Pystytkö muistamaan 6-7 asiaa ja niiden painot
Esim koostat itsellesi salaatin ja punnitset jokaisen aineksen erikseen. Syömisen jälkeen kirjaat nuo tiedot ylös. Muistatko?
Kaveri ihmetteli miten voi edes muistaa. No ehkä mulla on sitten hyvä muisti.
Kommentit (12)
Kyllä. Riittää uhden numeron tarkkuus ja muistan mitä oli normaalisti, vähän tai paljon.
Ite varmaan kirjaisin ylös samalla, kun punnitsisin. Mutta kyllä ton määrän asiaa nyt pystyy helposti muistaan, tarvittaessa ottaa käyttöön jonkun muistisäännön.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen maailman ongelmia tommonen ruokien punnitseminen.
Entä jos sulle annetaan töissä ohje suullisesti ja siinä 6-7 kohtaa, muistatko?
Miksi kirjaaminen vasta syömisen jälkeen? Vaikuttaa siltä, että prosessissa olisi kehitettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on päivän ainoa "ohje"
taskeja jos on se 20 ja kaikissa on 6-7 kohtaa
Vastaavasti, tarkistat, että kaakaapista loppu 6-7 tuotetta. Muistako ostaa ne kaupasta ilman lappua?
Yhdelle lapsistani pidin ruokapäiväkirjaa ravitsemusterapeuttia varten puolisen vuotta. Siinä ajassa oppi hyvin, paljonko painaa keskimäärin yksi juustoviipale, leivänpala, puolikas omena tai lihapulla. Alkuun punnitsin kaiken, loppuvaiheessa punnitsin satunnaisotannalla, ettei arvioni ole lähtenyt liukumaan johonkin suuntaan.
mutta kyllä mä nyt pystyisin pitämään mielessä yhden ruoka-annoksen osatekijät- siinähän helpottaa se, ettei varsinaisesti tarvitse muistaa kuin painot, koska se ruoka-aine ja annoskoko antaa jo osviittaa siitä, paljonko mikin osa-tekijä painaisi. Mutta siis taustalla on tosiaan tuo pitkäaikainen seuranta.
Minä muistan määrät mittaamatta ja punnitsematta kun en mitään alun perinkään mittaa tai punnitse, heitän vain arviolta sen määrän, mitä muistelen, että kuuluu laittaa, esim tollanen kasa kämmenellä tota ja ton verran mukin pohjalle tuota jne...
ei taida töissä käydä jos ehtii salaatinkin jokaisen ainesosan erikseen punnitsemaan ja kirjaamaan ylös, eikö näillä tosiaan ole mitään mutta tekemistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä itse?