Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asunnon omistussuhteista tietävät!! AUTTAKAAS! :) ov.

Vierailija
25.09.2006 |

Minä opiskelen, mies töissä. Vuosi sitten ostettiin kaksio. Katsoin kauppakirjaa ja 100% miehen nimissä ja hän palkallaan lyhentää lainaa.

Saan avopuolison tulojen vuoksi opintotukea VAIN 150e/kk! Muutenhan saisin sen 430e. eli maksimin. Voi itku jotenkin harmittaa, kun mulla nyt menee kaikki " tulot" elämiseen ja miehellä säästöön.

Vähän hankalaa jos ero koittais. Miten olis järkevää tehdä? Jos olisin omistaja esim 49% mies 51% niin saisinko valtiolta opintotuet asuntoon? Asunnon osto tapahtui silloin niin nopeasti, että ei ehditty näitä setvimään.

Mies väittää, että pankissa on tehty joku keskinäinen testamentti tai siis vakuutus, että kuoleman ym sattuessa asunto siirtyisi minulle eikä hänen vanhemmilleen. Mikäs juttu tuo on? Ai että kuoleman sattuessa lainat siirtyy minulle, mutta asunto perinnönjaossa hänen vanhemmilleen?

Olkaa kilttejä ja pitäkää ylhäällä (joudun lähtemään koululle) tää asia mietityttää! Kiitos asiasta tietäville, jotka viitsitte auttaa.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös opintoraha ole kaikille sama ja puolison tuloista riippumaton?

Vierailija
2/5 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikanaan sama tilanne. Ei oltu kauan seurusteltu (6kk) ja mieheni osti asunnon kokonaan omiin nimiinsä ja yksin on sitä lyhennellyt. Nyt asunto maksettu (edelleen siinä asumme). Meillä on avioehto, että asunto kuuluumiehelleni ja esim ero tilanteessa en sitä saa, mut kuoleman tapauksessa omistus siirtyy mulle.

Jos laina niin silloin varmasti myös omistus on siirretty sulle, mut muuten sulla ei lain mukaan ole asuntoon osaa eikä arpaa ellette ole naimisissa. Jos olette naimisissa eikä teillä ole avioehtoa on asunnosta puolet automaattisesti sun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunto ei ole sinun nimissäsi niin pitäiskö sun tehdä vuokrasopimus siitä puolikkaasta asunnosta? Kysy Kelasta, kyllä ne siellä auttavat ja pitävät huolen että saat kaikki mahdolliset tuet. Näin ainakin itse koin silloin opiskeluaikoinani.

Vierailija
4/5 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla ei siis tällä hetkellä ole minkäänlaista oikeutta asuntoon. Minä sinuna haluaisin nähdä sen " testamentin" , jos sellainen on. Kun kauppa on jo tehty, te etten voi enää noin vain mennä muuttamaan omistussuhdetta, tai ainakin verottaja tulee haluaamaan jonkun selityksen siitä, miksi sinä noi vain saat puolikkaan asunotoa ja maksatko sinä siitä lahjaveroa. Missään tapauksessa sinä et saisi opstotukea asumiseen, sitä ei koskaa saan asumiseen. Asumistuki on erikseen. Opintotuen asumislisää voi saada jos asuu OPINTOJEN TAKIA ERI PAIKKAKUNNALLA kuin perheensä (ja tällä kertaa perheeksi katsotaan myö avopari) eli et sinä sitä saa tähän asuntoon ikinä. Teoriassa voisitte perheenä saada valtion asumistukea, jos perheen yhteenlasketut tulot ovat tarpeeksi pienet. Mutta et siis sitäkään sinä yksin.

Mitä teidän kannattaisi tehdä: vaihtoehto 1) totetaatte että asiat ovat niinkuin te haluattekin ja kämppä on nyt ja aina miehen. Sunrahat menee elämiseen ja miehen säästöön koska onhan sillä niitä paljon enemmänkin. vaihtoehto 2) totetatte että te haluatte olla perhe ja elättää toisianne myös kehitysvaiheissa eli opiskellessa jne. Menette naimisiin. Kämppä voi pysyä miehen asuntona koska sinulla on siihen avio-oikeus liiton purkautuessa (kunhan ette kirjoita sellaista avioehtoa joka koskisi asuntoa) tai 3) voitte tehdä jonkun keskinäisen kaupan tai lahjakirjat asunnonpuolikkaasta tai muusta prosenttiosuudesta ja maksaa asiaankuuluvat verot joko avo- tai avioliitossa (jälkimmäisessä ne ovat pienemmät). Rehellisesti sanottuna ihmettelen jos miehesi suostuu lahjoittamaan sinulle mitään - mutta siihen voi suostua jos ostat sen häneltä ja otat puolet velastakin hoitaaksesi.

Vierailija
5/5 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä selkeintä on tehdä tuo vuokrasopimus, mitä joku jo ehdotti ja sen pohjalta sitten haet asumistukea.