Apua. En saa maksettua laskuja vaikka tilillä hyvin rahaa.
On siis varaa maksaa ne kyllö. Mutra jokin maksamisessa ahdistaa niin paljon että lamaannun, laskut unohtuu jne. Automaattisessa veloituksessa on kaikki mitkä voi laittaa mutta kirjeenä tulee monta yksittäisen jutun laskua joka kk. Panikoin jotain ulosottoa kun en vain saa maksettua niitä. Mitä ihmettä tämä on?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Avaat kaikki kirjeet heti, kun tulevat, ja maksat kaikki laskut heti.
Tämä on kuin masentuneelle sanoisi että lopetat vain masentumisen.
Sä olet aikuinen eikä sun tarvitse pelätä niitä laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Olet vain pirun saita etkä haluaisi luopua rahoistasi.
En edes ole. Ap
Mulla on samantapainen ongelma kirjaston kirjojen kanssa. En saa palautettua niitä ajoissa ja hulluinta, en edes saa niitä lainoja uusittua, vaikka siitä tulee muistutus ja sen voi tehdä jopa viidesti. Mutta ei, kerään sitten myöhästymismaksua ja lopulta on muutaman kerran tullut lasku kotiin palauttamattomasta aineistosta. Muutoin kyllä elämänhallinta on kohdallaan, mutta nuo kirjastonkirjat, mikä mua vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat nyt pois vaan ne? Mikä siinä ahdistaa?
Tämä on jatkunut jo vuosia. Ei ratkea sillä että maksa pois vaan. Maksankin lopulta kun on vino pino karhukirjeitä, yhden ahdistuslääkkeen voimin. Ap
Koska siitä pitää tehdä rutiini, mistä ei poiketa esim joka maanantai klo 8 , käydään laskut läpi ja maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Sä olet aikuinen eikä sun tarvitse pelätä niitä laskuja.
Totta. Mutta en osaa poistaa ahdistusta ja lamaantumista mikä niihin liittyy. Ap
No, laitat jonkun muun maksamaan ne tililtäsi. Ei kai niitä laskuja nyt ylen määrin tule niin ei ole iso vaiva. Tarjoat vaikka kakkukahvit maksajalle siitä hyvästä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samantapainen ongelma kirjaston kirjojen kanssa. En saa palautettua niitä ajoissa ja hulluinta, en edes saa niitä lainoja uusittua, vaikka siitä tulee muistutus ja sen voi tehdä jopa viidesti. Mutta ei, kerään sitten myöhästymismaksua ja lopulta on muutaman kerran tullut lasku kotiin palauttamattomasta aineistosta. Muutoin kyllä elämänhallinta on kohdallaan, mutta nuo kirjastonkirjat, mikä mua vaivaa?
Ne maksut on todella pieniä. Ja eihän se ole pakollinen palvelu edes käyttää
Vierailija kirjoitti:
Hassua.
Minäkin ahdistun laskuista valtavasti. Niin valtavasti että maksan ne heti kun ne tulee. On pakko. Joskus jopa matkalla postilaatikolta kotiin, sen kun repii auki ja lukee viivakoodin. Sit voi laskunkin laittaa suoraan paperinkeräykseen niin sitä ei tarvitse edes tuoda kotiin jos ei halua säilyttää.
Mitä laskuja ei saa suoraveloitukseen?
Mitä ihmeen laskuja voi saada monta joka kk? Minä maksan vastikkeen, sähkö- ja vakuutuslaskut, liittymän, lehtitilaukset, VISA-laskut ja verot, kaikki suoraa nettipankista. En muista, koska olisin saanut jonkun laskun paperisena.
Käsittäisi, jos rahat olisi vähissä, mutta sanot itse että sinulla on varaa maksaa.
Tekemällä tehty ongelma. Plääh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lama-ajan perheestä? Todistitko lapsena vanhempiesi ahdistusta raha-asioiden kanssa? Oletko kokenut äkillisen kriisitilanteen jossa elämältä on uhannut mennä pohja? Pelkäätkö että nurkan takana on katastrofi? Oletko koko ajan varuillasi?
Kaikkiin näistä kyllä. Ap
Mulla aika samanlaista taustalla, ja myös ongelmia asioiden hoidossa. Ja kyse ei siis ole esim. siitä, että tilillä ei ole rahaa. Laskujen lisäksi mua ahdistaa asioiden hoitaminen puhelimessa. Jos mun pitää johonkin soittaa, usein siirrän ja siirrän sitä niin kauan kuin mahdollista. Jos asian voi hoitaa netissä, se onnistuu heti.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kun kirjoitit tämän. Kuulostaa aika samantapaiselta kuin minulla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä laskuja ei saa suoraveloitukseen?
No sähkö, vakuutus, puhelin, netti ym onkin suoraveloituksena mutta lisäksi minulle tulee lapsen harrastuksiin liittyviä laskuja joita ei vaan saa e-laskuina ja kuulun muutamiin yhdistyksiin jotka lähettävät laskut vain paperisina, välillä ostan eli tilaan jotain paikoista jotka lähettää laskun vain sähköpostiin, on erilaisia lääkärikäyntimaksuja jotka ilmestyvät vain sähköpostiin tai lääkäriaseman omaan sovellukseen jne. On niitä yllättävän paljon. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lama-ajan perheestä? Todistitko lapsena vanhempiesi ahdistusta raha-asioiden kanssa? Oletko kokenut äkillisen kriisitilanteen jossa elämältä on uhannut mennä pohja? Pelkäätkö että nurkan takana on katastrofi? Oletko koko ajan varuillasi?
Kaikkiin näistä kyllä. Ap
Minusta on aika ilmeistä, että ajatus laskujen maksamisesta laukaisee sinulla jonkin näihin lapsuuden juttuihin liittyvän ahdistuksen. Terapia todennäköisesti auttaisi tähän. Saattaa olla, että hyötyisit jo parista keskustelukerrasta terapeutin tai psykologin kanssa.
Ilmeisesti sinulla on puoliso? Voisitko antaa laskujen maksun puolisosi hoidettavaksi? Siirtäisit sitten vain hänen tililleen kuukausittain hänen pyytämäsi summan. Tämä näin tilapäisenä ratkaisuna. Pidemmän päälle kannattaa hoitaa itse ongelma kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Käsittäisi, jos rahat olisi vähissä, mutta sanot itse että sinulla on varaa maksaa.
Tekemällä tehty ongelma. Plääh.
No ei ole tekemällä tehty ongelma. Luuletko todella että joku tekemällä tekisi itselleen tällaisen ongelman?
Ap
Olet vain pirun saita etkä haluaisi luopua rahoistasi.