Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te laihduttaneet, miten oppia

Vierailija
30.06.2015 |

..välttämään herkkuja?

Olen siis 20v, 3kk sitten synnyttänyt nainen. Mittani ovat 158/73. Ylipainoa on siis roimasti... Ennen raskautta painoin tasan 60kg ja tavoitteenani olisi joskus saavuttaa 54kg:n paino. Synnyttämään lähdin 88 kilon painoisena. 10 kiloa jäi synnärille ja viisi kiloa putosi ensimmäisen kuukauden aikana. Sen jälkeen painonlasku on pysähtynyt tyystin. Osittaisimetän.

Nyt pyytäisin apua teiltä, jotka hallitsette laihduttamisen. Miten ihmeessä pidän pääkopan kasassa ja onnistun välttämään herkkuja ja ylensyöntiä? Olen myös aivan liian mukavuudenhaluinen lähteäkseni esim lenkille. Huoh.. Miten tästä suosta noustaan?

Kertokaa vinkkinne, tsempatkaa. Haluan niin kovasti olla laiha ja hyvässä kunnossa, mutta itse päivä päivältä vaikeutan tätä urakkaa ja mahdollisuutta toteuttaa haaveeni. Miten ihmessä pääsen tavoitteeseeni ja saan herkut jätettyä pois sekä itseni ylös sohvalta?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen kappalejakojen puuttumista, puhelimella näköjään lyö kaiken putkeen...

Ap

Vierailija
2/25 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene nälkäisenä kauppaan ja mikä tärkeintä älä osta sieltä kaupasta mitään herkkuja. Terveellistä kotiruokaa saa syödä yllättävän paljon ja silti laihtua. Sokerit ja ylimääräiset hiilihydraattihötöt helvettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun voit sun kropassa niin huonosti että jotain on pakko tehdä, teet kaikkesi voidaksesi paremmin.
Jos sä jotain asiaa oikein kunnolla haluat, sä teet sen eteen töitä.
Se pienempi kroppa on mulle se kannustin minkä haluan, ei tee mieli herkkuja kun katselee omaa kroppaa peilistä.

Vierailija
4/25 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista! Onko teillä kokemusta, kannattaako alkaa täydelliseen herkkulakkoon vai sallia itselle tyyliin yksi herkkupäivä silloin tällöin? Vai onko sekin yksilöllistä..? Ap

Vierailija
5/25 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: sun on ihan itse se työ tehtävä. Eikä se välttämättä ole helppoa. Ei ole ihmekeinoa saavuttaa ihannemitat.

Toiseksi: Minkälaista ruokaa haluat syödä?

Kolmanneksi: Auttavatko haluamasi ruuat painonhallinnassa?

Neljänneksi: Haluatko muutosta?

Viidenneksi: Haluatko tehdä jotain  ihan itse muutosta saadaksesi?

Kuudenneksi: Jos haluat tehdä jotain muutoksen hyväksi, niin tee äläkä valita.

Vierailija
6/25 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pitää herkkupäivän vaikka kerran parissa viikossa, se riippuu paljon siitä kuinka nopeasti haluat muutoksia. Ja muista, myös alkoholi kuuluu herkkuihin ja sisältää hirveästi kaloreita. Yksi baari-ilta voi pilata koko viikon tulokset hetkellisesti. Ota käyttöön kalorilaskuri.fi niin tiedät paljonko syöt. Arvailulla et pääse mihinkään. Ja muista, ei liian vähän ruokaa!

Vierailija
7/25 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 17:01"]

..välttämään herkkuja? Olen siis 20v, 3kk sitten synnyttänyt nainen. Mittani ovat 158/73. Ylipainoa on siis roimasti... Ennen raskautta painoin tasan 60kg ja tavoitteenani olisi joskus saavuttaa 54kg:n paino. Synnyttämään lähdin 88 kilon painoisena. 10 kiloa jäi synnärille ja viisi kiloa putosi ensimmäisen kuukauden aikana. Sen jälkeen painonlasku on pysähtynyt tyystin. Osittaisimetän. Nyt pyytäisin apua teiltä, jotka hallitsette laihduttamisen. Miten ihmeessä pidän pääkopan kasassa ja onnistun välttämään herkkuja ja ylensyöntiä? Olen myös aivan liian mukavuudenhaluinen lähteäkseni esim lenkille. Huoh.. Miten tästä suosta noustaan? Kertokaa vinkkinne, tsempatkaa. Haluan niin kovasti olla laiha ja hyvässä kunnossa, mutta itse päivä päivältä vaikeutan tätä urakkaa ja mahdollisuutta toteuttaa haaveeni. Miten ihmessä pääsen tavoitteeseeni ja saan herkut jätettyä pois sekä itseni ylös sohvalta?

[/quote]

Ylipainoa ei ole reilusti. 

Painoindeksi on: 29,2 - Lievä lihavuus 

http://www.painoindeksi.org/laske.php?pituus=158&paino=73

Vierailija
8/25 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 176 cm ja 68 kg. Olen pudottanut toooodella hitaasti viitisen kiloa sovelletulla GFG:llä. Kymmeniä laihdutuskuureja kokeilleena vannan ihan ehdottomasti tämän nimeen. Syödä saa ja pitää. Jopa 6 x päivässä.

Minä pidän kerran viikossa vapaasyöntipäivän jolloin syön kirjaimellisesti vapaasti mitä vaan. Muina päivinä en ota mitään ohi "ruokapäiväkirjan", en edes yhtä karkkia.

Tämä toimii mulla, en voisi kuvitella elämääni lopullisesti ilman irtokarkkeja :). Ennen söin niitä puoli kiloa joka päivä. Olin väsynyt, kärttyinen ja lihava. Nykyään liikun 6 x viikossa tavalla tai toisella ja päiväuniksi riittää puolisen tuntia, ei kolme, kuten ennen :).

Vierailija
9/25 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisvauvan kanssa liikkuminen on helppoa. Vauvat nukkuvat yleensä tyytyväisinä vaunuissa, kunhan vaunut liikkuvat. Vauvan kanssa on myös helppo jumpata, ohjeita on varmasti netistäkin ja ohjattuja äiti-lapsi -ryhmiä löytynee joka kunnasta. Vauvatkin nauttivat näistä jumppahetkistä.

Ruokailussa kannattaa muistaa, että lapsi oppii yleensä ne ruokatavat, joita kotona noudatetaan. Syö siis itse, kuten haluaisit lapsesi syövän tulevaisuudessa.

Vierailija
10/25 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat niksini:

-makeat pois, hiilihydraatit minimiin (ei eineksiä, marinadeja, perunaa, pastaa, riisiä, leipää, leivonnaisia, naksuja, keksejä, karkkia, limsoja, mehuja, makeita jogurtteja yms.)

-ei tippaakaan alkoholia

-syödään runsaasti vihanneksia, hyviä proteiinilähteitä 1g/1kg, hyviä rasvoja oliiviöljystä, voista ja pähkinöistä, 1-2dl marjoja tai vain 1 hedelmä/päivä, juureksia myös maltillisesti

-3-4 ateriaa päivässä, proteiinia joka aterialla

-juodaan lisäksi runsaasti vettä ja vihreää teetä

-kaikki syömiset punnitaan, kirjataan ylös ja kilokalorit, proteiinit, rasvat, hiilarit lasketaan päivittäin. Kokonaismäärä riippuu paljon henkilöstä. Minulla toimii hh:t n. 100 ja kcal n. 1400/vrk.

-reipasta liikuntaa vähintään tunti päivässä, niin että hiki tulee ja hengästyttää

Kaikenlaista olen kokeillut, mutta ainoastaan tämä konsti toiminut minulla. 20kg lähtenyt.

Vierailija
11/25 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jätä aterioita välistä, se hillitsee makeanhimoa. Suunnittele viikon ruuat ajatuksella, ja tee itse terveellistä ja vähähiilihydraattista kotiruokaa. Suosi proteiinia ja lisää paljon kasviksia ruokiin. Vältä eineksiä ja kaloripitoisia juomia. Välipalat on myös tärkeitä, mutta harkitse nekin tarkkaan (Rahka, marjat, pähkinät hyviä) Jätä alkuun sokeri kokonaan, se saattaa olla vaikeaa aluksi jos on tottunut paljoon sokeriin, mutta parin päivän päästä helpottaa, eikä sokeria tee enää mieli. Huomaa myös piilosokeri. (Tuoremehut, jogurtit..) Herkkupäivän voi pitää joskus, mutta ei kannata nyt ehkä ihan överiksi vetää sitäkään. Tai sit pieni herkku joka päivä, esim pari palaa tummaa suklaata kahvin kanssa. Koita vaihtaa herkut parempiin vaihtoehtoihin, mansikat on mun mielestä paljon parempia kuin vaikka karkit. Pilko vaikka lautaselle valmiiksi hedelmiä jääkaappiin. Niin ja vauvan kanssa lenkille vaan! Päätä että sun ei tarvi kävellä kuin 10 min ja saat palata takaisin, jos ei kertakaikkiaan huvita. Mutta ehkäpä ulkona on ihana ilma ja tuletkin kävelleeksi pidemmän lenkin :) Ja se 10 min on myös paljon parempi kuin ei mitään! Kokeile rohkeasti eri liikuntalajeja, jotta löytäisit lajin mitä sun olisi kiva harrastaa. Ajattele sitä lopputulosta millainen sun kroppa tulee olemaan sitten kun kiloja on pudonnut. Keksi itelle palkinto ja välitavoitteita, kun olet pudottanut tietyn kilomäärän. Tsemppiä laihdutukseen!

Vierailija
12/25 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihan mielettömästi näistä vastauksista! Oon positiivisesti yllättynyt, että täältä oon saanut näin asiallisia vastauksia. Niin paljon tsemppaa!

Ja ihan loistavia vinkkejä. Aion ottaa monestakin oppia. Haluan alkaa valmistaa terveellistä ruokaa, ajattelin ostaa kunnon keittokirjan ja suunnitella viikon ruuat välipaloineen kaikkineen etukäteen. Ja pysyä suunnitelmassa.

Aion myös totuttaa tämän vauvan vaunulenkkeihin.. Tähän mennessä poika ei ole nukahtanut kuin pari kertaa vaunuihin, ja se syö motivaatiota lenkkeilyyn aika runsaasti kun tietää vauvan olevan vain tympääntynyt ulkona..

Herkkupäivästä mietin, että olisikohan liikaa jos kerran viikossa söisin hiukan irtokarkkeja..? Ei mitään jäätäviä määriä vaan hiukkasen, esim 100-200g?

Alkoholista on helppo luopua kokonaan kun en muutenkaan juurikaan käytä.

Joskus vaan masentaa, kun tuntuu, että laihdutus on pelkkää ruokien punnitsemista ja kalorien laskemista. Miten siitä käytännössä edes selviää, ruokien punnitsemisesta siis? :D ja punnitaanko ruoka kypsänä vai miten, esim riisi, kanat, kasvikset..?

Kiitän vielä vastauksista. Tallennan tämän keskustelun ja huonoina hetkinä lukaisen läpi :)

Ap

Vierailija
13/25 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon onnistunut laihtumaan ihan mukavasti vaikka en punkusta luopunutkaan.

Vierailija
14/25 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan käydä läpi erilaisia ruokaohjeita sekä terveellistää vanhoja reseptejä (vaihda perunamuusi esim lanttu/kukkakaalimuusiin, spagetti kesäkurpitsasuiroihin ja riisi esim kukkakaaliriisiin). Pienet muutokset ja päätökset vievät pitkälle. Pidä jääkaapissa aina jotain pientä pureskeltavaa esimerkiksi porkkanoita, jotta hirveimmän nälän tunnessa et sorru nopeaan hiilariin. Liiku oman jaksamisen mukaan, veri suussa urheilu ei motivoi pätkääkään. Ruokavalio on kaiken a ja o. Omalla kokemuksellani (-45kg) alkusysäykseen auttoi täydellinen herkkulakko. Vasta sokerista irti päästyäni aloin nauttimaan vihannesten ja tavallisen ruoan oikeasta mausta. Kaloreiden laskeminen kannattaa, mieti että siinä 200 gramman irttaripussissa on jo yli 1000 kaloria. Sillä saat syödä vaikka kiloittain marjoja ja tuoreita hedelmiä.

Vierailija
15/25 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti kaadu laihdutus tuohon karkkimäärään, mutta kirjoita karkitkin kauppalistaan ja syö sit vaan herkkupäivänä. Jos viikolla tekee mieli jo syödä, lupaat että kun nyt syön terveellisesti niin lauantaina on sit lupa herkutella.

Vierailija
16/25 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin rohkaista vain kertomalla omasta kokemuksestani. Olin pitkään jojo-laihduttaja ja herkut olivat nimen omaa kompastuskiveni. Sitten tapasin ranskalaisen miehen, jolla on hyvin perinteikäs ja mutkaton suhtautuminen ruokaan. Kaikkea saa syödä - kohtuudella! Tämän tajuaminen ja näin eläminen räjäytti pankin. Kaiken a ja o on säännöllinen syöminen, tällöin nälkää ja himotuksia ei pääse alun perin syntymäänkään. Syön aamiaisen (kahvia ja jugurttia tai leivoksen), lounaan (pastaa, täyttävä salaatti tai munakas), välipalan (hedelmä/jugurtti) ja illallisen (pastaa, risottoa, keittoa....) Illallisen jälkeen syön lähes aina jälkkärin, esim vähän suklaata tai keksejä.
Usko pois ja kokeile, mielestäni et voi menettääkään mitään.

Vierailija
17/25 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla makutottumukset muuttui, kun olin kolme kuukautta karkkilakossa. Ns oikea ruoka ja hedelmät - opin maistamaan paljon enemmän ja ihanampia makuja kuin silloin kun vedin karkkeja. Söin siis silloinkin myös terveellistä ruokaa, makuaistini oli vaan jotenkin tukossa.

nykyisin karkki maistuu keinotekoiselta ja karkkiövereistä tulee vaan kuvottava olo.

Vierailija
18/25 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 18:30"]

Kiitos ihan mielettömästi näistä vastauksista! Oon positiivisesti yllättynyt, että täältä oon saanut näin asiallisia vastauksia. Niin paljon tsemppaa! Ja ihan loistavia vinkkejä. Aion ottaa monestakin oppia. Haluan alkaa valmistaa terveellistä ruokaa, ajattelin ostaa kunnon keittokirjan ja suunnitella viikon ruuat välipaloineen kaikkineen etukäteen. Ja pysyä suunnitelmassa. Aion myös totuttaa tämän vauvan vaunulenkkeihin.. Tähän mennessä poika ei ole nukahtanut kuin pari kertaa vaunuihin, ja se syö motivaatiota lenkkeilyyn aika runsaasti kun tietää vauvan olevan vain tympääntynyt ulkona.. Herkkupäivästä mietin, että olisikohan liikaa jos kerran viikossa söisin hiukan irtokarkkeja..? Ei mitään jäätäviä määriä vaan hiukkasen, esim 100-200g? Alkoholista on helppo luopua kokonaan kun en muutenkaan juurikaan käytä. Joskus vaan masentaa, kun tuntuu, että laihdutus on pelkkää ruokien punnitsemista ja kalorien laskemista. Miten siitä käytännössä edes selviää, ruokien punnitsemisesta siis? :D ja punnitaanko ruoka kypsänä vai miten, esim riisi, kanat, kasvikset..? Kiitän vielä vastauksista. Tallennan tämän keskustelun ja huonoina hetkinä lukaisen läpi :) Ap

[/quote]

Ei kaikkien välttämättä tarvitse ruokiaan punnita, vaikka omiin nikseihini se kuuluukin. :) Mutta ruokien punnitsemisella ja ravintoainemäärien summittaisellakin tarkkailulla pääsee hyvin alkuun ja näkee paremmin mistä kaikesta energiaa kertyy ja kuinka paljon pitää syödä vaikka lihaa, raejuustoa ja pähkinöitä, että saa riittävästi proteiinia. Ja helposti sitä huijaa itseään, eikä huomaakaan kuinka nopeasti tulee heitettyä ylimääräistä suuhun. Punnitseminen ja kirjaaminen sopii siis hyvin ainakin minunlaiselleni salanapostelija-herkkusuulle. 

Hyvä niksi on ilman punnitsemistakin on täyttää lautanen melkein kokonaan vihanneksilla: puolet lautasesta salaattia, 1/4 lautasellista höyrytettyä parsakaalia tms. ja yksi kämmenen kokoinen annos kalaa/kanaa/lihaa/soijaa/raejuustoa. Jälkiruoaksi pieni omena tai rahka. Raaka-aineista voi valita omia suosikkeja ja tehdä niistä kaikenlaista, esim. kaali on edullista ja siitä saa tehtyä vaikka mitä keitoista laatikoihin ja wokeista salaatteihin. Välipalaksi sopii hyvin maustamaton jogurtti, josta tulee ihanaa, kun lisää marjoja ja pienen tipan hunajaa tai muuta makeutusta ja jos haluaa, niin voi lisätä ripauksen leseitä tai kaurahiutaleita. Suklaaholisti korvaa suklaan tummalla suklaalla, josta riittää pieni määrä päivässä eikä sitä tee mieli edes syödä enempää, se on niin tujua.

Satunnaiset karkkipäivät eivät elämäntapaa kaada, mutta ainakin alkuvaiheessa voi olla hyvä rajata kaikki pois, jos on taipuvainen repsahtamaan. Yksi hyvä niksi on se, että pitää omat kaapit tyhjänä herkuista ja syö niitä vain, kun menee juhliin tai kaverille kylään, jos ei nyt ihan joka päivä käy... Mutta tsemppiä, sulla on jo hyviä ajatuksia mietittynä. Halu muuttua on kaiken a ja o!

11

Vierailija
19/25 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa alkuun pitää sokerilakko ainakin parin viikon ajan, miksei pitempäänkin, jos tuntuu sujuvan hyvin. Pääset eroon sokeririippuvuudesta. Itselleni auttaa herkkujen välttelyssä ajattelutapa, että saan syödä niitä päivän kalorien rajoissa, mutta voin paremmin, jos käytän ne kalorit oikeaan ruokaan. Jos jotain tekee hirveästi mieli, niin sitten syön sitä. Täyskiellolla repsahtaisiin järjettömään mässäilyyn.

Kirjaa syömiset ylös, ihan jokainen kinkunsiivu ja kourallinen viinirypäleitäkin. Siinä näkee ensinnäkin, että paljonko kaloreita tulee päivässä syötyä, mutta oppii myös ruokien ja napostelujen kalorimäärät.

Suunnittele ruuat etukäteen ja laske, että saat tarpeeksi proteiinia. Googlettamalla löytyy paljon ruokia, jos hakee esim. alle 500 tai alle 400 kalorin aterioita.

Jos juot mehuja, sokerisia limppareita, erikoiskahveja jne, niin jätä ne pois tai ainakin vaihda kevyempiin versioihin.

Älä tee mitään radikaalia rasvan, suolan ja proteiinin poisjättämistä. Keho tarvitsee niitä ja kun saat niitä tarpeeksi, pysyt paremmin kylläisenä.

Ja jos tulee päiviä, kun syöt huonommin tai herkkulakko ei ota onnistuakseen, niin seuraavana päivänä uuteen nousuun vaan. Yhden päivän syöminen ei ratkaise, jos muuten pysyt ruodussa.

Vierailija
20/25 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sallin itselleni pari palaa tummaa suklaata päivässä. Kaupassa saattaa iskeä mielihalu karkkihyllyllä, mutta kun muistan ne kotona odottavat kaksi palaa, mieliteko on helppo jättää välistä. Ja pudotettuja kiloja on syksyn jälkeen jo 15 :-)