saa sen mitä lain mukaan kuuluu, mutta käyttää sen rahan typerästi, niin se on hänen oma häpeänsä. Mutta jos on pimeissä töissä ja nostaa tukia, niin sellainen pitää käräyttää heti. [/quote] Tekeytyy työkyvyttömäksi ja jälkeenpäin retostelee kuinka helppoa se rahan saaminen suomessa on.
[/quote]
No eihän se mitään kuppaamista ole, vaan hän tyytyy siihen elintasoon mihin tuet riittää. Sinullakin on siihen mahdollisuus. Tuet saa helposti, kun tietää miten ne haetaan, mutta ei niillä kyllä kovin paksusti elellä. On kokemusta 90-luvulta. Tukiluuseria nolottaa ja siksi he usein yrittävät kehuskella että tuilla elelee tosi kivasti eikä tarvi käydä töissä.