Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yleislääkärin tekemä gynekologinen tutkimus

Vierailija
30.06.2015 |

Mitä pitää sisällään? Onko kunnollista tuolia, vai asetutaanko jotenkin siihen pöydälle? Onko asianmukaiset varusteet?

Mulla olis parin viikon päästä tollanen tutkimus. Selvitellään runsaita kuukautisia, ja otetaan papa-koe. Ja katotaan muuten et kaikki on kunnossa.

Haluaisin kuulla kokemuksia niiltä, jotka ovat itse olleet gynekologisessa tutkimuksessa yleislääkärillä.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää sisällään ihan perus gynetutkimuksen, siis sisätutkimus+spekulatutkimus. Jotkut yleislääkärit osaa tehä kans gynekologisia ultraäänitutkimuksia eli jossain tk:ssa voi kuulua sekin varsinki jos runsaiden kuukautisten syytä selvitetään. Tavallisessa vastaanottohuoneessa on tutkimuspöytä jossa on jalkatuet gynen tutkimusten tekemistä varten. Kaikki perustutkimusvälineet löytyy kyllä esim. Papan tai pipellen ottoa varten.

Vierailija
22/45 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan nyt ystävällisen neuvon, että mene ihmeessä gynelle, joka myös ultraa. Kärsin aikoinaan kivuista ja runsaista vuodoista ja kuvittelin tutkimusten olevan ok, kun kävin vuosittain yleislääkärillä tarkastuksessa. Vaikutti pätevältä jne. No, kun kivut oikein yltyivät jouduin ensiapuun ja siinä vaiheessa oli endometrioosi jylläämässä ja vatsassa kaksi suurta kystaa. Leikkaus tehtiin pikimmiten. Kaikki oli saanut siellä rauhassa kasvaa, kun ei oltu ultrattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yleislääkärin pöydästä saa ne jalkatelineet sieltä tutkimuspöydän alta vedettyä, näyttää silloin samalta kuin gynelläkin. Siellä on ne samat instrumentit, joilla näkee kohdunsuun ja otettua papan, kohdun limakalvonäytteen tai laitettua kierukan. Lisäksi tunnustelee käsin kohdun ja munasarjat. Ultraäänitutkimukseen lähettää tarvittaessa kaupungin gynekologille. Hormonimääritykset saa myös otettua terveyskeskuksessa. 

Vierailija
24/45 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:01"]

Pitää sisällään ihan perus gynetutkimuksen, siis sisätutkimus+spekulatutkimus. Jotkut yleislääkärit osaa tehä kans gynekologisia ultraäänitutkimuksia eli jossain tk:ssa voi kuulua sekin varsinki jos runsaiden kuukautisten syytä selvitetään. Tavallisessa vastaanottohuoneessa on tutkimuspöytä jossa on jalkatuet gynen tutkimusten tekemistä varten. Kaikki perustutkimusvälineet löytyy kyllä esim. Papan tai pipellen ottoa varten.

[/quote]

Miksi ei ap mene gynekologin vastaanotolle, AI jotkut yleisläääkärit osaa tehdä... naurettavaa.

Vierailija
25/45 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleislääkärit tekevät niin harvoin gynekologisia tutkimuksia, että en menisi. Harvoissa paikoissa on ultraakaan. Ja ei se ultrakaan aita, jos näyyöltä ei osaa tulkita kuvaa. Olin juuri tk:n täysin onnettomalla vastavalmistuneella (iän perusteella oletin) yleislääkärillä iho-oireiden takia, ja hän ei osannut sanoa mitään. Oli jotenkin tosi ahdistuneen oloinen itsekin. Ikinä en menisi sellaiselle alapäätäni näyttämään.

Vierailija
26/45 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:05"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:01"]

[/quote]

Miksi ei ap mene gynekologin vastaanotolle, AI jotkut yleisläääkärit osaa tehdä... naurettavaa.

[/quote]

Opiskelen. Menisin mielelläni yksityiselle gynelle, mutta rahatilanne ei vain anna periksi. Joskus kun olin juuri valmistunut ensimmäisestä ammatistani ja saanut töitä, niin kävin tarkastuksessa yksityisellä, ja oli ihan ok kokemus. Sen takia tuota yleislääkärille menoa vähän mietinkin.

Vierailija
27/45 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:11"]

Yleislääkärit tekevät niin harvoin gynekologisia tutkimuksia, että en menisi. Harvoissa paikoissa on ultraakaan. Ja ei se ultrakaan aita, jos näyyöltä ei osaa tulkita kuvaa. Olin juuri tk:n täysin onnettomalla vastavalmistuneella (iän perusteella oletin) yleislääkärillä iho-oireiden takia, ja hän ei osannut sanoa mitään. Oli jotenkin tosi ahdistuneen oloinen itsekin. Ikinä en menisi sellaiselle alapäätäni näyttämään.

[/quote]

Samaa ihmettelen,säästät ne rahat muusta. Olen käynyt kolmekymmentä vuotta yksityisellä gynekologilla, ei se ole LAINKAAN SAMA, jos yleislääkäri tekee.  He eivät ole erikoistuneet gynekologiaan, ajatus on hirveä.

Vierailija
28/45 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:11"]

[/quote]

Samaa ihmettelen,säästät ne rahat muusta. Olen käynyt kolmekymmentä vuotta yksityisellä gynekologilla, ei se ole LAINKAAN SAMA, jos yleislääkäri tekee.  He eivät ole erikoistuneet gynekologiaan, ajatus on hirveä.
[/quote]

Minulla menisi puoli vuotta säästää. En tiedä luitko, mutta opiskelen. Kesällekin sain edelliseltä alalta työtunteja juuri ja juuri, että saan vuokran maksettua, ja jotain syötyä. Voi kuinka mielelläni menisinkin yksityiselle! Säästämisen pystyisin aloittamaan vasta elokuussa, kun kesäloma loppuu, kiitos opintolainan, mutta aika on liian pitkä:/ ap

Vierailija
29/45 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä ultra tk:ssa sekä vastaanoton että neuvolan puolella. Ihan samat välineet käytössä kuin gynelläkin.

Vierailija
30/45 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sinne yleislääkärille mennä, kyllä sielläkin saadaan paljon asioita hoidettua. Ainakin paljon parempi vaihtoehto kuin olla menemättä lainkaan. 

Vierailija
31/45 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyne maksaa satasen. Saat runsaisiin kuukautisiin lääkereseptin, ja lääke maksaa muös, minulla ei kyllä auttanutkaan. Saisitko vanhemmiltasi rahaa tätä varten?

Vierailija
32/45 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kysy suoraan siltä lääkäriltä että onko mahdollista päästä ultraan. Vaadi. Sano ettei ole varaa mennä yksityiselle.

Vierailija
33/45 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:28"]Gyne maksaa satasen. Saat runsaisiin kuukautisiin lääkereseptin, ja lääke maksaa muös, minulla ei kyllä auttanutkaan. Saisitko vanhemmiltasi rahaa tätä varten?
[/quote] sen reseptin saa kyllä sieltä yleislääkäriltäkin.

Vierailija
34/45 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi niin että yleislääkäri oli tosi huolissaan kun emättimessä tuntui jotain kovaa ja ohjasi gynekologille. Kohdunnapukkahan se siellä...

Vierailija
35/45 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:28"]Gyne maksaa satasen. Saat runsaisiin kuukautisiin lääkereseptin, ja lääke maksaa muös, minulla ei kyllä auttanutkaan. Saisitko vanhemmiltasi rahaa tätä varten?
[/quote]

Vanhempani ostivat minulle juuri pesukoneen, niin päätin jo alusta alkaen, etten tähän pyydä rahaa. Kun minulle tuo vanhemmilta rahan pyytäminen on korkea kynnys. Pesukonettakin alkoivat tyrkyttämään, että kuinka haluavat sen ostaa, kun olen puhunut, kuinka 4. Kerroksesta on kurjaa roudata pyykkejä pesuun.
Toisaalta tässä on kyseessä oma terveys..
Onko se tleislääkärille meno oikeasti niin kamalaa?
Ap

Vierailija
36/45 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:38"]Mulla kävi niin että yleislääkäri oli tosi huolissaan kun emättimessä tuntui jotain kovaa ja ohjasi gynekologille. Kohdunnapukkahan se siellä...
[/quote]
Haha ei ole totta:D!

Vierailija
37/45 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:38"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:28"]Gyne maksaa satasen. Saat runsaisiin kuukautisiin lääkereseptin, ja lääke maksaa muös, minulla ei kyllä auttanutkaan. Saisitko vanhemmiltasi rahaa tätä varten? [/quote] Vanhempani ostivat minulle juuri pesukoneen, niin päätin jo alusta alkaen, etten tähän pyydä rahaa. Kun minulle tuo vanhemmilta rahan pyytäminen on korkea kynnys. Pesukonettakin alkoivat tyrkyttämään, että kuinka haluavat sen ostaa, kun olen puhunut, kuinka 4. Kerroksesta on kurjaa roudata pyykkejä pesuun. Toisaalta tässä on kyseessä oma terveys.. Onko se tleislääkärille meno oikeasti niin kamalaa? Ap

[/quote]

On siinä eroa, yleislääkäri on saanut peruskoulutuksen, gynekologi erikoistunut alaan useamman vuoden.

Lainaat rahat vanhemmilta, opiskelijana ymmärrät,että erikoislääkärin erikoistumisjakso on peruskoulutuksen pituinen ja enemmänkin. Ei yleislääkäri hallitse riittävästi. 

Vierailija
38/45 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:38"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:28"]Gyne maksaa satasen. Saat runsaisiin kuukautisiin lääkereseptin, ja lääke maksaa muös, minulla ei kyllä auttanutkaan. Saisitko vanhemmiltasi rahaa tätä varten? [/quote] Vanhempani ostivat minulle juuri pesukoneen, niin päätin jo alusta alkaen, etten tähän pyydä rahaa. Kun minulle tuo vanhemmilta rahan pyytäminen on korkea kynnys. Pesukonettakin alkoivat tyrkyttämään, että kuinka haluavat sen ostaa, kun olen puhunut, kuinka 4. Kerroksesta on kurjaa roudata pyykkejä pesuun. Toisaalta tässä on kyseessä oma terveys.. Onko se tleislääkärille meno oikeasti niin kamalaa? Ap

[/quote]

Ei ole kamalaa. Perustarkastuksessa suosittelisinkin, mutta jos on ongelmia, varsinkin useampia oireita niin kyllä se ultra olisi äärimmäisen hyvä keino selvittää niitä.

Vierailija
39/45 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:38"]

[/quote]

Ei ole kamalaa. Perustarkastuksessa suosittelisinkin, mutta jos on ongelmia, varsinkin useampia oireita niin kyllä se ultra olisi äärimmäisen hyvä keino selvittää niitä.
[/quote]
Kiitos! Ehkä mä uskallaudun sinne nyt, ja alan siellä vaatimaan ultraa, niinkun joku tossa aiemmin ehdottikin :D!

Vierailija
40/45 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:38"]Mulla kävi niin että yleislääkäri oli tosi huolissaan kun emättimessä tuntui jotain kovaa ja ohjasi gynekologille. Kohdunnapukkahan se siellä...
[/quote]Miksi ihmeessä alapeukku?