**KESÄKERTTUJEN UUSI PINO**
Kommentit (62)
Pitkästä aikaa miekin täällä...
Miia on ekoilla päikkäreillä. Meillä on tulet uunissa. Ulkona on ihan syksy tosiaan. Vettä sataa. Me ollaan oltu vähän räkätaudissa, mutta onneks taitaa jo helpottaa. Yöt Miia nukkuu ihan hyvin. Yleensä kahdella syötöllä mennään edelleen, ruokana tissimaito. Vaunu-unetkin onnistuu nykyään ihan hyvin, parhaimmillaan yli kolme tuntia neiti uinuu ulkoilmassa. Ihanaa, kun saa tehä vähän omia hommia. Paitsi esikoiselle pitäis aina olla jotain ohjelmaa. Uhmaikä kaupanpäälle...plääh!
Yritän kirjoitella lisää heti kun kerkeen ja voimia kerttuäideille!
Marjut+ Miia 3kk ja risat
Tekis mieli mennä sieneen, mutta en saa ketään kaveriksi... enkä yksin uskalla lähteä vauvan kanssa rämpimään.
Miiris: Meillä on käytössä Bumbo http://www.nuppuliina.fi/cat/product_details.php?p=4 eli saman tapainen sitteri kun teilläkin. Todella kätevä, kun voi nostaa muksun pöydälle siksi aikaa kun tekee itse ruokaa...Jesse tykkää katella kun mamma pyörii keittiössä... samaten suihkuun jos menee niin ei tartte pelätä, että sitteri kastuu. Vielä en kuitenkaan istuta siinä kuin ihan pieniä toveja, kun tuntuu vielä kuitenkin aika pieneltä.
Hmmm eipä kait muuta...
Ninni ja Jesse 3.5kk
Silti mukamas pakko odottaa miestä kotiin. Kummatkin lapsoset nukkuu. Kyselisin oisko kenelläkään vinkkiä miten saada tota pikkuherraa paremmin nukkumaan? Viime yönäkin heräili tunnin välein, alkaa olla aoka väsy kun päivisin ei ehdi huilaamaan kun on tuo esikoinenkin ja mies iltavuorossa...
Niin poika siis heräilee, katselee silmät mollillaan ja juttelee...Nukahtaa tissille tai kun laittaa tutin suuhun ja kääntää toiselle kyljelle. En uskalla antaa sängyssä " kohkatakaan" ettei esikoinen sitte herää. Aamuisin joudun aina ottamaan viereen kun ei muuten suostu nukkumaan. Päikkärit nukkuu aina 11-12, 13.15 ja 17-18. Hiukan tietysti vaihtelee mutta suunnilleen noin. ja nyt öisin siis 21-0.30 ja siitä heräilee tunnin välein.
Huh, mutta nyt itekin huilaamaan kun se mieskin tuli kotiin...
Queen ja poitsu 4kk sekä tytsy 1v9kk
queen, meillä on aivan samoin. juuri samanlainen meininki öisin. Viime yönä viimeksi. Meillä on tämä yksi lapsi vain, ja nytkin väsyttää. En minäkään tiedä mitä tekisin. Ajattelin seuraavaksi kokeilla kyljelleen pönkkäystä eli pyyhe selän taakse, jotta pysyy kylellään. Samoin nostan pinniksen päätä kirjalla. Sitten kai on kokeiltava nukuttaa mahallaan, mutta sitä epäilen, ettei viihdy.
Jos jollakin on vinkkejäniin minäkin ottaisin kiitollisena vastaan.
Voimia gueen ja kaikki muutkin!
Heli
Siis miun pitäis olla tyhjentämässä tiskikonetta ja laittamassa pyykkikone pyörimään, mutta taas istun tässä koneen edessä...
Molemmat tytöt on päikkäreillä, Miia vaunussa ulkona ja esikoinen yläkerrassa. Oltiin kaverin luona kyläilemässä aamupäivä, oli aika tehokas aamu, ei tarvinnu paljon nukutella lapsia unille.
Miekii oo ihan puhki. Miia kyllä nukkuu ihan hyvin yöt, syö 2 kertaa, mutta esikoisen yövaipattomuusharjoitukset rupee käymään nyt voimille. Viimekin yönä tuli taas pyykkiä. Muutama yö meni ihan hyvin, mutta aina pienimmästäkin ähkäsystä pitää nostaa potalle, jottein menis sänkyyn. Eli ihan kiitettävän monta kertaa miekii oon noussu ylös yöllä. Näinköhän esikoinen ei oo vielä valmis tuohon vaipattomuuteen. kuitenkin jo kolme vee, kokemuksia? Päivällä kyllä käy reippaasti potalla itse eikä päiväunilla tarvii vaippaa. Tosiaan vaan ite nyt väsyy tähän...
Joo, ajatus ei nyt luista. Palataan! Voimia kertuille ja hyviä yöunia kaikille!
[color=purple]No, tosiaan mie en ensiks pystynyt lopettamaan sitä imetystä. Ella oli sen päivää ollut tosi itkuinen ja mie olin ihen hermona. Tein päätöksen liian nopsaan ja sit tuli semmoinen olo, ihan niin kuin mie rankaisisin Ellaa.
Oon jutellut asiasta monien kanssa ja nyt oikeasti sit lopetin sen imettämisen. Lypsän käsin pulloon aina silloin kun rinnat on tosi täydet ja juotan maidot Ellalle sit pullosta. Eiköhän se maidontulo siitä pikkuhiljaa lopu. Nyt tää päätös ei oo yhtään itkettänyt, koska mietin sitä paljon ja totesin, että näin on meille molemmille parempi.
Eilen oltiin kaupungissa ja Ella oli siellä nälkäinen. Annoin rintaa, ei huolinut. Annoin pulloa, ei huolinut. Oli syönyt edellisen kerran klo 10 ja seuraavan kerran sain maitoa menemään alas klo 15. Raukka on varmaan ollut myös ihan sekaisin siitä, saako rintaa vai pulloa. Muutenkin oli aina kauhean vaikea miettiä, kuinka usein maitoa antaisi.
Nyt saa pelkkää pulloa ja on ollut tosi tyytyväinen. Ruokavälit on jo nyt selkiytyneet ja tällä hetkellä Ella nukkuu jo kolmatta tuntia ulkona. Eikä ole tänään vielä itkenyt.
Miusta tuntuu aivan ihanalle! Aluksi ahdisti se, että oli imetyksen takia Ellassa niin kiinni. Sitten kun imetys loppui, niin ahdisti, ettei ole enää kiinni. Tuli jotenkin semmoinen olo, että nyt mulla ei ole enää mitään virkaa, koska kuka vaan voi syöttää Ellaa. Mut eihän se niin ole, äiti on aina äiti. Eiköhän meidän elämä tästä ala paranemaan!
Tänään annettiin Ellalle vähän perunaa ja luumua. Nyt maistellaan niitä viikko ja sit varmaan rupeen antamaan iltaisin velliä.
Tytteli-83 ja Ella ens viikolla 4kk
Liitynpä minäkin mukaan kesäkuisten pinoon! Tyttäreni syntyi siis 23.06.06. Koko raskausajan kävin kurkkimassa kesäkerttujen keskusteluja, ja nyt vois osallistua jutteluun! =)
Minulla on hiukan samat mietteet kuin tyttelillä (menikö nikki oikein?)
eli olen ajatellu lopetella imetystä.... Toisaalta se on mukavaa ja kauhean kätevää, mutta niin kovin sitovaa! Tietääkö kukaan että riittääkö maito jos syöttää pulloa päivällä ja vain yöllä imettäis? Aion kyllä miettiä tarkkaan koska lopetan imetyksen. Muuten meillä menee loistavasti, tyttö on ihanan aurinkoinen ja vähään tyytyväinen! Aah, tätä äitiyden onnea! :)
Mulla menee varmaan nikit sekaisin mutta yritän " vastailla" ...
Kirsikka, ei maito kokonaan lopu mutta kantsis varmaan päivisin muutamia kertoja imettää jos haluat että maitoa riittää kuitenkin jonkun verran. Kakkosta lopuksi imetin enää aamulla, illalla ja yöllä ja kyllä sitä maitoa jonkun verran tuli useamman kuukauden ajan ja neiti oli silloin jo 10kk. Mutta eri asia miten nopeaan vauvelis tottuu pulloon niin ettei huoli rintaa, näin kävi mulla aikalailla esikoisen kanssa, mutta annoin pulloa kyllä jo aiemmin eli 1kk ikäisenä.
Tytteli, onnea päätöksestä! Tiedän tunteen, tuntee itsensä ns huonoksi kun itse haluaa lopettaa imetyksen mutta varmasti se on oikea ratkaisu! Mäkin aloin nopeaan nauttia esikoisestani kun vaan lopetin sen tissin kanssa karjumisen enkä ole katunut, ja tuo lapsi on ollut aina terve kuin pukki toisin kuin 5kk täysimetetty toinen lapsemme...
Queenillä samaa kuin meillä, meilläkään ei nukuta yöllä. Parhaiten vauva nukkuu kun on mun kainalossa tissi suussa huvituttina, mutta ei paras vaihtoehto mulle mutta näin meillä mennään. Illalla Tomi nukahtaa omaan sänkyyn ja nukkuu ekaan syöttään, yleensä 22-24, ja sitten siirtyy tissille loppu yöksi, kivaa :/ . Mutta parempi se kuin tunnin välein loikkia antamassa tuttia, etenkään kun tutti ei meilläkelpaa yöllä oikeastaan lainkaan.
Mä meinaan antaa huomenna vähän maissisosetta. Luumua maisteltiin viikolla pari kertaa kun vatsa oli niin jumissa pojulla. Lusikasta syöminen sujui niin hienosti että ajattelin että ehkä tuo vauva on valmis vähän maistelemaan enemmänki jo soseita. Ikää nyt 3.5kk. Samanikäisenä aloitin esikoiselle kiinteät. Tarkoitus olis saada tottumaan maissiin ja jotta voisin kokeilla maissivelliä, jos alettais antaa iltaa kohden vähän sitä JOS auttais noihin öihin yhtään positiivisesti, saas nähdä.
Eilen meillä opittiin kääntymään mahalta selälle, mutta selältä mahalleen ei vielä osaa. Tuntuu että Tomi keskittyy enemmän tuohon juttupuoleen eli juttua, kiljahteluja ja ääneen kikatusta tulee solkenaan, taitaa olla tullut mun isän puolen sukuun kuten esikoinenkin, juttua tulee niin että korvat ei kestäis :).
Nyt jätkä on nukkunut 1t 50 minuuttia!! Aivan uskomatonta, ihanaa...
t. mariadee + Tomi
[color=purple]Me käytiin viime viikolla 3kk neuvolassa. Pituus oli 62,4cm, paino 6545g. Syntymämitat olivat siis 3235g ja 50cm. Hyvin kasvaa rintamaidolla, mutta rupesin silti antamaan lisämaitoa. Syy on se, että pääsen edes joskus jonnekin käymään.
Eli, ongelma oli se kun Ella ei huolinut pulloa. Ruettiin opettamaan pullolle, ja ei mennyt kuin kaksi päivää ahkeraa harjoittelua kun jo tuloksia näkyi. Tarjosin ennen jokaista imetystä ensin pulloa. Aluksi kaikki maidot valui suupielestä pois ja Ella huus ku syötävä. Seuraavalla kerralla sain jo 15ml menemään, seuraavalla 20ml ym. Tänä aamuna sitten annoin lypsymaidon seassa vähän korviketta, jotta tottuis siihen makuun. Söi 50ml sekoitusta. Tarjosin päälle rintaa, mutta ei huolinut. Laitoin sit pelkkää korviketta ja söi sitä vielä 30ml. Nyt sovittiin miehen kanssa, että annetaan joka päivä yksi ateria pullosta, jotta se taito ei unohtuisi. Muuten jatkan imetystä ihan normaalisti.
On mulla ollut muutamana iltana selvästi havaittavissa, ettei maitoa tule tarpeeksi. Ella on syönyt molemmat rinnat ja silti hamuaa koko ajan. Nyt voin sit antaa lisämaitoa tarvittaessa. Kuukauden päästä on miun siskon valmistujaiset ja sitten tämä mamma lähtee baariin. Ai että tekee varmaan hyvää! Enpä olekaan ollut Ellasta 1,5 tuntia pitempään erossa.
Mariadee: Varmaan vähemmästäkin kilahtelee, jos joudut olemaan niin paljon yksin lasten kanssa. Itse raapustelin paperille meidän perheen ajankäytön. Tämä siksi, koska mies rupes tekemään viikottain 6 tunnin pyörälenkkejä kaverinsa kanssa. Minusta se oli liian pitkä aika. No, paperilla huomasi, että arkisin molemmilla on noin tunnin verran omaa aikaa ja viikonloppuisin kolme tuntia. Silloin kun mies on koulussa klo 8-16, niin tietenkin minä hoidan vauvaa. Mutta iltaisin ollaan tasavertaisia huoltajia ja kummallakin tulee olla saman verran omaa aikaa. Kummankaan harrastukset eivät ole tärkeämpiä eikä kumpikaan saa sopia mitään menoja kysymättä toiselta. Ei minusta ole reilua, että mies voi mennä miten vaan ja naisen pitää anella, jos haluaa käydä jumpassa. Ja mikä tärkeintä, kotityöt eivät ole naisen omaa aikaa!! Laskin kotitöille arkisin 1h/päivä ja viikonloppuisin 3h/päivä. Tämä kattaa ruuan laiton, siivouksen, pyykinpesun ym. Eli jos mies katsoo lasta sen aikaa, että nainen siivoa, niin naisen on silti päästävä vielä jumppaan.
Jumpasta puheenollen, lähdenkin tänään salille. Kävin eilenkin + huomenna menen vielä ohjattuun jumppaan. Keskiviikkona lähden Ellan kanssa reissuun ja mies jää yksin kotiin, joten nyt saan käydä vähän extraa liikkumassa.
Päivärytmistä: Ella herää joka aamu klo 7. Seuraavan kerran menee unille 8.30 ja nukkuu tunnin. Siitä seuraavat unet alkaa noin klo 11 ja riippuen päivästä nukkuu 1-3 tuntia. Sit iltapäivällä nukkuu yhdet unet siinä kolmen pintaan, kestoltaan noin tunti. Yöunille menee aina klo 20. Aika hyvin on jo tää päivärytmi muodostunut. Ja Ella viihtyy jonkun aikaa yksin lattialla, joten kerkiin kyllä tehdä jo kotitöitäkin samalla.
Ella on oppinut kääntymään kyljelleen. Sit se osaa tarttua helistimeen ja paukuttaa sillä itseään päähän =) Uus taito on, että Ella tarttuu tutin renkaaseen kaksin käsin ja ottaa tutin suusta pois. Sit se sihtailee tuttia takas suuhun. Välillä se onnistuu, välillä ei. Sit se hermostuu kun kädet ei tottele ja tutti menee ihan muualle kuin suuhun. Ulos pitää laittaa tumput käteen, niin se ei saa sitä tuttia pois.
Nyt on elämä kyllä ihanaa! Varsinkin tuon pullolle oppimisen takia. Jo se tieto, että pääsen jonnekin jos haluan, helpottaa. Pari päivää sitten kun Ella vaan huus kun näkikin sen pullon, niin pääs vähän itku. Tuli semmoinen olo, että mie en pääse ikinä minnekään. Vaikka kuinka ahdistaisi, niin vauva on silti ruokittava. Ei voi lähtee vaan ovesta yksin ulos. Nyt jos tulee oikein paha ahdistus, niin voi sanoa miehelle, että minä lähden nyt kävelylle, hoida vauvaa.
Niin ja meidän mahavaivatkin on jo mennyttä aikaa. Join yks ilta kaljan eikä tullut mahavaivoja. Ja toisena päivänä join light-kokista ja ei mitään! Ah, nyt mie saan taas rueta juomaan limpparia.
Ella jo kovasti naureskelee. Se on ruennyt tykkäämään ihan mahottomasti kaikista loruista. Vedetään nuottaa, saadaan kalaa...-loru on ihan hitti. Ella yrittää koko ajan pöngertää istumaan. Tuossa lorussa se jo nakottaa ihan omilla voimilla istualtaan ja mie vetelen sitä käsistä. Mut en mie tietty pitkään loruttele, enkä anna muuten istua. Minkäs teet jos toinen itse pöngertää pystyyn.
No, ehkä tää riittää tältä kertaa. Kirjoitan lisää joku toinen päivä, ei kukaan jaksa lukea pelkästään miun kuulumisia.
Tytteli-83 ja Ella 3,5kk
ps, maisteltiin tänään muuten mangososetta ihan lusikan kärjestä. Ilme oli aika huippu kun tajus että suussa on jotain. Kiinteät aloitetaan varmaan 4kk jälkeen, nyt ihan satunnaisesti annan maistaa hedelmäsoseita.
TYTTELI: Nukkuuko teijän Ella klo 14 jälkeen ollenkaan ennen yöunia? Tuo teijän rytmi vaikutti vähän samalta kuin meillä. Meillä poitsu ei kauhiati nuku iltapäivän jälkeen ennen yöunia. On kyllä väsyny, mutta pisimmät unet on ollu 1 tunti.
Meillä nukutaan nyt ulkona. alkaa olla viileätä päivisinkin. Todella kylmä tuuli on tuolla ulkona.
Nyt pitää mennä syömään ennen kuin poitsu herää.
Terkkuja vaan kesäkertuille, olen aina välillä lukenut juttuja mutta vasta nyt tuli rekisteröidyttyä...
Meidän pikku-apinalla on huomenna 3kk synttärit ja samalla sitten neuvola. Meillä ei kyllä ole vielä ollenkaan noin säännöllisiä rytmejä varsinkaan päiväsaikaan. Aamusta poika on oppinut mukavasti heräämään viimeistään viideltä, kun mies herää useimmiten niihin aikoihin ja minä olen ottanut vauvan aamusyötön jälkeen viereen nukkumaan. Parina aamuna onkin kopasta kuulunut huhuilua jo puoli viiden aikoihin, vaikka kaverilla ei ollut edes nälkä...
Poika kääntyi lauantaina ekan kerran vatsalleen ja toisti tempun päivän mittaan ainakin 5 kertaa, mutta yöunien jälkeen taisi unohtaa koko jutun:) Nyt ei kiinnosta kääntyä edes kyljelleen. Leluihin poitsu sen sijaan tarraa jo näppärästi kauhean hihkumisen säestyksellä.
heippa,
nuhaa ollaan podettu n viikon verran, ja leo on ollut kärttyinen ja itkuinen tapaus. Yksin ei viihdy ja sylissä saa kantaa koko ajan. yöt onneksi menneet 2-3:lla heräämisellä. tänään käytiin lääkärissä,katsottiin korvat, kurkku ja kuunneltiin keuhkot-ei ollut onneksi mitään tulehdusta!
Meillä oli myös neuvolatarkistus 3kk-hieman myöhässä (leo 3kk 21 pv)
Tässä mittoja " pikku" herrasta
pituus 66 cm
paino 7800gr!!!!!!!!!!!!!
Joten ilmankos mammalla välillä hartiat jumissa ; )
Leo oppi sunnuntaina kääntymään selältä mahalleen ja sitä taitoa esitteli myös terveydenhoitajalle. herra myös viihdytti meitä pissaamalla terkkarin päälle ja itse nauroi päälle, ihan kuin olisi tehnyt kiusallaan.
arki sujuu vauhdikkaasti ja pyykkiä riittää, koko ajan paita märkänä kuolasta tai puklusta.
kun flussa helpottaa aloitetaan uinnit koko perheen voimin.
Aurinkoisia syksypäiviä toivotellen
Leo ja Kikka
Eilen oli siis virallinen 3kk päivä ja tänään oltiin neuvolassa. Pituuskäyrä meni yläsuuntaan ja painokäyrä pikkasen alaviistoon. Ei hälyttävästi mutta kuitenki vähän, terkan mukaan saan itse päättää jatkanko pelkkää tissittelyä vai annanko vähän pottua jo ja vaikka korviketta. Saas nähdä, mieli tekis kovasti kokeilla jotain mutten nyt tiedä alottaisinko potulla vai korvikeella? Vinkkejä?
Mitat oli siis syntyessä 3675&48 ja nyt ne oli 6060&61. Edelleen elämme tuolla hurjalla 40minuutin syklillä, nukutaan se 40minuuttia aina päiväunia, sitten tissiä, sitten valvotaan tunti-puolitoista, sitten tissiä ja sitten unta se 40min., pikkasen alkaa juu käymään pöhköksi tämä puuha. Yöt sentäs onneksi nukkuu enemmän kuin se 40 minsaa kerralla mutta syö kyllä 3 joskus 4 kertaa yössä. Tosin on joskus sellaisiakin öitä että on selvitty 2 syötöllä...
Eka rokotus tuli ja herra alkoi olla aika kiukkuinen neljän aikoihin ja annoin supon, nyt tuolla hihkuu jumppamatolla kovaan ääneen tyytyväisenä! Kääntymistä opetellaan ahkeraan, vielä ei ihan mene ympäri. Ääneen nauraa aivan ihanasti oikein hytkymällä, aivan syötävä! Ja lempitemppu tuntuu olevan kun vedän käsistä sen " istumaan" niin naurulla ei ole rajaa :)).
Mies se tuolla taas rakentaa pihalla, talo on kuin kaatopaikka, pakko kait vain sulkea silmät sotkuilta.
t. mariadee + Tomi 3kk 1pvä
Heanka: Niin siis Ella nukkuu yleensä vielä noin klo 15-16 välisen ajan. Siitä se valvoo sit iltaan asti.
Huh, taas kun pääsin kehumaan miten kivaa elämä on, niin tänään onkin ollut huutopäivä. Syy on joku näistä kolmesta: 1. Se mango, mitä annoin maistaa, tosin sitä oli puolikas vauvanlusikallinen jos sitäkään. 2. Nan-maito, mutta annoin sitä vähän myös eilen illalla eikä siitä tullut mitään. 3. Söin tänään punajuurisalaattia, olisiko se käynyt mahaan.
Mie oon ihan puhki kun piti kanniskella koko päivä ja silti Ella huus kun syötävä. Onneks pääsin käymään salilla, mut tullessa vielä matsattiin miehen kanssa. Toivottavasti huomenna olisi parempi päivä ja toivottavasti ne vatsavaivat ei johtuis tuosta korvikkeesta. Nyt Ella ei edes suostunut syömään iltamaitoa, laitoin sit suoraan nukkumaan. Ei varmaan nuku kovin pitkää pätkää kun nälkä jo yllättää. Tuntui, että viimekskin kun ruettiin opettamaan pullolle, niin kävi niin, että sai rinnalla raivareita. Ihan niin kuin protestois sitä, että pakotetaan pullolle. Mie vielä yritän kärvistellä tuon imetyksen kanssa, mutta luulen että lopetan sen aika nopsaan jos päivät alkaa olla huutoa.
Tytteli-83 ja ella taitaakin jo kutsua
Katselin tässä kaikkien lasteni neuvolakortteja..kaikki olivat syntyessään samanpainoisia, ihan muutaman kymmenen gramman heittoja ja nyt kun vertasin painoja 3 kk iässä niin esikoispoikamme painoi 7kg ja Tomi vaan hikiset 6kg joten tein nyt päätöksen -> aamulla annan tilkan korviketta!!
koko ilta on taaspuljattu tissin kanssa, ottaa kiinni ja irrottaa, sitten karjuu ja taas ottaa kiinni, pari imua ja irrottaa ja karjuu! Sitten se puras mua!!! Alhaalla pilkottaa hammas ihan miltei kutakuinkin läpi muta ei ihan :D. Huudosta ei ole nyt tullut loppua, annoin jo toisen supon, kun huutaa niin valtavasti. Nyt rauhoittui miehen syliin vihdoin.
Onpahan ollut uuvuttava päivä meillä, kuin myös Tyttelilläkin, tätähän tämä on, välillä menee hyvin välillä sitten ei tosiaankaan mene hyvin.
Millä korvikkeella te muut olette aloittaneet? Mikä olis hyvä masulle? Mulla on Nannia kaapissa jotka ostin jo ennen syntymään varuiks jos joku paniikki iskee, sillä ajattelin kokeilla. Tosin oon kuullu Semperistäkin paljon hyvää. Tuttelia en todellakaan kokeile, sitä kokeilin aikoinaan esikoiselle ja huuto oli aivan järkyttävää, se tuttelikin ihan vaahtosi hulluna pullossa niin voin vain kuvitella miten se pulppusi vauvan masussa...
t. mariadee + karju-kalle
Kirjoitanpa minäkin ensimmäistä kertaa sitten pojun syntymän, ettei pääse pino kutistumaan. Meidän poika tuli 3kk 19. päivä. Samana päivänä oli neuvola ja mitat edelleen huipussaan, 7345g ja 64,4cm. Syntyessään 3940g ja 53cm. Hyvin on poika kasvanut ja korviketta onkin annettu lisukkeeksi syntymästä asti. Sen verran nälkänen kaveri. Joku kuukausi sitten meni vielä joka aterialla tissittelyn päälle 100ml mut nyt ollaan alettu pärjäämään jo vähemmällä korvikkeella n. 2x120ml/päivä. Kovasti tekis mieli alottaa jo pottua mut ehkä ootan vähän lähemmäs 4kk niin sitten vähitellen. Ukkeli nukkuu päivisin vaihtelevia unia 1/2-3 tuntia kerrallaan ja 2-3 kertaa. Yöt on mennyt ihan unelmasti, nousee syömään 3-5 aikoihin ja sitten jää viekkuun tissittelemään aamuun 8-10 asti. Eli minä nukahdan ja sitten käännän kylkeä/tissiä aina kun ukkeli äännähtää :) Eilen kääntyi ekan kerran mahalleen ja sitten pitikin koko yö sitä harjoitella. Oli selkeesti levottomampi. Ja vielä kun kakka vaivaa jo yhdeksättä päivää...
Suurta pamausta odotellen,
Pompula
[color=blue]Mariadee: Mie kans kokeilin nannia mut jos vielä tänään huutaa sitä saatuaan, niin sit ostan sitä Semperiä. Mulla on kyllä 20 tölkkiä nannia kaapissa, mutta kaipa ne sit menee myöhemmin jos nyt käy masuun. Päiväys on vasta 2/2007.
Ella taiskin jo mennä aamu-unille, joten mie lähden sit aamupalalle.
Tytteli-83 ja Ella 3,5kk
Ah, ihana aamu kerrankin! Tyttö uskaltautui kävellen lähteä naapurin tytön kanssa kouluun ILMAN äitiä, jees!! Poika meni jo kasiin kouluun ja Tomi kuukahti puol tuntia sitten, eli siis kymmenen minsaa vielä unia jäljellä :).
Mä oon täällä kuin tulisilla hiilillä ton lisämaidon antamisen kanssa, pienet ne ilot kotiäidillä :))). Keitin jo pullon ja nyt nan ja pullo odottaa pöydällä herraa, huih. Katsoin tarkemmin niin toi nan on joku " Nan 1" ? Siis mahdollisesti tarkoitettu ihan pienelle? No sitä nyt kokeillaan..
Tytteli, aikoinaan kun esikoiselle tutteli aiheutti hirmuiset mahaväänteet ja lievemmin myös Nan (oli silloin nimeltään Bona) niin jauheena se sama korvike oli tosi hyvä, ei aiheuttanu juurikaan ilmavaivoja ja oli myös halvempaa. Mutta onhan siinä hommansa keitellä vesiä ja sekoitella ja olikos se just teillä vai jollain muulla kun veden fluorien takia ei edes suositeltu jauhemaista korviketta jatkuvaan käyttöön...Mutta Semperiä mäkin meinaan kokeilla jos tuo nan ei sovi.
Vähän on hermot mulla saanut lepoa kun ollaan nyt viime torstaista asti klaarattu yöt niin että mies hoitaa Tomin tutittelut ja röyhtäytykset ja mies myös nostaa vauvan mulle ja sit takas omaan pinnasänkyynsä, eli mä vaan syötän! Kait tuo mies on huomannut ettei tätä mammaa enää paljon naurata. Ja oikeasti Tomi nukkuu yöt paljon paremmin ja selvemmillä syöttöväleillä kun minä en ole siinä vieressä tisseineni. Ja ehkä se suurin " moka" mulla oli se että nukahdin aina syöttöön ja niinpä Tomi koisi kutakuinkin yöt läpi tissi suussa ja vatsanväänteet olikin sitä luokkaa että koko yö oli syöty miten sattuu. Eli nyt syötän kymmenisen minuuttia ja kun Tomi lopettaa syönnin mies röyhtäyttää ja vie sänkyynsä. Ihanaa kun nukkumaan mennessä tietää 100% ettei tarvitse hyppiä ees taas tuttien kanssa.
Nyt meen vielä äkkiä laittaa pesukoneen ennen kuin uni loppuu...
t. mariadee + Tomi
millonkas ootte thaimaaseen menossa ja minnepäin? meillä reissu kuukauden päästä phukettiin. ootteko kovastikin valmistautuneet? meiän perheessä vielä vähän suunnitelmat vaiheessa, passi sentäs haettu :-)
tähän asti täysimetyksellä, mutta vähän huolestuttaa, että näinköhän 5 kk:teen asti onnistuu. tyttö ei huoli tuttia eika pulloa, soseita en haluis alottaa ennen 6 kk, ellei pakko, mites teillä?
3 kk neuvolassa 5.7 kg ja 62 cm (3.2kg ja 50 cm) Sentti viikossa tähän astisessa elämässä!!!
tytteli 3,5 kk
Ihan jännittää, kun tänään on noin tunnin päästä neuvola. Nää päivät on aina tällasia, että ukkeli ei nuku juuri yhtään päikkäreitä ennen sitä. Äsken nukku ulkona puoli tuntia ja sitten imetin ja laitoin pinnikseen edes lepäilemään. Jospa edes hiukan vielä nukkuis. Jännittää tosiaan se, kuinka paljon ukkeli on kasvanu ja riittäkö paino kun vielä ollaan tissillä. Vain pari purkkia on saanu korviketta.
Viimeksi ukkeli (sillon 2kk) huusi vaikka oli vaan terkkaritarkastus. EN tiedä miksi. Tänään on vielä se rokotus. Huh huh!
Meillä on nuo yöt mitä sattuu. Välillä ihan ok, mutta viime yönä heräsi en muista montako kertaa ja itkeskeli ja piereskeli. Oiskohan masuvaivoja? VOiko niitä tulla kun ei tähän mennessä ole ollu?
Nyrkki on meilläkin suussa hyvin usein ja kuolaakin tulee kiitettävästi. Siis hampaita? Ukkeli on huvittavan näkönen kun samalla menee kyljelleen kun nurkki on suussa. Meillä ei vielä mennä mahalleen, eikä pitkään aikaan ole näyttänyt taitojaan mahalta selälleen... Kaipa sitten joskus taas.
No, pitää rueta kohta valmistautumaan neuvolaan lähtöön.
Voimia kaikille! Itse olen niin keltanokka näissä asioissa etten osaa oikein auttaa muuten teitä muita! Voimia, voimia voimia!!!!