Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla ei ole enää varaa ylläpitää omakotitaloa... mutta en saa sitä myytyä. Mitähän pitäisi tehdä? Ehdotuksia?

Vierailija
15.02.2022 |

Työttömyys on "syönyt" pienet säästöni. Minulla on varaa asua talossani ehkä ensi syksyyn saakka, mutta sitten pitäisi löytää halvempi asunto, mutta myös talo pitäisi saada kaupaksi. Tällä hetkellä saan 93 euroa asumistukea, mutta (kunnan) vuokra-asunnossa saisin huomattavasti enemmän.

Talo sijaitsee pienellä paikkakunnalla, 200 km pohjoiseen Helsingistä. Kukapa tänne muuttaisi kun toiset muuttavat pois palvelujen hiipuessa.

Laskin, että asumiskustannukset omakotitalossani(sähkö, vesi, kiinteistövero, vakuutus) on 300 euroa kuukaudessa keskimäärin. Työttömyyskorvaukseni on hieman yli 500 euroa, joten tiukkaa tekee.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset hae toimeentulotukea? Olet oikeutettu siihen jos sinulla ei ole talon lisäksi metsää tontillasi, kesämökkiä tms.

Vierailija
42/54 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli saat talosi myytyä niin asumistukea et saa senttiäkään mikäli sinulla on yli 2000 € tilillä tai sijoituksissa. Jos nostat talosta saadut rahat "sukanvarteen" niin valmistaudu selvittämään tarkasti mihin ne on kulutettu. Asumistukihakemuksessa on kohta jossa kysytään omaisuudestasi (säästöt, sijoitukset) ja ne pitää ensin käyttää ennen kun tukea saa. Et myöskään saa toimeentulotukea.

Eipäs nyt puhuta potaskaa. Varallisuus ei vaikuta asumistukeen. Sinulla saa olla vaikka miljoona pankkitilillä, sitä ei kysytä  asumistukea laskettaessa.

Minkä ihmeen takia asumistukihakemuksessa kysytään varallisuutta, jos sillä ei ole mitään merkitystä???

Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polta se

Kysy jos VPK harjoittelis ja polttaisi sen. Itse olen harkinnut tätä.

Vierailija
44/54 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varallisuus vaikuttaa asumistukeen. Älkää vaan kukaan luottako etteikö vaikuttaisi. Kannattaa ottaa selville ja ihan kirjallisesti mielellään. Kelan jutut on niin monimutkaisia että ensin voi saada myönteisen päätöksen, kolmen viikon kuluttua kielteinen. Itselle kävi näin syksyllä.

Kyse oli kuntoutuksesta, ei asumistuesta.

Vierailija
45/54 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli saat talosi myytyä niin asumistukea et saa senttiäkään mikäli sinulla on yli 2000 € tilillä tai sijoituksissa. Jos nostat talosta saadut rahat "sukanvarteen" niin valmistaudu selvittämään tarkasti mihin ne on kulutettu. Asumistukihakemuksessa on kohta jossa kysytään omaisuudestasi (säästöt, sijoitukset) ja ne pitää ensin käyttää ennen kun tukea saa. Et myöskään saa toimeentulotukea.

Asumistukea saa kyllä vaikka olisi omaisuutta jos asuu vuokralla. Palkka vaikuttaa mutta jos on työtön peruspäivärahalla niin saa enimmäismäärän.

Vierailija
46/54 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat siis 300 euroa kuussa ylimääräistä rahaa välttämättömien kustannusten jälkeen eikä se muka riitä? Minne sitä rahaa oikein työnnät.

Vierailija
47/54 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ap vieläkään ole tullut mukaan keskusteluun?  Mua kiinnostaisi tietää minkälaiset kulkuyhteydet kotoasi on palveluiden saatavuuten nähden.  Matka ainakin Helsinkiin on liian pitkä ihan normi välttämättömiä tarpeita ajatellen.  Autosta et ainakaan maininnut aloituksessa joten julkinen jäisi ilmeisesti sullekin ainoaksi vaihtoehdoksi.  En tietenkään sulje pois hyviä naapurisuhteita joiden kanssa voisi hyvinkin hankinnat hoitua.  Kerro nyt vähän enemmän mikäli olet todella tulossa vaikeaan tienhaaraan ja ratkaisuille on aloituksesi mukaan melko niukasti aikaa.  

Vierailija
48/54 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat siis 300 euroa kuussa ylimääräistä rahaa välttämättömien kustannusten jälkeen eikä se muka riitä? Minne sitä rahaa oikein työnnät.

300 ei nykyään riitä edes tupakkaan. Tupakan lisäksi täällä maalla voi mennä esimerkiksi polttoaineisiin paljonkin fygyä. Tänään juuri tankkasin ja nyt on tässä helmikuussa mennyt tankkiin jo 340€ ja kuu on tasan puolessa. 500€ menee varmasti rikki tässä kuussa dieseliin.

Vierailija
49/54 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on täyttä puppua. Yleiseen asumustukeen omaisuus ei vaikuta millään tavalla, vain omaisuuden tuotto (esim. säästötilille maksettava korko, jos se on tarpeeksi suuri). Eläkkeensaajan asumistukeen omaisuus vaikuttaa, mutta siinäkin raja on paljon suurempi kuin 2000 euroa, ja omaisuus pienentää asumistukea hyvin hitaasti.

Vierailija
50/54 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap katosi? Asun itse pienellä paikkakunnalla 200 km Helsingistä, ja kyllä täällä taloja myydään. Mitä välittäjä sanoi?

Vierailija
51/54 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on suora sähkölämmitys, eikä ilmalämpöpumppua hommaa se ihan ensimmäiseksi. Ei tarvitse ostaa kallista, vaan halvemman pään laite säästää jo tosi paljon kustannuksista.

Vierailija
52/54 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polta se

Kysy jos VPK harjoittelis ja polttaisi sen. Itse olen harkinnut tätä.

Joo, mutta huomaa ettet vakuutustahoja saa jos palokunta polttaa tai jos tuikkaa itse tuleen.

Vierailija
53/54 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvikset, marjat ja hedelmät saa helposti omasta puutarhasta. Siinä säästää paljon ruokakuluissa. Maito ja viljat kaupasta, ja lihaa muutaman kerran viikossa.

Vierailija
54/54 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhista huoneista ovet kiinni ja lämmöt pienelle, esim. +10 astetta. Yhdelle ihmiselle turha lämmittää toista sataa neliötä +28 asteiseksi. Yhden asteen pudotus lämpötilassa säästää lämmityskuluissa 5%.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi