Sairas lintu - mitä tehdä?
Ikkunalaudallani on käynyt sairas pulu. Sen toiseen jalan ympärille oli kiertynyt ohut urheilusukan kuminauha ja jalka turposi pahan näköiseksi ja näytti todella kipeältä. Se tappeli usein muiden lajitovereidensa kanssa. Olin aiemmin yrittänyt houkutella lintua ja ottaa sen kiinni, mutta en onnistunut. Näin linnun taas tänään ja jalka on nyt nilkan kohdalta tippunut pois.
Olen nähnyt kerran pulun jolla puuttuu yksi varvas, mutta lintu on parantunut ja voi hyvin. Tämän linnun kohdalla tilanne kuitenkin pahempi. Mitä tässä pitäisi tehdä?
Kommentit (22)
Luulen, että pulu joutuu lopetettavaksi, koska se ei tule selviämään yksijalkaisena luonnossa. Kävin äsken ulkona ja näin kadulla kaksi tervettä pulua noukkimassa ruokaa niin kuin lintujen pitääkin tehdä kesäaikaan. Loukkantunut pulu on elänyt yksinomaan laittamillani ruo'illa. Vaikka jalan tynkä puhdistettaisiin, se ei pystyisi elämään ilman jonkun apua. Lopettaminen olisi tuon linnun kannalta eettisesti parhain ratkaisu. Harmittaa, etten osannut etsiä apua oikeista paikoista heti. ;( Ap
yksityiset eläinlääkärit eivät ota villieläimiä vastaan,koska valtio ei tue rahallisesti heitä.Suomessa ei ole kuin muutama paikka jossa valtio tukee rahallisesti villieläinten vastaanottoa,korkeasaari ja mikkeli.Lisäksi on pari paikkaa jossa otetaan siivekkäitä villieläimiä hoitoon.Jotkut yksityiset eläinlääkärit saattavat ottaa villieläimiä hoidettavaksi omalla kustannuksellaan,mutta käytännössä villieläinten hoito on mitätöntä suomessa.Kunnan lääkäri voi ottaa villieläimen sinne lopetettavaksi,mutta hoidon saaminen käytännössä villieläimelle on nolla.