Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä voi jättää lapsen yksin?

Vierailija
15.02.2022 |

Minkä ikäisenä jättäisitte lapsen noin 20 minuutiksi yksin? Vanhempi olisi käymässä about 400 metrin päässä.
Ja kyseessä ihan normaali, reipas ja omatoiminen tyttö, ei erityislapsi. Ihan siis sillä kun kuitenkin vastauksiin tulee esimerkkejä erityislapsista jotka eivät pärjää vielä ylä-asteellakaan yksin.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anyone? Onko kohta 5-vuotias liian pieni?

Vierailija
2/28 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anyone? Onko kohta 5-vuotias liian pieni?

On liian pieni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-vuotias uskaltaa meillä olla roskien viennin ajan yksin. En jättäisi 20 minuutiksi.

Vierailija
4/28 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän vielä epäilyttää tuon 26-vuotiaankin kanssa, hölmöilee siihen malliin

Vierailija
5/28 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 29 kun jätin lapsen yksin. Hyvin pärjäsi jo silloin.

Vierailija
6/28 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan, koska olen itsekin miettinyt samaa asiaa viime aikoina. Minustakin alle 5 vuotias on liian pieni. Roskien viennin ajaksi voisin ehkä jättää (2-3 min), mutta en pidemmäksi aikaa. 

Minkä ikäisenä voisi - näin yleisesti ottaen- mielestänne jättää sisarukset 2 v ikäerolla keskenään kotiin noin 1,5-2 tunniksi. Yksinhuotaja kaipaa kävelylle, punttikselle tjsp :) Nyt ovat 4 j 6, enkä ole vielä jättänyt tai vähään aikaan jättämässäkään. Kyseessä reippaat lapset, itse ovat sitä mieltä että hienosti pärjäisivät nytkin :D 

Vierailija
7/28 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin lapsesta. Itsenäinen ja yksinviihtyvä voi pärjätä jo 5-vuotiaana, toisella voi mennä pitkälle kouluikään. Yksinoloakin pitää harjoitella, ensin parin minuutin pätkissä ja siitä pidentäen. En jättäisi lasta yhtäkkiä yksin.

Vierailija
8/28 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ekaluokkalainen -70-luvulla. Mutsi vei kouluun ensimmäisenä koulupäivänä. Sen jälkeen menin kouluun ihan itse. Koulu oli n. kilometrin päässä ja kävelin yksin ees taas. Soitin aina äitille töihin, kun tulin koulusta kotiin. Jääkaapissa oli välipala odottamassa. Faija tuli töistä neljän jälkeen ja mutsi oli kotona joskus seiskalta. Hyvin pärjäsin ja luokkakavereilla oli melkein sama juttu.

Nykyään ei varmaan sais tehdä näin.

Vierailija
9/28 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6-vuotias uskaltaa meillä olla roskien viennin ajan yksin. En jättäisi 20 minuutiksi.

Meillä on kyllä just 3 vuotta täyttänyt yksin roskien viennin ajan. Ja 4-vuotias pärjää kotona yksin esim. kipeänä kun ulkoillaan pienempien kanssa. Aika jännä jos 6-vuotias ei tuon pidempään uskalla olla. Onko hän muutenkin jotenkin pelokas tai onko koti hänelle jostakin syystä turvaton paikka?

Vierailija
10/28 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä 4-vuotiasta jättäisi yksin, mutta meillä on 5-vuotiaasta ollut hetkittäin yksin. On vain varmistettu että saa vanhemman kiinni jos alkaa jokin pelottamaan, ei siis koskaan olla lähdetty lähikauppaa kauemmaksi. Tuo on niin luotettava lapsi, että ei koske uuniin, ei kiipeile tms. Ja 5-vuotias osaa kuitenkin jo käydä ihan itse vessassa, tehdä välipalaa jne. eli senkin puolesta pärjää.

Vierailija
11/28 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotiaan voi jättää jo työpäivän ajan yksin. Mutta on sekin silti aika kurjaa niin nuorelle lapselle. 

Vierailija
12/28 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan lapsesta. En vielä 4-vuotiaana jättäisi, mutta moni 5-vuotias pärjää kyllä.

Vierailija
13/28 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 6-vuotias ei pärjää kuin pari minuuttia yksin, niin jotain on mennyt pieleen perusturvallisuuden luomisessa. Onko kenties laitettu liian pienenä päiväkotiin selviytymään yksinään?

Vierailija
14/28 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin olla 29v tai 30v silloin kun lapsi jäi vähäksi aikaa yksin kotiin. Nyt olen 35v eikä enää mitään ongelmaa. Hassua kun kysytään näin päin, eikä sitä minkä ikäisen lapsen voi jättää.

Vierailija
15/28 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 v

Vierailija
16/28 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 v pärjää hetken. 7-9 v voi olla yksin muutaman tunnin ja 10 v työpäivän. Sitten, kun lapsi osaa lukea ja käyttää puhelinta on suht turvallista jättää yksin hetkeksi. Vaikka 5 v osaisi olla yksin, niin jos hätä tulee ei hän pysty toimimaan.

Vierailija
17/28 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin 5-vuotiaan noin lyhyeksi ajaksi. 6-vuotiaana sitten esim. kauppareissun ajaksi, koska koululaisena pitää pystyä olemaan jo useampia tunteja yksin, ihan hyvä harjoitella jo vähän etukäteen.

Vierailija
18/28 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 29 kun jätin lapsen yksin. Hyvin pärjäsi jo silloin.

Se on vähän siinä ja siinä.

Vierailija
19/28 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaisen. Hänen kun oletetaan muutenkin pärjäävän jo omatoimisesti muutenkin.

Vierailija
20/28 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäisen, joka osaa mahdollisesti hakea apua, jos sattuu jotain, esim vetää porkkanan henkeen tai syttyy tulipalo ja osaa pelastautua ja soittaa hätäkeskukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan