Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka olette pienituloisia ja asutte tilavassa asunnossa ja omistatte ehkä lemmikkejä tai auton

Vierailija
14.02.2022 |

Ajatteletko, että työssäkäyvillä on (aina) varaa samoihin asioihin kuin teillä? Tai ajatteletteko, että työssäkäyvillä on (aina) varaa enempään kuin teillä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

E.

Vierailija
2/17 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele. Aamuisin kahvikupin äärellä katselen, kun "orjat" kulkee työpaikoilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ajattele. Aamuisin kahvikupin äärellä katselen, kun "orjat" kulkee työpaikoilleen.

Ajatteletko, että pitäisi olla? Vai onko mielestäsi tuilla elävillä oikeus yhtä suureen elintasoon?

Vierailija
4/17 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan pienituloisia ja meillä on omakotitalo, 2 autoa ja eläimiä, jopa 2 hevosta.

Ihmettelen jos isompituloisilla ei voisi olla.

Vierailija
5/17 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se pienituloinenkin olla työssäkäyvä, mitä horiset?

Vierailija
6/17 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kysymys voitaisiin muotoilla myös niin, että ”te pienituloiset joilla jostain syystä on hyvätuloisen elintaso, tajuatteko että näin on?” Ja vastaus on, että yleensä kyllä.

Vierailija
7/17 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat ilmeisesti tuilla eläjää? Sano sitten niin.

Vierailija
8/17 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan pienituloisia ja meillä on omakotitalo, 2 autoa ja eläimiä, jopa 2 hevosta.

Ihmettelen jos isompituloisilla ei voisi olla.

Juu juu, ainahan teitä. Ja sitten sieltä kummasti selviää niitä seikkoja, jotka "unohdetaan" alun perin kertoa. Niin kuin vaikka velaton talo tai puoli-ilmainen, pimeät työt tai pienet lapset, jotka ei tarvitse mitään, ei harrasta mitään ja ruokakulutkin on 100 euroa kuussa. 

Vierailija
9/17 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei voi kovin pienituloinen olla tuossa tapauksessa. Ellei asunto ole ihan surkea läävä, joka on kuitenkin iso. 

Täällä on paljon "pienituloisia", jotka ovat oikeasti keskituloisia. 

Vierailija
10/17 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän perinnöllä. Olen myös työtön.

Kiinnosta veetuakaan töissäkävijöiden ongelmat.

Vierailija
11/17 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, Yritin olla korrekti :)

Vierailija
12/17 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olit nimenomaan epäkorrekti, koska vihjasit että pienituloiset eivät käy töissä.

Vierailija
13/17 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista sitä autoa, pesen pyykkini ilmaiseksi pesutuvalla, kodinkoneeni on vuokranantajan murhe. Ei ole muita kuluja kuin vuokra, sähkö, vakuutus ja puhelin. Vesi kuuluu vuokraan. Kaikki eletroniikkani on alle 3v vanhaa joten menee hajotessa takuuseen. On säästetty osakkeisiin, rahastoihin ja talletustilille, joten on mistä ottaa menojen sattuessa. Teen itse ruokani. Jokainen ihan itse päättää mitä haluaa. Minä en halua mitään erkoista. En halua myöskään auton enkä lemmikin kaltaista rahareikää elämääni.

Vierailija
14/17 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olit nimenomaan epäkorrekti, koska vihjasit että pienituloiset eivät käy töissä.

Olet täysin oikeassa, pahoittelut!

Vierailija
15/17 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele, elän lähinnä itselleni ja läheisilleni. Kaikki muu on keskimäärin merkityksetöntä.

Vierailija
16/17 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen työssäkäyvä, enkä ymmärrä kysymystä tai sen tarkoitusta.

En todellakaan mieti, että kaikilla, joilla olisi samat tulot kuin minulla olisi varaa tai olisi olematta varaa samaan kuin minulla. Jokainen laittaa rahansa hieman eri asioihin. Minulla täytyy olla auto, koska tarvitsen sitä töissä, mutta mieluiten olisin ilman. Miksi siis ajattelisin, että jollakulla muulla olisi/ei olisi varaa autoon? Minä priorisoin siihen, koska tarvitsen sitä.

Koska sitten minulla on auto, niin se mahdollistaa toisaalta monta muuta asiaa: Voin lähteä auton kanssa metsään poimimaan marjoja, sieniä ja hortaa. Tämä osaltaan on pienentänyt ruokakustannuksiani. Olen myös voinut telttailla jopa ilmaisilla paikoilla, koska auto on mahdollistanut kulkemisen niihin. Voin myös mennä torille sulkemisaikaan ja ostaa 30-50 euron vihannekset ja hedelmät noin 5-8 eurolla. Näistä riittää kasvikunnan tuotteita kolmeksi viikoksi kun hieman pakastaa ja kuivaa. Jos taas minulla ei olisi tuota 16 vuotta vanhaa autoa, niin moni tällainen säästäminen jäisi tekemättä. Toisaalta silloin olisi varaakin käyttää kalliimpia ruoka-aineita, koska ei olisi myöskään auton kuluja.

Vierailija
17/17 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 2 lasta, lähes velaton iso omakotitalo ja useampi lemmikki. Töissä en nyt ole, niissäkin palkka on vähän keskitason alle. Mutta silti jää joka kuukausi säästöön satoja euroja, töissä ollessa tonni. Autokin on. Mutta niin, se auto on 20v vanha, varmatoiminen, hyvin vähän on tarvinnut korjailla, jos tulee kalliimpi remontti, sitten vaihdan. On sijoituksia ja tilillä riittävästi rahaa. Ja eihän tämä talokaan uusi ole, eikä missään isossa kaupungissa. Mutta ei kuitenkaan ihan peräkorvessa, kyllä tän käsistä pois saisi. Jossain pk seudulla ei toki onnistuisi tämä elintaso, mutta itse tykkään enemmän asua täällä. Vaikka töitä ei ihan aina olekaan. Kelan rahoille en kuitenkaan ole tippunut ikinä. Kyllä tätä on jotkut ihmetellyt, että miten on varaa kaikkeen, mutta kai se on ne pienet menotkin.