**TOUKOTAAPERTAJIEN MAANANTAI**
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!
Laitetaanpas heti maanantain kunniaksi gallupin tynkää: Moniko tietää raskaudestasi?
Tuo on minulle niin vaikea paikka kun kovin tekisi mieli koko maailmalle kuuluttaa, mutta varsinkin nyt kun oireet on hiipuneet viimeviikkoisesta lähes olemattomiksi niin pelonsekaisin tuntein olen päättänyt vielä uutisen kertomista venyttää. Miehen lisäksi vain paras ystävä tietää.
Tänään ajattelin soitella neuvolaan ja kysellä että josko sieltä esim verikokeisiin saisin lähetteen jotta voisi hcg tason nousua tarkkailla. Tuskin kuitenkaan ultraan suostuvat lähetettä kirjoittamaan kun kipuja eikä vuotoja ole, ainakaan vielä.
Väsymystä ja piinaavaa pelkoa jos ei olisi niin oloa voisin jopa hyväksi väittää.
-Rimpe- rv 6+6
Kommentit (37)
Meillä tietää nyt mun 5 ystävää, mun vanhemmat ja täti, serkku ja hänen tyttöystävä.. Ja mieli tekis jo kertoa kaikille, mut odotan ekan neuvolan ainakin.. Ja mun isovanhemmille kerron vasta seuraavan ultran jälkeen.
Esikoisen la oli 3.5 ja syntyi 14.5 heti röntgenin jälkeen sektiolla..
Täällä aamusta ei tee mieli syödä mitään, päiväl sit maistuu jotku ruuat ja illal syön paljon.. Sit yöl iskee se etova olo.
Pitkään istuminen alkaa sattumaan selkään. Muuten ei muutosta olossa.
Onneks exä käy hakee esikoisen vlopuksi niin saan NUKKUA! =D
neuvola ens maanantaina..Jee!
Tyyppi ja juniori 6+5
Soitin tänään polille tarkistaakseni menenkö pe vai ens ma ultraan. Kätilö kyseli samalla kuulumisia ja muuta. Kerroin hartia kivusta ja (tiseni kohdun ulkoisen riskin silloin), mutta en ajatellut että noin tarkkaa on. Heti piti mennä sinne ultraan ja hcg arvoa mittamaan.
Viime ultrassa kun oli näkynyt jotain outoa vasemmassa munajohtimessa.
Eka lääkäri tutki, ei puhunut mitään ja sit hoitaja totes et voit nousta istumaan ja odottamaan erikoislääkäriä. Olin ihan häh???
Erikoislääkäri tuli paikalle tutki ja näytti harjoittelevalle lääkärille paikkoja.. Alkioksi tai kystaksi luultu paikka oli vaan keltarauhashormoonia tuottava munarakkula. Kaikki on siis hyvin.
Kohdussa ei viel näy sikiötä vielä, mutta ruskuaispussi on kasvanut hyvin ja hcg arvo on noussut hyvin. Ensi maanantaina vois sydänääniä saada kuulumaan. Mahdollinen ovulaatio on ollut arvioitua myöhemmin.
Ruskuaispussi oli 5päivää sitten 4,4mm ja nyt yli 11mm.
Eli viikon päästä taas ultraan, mutta nyt on hyvä olo =) (vaikka oksettaa ja väsyttää)
Joku kyseli yrityksen kestosta ja aika monella on tärpännyt melko heti. Meillä yritystä takana toista vuotta ja ovulaation induktiolla sai alkunsa tämä plussa. Toivottavasti kestää =)
ki-ra 6+3
Mami1801: kiitos kiinalaisesta kalenterista. Poikaa ennustaa sekin =)
Kumpikin ovat kyllä ihan yhtä tervetulleita.
Eli selvisin hengissä vaikka niin taas jännitti... =)
Laskettu-aikakin muuttui päivällä eteenpäin... Olin vähän ihmeissäni kun kotona katselin äitiyskorttia..." ai että tänään onkin JO 8+1???" " Ja la onkin jo JO 6.5, eikä 7.5 niinkuin vauva-sivun laskuri näytti??"
Onkos muilla käynyt noin?
Ultrakin on jo kolmen viikon päästä, eli viikolla 11! Esikoisesta olin vasta viikolla 12, mutta on kuulemma muuttunut. nyt saadaan jotenkin tarkemmat tulokset np-seulassa (vai mikä nyt onkaan) kun samalla otetaan verikoe. Onkohan muuallakin suomessa muuttunut käytäntö näin?
[color=red]Mama2006[/color] kyseli ikäerosta.. meille tulee " Pinskun" ja uuden tulokkaan ikäeroksi n. 1v8kk. Vähän itseäkin aluksi hirvitti, mutta se hyvä puoli on vuodenajassa, ettei ulos mentäessä tarvi pukea niin paljoa ja kun kesä lähenee mieskin saa olla enemmän kotona kun pitää kesälomaa! =) Eli eiköhän me kaikki selvitä!
Lisäksi kyselit millä viikolla on esikoinen syntynyt. Meidän syntyi 41+1, ja mä olin jo ihan henkisesti valmistautunut käynnistykseen (ja olin ihan varma että käynnistykseen mennään kun mitään tuntemuksia synnytykseen ei ollut) mutta kas kummaa niin se vaan " itsekseen" syntyi! =)
Jeps, mutta tällästä siis täällä..Palaillaan taas!
-Alpukka
Kiva kuulla että kaikki oli hyvin! Hyvä että pääsit heti tarkistuttamaan tilanteen, niin sait mielenrauhan itsellesi!
Gallupeihin:
1) Meillä tietää kutakuinkin koko lähipiiri, perheet, lähimmät sukulaiset, miehen työtoverit ja mun luokkatoverit&opettejat. Tuolla jossain muutaman viikon takaisessa pinossa selitinkin, miten olemme olleet ihan avoimuuden kannalla. Meidän lapsettomuushoidot eivät olleet salaisuus, joten sitä ei ole myöskään sitten tämä onnemme.
2) Meillä meni tärppiin noin kaksi vuotta ja viisi kuukautta, siitä aika tarkkaan vuosi hormonihoidoissa. Viimeiseksi sovitusta hoitokierrosta tärppäsi.
Tänään oli eka neuvola. Meinasin jännittää tosi kovasti neuvolaan menoa, jopa ajan varaaminen sinne lykkääntyi jännityksen takia. Onneksi sain kuulla eräältä natiiviystävältä, että meidän neuvolantäti on tosi kiva ja rento. En sitten enää mennessä hermoillutkaan niin paljon. Puolitoista tuntia tuli jaariteltua kaikesta mahdollisesta. :) Välillä otettiiin verta ja mittailtiin paineita, sitten taas höpötettiin. Kai siinä suurinpiirtein seurailtiin sitä täytettävää kaavakettakin. Paineet, hempat ynnä muut olivat kaikki ok. Etukäteen arvelin, että paineet voisivat olla koholla, mutta olivatkin sitten ihan kunnossa. Se oli helpotus. Seuraavalle käynnille lupasin ottaa miehen mukaan, tänään halusin mennä yksin kohtaamaan pelkoni. ;)
Ylihuomenna on taas ultra, kivaa. :) Saa nähdä onko kakara kasvanut ollenkaan, vai onko sanonut sopimuksen irti. Ainakaan vielä ei ole ollut mitään vuotoa tms, Lopetin siis keltarauhashormonien ottamisen viikonloppuna, joten jos olisi tullakseen ulos, niin nyt olisi se hetki. (Vaikka tietty milloin tahansa voi sattua mitä tahansa).
Nyt tuli todella egosentrinen viesti, vilkuttelen vain kaikille toukomasuille:
*vilk*
Ja tervetulotoivotus kaikille uusille pinoutujille.
-v-8+4
Täällä ollaan voitu eilinen ja tämä päivä paljon paremmin. Ehkä opin eilisestä kun oli vapaapäivä ja söin 2 tunnin välein..ei paha olo ehtinyt tulemaan.. yritin samaa tänään..ainakun töiltä ehti.. huomattavasti oli parempi:) Eli eikun tytöt syömään.. ne jotka pystyy:)
Just tuossa ennen koneelle tuloa valittelin miehelle selkäsärkyä ja hiusten rasvottumista..aamulla kävi suihkussa ja nyt ne on taas likaset:/ en osannu edes ajatella että ne liittyis raskauteen, ennenkuin luin teidän muiden tekstejä! Taas on monta vaivaa pois pyyhkäisty hyvällä syyllä! Kapsahdin heti miehen kaulaan ja sanoin että kestän nämä kyllä koska ne johtuu näinkin ihanasta asiasta.
Galluppiin..voi en halua edes laskea.. kaikki mun läheisimmät ystävät tietää, molempien vanhemmat sekä sisarukset. Plus harjottelupaikan ohjaajat, yksi koulun opettaja ja ne luokkakaverit jotka joutuu kestämään mun yökkäilyjä töissä. En onneksi oo yhtään ollu onnessani kertomassa:) ei vaan malta pitää sisällä näin iloista asiaa:)
Joku kyseli kauanko yritetty...noh..meillähän tämä tuli tälleen puolivahingossa..ei sitä tekemällä tehty mutta eipä paljon ehkäistykkään..itellä tosin ollut vauvakuume jo tosi kauan eli iloinen asia..miestä vähän ottaa vielä sydämestä, mutta eiköhän sekin aikaa myöten tokene:)
Jollakin toisellakin taisi olla hääsuunnitelmia?!?
Meillä olis tammikuussa häät ja puku on ostettu jo alkukesästä.. alkuperäiseen suunnitelmaan sitä piti vähän pienentää..mutta nyt taitaa joutua suurentamaan. Onko kellään ideoita miten se onnistuu sillä saumavarat ei enää varmaan riitä?!? jotkut kiilat sinne sivuille joutuu varmaan laittamaan. eiköhän ompelija tosin taida nämä asiat.
Iloista viikonalkua kaikille! torstain neuvolaa odotellen..mirage 7+2
En ole ehtinyt pinoutumaan, kun lauantai meni siivotessa ja leipoessa ja eilinen synttärien vietossa. Sankarit, tytär 11v. ja Poikanen 2v. saivat kivoja lahjoja, sekä leikkiä serkkujensa kanssa, joita harvemmin tapaa. Hyvä kun ovat syntyneet noin lähekkäin, niin pystyy tällä tavalla juhlimaan molempia samalla.
Gallup: Meillä tietää ainoastaan neuvolan täti ja hammaslääkäri:)
Muille kerromme vasta np-ultran jälkeen (kaksi tuulimunaa taustalla tekee varovaiseksi). Samalla lailla teimme viimeksi poikasen kohdalla eli vasta silloin kerroimme myös vanhemmille lapsillemme. Parin viikon kuluttua siitä vanhin lapsista sanoi. " Voi kun ette olisi kertoneet vielä, kun ei millään jaksa odottaa niin kauhean pitkää aikaa." Hän oli tuolloin 8v. Hirveästi haluaisin kertoa äidilleni, saa nyt nähdä pystynkö olemaan kertomatta vielä 4-5 viikkoa. Tiukkaa tekee.
Meillä tulee pienimpien ikäeroksi 2v 7 kk. Kahden ensimmäisen välillä meillä oli 1v 7 kk, alussa oli rankkaa kahden vaippaikäisen kanssa, mutta tosi nopeasti helpotti ja vielä edelleenkin ovat maailman parhaat ystävykset, vaikka ovatkin tyttö ja poika (nyt siis 11v. ja 9v.).
Meillä tärppäsi ensimmäisestä yrityksestä. Olimme täysin varautuneita pitkään yrittämiseen, kun kolmatta yritettiin vuosi ja neljä kuukautta. No, toivotaan, että matkassa nyt todella on joku.
ON: Tänään taas kuvottaa kaikki, mutta täytyy silti yrittää syödä muutaman tunnin välein tai muuten tulee todella paha olo.
Keskiviikkona neuvola!!
Kolmeplusyks ja 8+4
Ekana kans galluppiin: Meillä tietää kummankin vanhemmat ja sisarukset. Sekä ainakin meijän yks yhteinen tuttava pariskunta ja kaks mun kaveria. Mulla kans sama " teoria" , et on sitte myös siinä pahassa tukemassa, jos jotain sattuu. Viimeks en ainakaan ois ihan yksinäni jaksanu.
Ja toiseen: Esikoista yritettiin vaan 3kk, mut tätä toista nyt siis jo 1.5v (+06/06 km). Meillä esikoinen synty rv31+6, joten sitte hiukan viel mietityttää se kuinka loppuun pysyy mahassa, jos tästä alusta selvitää.
Oireita ei ekasta juuri ollu, eikä nytkään sen kummempia. Väsyttää ja maha on aivan todella turvonnu, siinä ne. Ja tosi pientä huonoo-oloa tossa päivällä oli.
Ihanaa, ku niin moni jo nähny oman pikkusen ja tietää, et kaikki ainakin nyt kunnossa. Itellä eka ultra siis vasta ens viikon keskiviikkona. Ei jaksais oottaa!!
Suvi rv6+2
G: Kummankin vanhemmat tietää, viikonloppuna kerrottiin. Myös miehen sisarukset tietää ja vauvan tulevat kummit ;) Meillä kun on kummit heti tiedossa. Hmm.. Vielä ei muut tiedä, mutta hiljalleen kerrotaan.. Ultrassa kun oli kaikki ok, niin uskallettiin kertoa jo.
Me lähdetään kattomaan kohta asuntoa. Muutettiin tähän heinäkuussa, mutta mieli halajaa takaisin kotipaikkaa lähemmäksi.. Nytpä siis käydään kattomassa. Koska tässä työttömäksi jää, niin joutaa muuttelemaan ja pystyy muuttamaan ku ei tartte miettiä päivähoito asioita. Asunto on huomattavasti halvempi kuin tämä, joten sopii meille mainiosti ja miehen työmatka lyhenee 20km..
Pitää sitten varailla sieltä vanhasta tutusta neuvolasta taas aikaa, jos sinnepäin muutetaan. Siellä on käyty kummankin odotusaikana ja lastenneuvola käynneillä.
P. ja Toukka 7+? (en pysy mukana) ja isoveljet 2v ja 4v.
Eli Mama2006 kyseli ikäerosta: meillä tulee olemaan 2v5kk. Saa nähdä miten tuo ikäero toimii :) monilla tuntuu olevan alle 2v ikäero. No olisi meilläkin tosiaan ollut jos heti olisi tärpännyt. Ja poju syntyi rv39+6.
hyviä illan jatkoja kaikille!
Tiitiäinen, pikku-ukko ja masuasukki :)
ps. 3vk:n päästä pääsen kertomaan ultrakuulumisia ;) sitä odotellessa...
Meidän lapsille tulee ikäeroa 3v.5kk eli aika paljon...
tähän ikäero kysymykseen, eli ikäeroa tulee 1v9kk ja tyttö syntyi rv 42+0 käynnistyksellä. Toivottavasti tämä seuraava tulisi vähän aikasemmin:)
Tänään on olllut vähän parempi päivä oireiden suhteen. Kuvotusta on ollut koko päivän mutta oksentamaan ei sentään ole tarvinnut mennä.
Pikaisesti vastailen minäkin galluppeihin ennen kuin alkaa Salkkarit. Eli meillä ei vielä kummankaan vanhemmat tiedä mutta pari omaa ystävääni tietää ja lähimmät työkaverit ja esimies. Pakko oli kertoa kun oksentelin töissä ja ajattelin, että parempi kertoa kuin antaa muiden ihmetellä onko meikäläisellä krapula tms. ;) Vanhemmille kerrotaan varmaan vasta muutaman viikon kuluttua.
Ikäeroa esikoisen ja toisen välille tulee melko tarkkaan 1v 11k. Esikoinen syntyi viikolla 39+4 ja toivottavasti tämäkin mieluumin ajoissa kuin yliajalla. Meille on saanut toinen tulla heti esikoisen syntymästä asti mutta tiedossa oli, että hoitoihin luultavasti joudutaan, koska esikoista yritettiin 3 vuotta ennen tärppiä. Meillä siis molemmat ovat saaneet alkunsa hormonipistoksista + inseminaaatiosta.
Ylihuomenna onkin jo eka neuvola ja vähän jännittää vaikka eipä siellä mitään kummempia tapahdu.
Jaaha, taidan mennä nyt telkkarin ääreen. Meidän tyttö ( melkein 1v 4 kk) halusi mennä jo tunti sitten nukkumaan. Tuli itse hakemaan äitiä keittiöstä ja meni sängyn luo ja sanoi aa-aa. Yleensä nukkuu sellaisia 12 h yöunia mutta toivotaan, että ensi yönä vähän pidempään ettei ihan kuuden jälkeen aamulla tarvitse huomenna nousta kun saataisiin kuitenkin nukkua klo 7 asti.
Olipa pitkä ketju :) En tiedä muistanko vastata kaikkiin kysymyksiin, mutta yritetään...
Nyt en muista nikkejä, sori vaan :) Mutta ainakin puhetta oli ikäerosta;
Meille tulee n. 1v 8kk. Täälläkin hieman jännitetään kuinka jaksetaan, kun välillä nytkin on ihan rikki, esikko kun herää 1-2 kertaa yössä ja siihen lisäksi omat vessa käynnit. Ukko-kulta onneksi herää pojan kanssa aamulla ja saan nukkua 30min-1h pidempään. Ihana mies mulla :)
Meillä tietää raskaudesta jo aikas moni, käytiin siellä alkuraskaudenultrassa viikko sitten ja siellähän se pieni toukka köllötteli :) Kerrottiin jo nyt vanhemmillemme ja sisaruksillemme, koska ne ensi kesän häät on nyt siirretty vuodella eteenpäin.
mirage84 tais olla menossa naimisiin tammikuussa, ihanaa, paljon onnea :)
Uusille tervetuloa mukaan :)
Onnitelut kaikille ultrassa käyneille!
Mitähän muuta...
Tätä raskautta " yritettiin" 2 kiertoa, ja esikkoa ei ollenkaan. Esikko tärppäs 3. kierrosta. ja syntyi viikolla 39+3, toivottavasti tulisi nytkin ajoissa :)
Oma (.) Huono olo jatkuu ja väsy on kova. Tunteet pinnassa ja veto ihan poissa. Huoh, menis nämä viikot nopeasti, että pääsis tästä huonosta olosta ja väsymyksestä eroon...
Vkl:n pinossa tais olla kyselyä kuinka jaksaa hoitaa kotia, pientä lasta ja olla vielä raskaanakin... Hmm.. välillä tuntuu että ei jaksakkaan ja en todellakaan ota ressiä kotitöistä. Hoiden ne mitä jaksan ja kyllä se siivous into on täällä ainakin kerta viikkoon iskeny, joten nou hätä!
Paljon jaksuja huonovointisille mammoille ja toki muillekkin :)
onnipapunen 8+2 ( ultran mukaan ) & " iivari" 1v
Kira, olipas mukavaa kuin sain noin ihania uutisia. Varmasti antaa voimia, vaikkei vielä sykettä näkynytkään. Mutta ei kai pitäisikään, jos ovulaatio on ollut luultua myöhemmin.
Miten muuten se sykkeen raja menee. Kun luin Femedan sivuilta, että " 7. raskausviikolla" näkyy syke. Tarkoittaako se, että 6+ jo näkyisi vai vasta 7+. En muuten saivartelisi, mutta kun juuri siinä välissä on yksi sellainen työjuttu jota ennen olisi kiva/hyvä tietää, onko masussa elämää ja voisiko jo ehkä kertoa pomolle. Siis sellainen työjuttu, jonka haluaisin välttää jos mahdollista, juuri raskauden takia.
Kiitos muuten jollekin siitä hyvästä ultrapaikka vinkistä. Luin pinon alkuosan töissä ja olen nyt unohtanut kuka vinkkasi, kiitos kuitenkin! Kaivan kohta sen paikannimen muistiin.
Suket, " kiva" että täällä on joku toinenkin keskosen äiti. Mikä sinulla käynnisti synnytyksen? Minulla vaikutti todennäköisesti kaksosuus ja ehkä myös heikko kohdunkaula. Se selviää vasta tässä toisessa raskaudessa. Joten, jos jossain vaiheessa vaikutan vähän hysteeriseltä supistelujen kanssa yms. niin syy on tämä edellinen raskaus :)
Niin galluppeihin. Meillä eka raskaus lähti ekasta kierrosta ja se oli kaksosraskaus, joka päättyi synnytykseen rv 24+0. Toinen poika selvisi ja hän on melkein 5v, kun tämä toukovauva syntyy. Tämä raskaus lähti 5. yrityskierrosta.
Mulla olisi yksi pieni pyyntö. Voisivatko kaikki laittaa viestien loppuun raskausviikot, vaikka sen mainitsisi viestissäkin. Minä aina kesken viestien katselen missä kirjoittaja menee, että voin miettiä, missä vaiheessa on alkanut pahoinvointi yms. Siis niin, etten ole ehtinyt vielä lukea koko viestiä. Tai sitten ainakin niihin viesteihin, joissa ei mainita ollenkaan raskausviikkoja. Kun yritän kovasti opetella, kuka on kukin ja nimet pysyy niiiiin huonosti mielessä. Mulla on varmaan alkanut jo raskauden aikainen huonomuistisuus.
Joku muuten kirjoitti, että täältä on niin hyvä lukea muiden oireita ja mainitsi sen hiusten rasvoittuvuuden. Minäkin olin helpottunut, kun joku jossain pinossa kirjoitti hengästymisestä, sillä hengästyn nyt tosi helposti. Muutenkin huono kunto, mutta nyt vielä huonompi. Ja lisäksi noi alaselän säryt. Niistä kärsin myös täällä. Ja ne ilmavaivat. En siis olekaan ainut ilmapallo. Kauankohan mahdun vaatteisiin :)
No, niin hyvää yötä.
Laru rv 4+5
Tosi paljon oli tullu viestejä, huh!
Nyt oon jo ihan ulalla että kenelle kuulu mitäkin :D
mutta mutta..
kaikki kuitenkin hyvin ja raskaudesta nauttien (vaikka oireet saakin välillä nurisemaan hiljaa mielessään)
Tosi moni on käynyt jo ultrassa näkemässä pienokaistaan, voi kun mekin päästäisiin jo! Meillä on se joskus rv10 tai rv11..
mutta kaipa tämä tästä..
Rinnat on ihan MIELETTÖMÄN kipeät, olen ollut ihan kummissani kun tuntuu vaikealta kääntyä jopa sängyssä!
Huomenna olisi tentti..toivottavasti se menee hyvin eikä selkäsärky hankaloita keskittymistä.. muun päivän olenkin sitten taas sairaslomalla..
Joku antoikin neuvoja tukiliivistä, kiitokset! tuota en osannutkaan itse edes ajatella, pitääkin kysellä neuvolasta.
Nyt tutimaan että jaksaa huomenna pysytellä hereillä sen tentin edessä :)
Kauniita öitä!
Sussu + Tinpu rv 7+2
Meillä tietää nyt mun 5 ystävää, mun vanhemmat ja täti, serkku ja hänen tyttöystävä.. Ja mieli tekis jo kertoa kaikille, mut odotan ekan neuvolan ainakin.. Ja mun isovanhemmille kerron vasta seuraavan ultran jälkeen.
Esikoisen la oli 3.5 ja syntyi 14.5 heti röntgenin jälkeen sektiolla..
Täällä aamusta ei tee mieli syödä mitään, päiväl sit maistuu jotku ruuat ja illal syön paljon.. Sit yöl iskee se etova olo.
Pitkään istuminen alkaa sattumaan selkään. Muuten ei muutosta olossa.
Onneks exä käy hakee esikoisen vlopuksi niin saan NUKKUA! =D
neuvola ens maanantaina..Jee!
Tyyppi ja juniori 6+5