Onko olemassa aikuisia, jotka eivät osaa käyttää ovenkahvaa?
Kuulostaa kummalliselta kysymykseltä, mutta kysyn ihan tosissani.
Minulla on uusi naapuri, joka onnistuu paiskomaan kahta jousitettua palo-ovea ja yhtä ihan viatonta, kevyttä normiovea niin, että seinät kirjaimellisesti tärähtelevät. Kaikissa ovissa on kahva, jota käyttämällä ovi menee äänettä kiinni. Naapuri lyö ovet kiinni väkisin lukonkieltä vastaan.
Miksi naapuri tekee noin? En pysty kysymään häneltä, koska häntä ei näy eikä hän reagoi ovikellon soittoon. Nähdäkseni hän pakoilee muita ihmisiä, eikä hänen asunnostaan koskaan kuulu hiiskaustakaan.
Onko olemassa ihmisiä, jotka eivät osaisi käyttää ovenkahvaa? Vai onko todennäköisempää, että tuolla hyvin pienikokoisella ja heiveröisellä ihmisellä (olen nähnyt vilahduksen) on jokin muu syy käsitellä ovia väkivaltaisesti?
Kommentit (23)
Amerikkalaiset ei osaa käyttää kuin ovennuppia.
Mun naapurissa asuu kans tällänen ovien paiskoja. Välillä sohvalla istuessa tuntee oikeesti seinän tärisevän selän takana kun tää paiskoja kulkee ovissa.
Kyllähän jotkut ihmiset on sellaisia että saavat hajotettua ihan mitä tahansa, mikä "normaalilla" ihmisellä ei onnistuisi, tekevät kaiken niin voimalla tms.
Ootko ajatellu, että naapurisi olisi kuuro? Häntä ei oven paukkeet häiritse ja ehkä siinä syy, miksei vastaa ovikellon soittoon.
Harvinaista, mutta mahdollista. Entinen miesystäväni tuli aina ovista saranapuolelta sisään.
Jotain välinpitämättömyyttä ?
Rampataan ja kolistellaan, ei ajatella muita ihmisiä.
Ollaan "rentoja"🤪
Omassa rapussa naapurin ovi aukeaa niin että kolahtaa minun oveen jos lasketaan aukeamaan kokonaan.
Yksi naapuri tuli usein humalassa baarista ja siinä kahden aikoihin heräsin aina mahdottomaan kolahdukseen kun kiskaisi sen oven auki.
Vierailija kirjoitti:
Jotain välinpitämättömyyttä ?
Rampataan ja kolistellaan, ei ajatella muita ihmisiä.
Ollaan "rentoja"🤪
Tämä on jotain muuta kuin välinpitämättömyyttä, koska tuo ihminen joutuu käyttämään kahta kättä ja kokoonsa nähden huomattavaa voimaa pystyäkseen paiskaamaan noita palo-ovia.
Olen parin tunnin ajan tuntenut aurallisen, joskin säryttömän migreenin olevan tulossa, ja tuollainen naapuri helvetistä on siinä tilanteessa todellakin naapuri helvetistä. Tuota ihmistä muuten voi jäljittää pitkin käytäviä seuraamalla lattiaan jääneitä kahvitahroja. Muutenkin omien jälkien siivoaminen tuntuu olevan ihan tuntematon juttu.
Ap
No mistäs sitä sitten tietää, sinun täytyy kysyä siltä itseltään...
Naapurisi on siis muuten hiirenhiljainen, mutta paiskoo ovia.
Onnittelut, sinulla on hyvä naapuri.
Vierailija kirjoitti:
No mistäs sitä sitten tietää, sinun täytyy kysyä siltä itseltään...
Kysyisin toki, jos saisin tuon ihmisen kiinni. Toisaalta taas minua kiinnostaa se, onko muilla vastaavia kokemuksia ovenpaiskojista.
Ap
No niin, ap sai naapurin käytävästä kiinni. En ole ihan varma, menikö pyyntöni perille asti. Olin niin ystävällinen kuin osasin. Nähtäväksi jää.
Ap
Täällä paiskomista harrastavat humalaiset, nistit ja musstalaiset. Muut osaavat laittaa oven kiinni kahvaa käyttäen.
Kun olin lapsi isä avasi ovet aina niin että se paiskasi käden voimallisesti kahvaan, niinkuin löi sen kahvan alas. Aina säikähdin ja kerran sitten huusin että menisi kahvankääntökurssille. Hän vaan nauroi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä paiskomista harrastavat humalaiset, nistit ja musstalaiset. Muut osaavat laittaa oven kiinni kahvaa käyttäen.
Se, mitä näin valtavan toppatakin ja huivikasan alta, viittaa nuoreen, puolitoistametriseen naiseen, joka on kotoisin joko S*m*liasta tai Pakistanin-Intian-suunnalta. Hyvin tumma iho ja valtavat silmät. Hän ei ymmärtänyt suomea sanaakaan, mutta nyökkäsi englannille. Hän katsoi minua vain olkansa yli, enkä saanut inahduksesta selvää, aikooko hän paiskoa ovia edelleenkin vai ei. Tai ymmärsikö hän ollenkaan. No, "keskusteluyhteys" on luotu.
Onnekseni en ole täällä enää muutamaa kuukautta kauempaa.
Ap
Minun on vaikea uskoa, ettei aikuinen osaisi käyttää ovenkahvaa, kun ajattelen miten neljä kissaanikin osaavat. Tosin vain avatessaan oven, sen myönnän, mutta kai kissan ja aikuisen ihmisen älykkyydestä joku ero on, edes pieni 🤔
Yllättävän moni vieras ei ole osannut avata ulko oveani. Voimalla rassaavat lukon nappia ja kahvaa yhtaikaa ja pitää sitten itse avata. Eivät kokeile rauhassa mitä tapahtuu jos ensin pyöräytän tämän näin ja sitten painan kahvan alas. Niiden takia se on löystynytkin. Pelottaa että rikkovat sen systeemin.
Laitoksessa kasvaneissa onjoitain arkiosaamisen puutteita. Muistan yhden tutun tytön, joka avatessaan esim,lavuaarin vesihanaa,antoi veden virrata aivan täysillä lattian ja maton kastuessa. Sistiloiissa huusi ja mekasti kuin urheiluentällä. Saattoi yskäistä ja räkiä klimppejä vaika toisten tapettiin. Joku maksoi hänen koulutu ksensa ysityisessä koulussa ( 500mk / kk )ja muu elämä. Äitini aina muisteli iloista tyttöä jonka käytös ei sopinut kalustettuun kotiin. Miten hänelle kävi kun rahoitus loppui ja hän katosi koulusta, muutti Turkuun. D. R . Se oli 60-luvulla.Hän ei tiennyt taustastaan. Hän jätti valokuvat meille.
Miesystävällä on jäänyt neljä kertaa kahden vuoden aikana eteiseni välioven kahva käteen. Itse en ole saanut edes löysytettyä ko. kahvaa, vaikka kyseessä on sentään mun asunto.