Kirje Seilin saarelta, joka ei koskaan päässyt perille
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 16:47"]
Yrittäkää edes keskittyä olennaiseen, sen sijaan että takerrutte kielioppiin. Ymmärrän, kyllä että aihe on monelle liian raskas, joten ette halua edes sitä ajatella.
[/quote]
Tunnustan: on surullista ajatella sinne tänne seilaavaa saarta, joka ei koskaan pääse perille.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 16:51"]
Miksei ''potilaat'' uineet saarelta pois? Moni sai kuitenkin ihan vapaasti käyskennellä saarella
[/quote]
Käypä joskus Seilissä, niin ymmärrät.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 16:33"]
Jonkinlainen anteeksipyyntö pitäisi vähintään tehdä potilaiden suvuille, tai jotain edes.
[/quote]Kenen tarkkaan ottaen haluaisit pyytävän anteeksi?
[/quote]Suomen valtiojohdon. Niinhän tehdään muissakin maissa, pyytävät anteeksi aiempia hirmutekoja.
[/quote]
miksi Suomen valtionjohdon pitäisi pyytää potilaiden sukulaisilta anteeksi sitä, että sukulaisten omat esi-isät lähettivät omia perheenjäseniään pois? Eihän Suomen valtiota edes ollut tuolloin?
Nykyajan Suomessa mielisairaiden "hoito" entisaikaan tuntuu käsittämättömän julmalta ja epäinhimilliseltä. Täytyy silti muistaa, että ajat muuttuu ja tuota "hoitoa" pidettiin silloin yleisesti hyväksyttävänä, ei mielisairauksista tiedetty niin paljoa. Sukulaisetkin halusivat eroon, koska aiheuttivat häpeää. Yleinen tietämys on lisääntynyt
Oikeasti te olette lapsellisia, jotka kommentoitte nyt vaan otsikkoa. Hävettää teidän puolesta.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 16:33"]
Jonkinlainen anteeksipyyntö pitäisi vähintään tehdä potilaiden suvuille, tai jotain edes.
[/quote]Kenen tarkkaan ottaen haluaisit pyytävän anteeksi?
[/quote]Suomen valtiojohdon. Niinhän tehdään muissakin maissa, pyytävät anteeksi aiempia hirmutekoja.
[/quote]
miksi Suomen valtionjohdon pitäisi pyytää potilaiden sukulaisilta anteeksi sitä, että sukulaisten omat esi-isät lähettivät omia perheenjäseniään pois? Eihän Suomen valtiota edes ollut tuolloin?
[/quote]Sairaala toimi vielä 1960-luvulla. Miten niin ei ollut Suomen valtiota?
Suurin osa suomalaisista tunnekylmiä ja empatiakyvyttömiä.
Anteeks nyt nää ihan aiheen vierestä menevät kommentit mutta voi jesus mikä tekohymyänkyttäjä toi studio55:n juontaja on! Ja toisekseen, alkoiko kellään muulla soida päässä Jenni Vartiaisen Seili?
Ei mulla muuta, poistun takavasempaan pohtimaan muita asiaankuulumattomuuksia.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 16:51"]
Signellä on valikoiva muisti. Miten kehtaa! Törkeä nainen. Hänet olisi pitänyt laittaa sinne itse potilaaksi. Kääntää katseensa pois kun toisia pahoinpidellään ja on kuin ei mitään muka tietäisi. Ja sitten kehtaa syyttää valehtelijoiksi.
Signe hieman kritisoi, että Seilistä on annettu turhankin hurja kuva julkisuudessa.
–Lehdissä on ollut paljon kirjoituksia Seilistä, mutta ei niissä kaikissa ole perää. Minulla on vain mukavia muistoja sieltä. Potilaat olivat iloisia ja vaikuttivat tyytyväisiltä, kun heitä kohdeltiin hyvin.
Kun Seilin toiminta lopetettiin vuonna 1962, potilaat siirrettiin muihin valtion mielisairaaloihin.
–He itkivät ja olivat tosi surullisia jouduttuaan pois Seilistä, Signe muistelee.
[/quote]Voihan se olla, että ne hoitajat ja lääkärit, jotka kiduttivat potilaita tuolla joutuvat helvetissä sellaiseen paikkaan, missä itse ovatkin potilaina Seilin saaren kopiossa. Ilman mitään toivoa poispääsystä. Heidän aivojaan leikeltäisiin, heitä potkittaisiin ja hakattaisiin. Kukaan ei kuulisi huutoja ja vaikka kuulisi, kukaan ei välittäisi. Ja sitten he muistaisivat aina uudelleen ja uudelleen, mitä tuli maan päällä tehtyä.
Muistan kuulleeni, että Seilille piti ottaa mukaan ruumisarkku laudat potilaaksi mennessä, sillä saarella ei ollut puita arkuiksi asti. Nuoret tytöt joutuivat tänne koska olivat houkutelleet aikuisia miehiä ties mihin syntiin.
Minä taas luin artikkelin, jossa kerrottiin kilpirauhaspotilaiden joutuneen Seiliin. Sairaudesta ei tuolloin varsinkaan tiedetty tarpeeksi.
No mutta ei tää turhaan päässä soinutkaan, tarinahan on siis suoraan Seilin saaresta. Mä olen tähän asti ajatellut seiliä vaan seilaamisena. Oho. -30-
On matkallaan aalloilla Airiston
Sofia, ryysyläinen
Kun taakseen hän katsoo niin siellä yhä on
tuttu tie joka kotiin vie
Halki synkän veen
vene hiljalleen
lipuu saareen syrjäiseen
Halki synkän veen
lipuu hiljalleen
Seiliin soudetaan
Seiliin soudetaan
Jos määränpää edessä häämöttää
Siel' saari on tuomittujen
Jos Seiliin ken joutuu, hän Seiliin myös jää
kuolemaan heikot soudetaan
Halki synkän veen
vene hiljalleen
lipuu saareen syrjäiseen
Halki synkän veen
lipuu hiljalleen
Seiliin soudetaan
Seiliin soudetaan
Mukana naulat ja lautaa
niistä leposijan saa
Sata on Seilissä hautaa
ja satoja vielä kaivetaan
Seilistä pitäisi tehdä elokuva. Joku dokumentti siitä on tehty:
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 17:17"]Suurin osa suomalaisista tunnekylmiä ja empatiakyvyttömiä.
[/quote]
Esim. Islamistit ovat empaattisempia kuin suomalaiset.Mistä maasta itse olet lähtöisin?
Turun kaupunginteatterissa on esitetty Seili-musikaalia. Oli hyvä!
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 17:17"]Suurin osa suomalaisista tunnekylmiä ja empatiakyvyttömiä.
[/quote]
Esim. Islamistit ovat empaattisempia kuin suomalaiset.Mistä maasta itse olet lähtöisin?
[/quote]
Islamistit liittyy tähän miten?
Kyllä olis karmeeta mennä näyttelemään Seili-leffaan, oikealle tapahtumapaikalle.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Seili
http://www.visitturku.fi/en/seili-island_en
http://www.merireitit.fi/?page_id=24&lang=en
Turun yliopiston rakennus, entinen sairaala
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Sj%C3%A4l%C3%B6-%C3%85A-byggnad-2004.jpg
"Vielä vuonna 1985 professori Pekka Halonen ehdotti, että HIV -potilaat voitaisiin siirtää Seiliin samaan tapaan kuin lepra- ja mielisairaalapotilaat aikaisemmin." !!!
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 16:47"]
Yrittäkää edes keskittyä olennaiseen, sen sijaan että takerrutte kielioppiin. Ymmärrän, kyllä että aihe on monelle liian raskas, joten ette halua edes sitä ajatella.
[/quote]
Jos haluaa muiden keskittyvän sisältöön eikä muotoon, kannattaa välttää ilmeisiä ja karkeita virheitä.