Musta on tulossa ihmisvihaaja
Kirjoitan tabletilla. Joskus kaikki tulee yhtenä pötkönä. Toivon että ei tulisi nyt tekstiseinää. Laitan noita pisteitä väliin, että kappaleet näkyisi.
.
Niin. Koen tunteeni väärinä, mutta en vain enää siedä ketään. Ihmiset tuntuvat pitävän itseään maailman valtiaina. Ihmiset eivät todella ajattele, eivät useimmat. Lapset saavat sen käsityksen, ettei saa kysellä. Ja olla utelias. Tai jos on utelias myöhemmin, on tyhmä ja pitkästyttävä niidenkin mielestä, joista lasten kysymyksissä on viisautta. Ihmiset eivät ymmärrä, etteivät ymmärrä. Kaikki ovat mielestään oikeassa. Ketä pitäisi kuunnella asioissa joista ei itse saa selkoa? Ihmiset pelaavat valtapelejä. Kun kieltäydyn pelaamasta, mun yli kävellään. Kaikilla tuntuu olevan rooli päällä. Ihmissuhteissa tärkeintä tuntuu olevan muista hyötyminen seksuaalisesti tai jonkin statuksen saavuttamiseksi. Ihmiset aiheuttavat valtavaa kärsimystä toisilleen ja muille planeettaa kansoittaville lajeille. Empatia on tuskallisen rajallista. Koulussa aikanaan tuskastuin, kun kaikki selitetään aina väärästä suunnasta, lopusta alkuun eikä alusta loppuun.
.
Olen ollut aina yksin, ehkä se on sitä. Voin istua paikallani tuntikaudet ja käydä keskusteluja päässäni, ja viihdyn sillä tavalla paremmin kuin "oikeassa" seurassa. Joskus yritän olla sosiaalinen ja ihmiset pitää musta, mutta mä pitkästyn ja vetäydyn. En edes osaa tehdä asioita muuten kuin yksin. En osaa tehdä mitään seurassa, paitsi puhua, ja ammennan ihmiset tyhjiksi liian nopeasti. Usein ne sanovat, että mun kanssa on mukava puhua, kun se ei ole tylsää small talkia, mutta myöhemmin ne odottavat small talkia. Myöhemmin en vaan enää osaa olla kenenkään kanssa. Mä voisin jatkaa puhumista. Mua kiinnostaa ihmisen psyyke ja tavallaan teen jatkuvaa tutkimusta. Mä olen aina tehnyt kaiken yksin. Ihmiset häiritsee.
.
Auttakaa, jos voitte. Mitä tässä pitäisi tehdä? Olen aivan sairas. Viimeksi mulla oli hauskaa ihmisten kanssa, kun kymmenen vuotta sitten lukiossa tutkin hirven sisäelimiä parin muun kiinnostuneen kanssa. Kun joku muukin näki kauneutta asiassa, jossa yleensä kukaan muu ei näe sitä. Elämän rakenteissa.
.
Olen saanut ties mitä hoitoja ja lääkkeitä ja olen eläkkeellä mielipuolisuuteni takia. Ja haluaisin kai vain löytää yhteyden joihinkin ihmisiin. Ihmisviha olisi este. Paha juttu. En halua katkeroitua. Ihmisillä vain tuntuu olevan niin paksu kuori. Jokaisella. Enkä saa niitä auki.
.
Yksi iso juttu tuntuu olevan vielä se, ettei ihmiset näe kauneutta, ellei se ole itse rakennettua. Ihmisellä on halu muokata kaikkea, ja kulttuuri vahvistaa sitä. Tuntuu, ettei kenenkään silmät ole koskaan auki. Tuntuu oikeasti siltä, ettei ihmiset näe. Kukaan ei huomaa taivaan ilmiöitä, hyönteiset pikemminkin ällöttävät kuin kiinnostavat, tähdet vain ovat siellä. Ihmiset eivät edes tajua omaa kauneuttaan. Käsien hienoa liikettä, silmien värejä. Ihmisen silmiin voisi tuijottaa vaikka kuinka kauan. Eivät ne tajua, miten kiehtovia ovat. Itse haluaisin jähmettää niistä jokaisen ja piirtää ja maalata jokaisen.
.
Pikkuhiljaa alkaa vain turhauttaa. Alan tuntea vihaa. Kai haluaisin seuraa. Enkä voi löytää sitä, jos alan vihaamaan ihmisiä.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:11"]Kiinnostaisiko sinua ap opiskella filosofiaa tai psykologiaa, jos sellaista kautta löytäisit ihmisiä kenen kanssa keskustella todella syvällisesti.
[/quote]
Tavallaan kiinnostaisi, mutta noissa piireissä ainakin nuorilla ihmisillä tuntuu vasta paksu kuori olevan. Monet väittelevät mielellään, mutta perustelu on usein vain nimi selityksen sijaan. Mä rakastan luonnontieteitä ja uskon, että jokaisen asian voi selittää askel akeleelta logiikkaa seuraten suurinpiirtein jokaiselle viittaamatta nimiin. Mä onnistuin opiskelaikanani auttamaan monet ns. vaikeista kursseista läpi vain selittämällä asiat perinpohjin. Ongelma oli aina luennoitsija, ei opiskelijoiden oletettu tyhmyys. Jos logiikka on aukotonta, ei tarvitse viitata nimiin ja teoksiin, joita toinen ei ole ehkä lukenut.
.
Mutta joo, edellisen psykologin kanssa käytiin antoisia keskusteluja ihmisistä. Se vasta oli jotain. Itse olen lopulta enemmän matemaattisia luonnontieteitä rakastava. Haluan vain tietää, miten aisiat toimii, päädyn aivan ekstaasiin, kun tajuan jotain.
.
Ap
[/quote]
Jos keskität sinun energian sitten luonnontieteisiin ja sen tutkimiseen, mikäli terveytesi sallii niin mahdollisesti opettajaksi yliopistoon tms.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:17"]Ihmisvihaa on ollut aina, mut jotenkin on sellainen tuntu, et näin someaikana tämä koko homma räjähtää käsiin. Nimittäin ennen muinoin sitä vain arveli, mitä ihmiset ajattelevat vai ajattelevatko ne ollenkaan. No nyt somen hehkeinä aikoina asiassa ei ole epäilystäkään - suurin osa ei ajattele. Ei ainakaan muuta kuin itseään. Tylsiä, itseään täynnä olevia wanna-be'itä tuntuu maailma olevan täynnä ja sellaisista on hirveän vaikea pitää. Ja kuten sanoin, niin on varmasti ollut aina, mut nykyään se tulee kaikki julki, ihmisistä katoaa mystiikka, salaperäisyys, on vain persekuvia netissä ja jumalattoman typeriä mielipiteitä DDD.
[/quote]
Se on se, mitä ne antaa ilmi. Ehkä mä olen todella häiriintynyt, mutta nyt tunnenkin rakkautta ajatellessani sosiaalista mediaa. Kuten sanoin rakkaus ja viha ovat läheisiä tunteita. Kun vain voisi avata ihmiset henkisesti. Tavallaan ihmisten seuraaminen etäältä kuin seuraisi jonkun sisäelimen toimintaa hajottamatta mitään. Typeryys on vain osa kuviota, ja haluan tietää, miten sekin toimii. Tämä on kaunis helvetti. Loputtoman kiehova mysteeri, mutta samalla koen loputonta järjetöntä yksinäisyyttä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:26"]Muistat vaan ottaa ne lääkkeet ja jos ei auta niin pyydä vahvemmat.
[/quote]
Kukaan ei ole onnistunut määräämään toimivia lääkkeitä. Ikävä kyllä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 16:45"]
Olet selvästi narsisti ap.
[/quote]
Mä en usko, että narsismista on kyse, mutta onhan se selvästi aika itsekeskeistä ajatella että kukaan muu ei ajattele niin syvällisesti kuin minä. Ei ap itse loppujen lopuksi ymmärrä mitään elämän monimuotoisuutta. Hän tulkitsee asiat hyvin kapeakatseisesti.
[/quote]
Ihmisethän ovat todella syvällisiä, kukin tavallaam. Se voj yllättää. Ja miksi olisi hyvä asia olla näin sekaisin, edes omasta mielestäni? Oma käsitykseni on auttamattoman kylmä ja mekaaninen, huono, mutta oma ymmärtämättömyyteni on itsestäni kiehtova asia. Voin siis kehittyä. On siis toivoa. Enkä ole tavannut kaikkia, eivätkä kaikki tapaamani ihmiset ole avautuneet tai jaksaneet keskustella. Omakin mieleni on tuskallsen rajallinen.
.
Ap
Monet taiteilijat katsovat maailmaa samoin, nähden kiehtovia, kauniita asioita, jotka haluavat ilmaista ja selittää. Miten tämä ei ole sinulle tuttua?
Kaverini puhui kirjasta, jonka oli tehnyt joku Asperger-ihminen, jos oikein muistan. Hän sukelsi mereen ja katseli tuntikausia lumoutuneena värejä. Hän myös näki ihmisten tunteet heistä. Harmi kun en osaa kertoa, mikä teoksen nimi oli.
Oletko lukenut Marcel Proustia? Hänen tarkkanäköiset huomionsa toisista ja pitkät lauseensa voisivat kiinnostaa sinua.
Tunnen kyllä ap:n tuskan, suurin osa kirjoista ja ihmisistä ei oikein sano mitään uutta. Taidat olla enemmän introvertti kuin useimmat introvertit, eikä se sinänsä ole mikään virhe. Pinnallisuutta ei kannata ottaa kovin vakavasti, se voi olla nautittavaakin, kun lakkaa olemasta tuomitseva. Ja muuten minä esimerkiksi olen sellainen ihminen, joka äkkiseltään saatetaan käsittää pinnalliseksi. Kiinnitän paljon huomiota ulkonäkööni, juttelen ja juhlin niinkuin muutkin. Päässäni silti liikkuu aika paljon kaikenlaista ja todellisuudessa eniten nautin hyvistä keskusteluista.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:41"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:26"]Muistat vaan ottaa ne lääkkeet ja jos ei auta niin pyydä vahvemmat. [/quote] Kukaan ei ole onnistunut määräämään toimivia lääkkeitä. Ikävä kyllä. Ap
[/quote]
Et vaan oo koittanut tarpeeks montaa eri lääkettä. Vedä vaikka xanoria tarpeeks suurilla vahvuuksilla, niin eiköhän se siitä ala helpottamaan.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:11"]Kiinnostaisiko sinua ap opiskella filosofiaa tai psykologiaa, jos sellaista kautta löytäisit ihmisiä kenen kanssa keskustella todella syvällisesti.
[/quote]
Tavallaan kiinnostaisi, mutta noissa piireissä ainakin nuorilla ihmisillä tuntuu vasta paksu kuori olevan. Monet väittelevät mielellään, mutta perustelu on usein vain nimi selityksen sijaan. Mä rakastan luonnontieteitä ja uskon, että jokaisen asian voi selittää askel akeleelta logiikkaa seuraten suurinpiirtein jokaiselle viittaamatta nimiin. Mä onnistuin opiskelaikanani auttamaan monet ns. vaikeista kursseista läpi vain selittämällä asiat perinpohjin. Ongelma oli aina luennoitsija, ei opiskelijoiden oletettu tyhmyys. Jos logiikka on aukotonta, ei tarvitse viitata nimiin ja teoksiin, joita toinen ei ole ehkä lukenut.
.
Mutta joo, edellisen psykologin kanssa käytiin antoisia keskusteluja ihmisistä. Se vasta oli jotain. Itse olen lopulta enemmän matemaattisia luonnontieteitä rakastava. Haluan vain tietää, miten aisiat toimii, päädyn aivan ekstaasiin, kun tajuan jotain.
.
Ap
[/quote]
Jos keskität sinun energian sitten luonnontieteisiin ja sen tutkimiseen, mikäli terveytesi sallii niin mahdollisesti opettajaksi yliopistoon tms.
[/quote]
Musta olisi hienoa opettaa ihmisiä, ja olen vielä sen verran nuori, että se voisi vielä olla mahdollista. Jos vain terveys sallisi. Ehkä vielä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:50"]Olet kaunis ihminen. ♡
[/quote]
Kiitos.
Ap
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:55"]Monet taiteilijotsovat maailmaa samoin, nähden kiehtovia, kauniita asioita, jotka haluavat ilmaista ja selittää. Miten tämä ei ole sinulle tuttua?
Kaverini puhui kirjasta, jonka oli tehnyt joku Asperger-ihminen, jos oikein muistan. Hän sukelsi mereen ja katseli tuntikausia lumoutuneena värejä. Hän myös näki ihmisten tunteet heistä. Harmi kun en osaa kertoa, mikä teoksen nimi oli.
Oletko lukenut Marcel Proustia? Hänen tarkkanäköiset huomionsa toisista ja pitkät lauseensa voisivat kiinnostaa sinua.
Tunnen kyllä ap:n tuskan, suurin osa kirjoista ja ihmisistä ei oikein sano mitään uutta. Taidat olla enemmän introvertti kuin useimmat introvertit, eikä se sinänsä ole mikään virhe. Pinnallisuutta ei kannata ottaa kovin vakavasti, se voi olla nautittavaakin, kun lakkaa olemasta tuomitseva. Ja muuten minä esimerkiksi olen sellainen ihminen, joka äkkiseltään saatetaan käsittää pinnalliseksi. Kiinnitän paljon huomiota ulkonäkööni, juttelen ja juhlin niinkuin muutkin. Päässäni silti liikkuu aika paljon kaikenlaista ja todellisuudessa eniten nautin hyvistä keskusteluista.
[/quote]
Joskus se muuten auttaa, että mietin lukemiani kirjoja ja sitä, että onhan
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:55"]Monet taiteilijat katsovat maailmaa samoin, nähden kiehtovia, kauniita asioita, jotka haluavat ilmaista ja selittää. Miten tämä ei ole sinulle tuttua?
[/quote]
Joskus helpottaa ajatella, että taiteilijat, joita usein ihailen ovat ihmisiä, tai ovat olleet. Ja lopylta jokainen ihminen on aarrearkku, jossa voi piillä mitä tahansa.
.
Mulla on diagnosoitu asperger, tosin en ole varma, onko diagnoosi oikea. No, lähellä varmaan joka tapuksessa. Pitää katsoa tuo kirjailija.
.
Mustakin saattoi joskus saada pinnallisen kuvan ulkonäön perusteella. Olin myös itse asiassa joskus ihastunut erääseen naiseen, joka vaikutti todella bimbolta kuulemma. Se raivostutti mua. Liikuimme paljon yhdessä, ja se oli järkyttävää, mitä ihmiset hänestäkin ulkonäön perusteella oletti. On parasta vältellä olettamusten tekemistä ulkonäön perusteella. Väärä "tuomio" on on niin ikävä asia, ettei sata oikeaa oikeuta sitä. Ja mä näen joka tapauksessa esim. meikkaamisen tavallaan taiteen muotona. Kiehtovaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 16:45"]
Olet selvästi narsisti ap.
[/quote]
Mä en usko, että narsismista on kyse, mutta onhan se selvästi aika itsekeskeistä ajatella että kukaan muu ei ajattele niin syvällisesti kuin minä. Ei ap itse loppujen lopuksi ymmärrä mitään elämän monimuotoisuutta. Hän tulkitsee asiat hyvin kapeakatseisesti.