Tytöt 18 TV Areena yle.fi
Kommentit (1165)
Tämä tv-ohjelma avasi mun silmät. Nuorten ja aikuisten syrjäytyminen ja huum. käyttö on Suomen epäonnistuneen yhteiskunnan syytä, jossa ei pidetä toisista huolta vaan on paljon itsekkyyttä ja kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Miksei teillä ole empatiakykyä? Haukutte nuoria, jotka voivat todella huonosti.
Mikä teitä vaivaa? Missä myötätunto?
Myötätuntoa on MUTTA…ei se auta yhtään, että annetaan rahaa, joka menee suoraan kaljaan, tupakkaan ja huumeisiin. Sääli ei AUTA mitenkään ja voivottelu. Toimenpiteitä ja ruokakuponkeja vaan. Tehdään se juopottelu ainakin astetta vaikeammaksi, kun joutuu niitten kuponkien kanssa venkslaamaan. Jos osoittaa jonkinlaista laskujenmaksukykyä, siisteyttä ja muuta positiivista yritystä elämänsä suhteen niin sitten voi suitsia löysätä. Joku tyhjien kaljalaatikoitten keräily keittiön nurkkaan ei ainakaan edusta mitään järjen käyttöä eikä jatkuvat putka-,ambulanssikyydit ja juopottelulla krapuloilla kehuskelu. Samoten jatkuva ruoan tilailu kotiin. Vähän nyt potkua persuuksiin eikä rahatukkua kouraan. Tämäkin ruoantilailijaneiti enempi kehuskeli laiskottelullaan ja laiskuudellaan. Jämäkkyyttä näitten nuorten kanssa ja kunnon puhuttelut ja kyselyt. Ei mitään ”kun olen niin masentunut ja pläplälää…” selittelyjä. Alkoholi ja huumeet pois niin alkaa masennukset helpottamaan ja terapiatkin saattaa toimia ja jaksaa nousta sieltä parvekkeelta, sohvalta ja sängystä tekemään muutakin kuin käydä kaljaostoksilla, riekkumassa kylillä tai roikkua netissä ja pelaamassa pleikkaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein nolointa oli se Aliisan sossu(?)/opettaja(?)/mikälie tapaaminen. Näki taas miten auttamattoman surkeaa apua on saatavilla. Hymistellään papereiden takaa eikä kohdata tai kuunnella ihmistä. Kyllä pisti potuttamaan..
Katsoin samaa... tulee mieleen joku liukuhihna-apu. Teennäisen ja vauvaannuttavan oloista.
Miten heidän olisi pitänyt toimia, olla tai puhua, jotta se ei tuntuisi "liukuhihna-avulta"?
Kyllä miettii miksi aina jaksetaan inistä miten muualta muuttaneet elää meidän rahoilla. Kyllä ihan nämä kotimaiset nuoret taitaa olla se pahin rahareikä. Kaikilla joku kuntoutustuki johonkin epämääräiseen mt-ongelmaan jonka varjolla laiskotellaan kotona vuosikaudet tai varmaan koko elämä. Tuon lesbomuikkelinkin rahoitus verovaroista kun lopetettaisiin niin alkaisi ymmärtää miksi ihmiset käy siellä töissä 8 h joka päivä, mikä oli hänelle kauhistus. Kadulle vaan jos ei huvita työnteko.
Suomen yhteiskunnassa on paljon korjattavaa. Syrjäytynyt on yhteiskunnan vika ja epäonnistuminen. Yrittipä asiaa kääntää miten vain yksilöiden syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Elämä pohjoisessa on tuollaista, pelkkää kärsimystä joka paikassa. En ymmärrä miksi joku haluaa asua siellä vapaaehtoisesti. Täällä Helsingissä ihmisillä on sentään mahdollisuus normaaliin elämään.
Helsinkiläiset ei tiedä normaalista elämästä mitään. Oman navan tuijottajat. Tyhmyys tiivistyy kun täällä "landella" käyvät. Kahvilassa kysytään onko kahvi tänään keitettyä tai onko lehti tämänpäiväinen. Ei, niille ei tuu aivoja vakiovarusteena...
Se yksi nainen kertoi Aliisalle että hänet raiskattiin kolmen ar a b iaa puhuvan miehen voimalla. Täällä ei kukaan kauhistele sitä.
Vierailija kirjoitti:
Se yksi nainen kertoi Aliisalle että hänet raiskattiin kolmen ar a b iaa puhuvan miehen voimalla. Täällä ei kukaan kauhistele sitä.
Kaikkien näitten u l k o m a a l aisten tekemien juttujen jälkeen olen alkanut inhoamaan ko. ”Herroja”. Alussa en uskonut, että ovat sellaisia kuin ovat, mutta pakko uskoa, että ovat melkoista sontajoukkoa monetkin. Eli älkää uskoko näitä ihania poikia naiset ja tytöt. Kaikille rikollisille m a a h a n muuttajille potkut persuuksiin. Tytöt liian hyväuskoisia, kun komiat pojat lirkuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia.
Noiden raizgaus juttujen myötä minusta on tullut iz lam usko va s tainen, kun itsekkin olen uhriksi joutunut
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla?? Kysyn vaan. Aamusta iltaan kännissä kaksi viikkoa.. tuskin nuo penskat mitään kiljuakaan keittelee?
Eikös tämä Alisa kertonut ottaneensa pikavippejä "läpällä"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella surullisia tapauksia, kamalia taustoja raiskaamista, isä yrittänyt tappaa yms. Ei ihme, että ovat ihan sekaisin ja vihaavat kaikkea. Eivät selvästi ole saaneet mitään tervettä kasvatusta tai normaaleja rajoja, puhekin pelkkää kiroilua ja elämässä tärkeintä on ryyppääminen. Hyvä, että on sentään kaveriporukka, mutta tuo kaveripiirikin tuntuu koostuvan hyvin henkisesti sairaista nuorista. Toivottavasti saavat elämänsä raiteilleen! Järkyttävää, että yksi tytöistä suhteessa jonkun murhaajan kanssa, selvästi ei ole mitään ihmissuhteita.
Tämä! Suutuin henkisesti yhelle täällä, joka kommentoi kylmästi "porsasta sakkia" jotku ei vaan tajua :'(
”Porsastelevaa” sakkia ja jostakin voi aloittaa. Esim. siivota kämpän ja suunsa ja miettiä mitä voisi tehdä toisin. Ei se juopottelu auta eikä muka ”ymmärtävien” lässytykset. Totuudet tiskiin vaan.
Aliisa vaikutti tästä porukasta eniten siltä, joka kykenee nousemaan jollain tavalla jaloilleen. Oikeastaan samaistuin häneen eniten, vaikka en juonutkaan lukiossa ihan tuolla lailla, mutta kyllä biletys maistui ja pakenin uupumusta ja mun tiettyjä kipukohtia siihen. Silti mullakin halua oli saada valkolakki (jonka sain) ja edetä elämässä. Noiden ristitulessa kamppailu on raskasta, kun tietää, että voisi olla potentiaalia moniin asioihin, mutta kamppailee samalla sen oman mielensä ja jaksamisen kanssa. Mäkin olen joskus läpällä heittänyt epätoivon hetkinä, että ehkä alan vaan kelarotaksi. Siinä pitää ymmärtää kuitenkin se konteksti. Aliisallakin oli kuitenkin selvästi halua mennä töihin. Tuo kommentti nyt oli selvästi juuri tuollainen epätoivon hetkenä heitetty juttu.
Malla oli selvästi hyvin rikkinäinen ja yksinäinen. Hyväksikäyttöä kokeneilla on jostain syystä yleisempää kokea viehätystä rikollisiin. En sano, että Malla on täysin viaton uhri tuossa puolisovalinnassaan ellei häntä ole tuohon suhteeseen manipuloitu. Hänen taustallaan jollain tavalla silti ymmärrän sen. Hän ei välttämättä tiedä paremmasta ja kun löytää edes jonkun, joka välittää tai väittää välittävänsä, vaikka sitten murhaajan, niin siitä haluaa pitää kiinni. Se pehmolelujen asettelu sai mun kyyneleet silmiin. Se oli jotenkin koskettavaa. Selvästi tämä ihminen on jäänyt jotain tosi isoa vaille elämässään. Valitettavasti pelkään, että hänen elämänsä ei pääty hyvin… Toivotaan, että miehensä ei tee mitään hänelle.
Miki oli selvästi masentunut. Sen näki ilmeistä, puheesta ja olemuksesta. Joo, ehkä hänellä olisi petrattavaa jossain asenteissa ja piiloutuu sairauden taakse ajoittain liikaa, mutta mä osasin nähdä vähän syvemmälle niiden puheiden taakse. Muistan ite, miten ahdistavalta tuntui hakea ekoja kesätyöpaikkoja, koska mua yksinkertaisesti pelotti, että mä epäonnistun enkä osaa mitään. Minua ei kauhistuttanut se itse työnteko, vaan pelko epäonnistumisesta, etenkin kun kilpailu nykyään jo yksinkertaisista töistä on kovaa. Joten ehkä Mikillä on jotain samankaltaista taustalla. Muistan myös, miten vaikeeta masentuneena oli joinakin päivinä lähteä ihmisten ilmoille. Kun olin lukiosta hetken sairaslomalla masennuksen takia, ne päivät ennen sitä oli tosi raskaita, kun joutui näyttämään naamaansa koulussa. Työ ja opiskelu vaatii kuitenkin energiaa, aivoja ja monesti useiden ihmisten kanssa samassa tilassa olemista useita tunteja, joten se ei ole ihan verrattavissa siihen, että käy joskus läheisen kaverin kanssa ulkona syömässä. Toki siihenkään ei aina pystynyt. Ja Mikihän tilasi ruokaa paljon kotiin, vaikka ruokapaikka olisi ollut 400 metrin päässä.
Sunisa oli luonut itselleen kovan kuoren, jonka alla kuitenkin on aika rikkinäinen ja traumatisoitunut ihminen. Tuo aggressiivisuus taitaa olla oire siitä. Hänelläkin oli jonkinlaista yritystä saada töitä ja halua tavoitella sitä, mutta hänen varmaan ensin pitäisi käydä jossakin terapiassa. Hänessäkin on potentiaalia, kunhan saisi nuo ongelmansa käsiteltyä. Ihmiset reagoi eri tavalla traumoihin. Sekin on hyvä muistaa, kun sanotaan, ettei itse kokenut tuollaista oireilua. En sano, että se tekee Sunisan käytöksestä hyväksyttävää, mutta ehkä sen taakse voi yrittää silti nähdä, ettei silkkaa ilkeyttään ole tuollainen. Vastuu tietysti on hänellä muuttaa sitä loppupeleissä.
Täytyy myös muistaa, että he ovat tosi nuoria, jolloin ei ole vielä kykyä käsitellä samalla tavalla asioita kuin vaikka 30-40-vuotiaana.
Kun täällä niin kovasti taas huudellaan tukien poistamisen perään, niin kannattaa katsoa niitä maita, missä on heikko sosiaaliturva tai sitä ei ole ollenkaan. Siellä sitten joutuu asettamaan kotiin kunnon turvajärjestelyt ja vastaavat. Joo, ehkä joku ruokakuponkisysteemi voisi toimia päihdeongelmaisten kohdalla, mutta ei se ihan niin mene, että kun tuet lähtee, niin sitten vaan mennään töihin. Kyllä osa joutuisi kadulle, jatkaisi siellä ryyppämistä, narkkausta ja lisäksi alkaisivat varastelemaan muilta. Suomessakin tuhaltaan verorahoja ihan käsittämättömiin kohteisiin.
Vierailija kirjoitti:
mua kiinostaisi tietää että soittiko se poliisille ?,sen jälkeen kun oli poikaystävälle soittanut
Silmiä avaava ohjelma. Varsinkin se hetki kun Malla sanoi siinä koulukohtauksessa, että on outoa kun luokkakaverit puhuu vanhemmistaan ja viikkorahoista. Tuli todella paha olo tuosta, ettö joku on vaan heitetty yksin selviämään. Tietysti laitos tukena mutta ei se korvaa huolehtivia vanhempia. 18-vuotias on vielä täysi lapsi, joka tarvitsee vanhempiaan. Nämä nuoret on heitetty täysin oman onnensa nojaan. Ei mikään ihme, että ajautuu ongelmiin. Hyvä on huudella ihmisten, joilla on ollut vanhemmat tukena tuossa vaiheessa kun on yhdessä yössä muuttunut ”aikuiseksi”.
Mitähän heille mahtaa kuulua nyt? Joko Malla kykenee asumaan itsenäisesti, onko naimisissa? Minne se Sunisa muutti, jos ei Ouluun? Vieläköhän Aliisa on päiväkodissa töissä?
Olen hyvin pidetty kollega. Sen sijaan nuo jotka kohtelevat työssä huonosti huum.käyttäjiä, seks.rikollisia ja muita rikolisia ja muita vähempiosaisia ovat niitä joista ei työyhteisössä pidetä.
T. Hoitaja