Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua. En saa maksettua laskuja vaikka tilillä hyvin rahaa.

Vierailija
13.02.2022 |

On siis varaa maksaa ne kyllö. Mutra jokin maksamisessa ahdistaa niin paljon että lamaannun, laskut unohtuu jne. Automaattisessa veloituksessa on kaikki mitkä voi laittaa mutta kirjeenä tulee monta yksittäisen jutun laskua joka kk. Panikoin jotain ulosottoa kun en vain saa maksettua niitä. Mitä ihmettä tämä on?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä vitkuttelu laskujen maksussa kotoa opittu tapa? Ovatko äitisi ja isäsi opettaneet Sinulle lapsuudenkodissa raha-asioitten hoitoa,laskujen maksua, säästäväisyyttä ja oman talouden suunnittelua?

Apua on saatavilla:

https://www.martat.fi/marttakoulu/omat-rahat/

https://www.mll.fi/lapsemme-lehti/puhu-rahasta/

https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/tuki/rahataito.html#tab=Testaa-r…

https://www.op-media.fi/omat-rahat/tiedatko-mihin-rahasi-kuluvat-oman-t…

Tee myös excel-taulukko tuloista ja menoista.

Laskut saat maksettua, kun alat maksaa. Avaat ensin kaikki kotiin tuleet kirjekuoret. Sitten avaat verkkopankin ja alat maksaa. Kannattaa maksaa lasku heti, kun lasku tulee. eikä odottaa eräpäivää. Minulla ei ole ainuttakaan laskua sähköisenä e-laskuna. Laskuista tulee ilmoitus joko sähköpostiin tai Oma Postiin tai lasku tulee paperisena, jos se on maksutonta. Haluan nähdä itse kaikki laskut ja tarkastaa ne ennen maksamista.

Vierailija
62/98 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää kehittää uusi rutiini. Avaat kaikki laskut heti kun ne tulee postiluukuista. Teet maksettaville laskuille kotiisi oman paikan, näkyvälle paikalle. Sovit itsesi kanssa viikoittaisen laskujenmaksuhetken, esim aina tiistaisin ruuan jälkeen. Laita puhelimeen vakiohälytys tätä varten. Otat laskupinon ja maksat ne. Siirrät maksetut laskut toiseen pinoon (tai revit tai mitä haluatkaan tehdä niille, mutta poistat ne näköpiiristä jotta eivät mene sekaisin maksamattomien kanssa).

Mä avaan kaikki laskut heti ja skannaan viivakoodin ja heitän paperit pois. Kahden viikon välein maksan laskut järjestyksessä ja merkkaan kalenterin välilehdellä olevaan listaan, mikä päivä maksoin laskut. Näin ei esim sähköpostiin tuleva lasku unohdu ja kun olen päättänyt tarkistaa laskut joka toinen maanantai, niin ne tulevat hoidetuksi. Olen käynyt läpi myös samanlaisen vaiheen kuin ap, kaiken pitää olla hallinnassa tai siitä seuraa ahdistus ja blokki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä paperisena. Lue ketjua. Tulee sähköpostilla jne. Ja itse sain juuri terveystalon laskun joka tuli vain heidän nettisivuille jonne piti kirjautua katsomaan sitä.

Mullakin oli Terveystalon kanssa yhden laskun yhteydessä jotain ihme säätöä. Oli lääkärin kanssa etätapaamisia ja normisti niistä tuli sitten lasku sinne Terveystalon sivuille ja tieto sähköpostiin. Sitten jonkun laskun kanssa oli viive ja laitoin jo lääkärille sähköpostia, et ei oo tästä näkyny laskua vielä. Hän sitten kertoi et Terveystalo hoitaa sen laskutuksen, et kysy sieltä. No minä soitin sinne (ja niillä on vielä saakelin kallista se, kun puhelimella soittaa) ja he joutui siellä vähän selvittämään ja kyselemään, mitä on tapahtunu. No lopulta selvis et olivat laittaneet mulle paperilaskun tulemaan kun jotain hämminkiä siinä oli ollut o_O No ei siinä muuta, mutta kun nuo verkkosivuille tulevat laskut oli sellaisia, missä oli vaan se lääkärinpalkkio, niin eikös paperilaskuun ollu laitettu sitten 22€ toimistomaksua päälle >:-I  

Ja ainahan noiden paperilaskujen kanssa pelottaa, että tuleeko ne perille vai silppuaako Postin lajittelukone sen tai jakaako Posti sen jonnekin naapuriin tai heittääkö postinkantaja sen lumihankeen.

Vierailija
64/98 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että jostain harrastuksista voi tulla lasku paperilla, mutta mitä lääkärimaksulaskuja teille oikein tulee? Aina, kun olen käynyt yksityislääkärillä, olen maksanut laskun pankkikortilla heti kassalla poistuessani. Sain kuitenkin sen käsityksen, että ap:llä rahojen riittämisessä ei ole ongelmaa eli tässä ei tarvitse hakea lisää maksuaikaa jollain rahoitusjärjestelyllä.

Vierailija
65/98 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että jostain harrastuksista voi tulla lasku paperilla, mutta mitä lääkärimaksulaskuja teille oikein tulee? Aina, kun olen käynyt yksityislääkärillä, olen maksanut laskun pankkikortilla heti kassalla poistuessani. Sain kuitenkin sen käsityksen, että ap:llä rahojen riittämisessä ei ole ongelmaa eli tässä ei tarvitse hakea lisää maksuaikaa jollain rahoitusjärjestelyllä.

Etävastaanotot esimerkiksi. Ja terapia.

Vierailija
66/98 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkitse ittes jotenkin kun saat laskun maksettua? Mutta terapiaa kyllä suosittelen myös.

Vierailija
67/98 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä vitkuttelu laskujen maksussa kotoa opittu tapa? Ovatko äitisi ja isäsi opettaneet Sinulle lapsuudenkodissa raha-asioitten hoitoa,laskujen maksua, säästäväisyyttä ja oman talouden suunnittelua? 

Ei se ole siitä kasvatuksestakaan kiinni. Minä opetin ja kasvatin oman lapsen talousasioihin pienestä asti. Mutta niin vain hänelläkin tökkii laskujenmaksu aivan samalla tavalla kuin isällään. Ja muukin raha-asioiden hoitaminen. Esimerkiksi opintotuen palautuksen hän missasi ihan saamattomuuttaan ja joutui sitten maksamaan myöhemmin siitä kovat korot. 

Hänellä on ADHD ja hänellä se laskujenmaksu tökkii. Hänelläkin puoliso hoitaa kaikki perheen yhteiset laskut, mutta ilmeisesti puolison pitäisi vielä enemmän vahtia, että tyttären omatkin laskut ja muut hoidettavat asiat hoituvat ajallaan. 

Viimeisin kämmi tyttärellä oli se, kun työpaikalla oli siirrytty sellaiseen systeemiin että palkka maksetaan raportoitujen tuntien perusteella ja hän oli missannut tammikuun deadlinen. Osa tammikuun tunneista tuli siis raportoitua liian myöhään ja niinpä osa tammikuun palkasta jäi saamatta o_O Töissä hän kuitenkin pärjää ja on ikäisekseen todella hyväpalkkainen (21v ja 3800€/kk), mutta laskujen ja muiden juoksevien asioiden hoito tökkii. Ja siivous.

Vierailija
68/98 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko esim. puoliso maksaa laskut tililtäsi? Toinen vaihtoehto on hakeutua taloudelliseen edunvalvontaan.

Vierailija
69/98 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee samaan tapaan.

Rahaa on riittävästi.

Ongelma on minulla myös toiseen suuntaan.

Pari yritystä on mulle yhteensö 70 000€ velkaa ja en jaksa kirjoittaa laskua

Jos yhtään lohduttaa, tiedän muitakin yrittäjiä joilla laskujenmaksu tökkii. 

Mutta eikö noilla summilla kannattaisi jo maksaa jollekin siitä, että hoitaa laskutuksen sun puolesta? Jopa niin, että tulisi sun luokse ja istuisi tietokoneellesi naputtamaan sitä laskua sinun sanelemien ohjeiden mukaan?

Vierailija
70/98 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä e laskuna niin silloin ne näkyy kun avaat verkkopankin.

Ja varmasti ne laskut tulee maksettua kun pitää sen heti maksuun kun se on tullut postista kotiin tuotua.

On paljon sellaisia mitä ei saa e-laskuna. Ne tulee jotka saa. Ap

No muuta en osaa sanoa kuin, että mitä ihmeen laskuja ihmisille tulee paljon paperisena enää nykypäivänä? Mulle tuli vuosi sitten muuton jälkeen eka uuden kodin sähkölasku paperisena, kun jostain syystä e-laskutiedot oli kadonneet sopimuspäivityksen yhteydessä. Taloyhtiön vesilaskut tulee 3 krt/vuosi paperisena ja niitä ei jostain syystä saa e-laskuna, vaikka vastikelaskut tulee kyllä suoraan verkkopankkiin.

Ei välttämättä paperisena. Lue ketjua. Tulee sähköpostilla jne. Ja itse sain juuri terveystalon laskun joka tuli vain heidän nettisivuille jonne piti kirjautua katsomaan sitä.

Ja näitä Terveystalon laskuja tulee sitten paljon? Viestini kysymys koski juurikin tuota, kun laskun maksamista pakoilevat väittävät, että tulee paljon laskuja muuten kuin e-laskuina, niin se on kyllä hevon humppaa.

Vierailija
71/98 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat ne menemään maksuun eräpäivänä. Ei pitäisi ahdistaa kun et näe rahan katoavan tililtä samantien.

Vierailija
72/98 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ne laskut siihen joskus mainittuun kuoreeseen ja viet pankin postilaatikkoon, jos tuo palvelu on vielä käytössä.

Vierailija
73/98 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen laskuja tulee noin paljon? Mikä taho niitä lähettelee alvariinsa?

Minä en edes muista milloin mulle on paperilaskua tullut. Kaikki toistuvat laskut menee e-laskuna ja kun

tilillä aina katetta niin niitä ei tarvitse vahvistaa eikä muistella.

Lääkärissä maksan saman tien kortilla.

Vierailija
74/98 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinua ahdistaa laskujen maksamisessa?

Voisitko pureutua juurisyyhyyn ja saada helpotusta tilanteeseen?

Tsemppiä :)

Vierailija
75/98 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen laskuja tulee noin paljon? Mikä taho niitä lähettelee alvariinsa?

Minä en edes muista milloin mulle on paperilaskua tullut. Kaikki toistuvat laskut menee e-laskuna ja kun

tilillä aina katetta niin niitä ei tarvitse vahvistaa eikä muistella.

Lääkärissä maksan saman tien kortilla.

Poliklinikkamaksuista tulee lasku, ei voi maksaa paikanpäällä

Vierailija
76/98 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä e laskuna niin silloin ne näkyy kun avaat verkkopankin.

Ja varmasti ne laskut tulee maksettua kun pitää sen heti maksuun kun se on tullut postista kotiin tuotua.

On paljon sellaisia mitä ei saa e-laskuna. Ne tulee jotka saa. Ap

No muuta en osaa sanoa kuin, että mitä ihmeen laskuja ihmisille tulee paljon paperisena enää nykypäivänä? Mulle tuli vuosi sitten muuton jälkeen eka uuden kodin sähkölasku paperisena, kun jostain syystä e-laskutiedot oli kadonneet sopimuspäivityksen yhteydessä. Taloyhtiön vesilaskut tulee 3 krt/vuosi paperisena ja niitä ei jostain syystä saa e-laskuna, vaikka vastikelaskut tulee kyllä suoraan verkkopankkiin.

Ja näitä Terveystalon laskuja tulee sitten paljon? Viestini kysymys koski juurikin tuota, kun laskun maksamista pakoilevat väittävät, että tulee paljon laskuja muuten kuin e-laskuina, niin se on kyllä hevon humppaa.

Ap:llä oli näiden lääkärilaskujen lisäksi lasten harrastuksiin liittyviä laskuja ja yhdistysten laskuja, joita ei saa e-laskuna. Lasten kautta tuollaisia laskuja tosiaan tulee helpommin.

Käyn itsekin nyt terapiassa ja toisessa paikassa on menossa diagnostiset tutkimukset. Molemmista paikoista tulee laskut sähköpostiin. Kun lapsi oli lukiossa, kuukausimaksut tuli paperisena ja se laskutuskin oli vähän laiskanlaista, laskuttajana oli koulun kannatusyhdistys ja siellä oli yksi ihminen hoitamassa sitä talouspuolta. Ei voinut saada niitä laskuja sähköpostiin, kun ei järjestelmät oikein tukeneet sitä (tai täti ei osannut). Sitten tekivät kirjatilauksia kimpassa ja niidenkin lasku tuli paperilla. Lukion jälkeen kun lapsi meni autokouluun, taas tuli laskut sähköpostiin. 

Meillä tulee sähköpostiin veneseuran maksut ja syksyllä kun viedään vene syyshuoltoon ja talvisäilytykseen, niin paperilaskua jäädään odottelemaan. Kyllä ihmisen elämässä voi olla kaikenlaista silppua ja sälää, mistä seuraa laskuja, joita ei saa verkkopankkiin. Eikä se tarkoita, että asiat olisi hoidettu huonosti. Joku metsuri joka käy kaatamassa pari puuta ei mitään e-laskua lähetä, tai yrittäjä, joka kertaluontoisesti tarjoaa hydrokopterillaan kyydin mökille ja takaisin. Tai nuohooja ja mitä näitä on. 

Vierailija
77/98 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aivan sama ongelma vuosia sitten. Avaamattomia laskuja (suurin osa muistutuksia ja perintään menneitä) oli kolme täyttä laatikollista. Tilanne meni lopulta niin pahaksi, että menetin luottotietoni, kun yhdestä laskusta tuli haaste. Sain sen kyllä onneksi sovittua, mutta kuitenkin. 

En tiedä, miksi en vain avannut laskuja. Se tuntui silloin niin ahdistavalta, vaikka samaan aikaan ahdisti enemmän kaikki se laskujen määrä niissä laatikoissa. Muistan, miten utopistinen olo oli lopulta vain avata jokainen laatikossa ollut kirje ja maksaa pois ne, mitkä vielä pystyi. Kyse ei ollut siitä, etteikö olisi ollut varaa maksaa laskuja, vaikka olinkin opiskelija. 

Sen kuitenkin tiedostan, että olin silloin aika ahdistunut, ja minulla oli tietty pakkomielle ulkonäköön liittyvästä asiasta. Samoihin aikoihin jätin myös usein menemättä sovittuihin tapaamisiin, esimerkiksi hammaslääkäriin. Jälkeenpäin en osaa selittää kunnolla, miksi en vain avannut kirjeitä ja maksanut laskuja pois normaalisti. Siinä avaamisessa oli vain sellainen erittäin ahdistava tunne, ehkä taisin ajatella, että se lasku menee pois jos en avaa sitä tms. Sellainen kieltäminen ja selittämätön pelko? Pelkkä saamattomuus ei mielestäni selitä asiaa.

Neuvoni AP:lle onkin, että pyydä joku hyvä ja ymmärtäväinen kaveri (joka ei syyllistä) avaamaan kanssasi niitä laskuja. Itse tein juuri näin, ja se oli paljon helpompaa, suorastaan helpottavaa. Vaikket nyt saisikaan selville syytä sille, miksi et voi itse avata laskuja, niin kysy kaveria aukaisemaan ne puolestasi, ja ole siinä tilanteessa mukana. Silloin todennäköisesti koet ainakin helpotusta ja toivottavasti myös huomaat, että se laskukin on vain asia, jota ei tarvitse pelätä ja josta ei tarvitse ahdistua.

Ja kuten moni jo kehottikin, kannattaa laskut maksaa järjestelmällisesti heti avaamisen jälkeen tai samana päivänä, jos on yhtään taipumista pitkittää/viivästyttää asioiden tekemistä. Maksamisen jälkeen voit sitten repiä laskut ja heittää roskiin tai uuniin, ja se jos mikä tuntuu hyvältä, ja voit olla ylpeä itsestäsi :) 

Tsemppiä!

Vierailija
78/98 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle tulee kuukausittain laskuja aina uusista paikoista? Perusjutut vakiolaskutukseen ja muuten maksaa käteisellä tai kortilla.

Vierailija
79/98 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ainakin tulee paperisena laskuja paljonkin. Vuoden aikana esim nämä: raskausajan polikäynnit, synnytys, vauvan sairaalahoitovuorokausimaksut (nämä kaikki eri aikoihin erillisinä laskuina vaikka laskuttaja sama, osa monta kuukautta myöhemmin), yhteen valmennukseen liittyvä maksu kahdessa erässä erillisinä laskuina, uuden lehtitilauksen eka lasku, ompelijalta lasku kun korjautin pari vaatetta, uuden sähköyhtiön eka lasku, uuden vakuutusyhtiön eka lasku, eräästä pienestä nettikaupasta tilaamani tuotteen lasku (siellä ei voinut maksaa nettipankissa, oli joku käsityöyrittäjä), ammattiliiton maksu (lähettävät aina paperisena jos ei mene suoraan palkasta eikä mene koska olen lapsen kanssa kotona).

Vierailija
80/98 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus ja masennus. Ne tulee mieleen ensiksi. Mene lääkäriin puhumaan asiasta (tämä ei ollut päänaukomista vaan ihan tosissaan).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän