Montako maustetta sulla on keittiössäsi?
Montako eri maustetta , mauste seosta tai maustekastiketta sulta löytyy kotikeittiöstäsi? Käytätkö kaikkia? Mikä on sun lemppari mausteesi? Minulla on n.50 eri maustamiseen tarkoitettua tuotetta. En käytä kaikkia jatkuvasti ja tän hetken suosikki on Garam masala.
Kommentit (57)
Noin 30. Tärkeimmät kolme mustapippuri, paprika ja suola.
Musta-, valko-, mauste - ja sitruunapippuri
Lipstikka, tinjami, salvi, rakuuna
Basilika, oregano
Muskottipähkinä
Kaneli, kardemumma
Paprika, kurkuma
Lakeerinlehdet
Chiliä eri muodoissa
Mausteseoksia adjika, grillimauste, garam masala, plov
Meri-, ruoka -, alppi-, ruusu-, yrtti- ja katajanmarjasuola
Suolaa, pippurisekoitusta, mustapippuria ja curry maustesekoitusta.
Parikymmentä. Teen melko paljon itse ruokaa, mutta en ole kovin mausteisen ruoan ystävä.
Mustaapippuria ja paprikajauhetta kuluu eniten.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Kymmeniä on mausteita ja runsaasti erilaisia maustekastikkeita päälle.
Osa on bulkkia, joita käytän runsaasti ja ostan isoissa pakkauksissa.
Osa on sitten harvinaisempia ja kalliimpia.
Ne ihan pakolliset kuivat: musta ja valkopippuri (myllystä!), curry, paprika savulla ja ilman, pizzamauste
Kastikkeet: soija, ketsuppi, sinappeja, sweet chili, sriracha, thai fish sauce
En ole muuten ikinä käyttänyt mitään maustekastikkeita. Uusi juttu mulle.
En ole laskenut, mutta aika paljon noita on, kun tykkään intialaisesta ruuasta ja mausteet on sen mukaan sitten. Etnisestä kaupasta käyn ostamassa edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä 50 eri maustetta. Melko vähän mielestäni.
t. mies
Miten sinusta 50 eri maustetta on melko vähän? Eikö tuo ole aika paljon peruskotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. mies
Miten sinusta 50 eri maustetta on melko vähän? Eikö tuo ole aika paljon peruskotiin?
Oletin sen olevan vähän, koska melko usein joudun ostamaan erilaisia uusia mausteita ja maustekastikkeita valmistamiini ruokiin. Muiden määristä en tiedä, koska en käy toisten maustekaapeilla laskemassa mausteiden määriä.
t. mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. mies
Oletin sen olevan vähän, koska melko usein joudun ostamaan erilaisia uusia mausteita ja maustekastikkeita valmistamiini ruokiin. Muiden määristä en tiedä, koska en käy toisten maustekaapeilla laskemassa mausteiden määriä.
t. mies
Kuuluuko maustekastikkeet perusmausteisiin vaan eikö ne ole vaan kastikkeita?
Vierailija kirjoitti:
Voi apua. Mulla on mausteita PALJON, tykkään kokeilla ja kokkailla kaikenlaista.
Lasketaanko suolaa ja sokeria ollenkaan mukaan? No, savusuola, suppilovahverosuola ja tryffelisuola nyt kuitenkin menee tähän kategoriaan. Ja kuusenkerkkäsuola.
Perus mustapippuri ja valkopippuri (mutta ei viher- eikä punapippuria, en tykkää niistä).
Chili (kokonainen, hiutaleet ja jauhe, cayenne erikseen)
Valkosipuli - lasketaanko sitä?
Inkivääri, tuore ja jauhe.
Garam masala, curry, juustokumina, kurkuma.
Neilikka, pomeranssi, muskottipähkinä.
Paprikajauhe, savupaprikajauhe.
Sinappijauhe.
Kardemumma (siemenkota)
Kaneli (jauhe ja tanko)
Kumina, anis, sumakki
Kuivatut yrtit: salvia, persilja, oregano, meirami, timjami, sitruunatimjami, rakuuna, minttu, sitruunamelissa
Kuivatut villiyrtit: kuusenkerkkä, katajanmarja, siankärsämö, mesiangervo
Eli kuivamausteita .... 38?
Ja sitten ne maustekastikkeet... En edes yritä. Balsamicoa, soijaa, riisiviinietikkaa, chilikastikkeita, kalakastike, osterikastike, ketsupit+sinapit, hunaja, maustettuja oliiviöljyjä jne. Wasabi! (no se ei ole aitoa), majoneesi...
Menee varmaan noissakin 20 rikki.
Unohtuihan tuosta sitten tietenkin jotain: Laakerinlehti, lipstikka, sinapinsiemen, fenkoli, maustepippuri, rosmariini. Sitruunamehu, limemehu, erilaiset etikat... Periaatteessa myös sardelli kuuluu tähän, koska se on nimenomaan mauste, ei varsinainen raaka-aine ruuassa. Maustekastikkeita en edes lähde arvailemaan tuon tarkemmin, koska esimerkiksi majoneeseja on kolmea erilaista.
Teen siis oikeasti paljon ruokaa, ja pyrin maustamaan monipuolisesti ja myös siten, että se ruoka on hyvää ja maistuu sille, mille pitääkin. Eli poronkäristykseen menee vain mustapippuria ja suolaa, kun taas johonkin curryyn menee aika lailla erilaisia mausteita. Noi onkin näköjään ainoat kuivamausteseokset garam masala ja curry! Lihaliemikuutioita löytyy tasan yhtä ainoaa laatua, se ainoa, jota siedän edes jollain tavalla (allerginen). Toisaalta minusta ei ole mikään katastrofi korvata maustetta jollain toisella, jos vaniljasokeri on loppu, niin voin hyvin laittaa keksitaikinaan mesiangervosokeria. Oregano ja meirami on mulle vaihtokelpoiset ja aasialaisissa mausteseoksissa usein jätän inkiväärin ja chilin vähemmälle, koska ne eivät ole kaikkien lasteni lemppareita.
ja sitten taas ihmettelen, kuinka jonkun mielestä n'duja voi olla pahaa ;-) kun söin sitä suoraan purkista. Mutta niinhän se on, makuasioista ei voi kiistellä. Minä pidän chilistä, erilaisia chilikastikkeita/valmisteita löytyy vähintään viittä erilaista, eikä niistä mikään ole schiracha tai tabasco.
Vierailija kirjoitti:
Pitsamauste ja mustapippuri.
Etkö käytä suolaa ja sokeria?
En edes osaa arvioida. Kaikki perinteiset ja lisäksi tukku kiinalaisia, thai, vietnamilaisia, korealaisia, intialaisia ja marokkolaisia perusmausteita. Jääkaapissa lisäksi jotain sekalaisia maustetahnoja ja marinadeja.
Kaksi isoa korillista lasipurkkeja ja kuiva-ainehyllyssä kaikki maustekastikkeet (soijakastije, ketjap manis, sambal oelek, kalakastike jne.) On noita varmaan 40-50 pintaan. Erikoisimmat on varmaan tokaj-viinietikka unkarista, savustetut chilipaprikat Etelä-Amerikasta ja aasiakaupasta löytynyt mysteerisuolasokeri (ei MSG, vaan joku muu maunvoimistaja?). Jotain perusyrttejä kuten kuivattua basilikaa tai persiljaa en taasen pidä talossa, kun en niitä syö.
Eniten käytän oreganoa, savupaprikaa ja mustapippuria myllystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. mies
t. mies
Viimeksi esimerkiksi tein korealaisia ruokia niin piti ostaa kalakastikkeita, osterikastikkeita, maustetahnoja ja sen sellaisia. Ei minulla niitä ennestään ollut.
t. mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. mies
t. mies
Viimeksi esimerkiksi tein korealaisia ruokia niin piti ostaa kalakastikkeita, osterikastikkeita, maustetahnoja ja sen sellaisia. Ei minulla niitä ennestään ollut.
t. mies
Söin yksillä ruokamessuilla korealaista ruokaa ja kyllä oli hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitsamauste ja mustapippuri.
Etkö käytä suolaa ja sokeria?
Olen eri, mutta en ikinä käytä sokeria ruuanlaitossa. Ei ole sokerin sokeria tässä huushollissa.
Olen vähentänyt kuivamausteita, mutta silti on vielä n. 20 erilaista maustetta. Lisäksi on vielä nestemausteet ja tuoreet yrtit vaihtelevasti, joista nyt on vain italialainen persilja. Tuoretta inkivääriä on aina ja tuoretta valkosipulia. Teen yleensä itse maustesekoituksia erilaisiin ruokiin, marinadeihin jne.