Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä tilanteessa ihminen saa mielestäsi sanoa itseään köyhäksi?

Vierailija
28.06.2015 |

Tuo toine ketju on venynyt jo niin pitkäksi, siksi uusi ketju aiheesta. Mutta siis milloin suomalainen saa oikeuden olla köyhä? Missä elämäntilanteessa? Ilmeisesti palstan mukaan kukaan ei ole köyhä jos on enemmän kuin 1h/hlö ( siis yksiö on ok sinkulle, kaksio pariskunnalla ja 3h jos yhtään isompi perhe jne) Omakotiasuja ei ilmeisesti koskaan voi olla köyhä ( ei vaikka se okt olisi jossain periferiassa ja käytännössä arvoton) 

Myöskään mielenterveysongelmat eivät oikeuta köyhän statukseen saati päihdeongelmat. Kouluttamattomuus ja työttömyys on aina omia valintoja, joten silloinkaan ei saa armoa olla köyhä.

Köyhä on siis vain fyysisesti vakavasti sairastunut, pienen pienessä asunnossa ilman tukia asuva ihminenko, jolla ei ole mitään irtaimistoa eikä koskaan syö mitään herkkua/kahvia eikä vieraillekaan saa tarjota mitään leivonnaista? Eikä missään nimessä saa omistaa kallista lemmikkiä.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kun toimeentulotuki ( järkevän kokoinen/hintainen vuokra-asunto) ei riitä päivittäiseen lämpimään ateriaan vaikkei polta eikä juo.

koko käsite suhteellisesta köyhyydestä on järjetön

Vierailija
2/30 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöh, Suomi on maailma paras maa. Kukaan ei ole köyhä eikä kukaan saa valittaa mistään. Olemme absoluuttinen hyvinvointivaltio jonka edessä jopa muinainen Rooma valahtaa kalpeaksi. Se oli ironiaa. Ehkä Suomessa ei kannattaisi enää käyttää sanaa köyhä, kun se ymmärretään jatkuvasti väärin. Afrikan slummissa on näemmä köyhiä. Mutta ei Suomessa. Mikä nimitys siis annettaisiin modernin hyvinvointi valtion alaluokalle? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengenköyhyys.

Näyttää siltä, että monien on vaikea ymmärtää toisten tilannetta. Varsinkin raha-asioissa. Toisen köyhän mielestä  20 on pikkuraha ja toinen laskee senttejä maitopurkkiin. Ja rahakkaat katsovat aina köyhyyden olevan ihmisen omaa syytä ja eikä köyhä koskaan tarpeeksi köyhä, että häntä pitäisi mitenkään auttaa.  

Vierailija
4/30 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun käyt normaalissa päivätyössä ja kohtuullisen vuokran ja normaalikäsityksen mukaan pienten laskujen jälkeen joudut miettiin miten raha riittää ruokaan, vaikka kaiken ylimääräisen olet karsinut. Ja jos tulee yllättävä viidenkympin lasku, iskee se tuskanhiki että millä tästä selvitään.

Vierailija
5/30 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:22"]2:nen, miksi et ottanut opintolainaa? Eikö siinä mielessä köyhyytesi/niukkuutesi ollut osittain oma valinta ja lyhytaikaista. Varsinkin kun äitisi avusti sinua säännöllisesti
[/quote]
Kuinka moni täällä ottaisi lainaa maksaakseen normielämisensä?On aika hurjaa kerryttää sillä tavalla lainaa ja sitten epävakaaseen työmarkkinatilanteeseen valmistua.Tuossa vaiheessa tuli ajateltua että ei välttämättä ole varaa maksaa sitä lainaa takaisin,joten oli erittäin vastenmielinen ajatus edes ottaa sitä.Siinä olisi mahdollisesti jopa pilannut loppuelämänsä luottotietojen kadotessa velkoihin.Ei nuorena uskalla ottaa sitä mahdollisuutta.

Vierailija
6/30 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut köyhä nuorempana. Mutta ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Rahasta ei ollut koskaan pulaa, vaikka tulot oli todella pienet.

Ruokaa sai hyvin, kun keitti aamulla puuron ja puuronjämistä teki sämpylät. Pottuja ja lihaliemikuutiota ja pakastevihannespussi. Lenkin pätkä pilkottuna sekaan. Jos ei ollut lenkkiä, niin kaalta ja linssejä. Ja ei, en todellakaan ollut laiha ja kuihtunut köyhyyden vuoksi. Hyvin tuli aina massu täyteen.

Huonekaluina oli patja lattialla ja lakanat verhoina. Astioina välttämättämät paistinpannu ja iso kattila. Pannukahvia keitin.

Vapaa-aikaa vietin ulkoilemalla (ilmaista), hain kirjastosta kirjoja. Kunnan liikuntapalveluja sain käyttää puoli vuotta mielin määrin muutaman kympin kortilla. Tarjolla oli kaksi kuntosalia ja puistojumppaa yms.

Kulkuvälineenä oli polkupyörä, minkä hain kierrätyksestä ja fiksalin ihan hyväkuntoiseksi.

Nyt, kun elämä on muuttunut ja on töitä ja tulotkin hyvät, elän edelleen aika nuukasti. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Joku köyhempi kadehtii minua, mutta olen kylmästi vastannut, että juuri siksi minulle on kertynyt varallisuutta, kun on pienet menot. 

Vierailija
7/30 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä on se ihminen, joka ei elä omaisuudesta tulevien korkojen koroilla mukavasti.

Vierailija
8/30 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos köyhän laskut on osamaksuja tilailemistaan turhuuksista ja itketään, kun ei rahat riitä ja paska sossu, niin voi kyynel. Tehkää lisää lapsia, niin saatte lisää lapslisiä ja tukia, joilla voitte rahoittaa osamaksunne ja pikavippinne

Vierailija
9/30 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä juo kylmää hanavettä eikä kalliita virvoitusjuomia, teetä tai kahvia.

Köyhä elää juureksilla, pavuilla ja kaurahiutaleilla. Hän kerää marjoja ja sieniä luonnosta ja pakastaa tai kuivaa ne. Köyhä suosii raakaruokaa ja säästää sähköä.

Köyhällä ei ole puhelinta tai tietokonetta. Hän lukee mahdolliset viestit kirjastossa. Kirjastosta hän lainaa oivallisia köyhäilyoppaita. 

Köyhä liikkuu luonnossa eikä käy kuntosalilla ja jumpassa. 

Köyhä leikkaa itse hiuksensa.

Köyhä on niin hento, että hän löytää vaatteet kirpputorilta, jonne porsistuneet vievät liian pieniksi jääneet vaatteensa. 

Köyhä kulkee huomaavaisesti pää painuksissa, kun rikkaat ynnä äveriäät kulkevat häntä vastaan.

Hän muistaa aina köyhyytensä ja on nöyrä ja kiltti ihminen.

Vierailija
10/30 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vuokran, sähkön, puhelimen ja kotivakuutuksen jälkeen ei jää tarpeeksi rahaa ruokaan, hygieniatuotteisiin, vaatteisiin ja terveydenhoitoon. Ja siis kohtuullinen vuokra, ei perheen kokoon nähden liian iso tai muutoin liian kallis asunto. 

Vierailija
11/30 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koen olevani köyhä. Asun 24 neliön kämpässä ja elän tuilla. Käteen jää vuokran, laskujen ja velkojen jälkeen noin 100-200 euroa kuussa.

Vierailija
12/30 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:53"]

koko käsite suhteellisesta köyhyydestä on järjetön

[/quote]

Mitä se "suhteellinen köyhyys" edes tarkoittaa?

Vierailija
13/30 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:01"]

Hengenköyhyys.

Näyttää siltä, että monien on vaikea ymmärtää toisten tilannetta. Varsinkin raha-asioissa. Toisen köyhän mielestä  20 on pikkuraha ja toinen laskee senttejä maitopurkkiin. Ja rahakkaat katsovat aina köyhyyden olevan ihmisen omaa syytä ja eikä köyhä koskaan tarpeeksi köyhä, että häntä pitäisi mitenkään auttaa.  

[/quote]

Huh anteeksi vaan, 20 e on iso raha ainakin minulle.  Kuvitelkaa kun se on viimeinen.

Vierailija
14/30 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:38"]

Köyhä elää juureksilla, pavuilla ja kaurahiutaleilla. Hän kerää marjoja ja sieniä luonnosta ja pakastaa tai kuivaa ne. Köyhä suosii raakaruokaa ja säästää sähköä.

Köyhällä ei ole puhelinta tai tietokonetta. Hän lukee mahdolliset viestit kirjastossa. Kirjastosta hän lainaa oivallisia köyhäilyoppaita. 

Köyhä on niin hento, että hän löytää vaatteet kirpputorilta, jonne porsistuneet vievät liian pieniksi jääneet vaatteensa. 

Köyhä kulkee huomaavaisesti pää painuksissa, kun rikkaat ynnä äveriäät kulkevat häntä vastaan.

[/quote]

Tämä taitaa olla se palstan ideologianmukainen köyhä. Mutta miten köyhä voi etsiä työpaikkaa jos kännykkä ja nettikin ovat liiallista ylellisyyttä?

Vierailija
15/30 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe on köyhä. Kahden opiskelijan perhe. Minä en saa tukea tällä hetkellä senttiäkään kuukaudessa, koska opintotukikuukaudet loppuneet, enkä tule saamaan puoleen vuoteen mitään tukea yhteiskunnalta ennen kuin pusken graduni ulos, valmistun ja alan saamaan vähintään minimi työmarkkinatukea. Mies saa nettona 1600 euroa ja sillä elämme molemmat. Toimeentulotukea en saa koska minulla on vielä pari tuhatta euroa säästössä useampien vuosien työnteosta ja mies on töissä. 1600 euron nettotulot joista vuokran jälkeen jää kahdelle 1100 euroa muihin menoihin.

Tämä on tietysti luksusta, koska aikaisemmin olemme eläneet pelkästään opintorahalla+asumislisällä, ilman lainoja. Joka tekee nettona 1000 euroa miinus vuokra, jolloin käteen jäi 400 euroa ja joka kuukausi rahoitimme elämisemme työnteosta kertyneillä säästöillä. Itse kun olemme kituutelleet tällaisillä summilla ja kouluttaudumme koko ajan/pian valmistumme tuleviksi veronmaksajiksi niin suututtaa opiskelijoiden tukien suuruus. Joko työttömänä on joissain tapauksissa mahdollista saada liikaa tai opiskelijat saavat liian vähän, veikkaan jälkimmäistä. Ihme jos joku ei tartu tähän ja julista opintolainan auvoisuutta ja miten ennen vanhaankin otettiin lainaa. 

Vierailija
16/30 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

mä elän jokseenkin näin. Mulla on kuitenkin tuloja noin 85000€ vuodessa ja velatonta omaisuutakin lähemmäs puoli miljoonaa. En varmaan kelpaa köyhäksi? Joo, käteistä käyttörahaa ei ole, tulot mmenvät kaikki sijoituksiin ja sijoituslainoihin.

Vierailija
17/30 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

tuohon hoikkuuteen puutun. Salaatit on kallita ja einesruoka tulee halvimmaksi. Peruna on edullista myös. Köyhä voi myös stressanntua, ahdistua ja lihoa siksi. 

Vierailija
18/30 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:58"]

mä elän jokseenkin näin. Mulla on kuitenkin tuloja noin 85000€ vuodessa ja velatonta omaisuutakin lähemmäs puoli miljoonaa. En varmaan kelpaa köyhäksi? Joo, käteistä käyttörahaa ei ole, tulot mmenvät kaikki sijoituksiin ja sijoituslainoihin.

[/quote]

Mihin tarkoituseen hilloat varallisuutta? Nautitko elämästäsi? Mistä unelmoit?

Vierailija
19/30 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidennen kommentin kirjoittanut toteaa, että kommentti oli ironiaa.

En missään nimessä tarkoittanut herjata ketään vähävaraista.

Vierailija
20/30 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:01"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:58"]

[/quote]

Mihin tarkoituseen hilloat varallisuutta? Nautitko elämästäsi? Mistä unelmoit?

[/quote]

mun tarkoitus on, että 5-10 vuoden sisään, kun mun vanhemmat vanhenee ja lapset kasvaa aikuisiksi, mulla on varaa pitää huolta niistä. Unelmoin siitä, Että voi auttaa vanhempiani ja ostaa niille hoitoa, ja että mulla on yritys, joka voi palkata muuten pitkäaikaissairauden takia potentiaalisesti vaikeasti tyyöllistyvän lapseni. Nautin elämästäni, mutta en käytä siihen rahaa.