Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähditkö sinä hyvillä ja huolettomilla mielin kesälomareissulle, jos

Vierailija
29.06.2015 |

satuit samaan aikaan olemaan raskaana?  Monellako viikolla olit?   Ja ylipäätään onko turvallista aikaa reissaamiseen viikot rv.15 - rv.18?

Itse kun olen loma-matkan aikana raskaana viikoilla rv.15- rv.18 menossa.  Toisaalta on ihanaa lähteä, niin saa ajatukset pois tästä raskaudesta ja pääsee muihin ympyröihin.  Toisaalta sitten jännittää, että toivottavasti ei tule mitään ikäviä yllätyksiä reissun päällä ja joutuisi menemään sairaalaan hoidettavaksi.  Koska en tiedä mitä siellä sitten osaisin tilanteestani selittää, jos eivät englantia pahemmin ymmärtäisi. Tietysti äitiyskortistani otan kopion matkalle, mutta mitäpä nekään siitä osaavat mitään, kun kaikki on suomenkielellä.  Noh onneksi tietysti voi mies sitten kertoa paremmin asioista, mutta silti.  

Sitäkin jännitän, kun reissussa aina kävellään paljonkin päivän mittaan, että toivottavasti tuo ei rasita kroppaani liikaa.   Tietysti pitää sitten istuskella jossakin, jos alkaa tuntua olotila sellaiselta.

Myös kovat helteet mietityttävät.  Tykkään kyllä mielelläni päästä lämpimään ainakin hetkeksi, mutta onko tuo millainen rasitus odottajalle?  Juomisesta pitää tietysti huolehtia ja olla varjossa kuumimpaan aikaan.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei minusta pikaruokapaikassa ole se pihvi epätervellistä.  Lihaahan sekin sisältää.  Ranskiksia en aio ottaa.  Ja limsan tilalta otan maitoa tai tuoremehua.   Muuten ruokavaliomme matkalla koostuu mm; leivästä, leikkeleistä ja juustosta, jogurteista ja rahkoista, hedelmistä.

Enkä ole ennen tuota ajatellut, että pikaruokapaikat olisivat pöpö-pesiä.  En ole sieltä kyllä ikänä mistään mahatautia riesakseni saanut.  Hyvin puhtailta ne paikat ovat näyttäneet missä olemme käyneet.  Olemme myös aikanaan syöneet paikallisella grillillä Romaniassakin ja ei sieltäkään mitään mahavaivaa saaneet.  Oli niin kotitekoisen oloinen hampparin pihvin kera, kuin olla ja voi.  Oikein maukas ruokapaikka.  Samoiten viime kesänä söimme paikallisissa ruokapaikoissa Italiassa ja Slovakiassa ja Puolassa. Oikein maukkaita ruokia noissakin oli tarjolla ja mahat kanssa pysyivät kunnossa.

Vierailija
2/15 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen noilla viikoilla ollut vielä alkuraskauden jäljiltä uupunut, eivätkä reissut ole käyneet mielessäkään. Mutta muuten noilla viikoilla ei varmaan ole suurempia ongelmia. Liikkua voi periaatteessa ihan normaalisti. Syömisen suhteen tietysti pitää olla tarkka. Mutta ei siitä kävelystä kannata murhetta ottaa, noilla viikoillahan saat käydä vaikka juoksulenkeillä jos tykkäät. Mutta vointisi mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai nuo viikot viä mitään erityisiä ongelmia aiheuta. Monillahan raskaus hyvä jos näkyy tuossa vaiheessa. Senkun meet ja pidät itsestäs huolta kuten normaalistikin.

Vierailija
4/15 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan: odotat ensimmäistä lasta... Ihan voit elää normaalia elämää.

Vierailija
5/15 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuohan on just parhaat viikot reissata. Pahoinvointi alkaa yleensä olla lopuillaan eikä maha vielä paina. Liikkua voi normaalisti jne. Syömisiä vaan pitää katsoa normaalia tarkemmin.

Jos olette Euroopassa, kannattaa hankkia eurooppalainen sairausvakuutuskortti. Sen voi tilata Kelan sivuilta.

Vierailija
6/15 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan kolmattani, mutta samat huolet ja murheet sitä ovat päällä, kuin ekassakin.  En voi sille mitään.

"Syömisen suhteen tietysti pitää olla tarkka."  Eli tarkoitat mitä?   Ajattelin tietysti välttää niitä odottajalle kiellettyjä ruokia, mutta myös esim; majoneesia.   Enkä ole ajatellut myöskään mitään kasviksia syödä.

Minuakin kyllä väsyttää jonkin verran, mutta luulen sen johtuvan alhaisesta hempasta.  Tosin syön nyt lisärautaa, että eiköhän tämä olotila tästä kohene.

Vierailija
7/15 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Eurooppalainen sairaanhoitokortti.

Vierailija
8/15 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 08:22"]

"Syömisen suhteen tietysti pitää olla tarkka."  Eli tarkoitat mitä?   Ajattelin tietysti välttää niitä odottajalle kiellettyjä ruokia, mutta myös esim; majoneesia.   Enkä ole ajatellut myöskään mitään kasviksia syödä.

[/quote]

Katsoisin reissuissa esim. maitotuotteet tarkemmin, koska pastörointi ei ole välttämättä niin yleistä kuin täällä. Ja yleensäkin kiinnittäisin huomiota siihen, että kuumat ruoat tarjotaan kuumina ja kylmät kylminä jne. 

Vierailija
9/15 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, aionkin tehdä noin, että jos ei pastöroinnista mainita mitään, niin niitä joguja en syö.  Tosin kysyin yhdeltä joka asuu Saksassa, että lukee joguissa pastöroitu ja hänen mielestään lukee.  Tietysti sanoi, että raakamaitoa ei pidä mennä maistamaan.  Ruokailemassa käymme aika usein jossain pikaruokapaikoissa, joten kyllä luotan niiden hygieniaan.

Vierailija
10/15 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä välttelisit kasviksia? Kypsänä ne nyt ovat turvallisinta mitä voit syödä. Maitotuotteet, kala ja liha nyt sisältävät vaikka mitä mahdollisuuksia bakteereille, jos ovat huonosti kypsennettyjä, maitotuotteet kuumentamattomia jne. 

Nimenomaan kasvikset tai itse kuorimasi hedelmät minusta taas ovat ne turvallisimmat. Joku kypsentämätön salaatti on tietysti riski, jos et itse pääse pesemään sitä.

Vierailija
11/15 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kala ja liha nyt sisältävät vaikka mitä mahdollisuuksia bakteereille, jos ovat huonosti kypsennettyjä."  Mutta kyllä mielestäni nuo pikaruokapaikoissa kypsennetään hyvin.  Olen ainakin siihen tähän mennessä luottanut täysin.

Ja maitotuotteitahan juuri reissun päällä suositellaan, kun niiden bakteerien avulla voi välttää mahdollisesti ripulitaudit. 

Vierailija
12/15 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Saksa nyt ei niin eksoottinen ole, etteikö siellä uskaltaisi olla ihan normaalisti. Enemmän olisin huolissani tuon epäterveellisen ruokavalion vaikutuksista sikiöön. Ja raskauskiloihin.

Vierailija
13/15 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi lähtä. Jos nyt jotain ongelmia tulee niin todennäköisesti se ei johdu matkasta. Ja lisäksi lähes kaikki ongelmat mitkä raskauteen voi tuossa vaiheessa liittyä ilmenevät kipuna tai verenvuotona ja molemmat pystyt vaikka elekielellä esittämään. Lisäksi varmaan helppo kertoa millä viikolla olet. Sen enempää et juuri voi omasta tilastasi kertoa. Lääkäri tekee loput. Kyllä mä uskaltaisin lähteä, vaikkei nyt sellaista tilannetta ollutkaan.

Vierailija
14/15 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo ole juurikin se hyvä aika matkusteluun?

Mitä ihmettä tarkoittaa, että et aio syödä mitään kasviksia??? Mihin oikein olet matkustamassa, en ole sellaisesta maasta kuullutkaan missä olisi niin saastunutta, ettei voi edes kasviksia syödä! Kypsennettynä varsinkin ihan yhtä turvallisia, jos ei turvallisempiakin kuin liha ja kala. Ja hedelmistä on ihan turha vältellä mitään, minkä voit kuoria. Pastöroimattomat maitotuotteet ja huonosti kypsennetty kala ovat minun mielestäni pahemmat riskit ulkomaillakin.

Pikaruokapaikkoijen hygieniaan en luottaisi, niissä vasta monenlaista pöpöä pesiikin (tutkimusten mukaan ja täällä Suomessakin).

Vierailija
15/15 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen matkustanut molemmissa raskauksissa ongelmitta jonnekin viikolle 30 asti.

Olin paljon työmatkoilla ja ne nyt menivät kuten ennenkin, mutta lomamatkoilla tarvitsin etenkin alkuraskaudessa aika paljon lepoa ja kävin usein päiväunilla hotellissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme