Apua. En saa maksettua laskuja vaikka tilillä hyvin rahaa.
On siis varaa maksaa ne kyllö. Mutra jokin maksamisessa ahdistaa niin paljon että lamaannun, laskut unohtuu jne. Automaattisessa veloituksessa on kaikki mitkä voi laittaa mutta kirjeenä tulee monta yksittäisen jutun laskua joka kk. Panikoin jotain ulosottoa kun en vain saa maksettua niitä. Mitä ihmettä tämä on?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat nyt pois vaan ne? Mikä siinä ahdistaa?
Tämä on jatkunut jo vuosia. Ei ratkea sillä että maksa pois vaan. Maksankin lopulta kun on vino pino karhukirjeitä, yhden ahdistuslääkkeen voimin. Ap
Kannattaa hakeutua jonkun ammattiauttajan puheille. Jotain sinulla on pielessä korvien välissä.
Sama mulla. Enkä ole ulosotossa tai mitään. Ahdistaa myös puhelimeen vastaaminen. Minulla on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Kaipa raha-asioiden hoitamisessa ottaa päähän, kun näkee miten vähän jää rahaa. Ja pelottaa, että heti kohta napsahtaa joku isompi lasku postiluukusta. Tuntuu, että kaikki maksaa aivan saatanasti Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä e laskuna niin silloin ne näkyy kun avaat verkkopankin.
Ja varmasti ne laskut tulee maksettua kun pitää sen heti maksuun kun se on tullut postista kotiin tuotua.On paljon sellaisia mitä ei saa e-laskuna. Ne tulee jotka saa. Ap
Mitä laskuja sinulle tulee tuolla tavoin "irtona".
Minulla on sama ongelma. Kärsin ennen pahoista talousvaikeuksista ja aloin jotenkin pelkäämään laskuja ja tungin ne aina vain lipaston laatikkoon. Nyt kun rahaa olisi maksaa laskut, niin teen silti niin, että kerään niitä laatikkoon, saan muistutuksia yms. En vain saa niitä heti maksettua, ihan kuin pelkäisin että rahat tililtä loppuu heti tai jotakin
Mulla taas panikki ettei vaan laskut oo myöhässä
Kaveri siihen viereen kahvikupin kanssa ja yhdessä avaatte laskun kerrallaan ja maksatte pois.
Ahisti joskus siivoaminen niin kutsuin kaverin kittaamaan kaljaa sohvalle ja hoputtamaan.
Täällä ihan sama ja koskee muitakin ns pakollisia hoidettavia asioita sekä sähköposteja. Ahdistusta ja masennusta olen aiemmin potenut , mutta tämä on ja pysyy. .
Minulta on jäänyt mm vakuutuksesta hakematta rahoja ja lommo korjaamatta autosta, kun en vaan saa hoidettua. Ahdistavaa
Siirry kortti- tai käteismaksuun jo ennen kuin menet ammattiauttajan luo!
Mulla menee samaan tapaan.
Rahaa on riittävästi.
Ongelma on minulla myös toiseen suuntaan.
Pari yritystä on mulle yhteensö 70 000€ velkaa ja en jaksa kirjoittaa laskua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja varmasti ne laskut tulee maksettua kun pitää sen heti maksuun kun se on tullut postista kotiin tuotua.On paljon sellaisia mitä ei saa e-laskuna. Ne tulee jotka saa. Ap
No muuta en osaa sanoa kuin, että mitä ihmeen laskuja ihmisille tulee paljon paperisena enää nykypäivänä? Mulle tuli vuosi sitten muuton jälkeen eka uuden kodin sähkölasku paperisena, kun jostain syystä e-laskutiedot oli kadonneet sopimuspäivityksen yhteydessä. Taloyhtiön vesilaskut tulee 3 krt/vuosi paperisena ja niitä ei jostain syystä saa e-laskuna, vaikka vastikelaskut tulee kyllä suoraan verkkopankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No muuta en osaa sanoa kuin, että mitä ihmeen laskuja ihmisille tulee paljon paperisena enää nykypäivänä? Mulle tuli vuosi sitten muuton jälkeen eka uuden kodin sähkölasku paperisena, kun jostain syystä e-laskutiedot oli kadonneet sopimuspäivityksen yhteydessä. Taloyhtiön vesilaskut tulee 3 krt/vuosi paperisena ja niitä ei jostain syystä saa e-laskuna, vaikka vastikelaskut tulee kyllä suoraan verkkopankkiin.
Ei välttämättä paperisena. Lue ketjua. Tulee sähköpostilla jne. Ja itse sain juuri terveystalon laskun joka tuli vain heidän nettisivuille jonne piti kirjautua katsomaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot vaan luuseri.
En ole. Korkea koulutus, arvostettu ammatti, perhe jne. Jostain muusta on nyt kyse kuin luuseriudesta.
Ap
On tutkittu fakta, että maksukyvyn ja - halukkuuden välillä ei ole korrelaatiota. Minulla on tämä sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot vaan luuseri.
En ole. Korkea koulutus, arvostettu ammatti, perhe jne. Jostain muusta on nyt kyse kuin luuseriudesta.
Ap
Täältäkin ääni ADHD:lle. Se on toiminnanohjauksen vaikeus. Työelämässä voi pärjätä hyvinkin, jos on löytänyt itseään kiinnostavan alan ja on älykäs. Mutta kotona voi tökkiä asiat, jotka ei kiinnosta. Joillain se on siivous, joillain ruuanlaitto, joillain maksujenlasku.
Minulla on mies, jolla tosin opiskelut jäi nuorena kesken kun silloin revittiin IT-alalle töihin kesken opintojen. Ikinä ei ole hänellä ollut ongelmia siinä tienaamisessa, mutta laskujen maksu on tökkinyt. Minä hoidin kaikki meidän perheen raha-asiat ensimmäiset 15 vuotta, kun minulle oli kauhistus seurusteluaikana nähdä että miehelle oli tullut muistutuslaskuja. Tein hänen veroilmoituksensakin ensimmäiset 15 vuotta ja hoidin hänen sijoituksensa. Sittemmin hän on opetellut käyttämään verkkopankkia ja tekemään veroilmoituksensa (ensimmäiset kaksi kertaa viime tingassa ja kauhean kiroilun saattelemana).
Minä edelleen hoidan meidän juoksevan maksuliikenteen, eihän tästä muuten mitään tulisi. Välillä ei palkkatilillä rahat riitä ja sitten pitää maksaa miehen säästöistä. Se oikeasti vaatii sen, että menen hänen luokseen tämän asian kanssa ja odotan siinä tietokoneella, että hän maksaa laskun. Jos en vahdi, hänellä saattaa jäädä lasku vahvistamatta, koska hän hyppää selaimessa toiselle välilehdelle heti jos pankkisivulla kestää vähänkin aikaa latautua.
Jos sinulla on puoliso, sovi hänen kanssaan miten nämä asiat saadaan hoidettua. Jos puolisolle siis laskujen maksu on helpompaa.
Meillä mies on tykännyt laittaa ruokaa ja siivous on ollut molemmille vaikeaa. Nyt kun olen saanut diagnoosin ja lääkityksen, niin siivouskin on alkanut sujua paremmin. Ikinä en osannut omalle kohdalle ADHD:tä epäillä, mutta kun korkeakoulussa olevalla tyttärellä epäiltiin ja luin miten tämä aikuisilla oireilee, niin lamppu syttyi päässä ja hakeuduin itsekin tutkimuksiin.
Mies on porskuttanut työelämässä niin hän ei koe tarpeelliseksi itseään tutkituttaa. Ja vaikka tiedän että ADHD on ihan viheliäinen vitsaus ja vaikeuttaa elämää monelle tavalla, minun on silti vaikea käsittää, että mies jolle maksetaan kymppitonnin palkkaa, ei vaan opi vetämään vessaa vaan joka päivä löytyy hänen jäljiltään vetämätön vessa, pahimmillaan siellä on isot hädät vetämättä o_O
Ne jotka ihmettelette irtolaskuja, joita ei saa suoraveloitukseen. Mulla niitä on viimeaikoina esim nettiostokset, lääkärimaksu, harrastusmaksut, remonttilasku, rakennuslupamaksu
Ei ole muuta keinoa, kuin laittaa kaikki mahdollinen suoraveloituksena. E- laskuna. Minulle ei tule montakaan laskua enää paperiversiona.
Muutenkin olen karsinut kaiken joutavan menoerän. Laskujen maksuissa, niissä jotka tulevat s- postiin en ole vuosiin tarvinnut tunnuslukulistaa, kun maksan mobiililla.
Tunnistan itsessäni samanlaisia piirteitä vaikka saankin lopulta laskut maksettua noin viikon viiveellä. Pelkään jotenkin, että rahat loppuu vaikka minulla on hyvä kuukausipalkka eikä mitään ongelmia. Teen kyllä impulssiostoksia mihin menee paljonkin rahaa kuukaudessa ja sitten harmittaa, kun tuleekin paperilasku. Verkkolaskut hyväksyn suht ajallaan. Minulla on jonkin verran vaikeuksia saada asioita aikaiseksi muutenkin ja tapana lykätä kaikki viime tippaan.
Oiskohan ap:n kaltaisilla ihmisillä halua ulkoistaa laskujenmaksu? Itsellänikin on ADHD ja tiedän että tää laskujen maksu on se, mikä monilla tökkii. Minusta se on kivaa! Tykkään hoitaa raha-asioita ja veroilmoituksia. Tykkäisin myös tehdä kirjanpitoa sellaisille ihmisille, joilla on kohtuuhyvät tulot ja haluaisivat tietää mihin heidän kaikki rahat menee. Tein jossain vaiheessa meidän perheen menoista kirjanpitoa ja uudenvuodenaattona oli ihan parasta, kun sai lyötyä kirjanpitoon viimeiset tapahtumat ja sylkäistyä raportin ulos ja pääsi vertaamaan edelliseen vuoteen <3
Tarttisit ap itsellesi jotain neuropsykiatrista valmennusta, jos haluaisit saada tuon laskujenmaksun hallintaan. ADHD:n on tosi vaikea saada tehtyä asioita, jotka ei ole itselle kiinnostavia. Kun ei vaan ole sitä kykyä motivoida itseään, vaikka järki sanoisi että nää laskut menee ulosottoon jos niitä ei maksa. Lääkityskin auttaa tässä, mutta siihen tarvitsisit ensin diagnoosin. Itselläni alkoi siivous sujua helpommin lääkityksen avulla, mutta minun piti silti löytää siihen itselleni sopivat systeemit, että saan pysyttyä siinä siivouksessa pidempään kuin 15-30min. Äänikirjaa kuunnellen jaksan pidempään, mutta laskujenmaksuun sitä ei voi suositella, kun sinun pitää keskittyä. Pyydä vaikka lasta siihen viereen vahtimaan, että saat ne laskut maksettua?
Joku muu perheestä maksaa ?